Kirjoittaja Aihe: Epäortodoksiset opiskelumetodit pääsykoetta varten  (Luettu 131482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ilumi

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääketieteen ylioppilas, Helsinki '13
Heip! Ajattelin, että tänne voisi laittaa tarinoita omista epäortodoksisista opiskelumetodeistaan. Tämä voisi auttaa monia, jotka itse eivät tiedä, mitä tehdä. Ainakin oman kokemukseni mukaan koulut opettavat aina niitä samoja tekniikoita, jotka kaikki jo tietävät (mindmapping, anyone?).

---

Ensin pieni synninpäästö. Kun kerroin tästä metodista valmennuskurssin biologianopettajalle, laitoin tämän vannomaan että jos en pääse, tämä ei kertoisi tästä metodista kenellekään opiskelijalle. Opettaja, joka nyt keväällä valmistui eläinlääkäriksi, oli ihan tohkeissaan kun kertoi, harmitellen että olisipa ollut hyödyllinen opiskeluaikoina. Aikoi kuulemma käyttää tätä eri lääkkeiden ulkoaopetteluun.
(Ihan ilmainen juttu mainospuheistani huolimatta. Älkööt huoliko.)

Tämä metodi on aikavälikertaus eli menetelmä, joka perustuu siihen että asia kerrataan juuri ennen kuin sen unohtaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on tietokoneohjelma, johon laitat kaiken maailman asioita – kuvia, lauseita joissa on aukkoja, kysymyksiä. Ohjelma sanoo että nyt vastaat näihin juttuihin, ja pyytää vaikkapa selittämään, mikä on korvatorvi. Sitten selität vaikkapa itsellesi ääneen, kirjoitat johonkin tai ihan mielessäsi pyörittelet vastausta. Painat että näytä vastaus, ja sitten teet itsearvioinnin: kuinka hyvin osasit? Arvosanan perusteella ohjelma päättää, milloin sitä kysytään seuraavan kerran. Periaate on kysyä juuri ennen unohtamista, koska muuten tuhlaat aikaasi.

Tällainen aktiivinen mieleenpalautus on paljon tehokkaampaa kuin passiivinen lukeminen – oman kokemukseni kuten myös muutaman tutkimuksen perusteella. Itse kun luen jotain, tulee helposti todella itsevarma olo: tunnistan jonkun sanan, joten ajattelen automaattisesti osaavani sen. Valitettavasti, kokeessa sen sitten unohtaakin, kun ei ole tullut tarvetta ihan oikeasti miettiä. Lisäksi aktiivinen muistiinpalautus on paljon kivempaa, koska ei tarvitse koko ajan lukea pelkästään muun tekemää tekstiä vaan saa ihan itse pyöritellä asioita päässään.

Ohjelma, jota tähän käytin, on nimeltänsä Mnemosyne. Lisäksi on olemassa lukuisia muita, mutta Mnemo on mielestäni aivan ihana aloittelijoille. Muitakin on, esim. SuperMemo-nimistä ohjelmaa olen käyttänyt, mutta se haluaa ajaa käyttäjän tekemään itsemurhan aivan älyttömällä käyttöliittymällään joka on tehty 90-luvun puolivälissä. Mnemosynen saa ilmaiseksi täältä.

Lopussa laitan muutaman linkin eri resursseihin, joita voi käyttää tämän metodin oppimisessa. Yksi huono puoli tässä on se, että jos on tottunut perinteiseen lukemiseen ja uudelleenlukemiseen, tähän totuttelu vie aikansa. Mutta onneksi nyt on kesä, ja pääsykoeurakka on vasta alkamassa.

---

Tässä vielä tarkemmin omista kokemuksistani. Käytin tähän noin tunnin päivässä kertauksiin, ja ehkä keskimäärin 30 minuuttia uusien kysymyksien muotoiluun. Tämä on tosi aktiivista puuhaa, ja jos yhtään kauemmin tekee, rupeaa väsyttämään. Suosittelen siis erittäin lämpimästi pitkäjänteisyyttä alussa, koska alku tulee olemaan hankalin. Kunhan aivot tottuvat tähän, rupeaa luistamaan. Itse siis pääsin ekalla kerralla Helsingin yleiselle raakapistein 77,75. En käyttänyt tätä tehtävien tekoon, mutta sekin varmasti sujuu jos on tarpeeksi luova.

