Kirjoittaja Aihe: Opintojen aloituksen lykkääminen  (Luettu 5896 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pyrkijä

• Perusvuotaja
  • Lääketieteen yo. 14 Oulu
Opintojen aloituksen lykkääminen
« : 10.07.14 - klo:00:05 »
Pääsin sisään Oulun yleiselle (jee!), ja ilmoitin jo, että aloitan opinnot syksyllä. Sain kuitenkin tosi mielenkiintoisen dippatyötarjouksen, ja nyt vähän mietin,  pitäisikö lykätä opintojen aloitusta kuitenkin vuodella ja tehdä nyt tämä tutkinto valmiiksi: dippatyö ja muutamat kurssit. Saattaa kyllä olla etten malttaisi :D Tiedättekö, onnistuisiko tämä? Ei haittaa, vaikka vuosi annetusta opintoajasta kuluisi...

Poissa Tetra

• Tehovuotaja
  • *
  • HKI, 2014
Vs: Opintojen aloituksen lykkääminen
« Vastaus #1 : 10.07.14 - klo:00:10 »
Itse oon saanut semmosen kuvan, että opintoja voi lykätä vain, jos odottaa lasta tai suorittaa asepalveluksen. Tämä kylläkin Helsingissä ja voikin olla myös täyttä shaibaa (ehkei ne mainosta, että voi lykkää, jottei porukat tee sitä). :-D olinpas taas hyödyllinen....

Poissa IidaR

• Alkuvuotaja
« Vastaus #2 : 10.07.14 - klo:09:45 »
Kyllä kai niin voi lykätä, että ilmoittautuu läsnäolevaksi, mutta ei vaan osallistu opintoihin. Tietysti yksi opinto-oikeusvuosi menee ja yo-kunnan jäsenmaksu.

Poissa zeta

• Älyvuotaja
  • **
  • LK, Kuopio
« Vastaus #3 : 10.07.14 - klo:14:24 »
Itse oon saanut semmosen kuvan, että opintoja voi lykätä vain, jos odottaa lasta tai suorittaa asepalveluksen. Tämä kylläkin Helsingissä ja voikin olla myös täyttä shaibaa (ehkei ne mainosta, että voi lykkää, jottei porukat tee sitä). :-D olinpas taas hyödyllinen....

Itse tutkin jossain vaiheessa tuota poissaolevaksi ilmoittautumista ihan muista syistä ja käsittääkseni kyllä poissaolo ilman erityistä syytä pitäisi olla mahdollista ja perustuu yliopistolakiin, joten tuskin Helsinkikään tästä voi poikkeusta tehdä. :)

Näin Oulun yliopiston sivulla asiasta (http://www.oulu.fi/yliopisto/opiskelu/opinto-oikeudet-ja-ilmoittautuminen/tutkinnon-suorittamisaika):

Opiskelija voi ilmoittautua enintään neljäksi lukukaudeksi poissa olevaksi ilman erityistä syytä eikä tämä poissaolo kuluta tutkinnon suorittamisaikaa. Tämän lisäksi on poissaoloa (äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaa sekä vapaaehtoisen asepalveluksen tai maanpuolustusvelvollisuuden suorittaminen), joka pidentää opintoaikaa riippumatta siitä onko opiskelija ilmoittautunut läsnä- tai poissaolevaksi. Tämä ns. lakiin perustuva poissaolo on määritelty yliopistolaissa (2009/558 41§).

Poissa pyrkijä

• Perusvuotaja
« Vastaus #4 : 10.07.14 - klo:15:26 »
Vieläköhän pystyisi ilmoittautumaan poissa-olevaksi kun olen kerta jo ilmoittautunut läsnäolevaksi?

Tulisiko tästä jotain ongelmia ensi vuonna kurssien kanssa koska lääkishän on aika koulumaista...?

Entä tulisiko ongelmia jos olisin läsnäolevana mutten kävisi kursseja?

