Kirjoittaja Aihe: Mikä on haastavinta lukemisessa? Lukuvinkkejä ja muistisääntöjä  (Luettu 7086 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nimmme

• Satunnaisvuotaja
Ajattelin aloittaa ensi vuoden pääsykoetta silmällä pitäen keskustelun siitä mikä on ollut haastavinta lukemisessa ja minkälaisia muistisääntöjä ja lukukeinoja itse käytätte :)

Poissa hulivili

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • lääkikseen ennen hautaamistani
Haastavinta saada itsensä lukemaan. On helpompi unelmoida. ;D
Itse en kaipaa neuvoja/apuja lukemiseen, mutta seura voisi tehdä tulosta. Ei kehtaa olla lukematta, jos jonkun kanssa lukisi samassa paikassa. Pitäisi olla semmoinen kaveri, joka lukee eikä seurustele. Itsellä, kun helposti menisi siihen keskusteluun aika.
« Viimeksi muokattu: 15.08.14 - klo:18:25 kirjoittanut hulivili »
Jos aloittaa liian myöhään, ei kerkeä mihinkään.

Poissa katri92

• Älyvuotaja
  • **
  • Eläinlääketieteen yo -16
Haastavinta saada itsensä lukemaan. On helpompi unelmoida. ;D
Itse en kaipaa neuvoja/apuja lukemiseen, mutta seura voisi tehdä tulosta. Ei kehtaa olla lukematta, jos jonkun kanssa lukisi samassa paikassa. Pitäisi olla semmoinen kaveri, joka lukee eikä seurustele. Itsellä, kun helposti menisi siihen keskusteluun aika.

Komppaan tätä! Käytän paljon aikaa haaveiluun ja oheistoimintaan (lukusuunnitelmat, kynien terottamiset, vihkojen koristelut) ja itse tehokas lukeminen meinaa välillä jäädä... Voin rupatella aiheesta ja tulevaisuuden suunnitelmista vaikka kuinka jos on vain joku kuuntelemassa.

Pieni kilpailutilanne ja lukuseura tekisi juuri siksi hyvää, en halua jäädä huonommaksi ::) laskemisessa onneksi pysyy mielenkiinto vielä aika hyvin, mutta ah tuo bilsa..

Poissa Jääräpää

• Perusvuotaja
  • Elukkaan 2015
Mä haaveilin niin tarmokkaasti koko viime vuoden, että nyt ollaan ehkä viimeinkin päästy oikean asian äärelle. Ainakin tämä ensimmäinen (!) viikko on mennyt paremmalla fokuksella kuin mikään ikinä.

Tämä tahti ja ote kun vaan säilyisi 20.5 asti... ::)
In order to succeed, we must first believe that we can.
-Nikos Kazantzakis

Mauno

• Vieras
« Viimeksi muokattu: 16.07.15 - klo:12:05 kirjoittanut Mauno »

Poissa Puistokemisti

• Älyvuotaja
  • **
  • LK
Itsekin huomasin että kirjastossa lukeminen oli paljon tehokkaampaa kuin kotona. Itsenäinen opiskelu ei myös välttämättä ole mulle kaikkein tehokkain tapa oppia koska oon melko laiska, siksi mielelläni etsin lukupiiriä.

Haastavinta oli erityisesti bilsa, koska en ole koskaan oikein tajunnut miten sitä kannattaisi opiskella, koska oon ite perinteinen ma/fy/ke-fani joka tykkää enemmän kaavojen pyörittelystä ja laskemisesta. Toki esim. Sähkökurssin virtapiirilaskut oli niitä joita en koskaan oppinut ja tyydyin toivomaan ettei niitä kysytä kokeessa :D

Oma neuvo tosiaan on, että kannattaa oikeesti tehdä niitä itelle kaikkein vaikeimpia tehtäviä (ulos mukavuusalueelta, vanha neuvo). Ja hankkia lukukaveri jos on laiska luonteeltaan.

Ja vielä haaveilusta: jos ei huvita lukea, niin ite silloin kuvittelen käveleväni lääkärintakissa sairaalaasa, jolloin motivaatio kasvaa todella paljon! Haaveilu on sallittua!