Oma metodini oli tarkalleenottaen tällainen: Otan kappaleen jostain kirjasta, luen sen läpi ja teen alleviivauksia, tarkistaen että ymmärrän kaiken. Seuraavana päivänä avaan taas kirjan, ja muotoilen alleviivauksista tehtäviä, yleensä kysymysten muodossa. Kysymyksiin täytyy sitten vastata kerran hyväksytyllä arvosanalla ennen kuin ne lähtevät päivittäiseen kiertoon; sitten kun ne siellä on, ei tarvitse stressata siitä, että tietääkö mistä FSH:ta erittyy. Sitä kysytään kun on sen aika. Joka päivä palasin ohjelmaan, vastaten kysymyksiin ja arvioiden kunnes se sanoi, ettei enää tarvitse. Teoriassa tosi yksinkertaista – vaikeus on opetella, minkälainen muotoilu sopii itselleen.

Tästä pääsee lataamaan omat korttini. En missään nimessä suosittele että muut käyttävät näitä, mutta näkevätpä mitä muut tekevät. Huomatkaa: Täällä on ihan älyttömän outoja muistisääntöjä siellä sun täällä. Älkää välittäkö; olen ihmeellinen heppu.

---

Artikkeleita:

Aktiivisesta mieleenpalautuksesta

Mnemosyne

Hirrrrveästi tietoa

Tosi ihana Wired-lehden artikkeli

Aikavälikertauksen väärinkäytöstä – lukekaa tämä

---

Luultavasti tulen päivittelemään tätä, koska vaikka tämä on pitkä, tässä on oikeasti tosi vähän tietoa. Laittakaa ihmeessä kysymyksiä ja jaelkaa omia metodejanne, joita ei opeteta kouluissa!

« Viimeksi muokattu: 14.07.13 - klo:22:21 kirjoittanut Ilumi »
Tarinani. "Sun taistelu sai silmäkulman kastumaan." - Raavas mies, ei mikään tunteilija

Poissa jabuticaba

• Perusvuotaja
Vs: Epäortodoksiset opiskelumetodit pääsykoetta varten
« Vastaus #1 : 08.07.13 - klo:11:35 »
Suuri kiitos sulle viestistä ja Mnemosyne-vinkistä - aivan loistava ohjelma!!
Oon joskus opiskelut vähän tohon tyyliin, mutta siihen on aina vaadittu jonkun muun apua/hirveästi muistilappuja, joten toi metodi on varmasti avuksi tulevan luku-urakkani aikana!

Poissa Vaari

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Viimeinen ristiretki Turussa 2017
« Vastaus #2 : 08.07.13 - klo:15:04 »
Tuohan antoi uutta kipinää opiskeluun! Meinaan kokeilla Repetitions-sovellusta iphonella ja ipadilla, näyttää samantyyppiseltä kuin Mnemosyne. Onko kenelläkään kokemusta Repetitionista?
2 x (Vaarin 2016 tiedot + huolellisuus + nopeus) = 2017

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #3 : 08.07.13 - klo:15:09 »
Suosittelen itse Ankia, siihen saa myös valmiita pakkoja, tosin englanniksi http://ankisrs.net/
Synkkaus tietokoneen ja puhelimen välillä on myös hyvä, niin voi opetella myös bussissa yms.

Poissa Ilumi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #4 : 08.07.13 - klo:17:43 »
Suosittelen itse Ankia, siihen saa myös valmiita pakkoja, tosin englanniksi http://ankisrs.net/
Synkkaus tietokoneen ja puhelimen välillä on myös hyvä, niin voi opetella myös bussissa yms.