Nykyisessä koulussani meininki on kyllä monin tavoin niin vapaata, että melkeen mikä tahansa venkslaus onnistuisi  :D
« Viimeksi muokattu: 10.07.14 - klo:15:46 kirjoittanut pyrkijä »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #5 : 10.07.14 - klo:15:45 »
Vieläköhän pystyisi ilmoittautumaan poissa-olevaksi kun olen kerta jo ilmoittautunut läsnäolevaksi?

Tulisiko tästä jotain ongelmia ensi vuonna kurssien kanssa koska lääkishän on aika koulumaista...?

Käsittääkseni läsnäolevaksi ilmoittautuminen on sitova, joten ainoa mahdollisuutesi on yksinkertaisesti olla osallistumatta opetukseen. Tästä on kyllä sitten omat seurauksensa, ainakin opinto-oikeutta kuluu se vuosi, ja Kela hermostuu, kun opinnot eivät etene. Tdk saattaa myös jotain älähtää, koska tulisit sitten vuoden päästä uudelle aloittavalle vuosikurssille ylimääräisenä. Ihan kevyin perustein en tähän lähtisi.

Poissa pyrkijä

• Perusvuotaja
« Vastaus #6 : 11.07.14 - klo:00:49 »

Käsittääkseni läsnäolevaksi ilmoittautuminen on sitova, joten ainoa mahdollisuutesi on yksinkertaisesti olla osallistumatta opetukseen. Tästä on kyllä sitten omat seurauksensa, ainakin opinto-oikeutta kuluu se vuosi, ja Kela hermostuu, kun opinnot eivät etene. Tdk saattaa myös jotain älähtää, koska tulisit sitten vuoden päästä uudelle aloittavalle vuosikurssille ylimääräisenä. Ihan kevyin perustein en tähän lähtisi.

Aalto-yliopiston taikista näytti löytyvän tuollainen lomake kun "ilmoittautumistiedon muuttaminen läsnäolevasta poissaolevaksi", jolloin mm. opiskelijakortin tarra poistetaan  :o Taitaa olla aika koulukohtaista...
« Viimeksi muokattu: 11.07.14 - klo:00:55 kirjoittanut pyrkijä »

Poissa pyrkijä

• Perusvuotaja
« Vastaus #7 : 16.07.14 - klo:14:00 »
Päivitystä tilanteeseen: laitoin viestiä ouluun, ja kyllä onnistuisi vielä poissaolevaksi ilmoittautuminen

Poissa aviina

• Alkuvuotaja
« Vastaus #8 : 18.08.14 - klo:15:17 »
Päivitystä tilanteeseen: laitoin viestiä ouluun, ja kyllä onnistuisi vielä poissaolevaksi ilmoittautuminen
Oothan huomannut myös, että jos aloitatkin (ilmeisesti kohdallasi toisen) korkeakoulututkinnon opiskelun vasta ensi syksynä, eli olet silloin ensimmäistä kertaa läsnäolevana opiskelijana ko. tutkintoon, on mahdollista ettet saa tuohon tutkintoon lainkaan opintotukea. Olettaen siis, että sulta kää tuosta ensimmäisestä tutkinnosta kuukausia käytämättä ja valmistut jossain vaiheessa di:ksi. Ja riippuen toki siitä, toteutuuko nykyhallituksen kaavailut ensi syksyn osalta. Mutta siis nythän kai ajatuksena on, että opinnot 1.8.2015 tai myöhemmin aloittavat eivöt saisi tosiaan ollenkaan opintotukea tpoiseen samantasoiseen tutkintoon. Tämän takia mm. minä olen läsnäolevana opiskelijana jo tämän vuoden (Oulu) vaikka aloitankin ns. oikeasti vasta vuoden päästä. Tiedekunnalla ei ollut ongelmaa tämän kanssa, merkkasivat vain listoihinsa tiedon että aloitanensi vuonna.

Seuraa meitä