Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä taloudelliseen treenaamiseen!  (Luettu 29466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Päivi Turunen

• Ylläpito
Vinkkejä taloudelliseen treenaamiseen!
« : 09.08.14 - klo:11:11 »
Hei palstalaiset! Pyydän vinkkejä ja niksejä/linkkejä ja käytännön kokemuksia kaikille jaettavaksi kuinka valmentautua mahdollisimman taloudellisesti lääkiksen pääsykokeeseen. Paljon on tullut kyselyjä ja huokailua siitä, että valmennuskurssit ovat hintavia ja itseopiskelumateriaalit kalliita nuoren budjetille.  Itse pääsin aikanani lääkikseen ilman valmennuskursseja ja uusimpia itseopiskelumateriaaleja ja toivon että ihmiset, joilla ei juuri nyt ole varaa em. tuotteisiin, eivät heittäisi unelmaansa roskakoriin mahdottamana toteuttaa! Lääkikseen pääsee myös ilman valmennuskursseja ja itseopiskelumateriaajea, kuten myös fitness vartalon voi saada ilman personal traineria ja lisäravinteita, vaikkakin hieman suurempaa suunnittelua ja vaivaa se vaatinee?

Laittakaa tähän vinkkejä ihmisille, jotka haluavat treenata lääkiksen pääsykokeisiin mutta eivät taloudellisista (tai perhesyistä) voi osallistua valmennuskursseille tai ostaa uusimpia materiaaleja.

Itse keksin seuraavia vinkkejä:

- kirjaston lukion kirjat ja abi-treenaus kirjat lainattavissa
- kimppakäyttö ja käytettyjen IO-materiaalien tilaus
- nettilinkit esim opetus.tv, internetix, etälukio...
- älyvuoto!
- Epione valmennuksen stipendipaikka valmennuskurssille
- ilman valmennuskurssia hyvän lukusuunnitelman teko tärkeää (ja siinä pitäytyminen)

Auttakaa ihmiset ja keksikää keinoja lisää :)  Epione valmennus ei valitettavasti voi ilmaiseksi materiaaleja jakaa, mutta pyrimme pitämään hinnat kohtuullisina ja mahdollista on ostaa myös osamaksulla tarvittaessa. Myös vuosittainen ilmainen stipendipaikka on aina tullut käytettyä, sitä kannattaa hakea!

Kalliit vehkeet ja kurssit eivät yksinään takaa lääkikseen pääsyä! Perslihakset ja kärsivällisyys sekä järjestelmällisyys ovat avainasioita edelleen.

Treeni-intoa kaikille, lompakon paksuudesta riippumatta!

« Viimeksi muokattu: 13.08.14 - klo:10:33 kirjoittanut Päivi Turunen »
Epione Valmennus

Poissa Vaari

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Viimeinen ristiretki Turussa 2017
Vs: Vinkkejä taloudelliseen treenaamiseen!
« Vastaus #1 : 19.08.14 - klo:11:39 »
Kalliit vehkeet ja kurssit eivät yksinään takaa lääkikseen pääsyä! Perslihakset ja kärsivällisyys sekä järjestelmällisyys ovat avainasioita edelleen.
Tuossahan olennainen tuli tiivistettyä. :)

Yksi ongelma on se, että aika on rahaa. Pääsykoelukuun käytetty aika on joillain pois ansiotyöstä, ja raha elämiseen on löydettävä jostain. Tänä vuonna en töiden jälkeen yksinkertaisesti jaksanut lukea tarpeeksi. Ne joilla on tarpeeksi energiaa ja hyvä lukutekniikka, pystyvät duunin ohella lukemaan itsensä sisään, myös omatoimisesti ilman kalliita kursseja.

Luulen että medisiinarit ovat aika köyhiä (vaikka kyltereihin verrattuna), eikä rahanpuute ole ollut esteenä sisäänpääsylle. Joskus köyhyys voi jopa motivoida opiskelemaan kovemmin.
2 x (Vaarin 2016 tiedot + huolellisuus + nopeus) = 2017

Poissa Humi

• Älyvuotaja
  • **
  • Elukalle lallallaa ♫
« Vastaus #2 : 19.08.14 - klo:12:33 »
Minä pääsin nyt lääkikseen minimibudjetilla. Valmennuskurssista oli turha edes haaveilla, kirjat lainasin kirjastosta. paljon sain kuulla, kuinka lääkikseen hakeminen on kallista, valmennuskurssi miltei välttämätön...  :roll: Hain ja pääsin siis eläinlääkikseen, mutta teoriassa raakapisteet olisi riittäneet kaikkialle muualle paitsi helsingin yleiselle.