Juu, Anki vs. Mnemosyne on aika estetiikkakysymys. Molemmat käyttävät muistaakseni täsmälleen samaa algoritmiä. Itse en ikinä oikein tykännyt Ankista, koska se näyttäisi olevan enemmän kielten opiskeluun sopiva, mutta jos toimii niin toimii! Lisäksi Ankista on saatava versio iOS:lle, joka kuulemma on ihan hyvä. Sen saa jopa synkattua tietokoneen Ankin kanssa.

Hitsi, en ajatellut saavani näin paljoa kiitoksia. Sain joltain "raavaalta äijältä" sähköpostin, jonka silmäkulman sain kuulemma kastumaan. Kuulostaa tosi oudolta, mutta meikän mielestä tuollaiset ovat hirmu kivoja kohteliaisuuksia -- musiikillanikin olen saanut pari ihmistä itkemään, ja tulee vain tosi onnistunut fiilis. :D

EDIT: Kah, en huomannut että tuossa mainittiin mobiiliversio. Sen siitä saa kun postailee juuri kun on herännyt nokosilta.

Tarinani. "Sun taistelu sai silmäkulman kastumaan." - Raavas mies, ei mikään tunteilija

Poissa Aroosusi

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • eläinlääketieteen yo '13
« Vastaus #5 : 08.07.13 - klo:21:20 »
jännä metodi, joka tuntuu toimivalta. Itselläni ongelma tällaisten kanssa on se, että pitäisi tiedon määrän perusteella edetä joka päivä niin paljon ettei malta junnata/kerrata "koko ajan". Mutta vaikuttaa kyllä sellaiselta että tätä voisi kokeilla joku päivä. Helpottaa paljon että ohjelma itse pitää kirjaa siitä mitä tulee kerrata ja kuinka paljon ja itse voi keskittyä kysymyksiin/vastauksiin. Uskon että hyvä ainakin bakteerien ja lääkkeiden opetteluun!

Niin.. ja miksi "epäortodoksinen metodi" ?
« Viimeksi muokattu: 08.07.13 - klo:21:23 kirjoittanut Aroosusi »

Poissa Ilumi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #6 : 08.07.13 - klo:21:34 »
jännä metodi, joka tuntuu toimivalta. Itselläni ongelma tällaisten kanssa on se, että pitäisi tiedon määrän perusteella edetä joka päivä niin paljon ettei malta junnata/kerrata "koko ajan". Mutta vaikuttaa kyllä sellaiselta että tätä voisi kokeilla joku päivä. Helpottaa paljon että ohjelma itse pitää kirjaa siitä mitä tulee kerrata ja kuinka paljon ja itse voi keskittyä kysymyksiin/vastauksiin. Uskon että hyvä ainakin bakteerien ja lääkkeiden opetteluun!

Niin.. ja miksi "epäortodoksinen metodi" ?

Epäortodoksinen: perinteisten opetusten vastainen. Kouluissa ei valitettavasti tällaista opeteta.*

Ja juu, ymmärrän kyllä tuon ongelmasi. Toisaalta olen itse tullut huomanneeksi, että jos kysymykset, aukot ym. muotoilee tarpeeksi hyvin, niiden läpikäymiseen menee ehkä 5-10 sekuntia kun osaa tarpeeksi hyvin. Kun olet jonkin asian aktiivisesti kerrannut pari kertaa, aikaväli rupeaa pitenemään ja pitenemään. Itselläni esimerkiksi on kysymys alkeisvarauksen määritelmästä, jonka aikaväli kysymysten välillä on kahdeksan kuukautta. Kun jokin asia jää päähän, ei sen kertaamisessa oikeasti mene kauheasti aikaa.

