Kirjoittaja Aihe: Pieni esittely ja lukusuunnitelman pohdintaa  (Luettu 10107 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karhukainen

• Satunnaisvuotaja
Pieni esittely ja lukusuunnitelman pohdintaa
« : 01.02.15 - klo:22:28 »
Hei kaikille!

Löysin tämän foorumin sattumalta ja päätin kirjautua, jotta saisin keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Kaipaan vinkkejä lukusuunnitelman tekoon, erilaisia näkökulmia ja mahdollisesti lukupiiriä sitten jossain vaiheessa. Ehkä vähän kannustustakin. :)

Vähän itsestän: *naps* Lääketieteellinen on aina kolkuttanut takaraivossa, mutta en ole oikein uskalatanut edes haaveilla siitä, sillä se on jotenkin tuntunut liian hyvältä minulle. Tunnistan olevani sellainen ihminen, joka tottuu helposti vähään, mutta en halua elää näin lopun elämääni. Kaikesta huolimatta en saa sitä ajatusta pois mielestäni ja olen huomannut ja nyt tiedän,  että haluan opiskella lääkäriksi. Miksi toimia itseään vastaan?

Lukiosta on aikaa ja olen alkanut unohtaa siellä oppimaani. Lisäksi lähden käytännössä nollasta liikkeelle; luin lyhyen matikan ja fykebistä vain pakolliset kurssit. Mitä mieltä, onko kevään 2016 pääsykoe liian suuruudenhullua vai olisiko 2017 realistisempi tavoite?

Mietin, olisiko järkevämpää hakea esimerkiksi fysiikan laitokselle ja ottaa kemia sivuaineeksi? Biologiaa lukisin vapaa-ajalla. Vai kenties aikuislukio? Tarkoituksena ei ole vain fykebin oppiminen, vaan myös itse opiskelun uudelleen oppiminen. Tietysti mietityttää taloudellinen puoli ja opintotukikuukausien kuluminen, mutta jos se auttaa lääkikseen pääsyssä niin luulisi sen maksavan itsentä takaisin. Vai onko kenties fysiikan opiskelu jotenkin liian kaukana (syventäviä tms) lukion kursseista, ettei se oikein sovi tähän tarkoitukseen?

Ajatuksia?

(muoks. väsyneitä kirjoitusvirheitä)
« Viimeksi muokattu: 01.10.15 - klo:18:56 kirjoittanut Karhukainen »

Poissa Visb

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Uniwersytet w Białymstoku 2020
Vs: Pieni esittely ja lukusuunnitelman pohdintaa
« Vastaus #1 : 01.02.15 - klo:23:24 »
Itse näin fysiikalla opiskelevana sanoisin, ettei tähän tiedekuntaan kannata lähteä, ellei ole luonnontieteiden lukiokursseja alla. :( Toki tämä on vain minun mielipiteeni, mutta itse olen lukenut lukiossa kaikki matemaattiset aineet sekä luonnontieteet pitkänä, ja silti tämä (varsinkin fysiikka) tuntuu välillä ylitsepääsemättömältä. Hae ihmeessä kuitenkin 2016 myös luonnontieteelliseen, silloin varmasti tulisit pärjäämään.
"Oh, you think the Älyvuoto is your ally, but you merely adopted the vuoto. I was born in it, molded by it. I didn’t see the pääsykoe until I was already a man; by then, it was nothing to me but blinding! The Älyvuoto betrays you, because it belongs to me."

Poissa pihlaja

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #2 : 02.02.15 - klo:08:30 »
Oletko opiskellut yhtään fysiikkaa vielä? Jos et, tuntuisi ehkä liian suurelta hyppäykseltä aloittaa nyt nollista ja ensi syksynä fysiikan laitoksella yliopistofysiikasta joka noh, on yliopistofysiikkaa. Eli hyvinkin matemaattista (pitää osata integraalit, derivoinnit, vektorit, logaritmit yms kuin vettä vaan). Fysiikallekin päästäkseen on myös läpäistävä pääsykoe, enkä usko että siitä ainakaan ykköskurssin taidoilla pääsee läpi, vaikka rima ei noin yleisesti kovin korkealla luonnontieteissä olekaan.