Poissa Tiska

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääketieteen yo. (Kuopio -15)
Nyt on kemistillä sekä avatar, että tuleva hakukohde kohdallaan! :wink:

Poissa vienna

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki hammas -14, Elukka -15
Itsekin huomasin että kirjastossa lukeminen oli paljon tehokkaampaa kuin kotona. Itsenäinen opiskelu ei myös välttämättä ole mulle kaikkein tehokkain tapa oppia koska oon melko laiska, siksi mielelläni etsin lukupiiriä.

Kokeilin itse kirjastoa, mutta totesin sen itselleni huonommaksi paikaksi. Enemmän ääntä, ei torkkupaikkaa vieressä (sänkyä) sekä vesi/ruokahuolto heikompaa. Laiskuutta en ymmärrä, sillä eikö sinua häiritse ajatus siitä että turhan harva sen paikan saa?

Haastavinta oli erityisesti bilsa, koska en ole koskaan oikein tajunnut miten sitä kannattaisi opiskella, koska oon ite perinteinen ma/fy/ke-fani joka tykkää enemmän kaavojen pyörittelystä ja laskemisesta. Toki esim. Sähkökurssin virtapiirilaskut oli niitä joita en koskaan oppinut ja tyydyin toivomaan ettei niitä kysytä kokeessa :D

Oma neuvo tosiaan on, että kannattaa oikeesti tehdä niitä itelle kaikkein vaikeimpia tehtäviä (ulos mukavuusalueelta, vanha neuvo). Ja hankkia lukukaveri jos on laiska luonteeltaan.

Ja vielä haaveilusta: jos ei huvita lukea, niin ite silloin kuvittelen käveleväni lääkärintakissa sairaalaasa, jolloin motivaatio kasvaa todella paljon! Haaveilu on sallittua!

Tästä olen pitkälti samaa mieltä, mutta virtapiirilaskuissakin riippuu tosiaan piiristä. Niistä saa jo muutamalla lisäkierroksilla varsin hankalia. Omalla kohdalla oli varsin helppoa ryhtyä tekemään fyke-laskuja mutta sen sijaan biologia on vaikeampi tapaus. Mikä on oikea tapa oppia sitä? Bilsassa pidin rakenteiden opettelemisesta, sen sijaan ympäristömyrkyistä/eliökunnan rakenteesta/evoluutiosta esseet hankalia. Mitä kaikkea pitäisi sanoa?

Muistisääntöjäni:
T-imusolut kateenkorvasta, B-imusolut punaisessa luuytimessä.
Paksu linssi, eli lihava linssin polttoväli f +, keskeltä kurvikkaan laihan koveran linssin polttoväli f -. Peileillä taas toistepäin.
Anodilla hapettuu, katodilla pelkistyy (huomaa aakkosjärjestys, eli etummaiset aakkosten järjestys AH ja KP)
\displaystyle H=\int_{0}^{36000} A_o\,e^{-\lambda*t}dt

Mauno

• Vieras
« Viimeksi muokattu: 16.07.15 - klo:12:05 kirjoittanut Mauno »

Poissa Tesla

• Perusvuotaja
Haastavinta oli se aloittaminen, sitä tuli vaan lykättyä että huomenna sit nyt ei jaksa. Sit kun sai alotettua ja lukemisesta tuli joka päivänen rutiini niin odotti että pääsispä jo töistä lukemaan  ;D Toinen vaikee asia oli tylsien aiheiden väkisinmakaaminen esim. KE4 muovit ja materiaalit BI3 kaupunkiekologia ja muut vastaavat, niitä tuli opeteltua väkisin ulkoa jonkin verran lähimuistiin ennen koetta kun ei muuta keksiny. Ja vielä parempi muistisääntö imusoluille on kateenkorva (thymus) ja luuydin (bone marrow)
E. näköjään mauno ehti ensin, muistaakseni BIOS4 löyty rivien välistä

Poissa Puistokemisti

• Älyvuotaja
  • **
  • LK
Ihmiset on erilaisia, toisille kirjastot on hyviä lukupaikkoja ja toiset taas viihtyy kotona. Itekin kyllä luin enimmäkseen kotona, vanhoja pääsykokeita tein kirjastossa.

