Kirjoittaja Aihe: Lääkiskaupungit vertailussa  (Luettu 7885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ninzau

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • LK Tampere (aloitusvuosi 2015)
Lääkiskaupungit vertailussa
« : 01.03.15 - klo:21:55 »
Itse olen jo vakaasti päättänyt oman tulevan opiskelukaupunkini, mutta olisi mielenkiintoista saada vähän vertailua eri lääkiskaupungeista niiltä, keillä on opiskelijaelämästä jo kokemusta. Ei pelkästään lääkiksien vertailua (toki vähän niitäkin) vaan ihan yleistä opiskelijaelämää. Asuntotarjonta? Työmahdollisuudet opiskelun ohessa? Tarvitaanko omaa autoa vai toimiiko julkinen/kaikki on lähellä? Opiskelijabussikortin hinta? Iltaelämä? Yleinen ilmapiiri? Opiskelijaravintolat? Muut opiskelijaedut? Kandidaattiseurojen aktiivisuus? etc, etc...

Näin tällaisen vertailun (ei tosin lääkiskaupungeista, mutta mukana oli näistä ainakin Helsinki, Turku ja Tampere) joskus muutama vuosi sitten Hesarin koulutusliitteessä, jonka olen jonnekin onnistunut hukkaamaan. Vähän olen sen perään haikaillut, silloin aikanaan sitä lukiessa ei vielä oikein edes tiennyt mitä se sana 'opiskelija' tarkoittaa, ja nyt kun siitä vertailusta olisi jotain iloakin, en löydä niin mistään.

Poissa Elwood

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulun yleinen -14
Vs: Lääkiskaupungit vertailussa
« Vastaus #1 : 02.03.15 - klo:08:14 »
Oulu:
Oulussa on ainakin jonain lähivuonna ollut koko Suomen paras asuntotilanne.  Asuntoja löytyy ja ne ovat edullisia.

Bileitä meillä on todella vähän  :cry:

Syväreistä/tutkimukseen osallistumisesta ei pääsääntöisesti makseta  :cry:

Julkinen liikenne on kohtuullisen kehnoa, mutta tiettyihin paikkoihin, kuten kampukselle kyllä pääsee aika hyvin.  Kertaliput ovat tolkuttoman kalliita, mutta opiskelija saa kuukauden rajattoman kortin 40e:lla, joka on minusta ihan kohtuullinen hinta.

Keskusta/kaupunki on ankea asukaslukuun suhteutettuna.  Tästä ei vaan pääse mihinkään.  Itse pidän silti Oulusta, kun olen kotoisin pienemmältä paikkakunnalta, vaikka aina välillä haikailisi parempaa keskustaa.

Opiskelijoiden ja vuosikurssien kesken huippu ilmapiiri.  Myös pääsääntöisesti opettavan henkilökunnan kanssa.

Erilaisia harrastusseuroja on ihan mukavasti.  Aktiivisuudesta en osaa sanoa.
“The art of medicine consists of amusing the patient while nature cures the disease.”
-Voltaire

Poissa Chatte

• Älyvuotaja
  • **
  • Lääk. yo 2015 Tampere
« Vastaus #2 : 03.03.15 - klo:11:19 »
Tampere:

Asuntotarjonta on ok, opiskelija-asuntosäätiön yksiötä joutuu tosin jonottamaan kohteesta riippuen 1-2v. Soluja ja perheasuntoja löytyy, etenkin jos suostuu muuttamaan kauemmas keskustasta, esim. Hervantaan, joka on vajaan 10km etäisyydellä lääkiksestä. Hervannassahan sijaitsee Tampereen teknillinen yliopisto, siksi siellä on todella paljon opiskelijakämppiä.

Työmahdollisuudet ovat suhteellisen huonot, ainakin oman kokemuksen mukaan. Tosin riippunee työnhakijan kokemuksesta jne, luultavasti hyvälle tyypille löytyy jotain hommaa.