Itse suosittelisin aikuislukiota ja ehkäpä pitkää valmennuskurssia, joka alkaisi jo marraskuussa. Jos aloitat itsenäisen opiskelun jo nyt, ehdit käydä kaikki kurssit läpi ainakin pintapuolisesti ja alat syventämään tietojasi syksyllä aikuislukiossa tai valmennuskurssilla, uskoisin että voit olla jo ihan hyvissä asemissa keväällä 2016.
"Everything should be made as simple as possible, but not simpler." - Albert Einstein

Poissa Karpaasi

• Perusvuotaja
« Vastaus #3 : 02.02.15 - klo:10:47 »
Olin viisi vuotta sitten aikalailla samassa tilanteessa. Itsellä oli tosin hyvä rahatilanne, mikä mahdollisti täyspainoisen lukemisen(olin 3x4kk palkattomalla vapaalla töistä tammikuusta pääsykokeeseen). Menin pitkälle kurssille suoraan aloittaessani. Vaikka kaikkea en ehtinyt opetella ja en pärjännyt kokeessa haluammallani tavalla, antoi kurssi paljon eväitä tulevaan.

Suosittelen, että käyt katsomassa tämän vuoden kokeen. Aseta itsellesi realistinen tavoite(vaikka 20p koepistettä), lue parhaasi mukaan nyt ja mene syksyllä valmennuskurssille, jossa on takuu seuraavaksi vuodeksi. Yritä hommata rahaa, että vuoden päästä voisit lukea täyspainoisesti ainakin muutaman kuukauden.

Poissa Karhukainen

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #4 : 02.02.15 - klo:21:51 »
Hei taas ja kiitoksia vastauksista!

No voi ei, enpä olisi uskonut, että se on noin huono idea. Harmi. Alkaa nimittäin ahdistamaan tämä välivuosien määrä. Tuntuu siltä, että opiskeluihin keskittyminen vain vaikeutuu ja vaikeutuu, kun se ei ole samalla tavalla enää osa elämää. Se vain jotenkin lipuu kauemmas! Eäh. Ellen sitten saa luettua vapaa-ajalla, mutta sivutoimiselle työlle ei ainakaan jäisi aikaa... Eikä sen opiskelu kuitenkaan tue tätä mitenkään. Oletteko samaa mieltä biologian ja kemian yliopisto-opiskelusta, kuin fysiikan?

En tiedä mitä tekisin nyt. Olen kyllä saanut rahaa säästöön opiskeluihin, mutta valmennuskurssit ovat sen hintaisia, että ne taitavat jäädä väliin. Vaikka tietenkin jos se auttaa lääkikseen pääsyssä, niin maksaahan se itsensä takaisin...

« Viimeksi muokattu: 01.10.15 - klo:18:54 kirjoittanut Karhukainen »

Poissa Neo

• Perusvuotaja
  • Toistaiseksi vain EH-juttuja
« Vastaus #5 : 02.02.15 - klo:21:56 »
Olen miltein samassa tilanteessa kuin sinäkin. Omalla kohdalla oli tärkeä askel tehdä päätös, että aijon hakea lääkikseen ja alan tehdä työtä sen eteen. Aloitin aikuislukion ja suoritan myös itsenäisesti fysiikan kursseja kotona. Tein selkeän lukusuunnitelman välietappeineen. Jos haluat jutella/kuulla lisää, niin pistäppä yksityisviestiä!  :)