Sain paljon apua lukiosta, iltalukiosta voi saada todella paljon irti kun vaan uskaltaa kysyä ja sanoo rohkeasti, kun ei ymmärrä. Plussaa oli pienet ryhmäkoot ja ainakin omassa lukiossani mukavat opettajat, jotka selvittivät kysymyksiin vastaukset jos eivät heti osanneet auttaa. Lukiolla oli myös vastaukset kirjojen tehtäviin, mitä ilman en olisi tullut toimeen. Itselläni oli siinä mielessä hyvä tilanne, että olin kaksoistutkinnon takia vielä kirjoilla lukiossa, mutta iltalukio ei ole kallis vaikka siitä sen pienen summan joutuisikin maksamaan. Jos lukiopohjaa ei ennestään ole, suosittelen lämpimästi iltalukiota, koska esimerkiksi oikeaoppiset merkinnät, lausekkeet ja käytännöt on todella vaikea oppia itse. Näistäkin kannattaa aina kysyä!

Kirjat tosiaan kirjastosta. Keväisin niille on toki kova kysyntä, mutta ennakoimalla selviää ihan hyvin. Toki kursseja ei välttämättä pysty lukemaan haluamassaan järjestyksessä, mutta kyllä kirjaston kirjoilla pärjää! Kirjastoista saattaa jopa löytyä valmennuskurssimatskuja. Omalla kohdallani varmaan tärkein yksittäinen harjoitusmateriaali oli kirjastosta löytyvä Abi fysiikka. yo-tehtävät on todella hyviä, ja niitä löytyy takuulla kirjastoista ratkaisuineen(myös kemia ja biologia)! Mielestäni on hyvä muistaa, että koe perustuu kuitenkin lukion oppimäärään ja itse pärjäsin pääsykokeessa hyvin ilman mitään valmennuskurssimateriaaleja tai ylimääräisiä kirjoja; lukion kurssikirjat, yo-tehtävät ja netistä löytyneet 2012 ja 2013 vuosien pääsykokeet ratkaisuineen riittivät hyvin.

Ja älyvuoto pelastaa monesta pulasta, vaikka toki kannattaa vähän suodattaa kun vastaajina useimmiten kanssaopiskelijat, eli joskus(vaikkakin harvoin) voi kohdalle osua virheellistäkin tietoa. Toisaalta virheellistä tietoa saattaa tulla opettajiltakin, googlesta puhumattakaan. Ja on lukiokirjoistakin löytynyt mm.väärin piirrettyä DNA-kuvaa ja niin edelleen. Eli lähdekriittisyyttä on hyvä olla. Mutta älyvuoto oli itselleni hurjan suureksi avuksi(kiitos epionelle tästä!), en tiedä olisinko pärjännyt ilman  :)

Ehkä tärkeimpänä pitäisin omaa päättäväisyyttä oppia. Eli muistaisi, ettei pidä luovuttaa tai unohtaa vaikeita tehtäviä, vaan päinvastoin pureutua vaikeisiin asioihin ja kysyä niin monesta eri paikasta niin monta kertaa, että oikeasti ymmärtää. Pitää vaan itse olla aktiivinen, sillä yksinopiskelijaa ei kukaan potki takamukselle(ellei perusta lukupiiriä!). Eikä mönkään menneet lukusuunnitelmatkaan maailmanloppu ole, itse luistin joka ikisestä tekemästäni suunnitelmasta, mutta sitten tein vaan uuden ja jatkoin eteenpäin. Joskus yhden kappaleen kanssa saattoi mennä tuntitolkulla ylimääräistä aikaa, joskus jopa yksi tehtävä vei tuntikausia. Koin kuitenkin hyödyllisemmäksi oppia asiat kerralla kunnolla kuin räpiköidä kiireellä eteenpäin. Toki tämä kostautuikin sillä, että fysiikka7 -kurssi jäi miltei kokonaan käymättä, mutta siitä ei juuri kysyttykään.

Harjoituskokeet. Niitä voi pitää itse itselleen. Itse pidin laskaripäiviä, jolloin sattumanvaraisesti poimin eri aineista ja eri kirjoista tehtäviä, joita tein sen 5-6 tuntia putkeen. Lopussa tarkistin. Yo-kokeet ovat älyttömän hyviä myös. -12 ja -13 valintakokeet tein pari viikkoa ennen pääsykoetta, istuin kirjaston lukusalissa tasan 5 tuntia. Se oli todella hyödyllistä, koska sain käsityksen ajankäytöstä ja kykenin suunnittelemaan pääsykoetilannetta etukäteen.

Apua löytää kyllä jos sitä tarvitsee. Älyvuoto, opetus.tv, iltalukio, solunetti, google... Tsemmppiä kaikille hakuihin!

« Viimeksi muokattu: 19.08.14 - klo:12:35 kirjoittanut Humi »

Poissa jenkki

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • KLIK!
« Vastaus #3 : 19.02.15 - klo:14:44 »
Eli muistaisi, ettei pidä luovuttaa tai unohtaa vaikeita tehtäviä, vaan päinvastoin pureutua vaikeisiin asioihin ja kysyä niin monesta eri paikasta niin monta kertaa, että oikeasti ymmärtää. Pitää vaan itse olla aktiivinen, sillä yksinopiskelijaa ei kukaan potki takamukselle(ellei perusta lukupiiriä!).

