Heip! Ajattelin, että tänne voisi laittaa tarinoita omista epäortodoksisista opiskelumetodeistaan. Tämä voisi auttaa monia, jotka itse eivät tiedä, mitä tehdä. Ainakin oman kokemukseni mukaan koulut opettavat aina niitä samoja tekniikoita, jotka kaikki jo tietävät (mindmapping, anyone?).
---
Ensin pieni synninpäästö. Kun kerroin tästä metodista valmennuskurssin biologianopettajalle, laitoin tämän vannomaan että jos en pääse, tämä ei kertoisi tästä metodista kenellekään opiskelijalle. Opettaja, joka nyt keväällä valmistui eläinlääkäriksi, oli ihan tohkeissaan kun kertoi, harmitellen että olisipa ollut hyödyllinen opiskeluaikoina. Aikoi kuulemma käyttää tätä eri lääkkeiden ulkoaopetteluun.
(Ihan ilmainen juttu mainospuheistani huolimatta. Älkööt huoliko.)

Tämä metodi on
aikavälikertaus eli menetelmä, joka perustuu siihen että asia kerrataan juuri ennen kuin sen unohtaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on tietokoneohjelma, johon laitat kaiken maailman asioita – kuvia, lauseita joissa on aukkoja, kysymyksiä. Ohjelma sanoo että nyt vastaat näihin juttuihin, ja pyytää vaikkapa selittämään, mikä on korvatorvi. Sitten selität vaikkapa itsellesi ääneen, kirjoitat johonkin tai ihan mielessäsi pyörittelet vastausta. Painat että näytä vastaus, ja sitten teet itsearvioinnin: kuinka hyvin osasit? Arvosanan perusteella ohjelma päättää, milloin sitä kysytään seuraavan kerran. Periaate on kysyä juuri ennen unohtamista, koska muuten tuhlaat aikaasi.

Tällainen
aktiivinen mieleenpalautus on paljon tehokkaampaa kuin passiivinen lukeminen – oman kokemukseni kuten myös muutaman tutkimuksen perusteella. Itse kun luen jotain, tulee helposti todella itsevarma olo: tunnistan jonkun sanan, joten ajattelen automaattisesti osaavani sen. Valitettavasti, kokeessa sen sitten unohtaakin, kun ei ole tullut tarvetta ihan oikeasti miettiä. Lisäksi aktiivinen muistiinpalautus on paljon kivempaa, koska ei tarvitse koko ajan lukea pelkästään muun tekemää tekstiä vaan saa ihan itse pyöritellä asioita päässään.
Ohjelma, jota tähän käytin, on nimeltänsä Mnemosyne. Lisäksi on olemassa lukuisia muita, mutta Mnemo on mielestäni aivan ihana aloittelijoille. Muitakin on, esim. SuperMemo-nimistä ohjelmaa olen käyttänyt, mutta se haluaa ajaa käyttäjän tekemään itsemurhan aivan älyttömällä käyttöliittymällään joka on tehty 90-luvun puolivälissä. Mnemosynen saa ilmaiseksi
täältä.
Lopussa laitan muutaman linkin eri resursseihin, joita voi käyttää tämän metodin oppimisessa. Yksi huono puoli tässä on se, että jos on tottunut perinteiseen lukemiseen ja uudelleenlukemiseen, tähän totuttelu vie aikansa. Mutta onneksi nyt on kesä, ja pääsykoeurakka on vasta alkamassa.
---
Tässä vielä tarkemmin omista kokemuksistani. Käytin tähän noin tunnin päivässä kertauksiin, ja ehkä keskimäärin 30 minuuttia uusien kysymyksien muotoiluun. Tämä on tosi aktiivista puuhaa, ja jos yhtään kauemmin tekee, rupeaa väsyttämään. Suosittelen siis erittäin lämpimästi pitkäjänteisyyttä alussa, koska alku tulee olemaan hankalin. Kunhan aivot tottuvat tähän, rupeaa luistamaan. Itse siis pääsin ekalla kerralla Helsingin yleiselle raakapistein 77,75. En käyttänyt tätä tehtävien tekoon, mutta sekin varmasti sujuu jos on tarpeeksi luova.
Oma metodini oli tarkalleenottaen tällainen: Otan kappaleen jostain kirjasta, luen sen läpi ja teen alleviivauksia, tarkistaen että ymmärrän kaiken. Seuraavana päivänä avaan taas kirjan, ja muotoilen alleviivauksista tehtäviä, yleensä kysymysten muodossa. Kysymyksiin täytyy sitten vastata kerran hyväksytyllä arvosanalla ennen kuin ne lähtevät päivittäiseen kiertoon; sitten kun ne siellä on, ei tarvitse stressata siitä, että tietääkö mistä FSH:ta erittyy. Sitä kysytään kun on sen aika. Joka päivä palasin ohjelmaan, vastaten kysymyksiin ja arvioiden kunnes se sanoi, ettei enää tarvitse. Teoriassa tosi yksinkertaista – vaikeus on opetella, minkälainen muotoilu sopii itselleen.
Tästä pääsee lataamaan omat korttini. En missään nimessä suosittele että muut käyttävät näitä, mutta näkevätpä mitä muut tekevät.
Huomatkaa: Täällä on ihan älyttömän outoja muistisääntöjä siellä sun täällä. Älkää välittäkö; olen ihmeellinen heppu.---
Artikkeleita:
Aktiivisesta mieleenpalautuksestaMnemosyneHirrrrveästi tietoaTosi ihana Wired-lehden artikkeliAikavälikertauksen väärinkäytöstä – lukekaa tämä---
Luultavasti tulen päivittelemään tätä, koska vaikka tämä on pitkä, tässä on oikeasti tosi vähän tietoa. Laittakaa ihmeessä kysymyksiä ja jaelkaa omia metodejanne, joita ei opeteta kouluissa!