Poissa Visb

• Hypervuotaja
« Vastaus #6 : 03.02.15 - klo:00:10 »
Biologiassa voi pärjätä, jos on hanakka lukemaan Campbelliä ja muita lähteitä. Kyllähän sielläkin oletetaan, että biologian lähtötiedot löytyy. En silti sulje tätä vaihtoehtoa pois.
Kemiassakin odotukset ovat korkealla, jopa perusteet-kurssilla (Turku) etenemistahti on kova eikä monia lukiossa käytäviä asioita edes käsitellä, kun ne oletetaan tunnetuiksi. Sijottaisin tämän vaikeudeltaan tuohon bi ja fy väliin. Puistokemisti näin Hkin kemian pääaineopiskelijana osaa kertoa lisää, mitä ihanuuksia sieltä löytyy mm. orgaanisen saralta (on muuten ihana kurssi ;)).
"Oh, you think the Älyvuoto is your ally, but you merely adopted the vuoto. I was born in it, molded by it. I didn’t see the pääsykoe until I was already a man; by then, it was nothing to me but blinding! The Älyvuoto betrays you, because it belongs to me."

Poissa Lily2

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Yleiselle (TKU) 2016
« Vastaus #7 : 03.02.15 - klo:02:23 »
Ai sinä Visb opiskeletkin Helsingissä? Luulin, että olet Turussa. :)

Poissa Visb

• Hypervuotaja
« Vastaus #8 : 03.02.15 - klo:09:39 »
Ai sinä Visb opiskeletkin Helsingissä? Luulin, että olet Turussa. :)

Ei, kyllä mä ihan Turussa. :) Pk opiskelee kehä kolmosella.

Poissa Puistokemisti

• Älyvuotaja
  • **
  • LK
« Vastaus #9 : 03.02.15 - klo:11:20 »
Jos on nollataso fykebistä, niin silloin ei tosiaankaan kannata yliopistoon mennä. Ainakin meillä kemian peruskurssit (8 noppaa) oli aika paljon lukion juttuja sisältäviä, mutta paljon tuli uuttakin asiaa. Orgaaninen kemia on ihan kivaa, mutta se menee osittain aiheen ohi (ainakin Stadissa, etenkin reaktiomekanismit, katalyytit ja eri liuottimien käyttö).

Matematiikan kurssi sekä termodynamiikka ovat myös aika kamalia, jos ei ole matemaattista taustaa (lukion pitkä matikka), ja nekin vie arvokasta aikaa pääsykokeita varten, toisaalta jos meinaat hakea 2016 niin eihän sulla mikään kiire ole  :)

Yliopisto on myös siksi huono vaihtoehto, että ensi vuonna tulee ensikertalaiskiintiöt joista ei vielä tiedetä paljoakaan.

Ite siis suosittelen iltalukiota (ei ole omakohtaista kokemusta, kuulostaa vain hyvältä) ja/tai syksyllä alkavaa pitkää valmennuskurssia.

saemko

• Vieras
« Vastaus #10 : 03.02.15 - klo:11:44 »
Paljon puhitaan tuosta kiintiöstä, en sitten tiedä onko järkevääolla taas hakematta muualle kintiön takia.

Poissa Vimma

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #11 : 04.02.15 - klo:09:19 »
Mitä jos opiskelisit iltalukiossa/opetustv:n avulla ensin perusteet ja sen jälkeen ostaisit itsellesi mafynetti 2:n? Saisit omaan käyttöösi tabletin, joka sisältää paljon tehtäviä. Lisäksi ohjelman avulla voit asettaa itsellesi tavoitteen esim vuoden 2016 pääsykokeeseen. Ohjelma näyttää tavoitekäyrän ja sen, kuinka paljon sinun pitää tehdä vielä opiskella tavoitteesi eteen. Kertaus hoituu automaattisesti, sillä asiat, mitä et ole osannut, pompsahtavat tietyin väliajoin eteen. Hinta on halvempi kuin valmennuskurssilla (700 €) ja tehtäviä tekemällä + kertaamalla säännöllisesti asioita oppii. Minua ainakin motivoi se, että näen, missä oppimiskäyrä kulkee ja mitä vielä pitää tehdä tavoitteen eteen.