Tosiaan. Itse en ole vielä edes lääkiksessä, mutta kova on tavoite ja uskon, että joskus kova työnteko palkitaan(voi olla myös tuuria mukana). Tänäänkin olen käyttänyt 4,5 h sen takia, että teen itselleni vihdoin kristallinkirrkkaaksi mikä substituutioreaktio(en halua jättää yhtään kiveä tai kantoa kääntämättä) kuitenkin kysymys on yksinkertaisesta asiasta , mutta kysyttäessä sen on mentävä kuin vettä vaan.

Tietystä silloin tällöin kun en lue pyörittelen kaavoja ja reaktioita leppoisasti mielessäni.

Toinen aivan yhtä todellinen haku nyt 2015.

Ei lukiota ollenkaan pohjalla. Onnen toivotuksilla en pääse yhtään pidemmälle ja hyvä tahto ei riitä, jote ntöiden kimppuun.

Ai niin olen työssä käyvä kohta 3 pienen lapsen isä.  ;D

Ärsyttää ne kertoo hakevansa nyt ensimmäistä kertaa tosissaan.... Wtf?? (tod. jotain 4 kerta) Herää kysymys miksi ensimmäinen todellinen kerta, joka kerta pitää laittaa kaikki peliin, jos korkealla kurottaa(elämäntilanteen mukaan)  :hui:

Poissa rperi

• Älyvuotaja
  • **
  • 2017?
« Vastaus #4 : 20.02.15 - klo:10:49 »
Itse vannon kirjaston nimeen, pk-seudun kirjastoista löytyy jopa muunmuassa epionen uusia ja vanhoja io-materiaaleja. Olen myös löytänyt kirjastojen poistohyllyistä ihan mahtavia kirjoja, joten niitäkin kannattaa joskus pysähtyä kattelemaan. Kirppiksiltäkin voi joskus kohdalle osua tarvittavia kirjoja, esimerkiksi itseltäni puuttunut bios 4 löytyi kahdella eurolla, vain koska takakansi puuttui..  Sit kun itse sisään pääsen, niin ajattelin lahjoittaa nuo puoli-ilmaiset kirjat eteenpäin. Ja varmaan vino pino myös käytettynä ostettuja lukiokirjoja..

Ja kaiken voi ostaa käytettynä, nii io-materiaalit kuin lukiokirjatkin - ja niillä voi olla myös eteenpäin myynti arvoa :)

Lukupiireihin en ole osallistunut, mutta kuullut että se voi mukanaan tuoda valmennuskurssimaisen fiiliksen. Ja ylipäätänsä vertaistuki on pala kultaa, oli se sitten älyvuoto tai vaikka ihan toiseen pääsykokeeseen lukeva kaveri.

Toki olisi upeaa, että ei tarvitsisi hakulukemisten lisäksi opiskella tai käydä töissä, että saa vuokran maksettua ja ruokaa suuhunsa, mutta näillä mennään :)

Poissa lexxie

• Satunnaisvuotaja
  • Lääk. yo
« Vastaus #5 : 02.05.15 - klo:21:13 »
Ilmainen ja omasta mielestäni paras vaihtoehto valmennuskurssille on lukupiirin muodostaminen, jossa materiaaleja, osaamista ja vertaistukea voi saada ja antaa. Toiselle opettaessa asiat yleensä myös jäsentyvät itsellekin paremmin.

Myös iltalukio on edullinen ja hyvä tapa saada opetusta ja materiaaleja, ja ainakin joissain lukioissa on mahdollista osallistua kursseille vielä valmistumisen jälkeenkin. Mitä toimeentuloon tulee, niin muutama omista kurssikavereista on myös anonut tomeentulotukea lukemisen ajaksi jotta ovat pystyneet rauhoittamaan lukuajan töiltä.

Mutta tärkeimmät asiat kuitenkin loppupeleissä omat istumalihakset ja luja tahto mennä eteenpäin. Mikään ei myöskään korvaa oman tekemisen kriittistä arviointia. Näissä asioissa ei paraskaan valmennuskurssi auta.

Poissa Utopiaa

• Perusvuotaja
« Vastaus #6 : 18.07.19 - klo:10:34 »
En edes usko, että valmennuskurssit auttaa ketään lääkikseen. Monet saavat kursseista potkua, kun maksavat.
Hyvät ajankohtaiset matskut oltava. Valitettavasti nyt kehuttava Epionen matskuja. Niiden ymmärtäminen helppoa. Toisten valmennusmateriaalit vaativat ymmärtämiseen myös lukion kurssikirjat. Jos ei ole tallessa lukion kirjoja, suosittelen Epionen matskuja. Jos haluaa, voi lisäksi lainata kirjastoista oppikirjoja.
Abi bilsa ja kemia kannattaa lainata. Kopsaa niistä käsitteet.
Vanhat painoksetkin fysiikan ja kemian kirjat kelpaa hyvin laskemiseen.

Seuraa meitä