Omaa autoa ei tarvita! Julkinen liikenne toimii hyvin, ja bussilla pääsee minne vaan. Kaupungin keskusta on aika kompakti, eli siellä kaikki tarvittava on lähellä. Pyörällä pääsee myös hyvin, mikäli asuu hyvällä paikalla vaikkapa yliopistoon nähden. Opiskelijalle kaupunginliikenteen kuukausikortti maksaa 33e, sillä saa matkustaa rajattomasti. Kertalippu on 2,60e.

Opiskelijabileitä on suhteellisen paljon, Kolmiot ainakin kerran kuussa. Muutenkin baareista löytyy mistä valita, varmasti pääsee humpalle jos haluaa.

Opiskelijaravintolat taitavat olla Juvenesta ja TAYSissa toimii Pikante, ainakin FinnMedillä, missä saa opiskelijahintaan ruokaa. Molemmat olen testannut, ihan hyvää sapuskaa. Nämä siis yliopistojen alueella.

Muuten en ole opiskelijaetuihin kiinnittänyt kovasti huomiota, yleisesti kai opiskelijat saavat jotain 10% alennusta, jos jotain.

Niin ja lääkiksessä kun en ole vielä, niin en osaa tarkemmin sanoa meiningistä siellä! :)
"I'm tired of trying to please the world that spins around me. This time I'm doing it for me and me alone."

Poissa Juusolin

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • LK Tampere
« Vastaus #3 : 03.03.15 - klo:15:29 »
Tampere:

Asuntotarjonta on ok, opiskelija-asuntosäätiön yksiötä joutuu tosin jonottamaan kohteesta riippuen 1-2v. Soluja ja perheasuntoja löytyy, etenkin jos suostuu muuttamaan kauemmas keskustasta, esim. Hervantaan, joka on vajaan 10km etäisyydellä lääkiksestä. Hervannassahan sijaitsee Tampereen teknillinen yliopisto, siksi siellä on todella paljon opiskelijakämppiä.

Työmahdollisuudet ovat suhteellisen huonot, ainakin oman kokemuksen mukaan. Tosin riippunee työnhakijan kokemuksesta jne, luultavasti hyvälle tyypille löytyy jotain hommaa.

Omaa autoa ei tarvita! Julkinen liikenne toimii hyvin, ja bussilla pääsee minne vaan. Kaupungin keskusta on aika kompakti, eli siellä kaikki tarvittava on lähellä. Pyörällä pääsee myös hyvin, mikäli asuu hyvällä paikalla vaikkapa yliopistoon nähden. Opiskelijalle kaupunginliikenteen kuukausikortti maksaa 33e, sillä saa matkustaa rajattomasti. Kertalippu on 2,60e.

Opiskelijabileitä on suhteellisen paljon, Kolmiot ainakin kerran kuussa. Muutenkin baareista löytyy mistä valita, varmasti pääsee humpalle jos haluaa.

Opiskelijaravintolat taitavat olla Juvenesta ja TAYSissa toimii Pikante, ainakin FinnMedillä, missä saa opiskelijahintaan ruokaa. Molemmat olen testannut, ihan hyvää sapuskaa. Nämä siis yliopistojen alueella.

Muuten en ole opiskelijaetuihin kiinnittänyt kovasti huomiota, yleisesti kai opiskelijat saavat jotain 10% alennusta, jos jotain.

Niin ja lääkiksessä kun en ole vielä, niin en osaa tarkemmin sanoa meiningistä siellä! :)

Mä voin tähän jatkaa sen, mitä nopeesti tulee mieleen :) Julkinen liikenne tosiaan toimii, ja mikäli asunnon saa keskustan "läheisyydestä", niin pyörällä pääsee kyllä ympäri vuoden ainakin koululle. Asunnoista ei kannata unohtaa yksityisten vuokraamia, niitäkin on kuitenkin jonkun verran tarjolla, ja keskustan alueella ero opiskelija-asuntoon hinnassa ei ole täysin järjetön. Töissä käymisestä en osaa sanoa, tosiaan riippuu tosi monesta asiasta. Ite en käy, kun ei ole tarvetta, mutta kyllä moni osa-aikasesti tekee ja työpaikan saaminen nyt on kiinni aina kokemuksesta, suhteista ym. Lääkiksellä on kaksi omaa ruokalaa, Juveneksen molemmat. Yleisiä opiskelijabileitä on ainakin varmasti joka torstai, juuri esim. Kolmiot, Haalaribileet, Pistot jne. Lääkikselläkin järjestetään kohtuullisesti kaikenlaista aktiviteettia, kurssin sisäisiä, kandiseuran sisäisiä ja poikkitieteellisiä :)
Heissulivei.