En mä nyt kauhean laiska ole, yleensä tein edellisenä päivänä lukusuunnitelman, jossa ylimalkaisesti kirjoitin että mitä aihealueita pitäisi huomenna käydä, sekä jonkin verran suunnittelin että mitkä laskutehtävät olisi hyvä laskea. Ehkä koen laiskuutta kun vertaan itteäni joihinkin muihin palstalaisiin, jotka mukamas lukee hurjia määriä päivässä.

Ja ne perusvirtapiirilaskut menee aivan heittämällä, tarkoitin niitä joissa on viisi eri I:n arvoa. Ite vihasin näitä eniten siksi, koska tiesin periaatteessa miten ne lasketaan, mutta silti niistä tuli aivan kamalia yhtälöryhmiä, joiden laskeminen ilman matriiseja tai laskinta tuntuu niin turhalta (laiskuus taas)!

Oma mottoni olkoon siis: tyhmä paljon työtä tekee, fiksu pääsee vähemmällä (siksi juuri Kuopioon aionkin hakea :D ).

Poissa hulivili

• Ylivuotaja
  • lääkikseen ennen hautaamistani
Lääkikseenkin hakija voi olla luonteeltaan laiska. Siitä on vain opittava muuttumaan ahkerammaksi. Ihmiset ovat luonteeltaan erilaisia. En siis tarkoita, että laiska pääsisi sisään. Kaikki tietää, kuinka pääsykokeeseen tarvitaan ahkeruutta. Laikan on vaan yritettävä keksiä, kuinka saa itsensä toimimaan. Minulle kirjasto sopisi loistavasti, koska siellä ei kehtaa löysäillä, kun näkee muiden ahertavan.(liian kaukana)  Siksi on myös ehdottoman tärkeää löytää AHKERAA seuraa, koska toisen ahkeruus tarttuu. Älkää etsikö laiskaa seuraa, vaan etsikää semmoista, minkälainen haluaisit itse olla. Jos haluat ahkeroida, niin erittäin ahkeraa seuraa.
Jos aloittaa liian myöhään, ei kerkeä mihinkään.

Poissa rperi

• Älyvuotaja
  • **
  • 2017?
Olen laiska ja aikaansaamaton, lukemisen sijaan useimmiten unelmoin ja laskurutiini puuttuu vielä edelleenkin.. vaikka ainakin näistä lauseen alkupäänongelmista olenkin aika usein päässyt/pääsisin yli tulee aina se kevät. Neljäs kevät ammattikorkeassa edessä tänä hakuvuonna 2015, pääsenkö kokeeseen asti? Kolmena aikaisempana en ole päässyt ja tänä keväänä pitäisi vielä valmistuakkin. Rperi vs kevät 0-3, neljäs kierros käyntiin sitten vuodenvaihteessa.. saa nähdä miten käy  :wink:

Poissa AuroraB

• Älyvuotaja
  • **
  • Kuopiossa 2014 :)
Haastavinta ehkä oli motivaation ja tsempin ylläpitäminen väsyneenä. Olin ottanut teemakseni "innostu ja onnistu" jonka nappasin kirpparilta ostamastani mukista a'la wsoy. Pyrin innostamaan itseni joka päivä lukemiseen, sillä olen huomannut, että innostuneena jaksaa kiinnostua ja asiat tarttuvat paremmin. Oppimiskyky on merkittävästi parempi hyvässä positiivisessa vireessä kuin väsyneenä, kyllästyneenä ja puutuneena. Niinpä jokainen väsynyt työn jälkeen lukeminen alkoi innostamisella, psyykkasin ja tsemppasin itseäni ja päästelin sisäisesti "jeshh, tämä on just sitä mitä haluan tehdä, loistavaa, hyvin menee :D "

Muutenkin keskityin paljon itsesuggestioon talven aikana. Kiitin ja kehuin itseäni jokaisesta opiskellusta tunnista, päivästä ja viikosta. Tein aikatauluja ja joka päivä viivasin yli mitä olin tehnyt ja ihailin ja kehuin itseäni häpeilemättä suorituksesta.  ;D

Seuraa meitä