* Tajusin, kuinka hirveästi tuo kuulostaa joltain salaliittojutulta. En tietenkään tuollaista tarkoita! Itsekin ihmettelen kovasti, miksei tätä opeteta kouluissa. Olen jopa miettinyt tutkimuksen tekoa tästä, koska ihmettelen niin suuresti.
« Viimeksi muokattu: 08.07.13 - klo:21:38 kirjoittanut Ilumi »

Giga

• Vieras
« Vastaus #7 : 09.07.13 - klo:07:06 »
Tätä pitää kyllä koekäyttää myös opinnoissa. Sopivasti pari tenttiä tuloillaan,  testataanpa.  8)

Poissa josbel

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #8 : 09.07.13 - klo:12:53 »
Tähän perustuu MAFY-valmennuksen MAFY-netti. :)

Poissa ATP

• Satunnaisvuotaja
  • Tampereelle!
« Vastaus #9 : 14.07.13 - klo:16:26 »
Tästä pääsee lataamaan omat korttini. En missään nimessä suosittele että muut käyttävät näitä, mutta näkevätpä mitä muut tekevät.

En onnistunut importtaamaan tuota cards.xml tiedostoa. Mnemosyne valittaa että "XML file does not seem to be a Mnemosyne 1.x XML file." Olis kiva nähdä toisten tekemiä kortteja.

Suuri kiitos itselleni tuntemattomasta opiskelumetodin esittelystä, aloitin jo omien korttein tekemisen huonosti mieleen jäävistä aiheista.

Poissa Ilumi

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #10 : 14.07.13 - klo:18:36 »
Tästä pääsee lataamaan omat korttini. En missään nimessä suosittele että muut käyttävät näitä, mutta näkevätpä mitä muut tekevät.

En onnistunut importtaamaan tuota cards.xml tiedostoa. Mnemosyne valittaa että "XML file does not seem to be a Mnemosyne 1.x XML file." Olis kiva nähdä toisten tekemiä kortteja.

Suuri kiitos itselleni tuntemattomasta opiskelumetodin esittelystä, aloitin jo omien korttein tekemisen huonosti mieleen jäävistä aiheista.

Mitäh? Ei se ole .xml-tiedosto, vaan .cards-tiedosto. Jotain kovin outoa on nyt päässyt tapahtumaan. Importataksesi valitse "Mnemosyne 2.x *.cards files."

Ja olepa hyvä! On tosi kiva saada muut käännytettyä.  :evil:

Poissa emn

• Hypervuotaja
« Vastaus #11 : 14.07.13 - klo:18:41 »

Mitäh? Ei se ole .xml-tiedosto, vaan .cards-tiedosto. Jotain kovin outoa on nyt päässyt tapahtumaan. Importataksesi valitse "Mnemosyne 2.x *.cards files."

Hyvin toimii .cards -tiedostot.
Siis onko siinä 3000 kyssäriä? Kaikesta mahdollisesta?
"The more I practice, the luckier I get."
 -Jerry Barber

Poissa ATP

• Satunnaisvuotaja
  • Tampereelle!
« Vastaus #12 : 14.07.13 - klo:19:59 »
Lainaus

Joo nyt toimii! Olinki vahingossa purkanu tuon .cards tiedoston winrarilla kun sitä tietokone niin kivasti ehdotti  ::)

Poissa Vaari

• Älyvuotaja
  • **
  • Viimeinen ristiretki Turussa 2017
« Vastaus #13 : 14.07.13 - klo:20:33 »
Loistavasti toimii, kiitos Santeri. 8)
2 x (Vaarin 2016 tiedot + huolellisuus + nopeus) = 2017

Poissa emn

• Hypervuotaja
« Vastaus #14 : 14.07.13 - klo:20:52 »
Loistavasti toimii, kiitos Santeri. 8)

Dokuporukassa suunniteltiin, että tekisimme lyhyitä kysymys/vastaus tiedostoja, muttei ehditty.
Ols hyvä tehdä niitä yhdessä, kuten jossakin topicissa jo olikin täällä keväällä.

Vaikka tulisi Santerin kortteihin toistoja, ei haitanne? Ja voihan samoja poistella.

Edit: Käsitetopic, sitä vois jatkaa lyhyillä kysymys/vastauksilla. Tee kysymys, vastaa itse
« Viimeksi muokattu: 14.07.13 - klo:21:16 kirjoittanut emn »
"The more I practice, the luckier I get."
 -Jerry Barber

Seuraa meitä