Poissa minttusuklaa

• Perusvuotaja
  • Lääk. yo Oulu 2018
« Vastaus #4 : 03.03.15 - klo:18:21 »
Turku:

Asuntotilanne täällä oman kokemuksen perusteella ihan hyvä, opiskelija-asuntoja on aika paljon, vaikka tietty kauan joutuu jonottamaan jos haluaa juuri yliopiston viereen yksiöön. Mutta jos solu ja pieni etäisyys kelpaa ni kyllä jostain kämppä löytyy. Kesällä tietty ruuhkaa kun kaikki uudet opiskelijat ettii asuntoa samaan aikaan, mutta ei oo ainakaan mun korviin kuulunu mitään sellasia tarinoita, että joku tänne muuttava olis jääny ilman kämppää. Ja normi vuokrakämppiä tietty löytyy kans.

Ite en tee töitä opiskelun ohessa ni en osaa siitä oikeen mitään sanoo.

Omaa autoo ei tarvitse, julkisella pääsee hyvin liikkumaan  kauemmaksikin keskustasta ja opiskelijalle bussikortti millä saa rajattomasti matkustaa maksaa 36€/kk (kertalippu 3€). Pyörällä kyl pääsee liikkumaan hyvin kans ja mä en oo (vielä ainakaan) tarvinnu tota kausikorttia kun asun sen verran lähellä, että arvokortti on riittäny.

Bileitä (ja muuta ohjelmaa) on vähän vaihtelevasti riippuen ainejärjestöstä/teidekunnasta, mut noin kerran kuussa meillä on ollu oman järjestön bileitä (alkusyksystä ja vappuna toki tiuhempaan). Mut tietty jos oikein haluaa juhlia ja uskaltaa tutustua ihmisiin poikkitieteellisesti ni varmaan löytyy jotain melkeen joka keskiviikolle ja torstaille. Bileittein lisäks täällä on kaikennäkösiä kerhoja, joista löytyy eri liikuntalajeja, partiota, kuoroja, poliittisia järjestöjä ja kaikennäköstä muuta.

Yleinen ilmapiiri on mun mielestä ollu hyvä ja pari kaveria, jotka opiskelee täällä amkissa ja otin mukaan yliopiston bileisiin sanos et täällä yliopistolla on kyllä parempaa porukkaa :D

Opiskelijaravintoloita on tässä ympäri kampusta joku 5-10 alle kilsan säteellä ni varmasti löytyy kyllä jokaselle jotain syötävää.

Ite oon tosiaan vasta lääkikseen hakemassa eli en osaa noista lääkiksen touhuista (vielä) sanoa mitään eli niistä voi joku muu kertoa. Turun lääkikseen oon kuitenkin hakemassa kun opiskelen nyt toista vuotta täällä yliopistolla ja oon tykänny niin paljon :)

Poissa ninzau

• Ylivuotaja
  • LK Tampere (aloitusvuosi 2015)
« Vastaus #5 : 20.03.15 - klo:23:35 »
Ketään Helsinkiläistä tai Kuopiolaista kertomaan? :) Ja tietenkin mielellään lisäyksiä ja kokemuksia myös Turusta, Tampereesta ja Oulusta :D

saemko

• Vieras
« Vastaus #6 : 21.03.15 - klo:07:56 »
Saa  kertoa kuopiosta minkälainen kaupunki on ja minkälaisia ihmiset sielä?

Poissa Vilya

• Ylivuotaja
  • LL -19 Helsinki
« Vastaus #7 : 21.03.15 - klo:14:51 »
Helsingissä lääkisläisille asuntotilanne ok, Mediomilta saa katon pään päälle suht nopeasti.
Oman kokemuksen mukaan töitä kyllä saa opintojen oheen jos etsii, monet on olleet ainakin kaupoissa töissä parina päivänä viikossa. Kesätöiden saanti voi olla haastavaa, mutta kyllä niitäkin löytyy kun vaan jaksaa lähetellä hakemuksia - itse olen saanut kesätyötä joka vuosi.