No, tulipahan vähän mainosta, mutta menkööt :). Tässä on lyhyt mafynetti 2:n esittely: http://www.mafyvalmennus.fi/images/uploads/mafynetti2.pdf

Poissa Tetra

• Tehovuotaja
  • *
  • HKI, 2014
« Vastaus #12 : 06.02.15 - klo:14:30 »
Suosittelisin kuitenkin aikuislukiota! Pääsykokeen alueena on lukion oppimäärä tietyistä aineista, joten kannattaa panostaa niihin (niillä oikeesti pärjää!) eikä hypätä suoraan yliopistotasoon, jota ei oikeasti edes vaadita. Töitä ei kannata ehkä ihan kokonaan lopettaa, sillä on hyvä, että on jotain pakollista "aivot narikkaan" hommaa ja rahakaan tuskin haittaa. Tsemppiä opiskeluihin!  :)

Ps. Niin ja lukiossa oppisi ehkä paremmin opiskelemaan! Yliopistossa oletetaan, että kaikilla on jo omat tapansa ja annetaan kaikki vastuu itse opiskelijalle.

« Viimeksi muokattu: 06.02.15 - klo:14:33 kirjoittanut Tetra »

Poissa Karhukainen

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #13 : 08.02.15 - klo:21:53 »
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja kannustuksesta! Ne ovat kullan arvoisia.

Okei, yliopiston luonnontieteelliset linjat eivät ole vaihtoehto. Aikuislukioon siis.

Olen tässä miettinyt lukusuunnitelmaa ja ehkä 1-2 viikkoa on hyvä yhdelle kurssille ja vuorotellen fykebi. Aloitin tällä viikolla kemian ykköskurssin, ja vaikka se onkin ensimmäinen kurssi niin sainpa silti huomata, ettei sekään ole helppo. Paljon uusia asioita, asiat käsitellään lyhyesti syventymättä sen kummemmin ja sitten siirrytään seuraavaan, mutta ehkä se on ensimmäisen kursin tarkoitus. Tosiaan lähden nollasta liikkeelle, mutta jostainhan on lähdettävä. Aikaa on noin vuosi ja kolme kuukautta, mikä tuntuu samalla pitkältä ajalta, mutta toisaalta opittavaa on niin paljon, että mahtaakohan aika riittää! Olen muuten todella hidas lukemaan, siis todella.

Pääsykokeeseen 2015 en taida mennä, koska tiedän sukulaisenikin hakevan, enkä halua sukulaisteni saavan tietää tästä. En halua kuulla mitään sellaista, että en pysty, tai edes nähdä yllättyneitä ilmeitä. Jos pääsen sisään, saa se olla yllätys kaikille ja taidan itsekin yllättyä. :)

Ensi viikko on vielä kemian ykköskurssia varten, sitten fysiikka tai biologia. Luen kirjastossa, kotona en ole koskaan pystynyt keskittymään opiskeluun: keitän vain teetä. Tuo opetus.tv on ennestään tuttu, mafynetti ei, enkä ole hirveästi perehtynyt valmennuskursseihinkaan. En sulje niitä vaihtoehtoja pois kokonaan. Mitään kirjojakaan en ole hankkinut omaksi, saa nähdä mitä sarjaa aikuislukio käyttää. Kunnollista laskintakaan en omista, pitää sellainenkin jossain vaiheessa hankkia ja opetella käyttämään.

Näillä eväillä mennään, saa nähdä kuinka pitkälle pääsen.  ;D
« Viimeksi muokattu: 01.10.15 - klo:18:49 kirjoittanut Karhukainen »

Poissa Karpaasi

• Perusvuotaja
« Vastaus #14 : 08.02.15 - klo:22:30 »
Tosiaan suosittelen, että menet sinne tämän vuoden kokeeseen vaikka et paljoa osaisikaan mitään. Nuo pääsykoetilaisuudet on kullanarvoisia oppimishetkiä ja mahdollisuus tulee vain kerran vuodessa. Voit ehkä osata ratkaistakin jonkun tehtävän ja se jos mikä antaa potkua tulevaan. Ei kannatta pelätä kolhuja, niitä nimittäin tulee.

Seuraa meitä