Julkiset yhteydet erinomaiset, autoa ei todellakaan tarvitse. Bussit, ratikat, metrot ja lähijunat kulkee. Opiskelijalle kuukauden kausi ladattuna matkakorttiin (Helsingin sisällä) maksaa vajaat 25 euroa - itse lataan yleensä noin puoli vuotta kerrallaan jolloin hinta on reilun satasen. Saan sitten matkustella sillä niin paljon kuin haluan :)

Keskustassa kaikki on lähellä. Opiskelijaravintoloita löytyy vähän joka paikasta :D Keskustassa ollessa tosin usein tykkään käydä jossain muussakin paikassa kuin Unicafessa, valinnanvaraa kun on runsain mitoin.

Opiskelijabileitä ja muuta aktiviteettiä riittää varmasti vaikka joka päivälle jos tykkää. Pelkästään lääkiksen sisällä on mukavasti juhlia, kerhoja ja järjestöjä, mutta kun ottaa mukaan osakunnat ja poikkitieteellisyydet yms. niin lista on pitkä. Kaikille löytyy ihan varmasti jotakin. Keskustan runsas baari/yökerhotarjonta myös takaa vaihtuvuuden bilemestoille, vaikka toiset paikat ovatkin ehkä käytetympiä kuin toiset :D

Miinuksena tietty se, että stadissa on kallista, minkä ehkä parhaiten huomaa jos on asunut ennen muualla. Itse olen siihen tottunut :D Opiskelijoille on toisaalta onneksi paljon alennuksia.

Itse tykkään kovasti Helsingin ilmapiiristä, vaikka aina täällä asuneena voinkin ehkä olla vähän väärä ihminen sitä arvioimaan. Erityisesti rakastan kesäistä Helsinkiä ja sen tunnelmaa, kun ihmiset ovat tulleet ulos koloistaan ja puistot, kävelykadut ja kauppakeskukset ovat täynnä säpinää. Toisaalta joulunaika on myös täynnä nähtävää valotapahtumineen ja joulutoreineen.
Myöskään yliopiston ilmapiirissä ei ole mielestäni moitittavaa, ja muiden opiskelijoiden kanssa tulee hyvin toimeen. 

Ei voi muuta kuin suositella ;D Suurimmat ongelmat ehkä liittyvät tuohon asuntotarjontaan ja hintatasoon, mutta lääkisopiskelijalla en sanoisi olevan paljoa murehdittavaa.

"It's not that I'm smart, I just stay with problems longer." - Albert Einstein

Poissa Asklepios

• Alkuvuotaja
  • Kuopio 2010
« Vastaus #8 : 02.04.15 - klo:09:33 »
Tulin itseasiassa hetken mielijohteesta verestämään muistoja pääsykoeahdistuksesta, vaan pakko on nyt liputtaa omaa opiskelukaupunkia, kun ei kerran muita kuopiolaisia ole esiin noussut.

Eli Kuopio:

Asunnon Kuopiosta kyllä löytää. Oulusta itse tänne Savoon muuttaneena hinnat tuntuvat kyllä hieman korkeilta, mutta asuntoja kyllä löytyy. Paikallinen opiskelija-asuntoja tarjoava taho Kuopas tarjoaa monentasoisia asuntoja, uusiin yksiöihin/kaksioihin joutuu yleensä jonottamaan noin vuoden. Jos solukämppää ei säikähdä, kaikille kyllä taitaa aina asunto löytyä. Asuntoja on hieman ympäri kaupunkia, suuri osa asuu aluksi Neulamäessä, joka on suhteellisen lähellä yliopistoa, mutta useamman kilometrin päässä keskustasta.

Bussilinjoja on ihan liian vähän ja niitä kulkee ihan liian harvoin. Myönnettäköön, että itse en ole koko 5 vuoden aikana juuri bussia käyttänyt. Opiskelijahintainen kuukausikortti taitaa olla olemassa, vaatii kylläkin että on myös kirjoilla Kuopiossa. Hintaa en tiedä sen tarkemmin. Pyörällä pääsee kulkemaan hyvin kaikkialle, etäisyydet ei pienessä kaupungissa mitään määrättömän pitkiä ole. Mäkeä täällä sitten kyllä riittääkin, tuntuu että ylämäkeä polkee meni mihin suuntaan vain. Suosittelen pyörää jossa on useampi kuin 1 vaihde.

Opiskelijabile-elämältään Kuopio on suhteellisen hiljainen paikka. Bileitä on joitakin kertoja kuukaudessa, ehkä kerran viikossa. KuoLOlla on tietyt isot bileet vuoden mittaan omalle jäsenistölle, joihin panostetaan. Kandijuhliin rahaa keräävä kurssi järjestää opiskelijabileitä n. kerran kuussa-tahdilla jossakin paikallisessa baarissa. Oma harrastuneisuus toki ratkaisee paljon.

Keskusta on suhteellisen kompakti, muutaman korttelin säteeltä löytyy kaikki. Keskittynyt mukavasti torin ja kauppahallin ympärille. Itse olen Oulun jälkeen tykännyt tästä järjestelystä.

Kuopion ehdottomana etuna on kyllä ihmiset. Kuopion lääkikseen tullaan aikalailla ympäri Suomea, vähiten edustettuna ehkä Pohjois-Suomi. Omalla vuosikurssilla taitaa olla n. 5 alkuperäistä kuopiolaista, muuten on Turusta Imatralle ja Helsigistä Kemijärvelle porukkaa. Uusiin ihmisiin on helppo tutustua, kun kaikilla on motivaatiota tutustua kurssikavereihin kun ei kaupungista muitakaan tunne. KuoLO on, kliseisesti, yhtä suurta perhettä: vuosikurssirajojen yli tutustuu helposti ihmisiin, minkäänlaista opiskeluvuosien mukaista hierarkiaa ei ole. Fuksi ja kutosvuoden kandi ovat aidosti samalla tasolla sosiaalisessa elämässä. Arvosanoista ei juurikaan käydä kilpailua (poikkeuksia toki löytyy), ihmiset lukee tentteihin yhdessä ja jakaa omia muistiinpanojaan koko kurssille. Ilmapiiri on rentoa ja kollegiaalista. Opetus on laadukasta ja käytännönläheistä. Pienryhmät alkavat olemaan kyllä jo kaikkea muuta kuin pienryhmiä. Kurssit ovat jonkin verran muuttuneet nyt viime vuonna aloittaneille curriculum-uudistuksen myötä, noista muutoksista en osaa kummempaa sanoa.

Loppukaneettina sanottakoon vielä, että itse aikoinaan mietin viimeiseen päivään saakka haenko Ouluun vai Kuopioon. Hyppäsin tuntemattomaan ja lähdin Kuopioon, hetkeäkään en ole katunut ja kyseessä ovat olleet elämäni parhaat 5 vuotta.

Onnea ja menestystä pääsykokeeseen!

Poissa AuroraB

• Älyvuotaja
  • **
  • Kuopiossa 2014 :)
« Vastaus #9 : 03.04.15 - klo:10:52 »
Kuopiosta minunkin näkemykseni:

Bileitä mielestäni on todella paljon, sillä pelkästään ainejärjestöjen (muidenkin kuin Kuolon) bileitä on tarjolla vähintään kerran viikossa yhdet-kahdet (yliopiston eri ainejärjestöjen lisäksi bileitä järjestävät mm. tekulaiset, sairaanhoitajat, pelastusopistolaiset jne.) ja mm. teemabileitä on usein (esim. kylpylässä).

Suurin osa opiskelija-asunnoista ja kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista sijaitsevat muutaman kilometrin säteellä yliopistosta. Poikkeuksena Petonen, joka asuntoalueena sijaitsee 10 km päässä keskustasta, mutta sieltä busseja tulee kyllä useita kertoja tunnissa pikkutunneille saakka.

Yliopistolla on laaja tarjonta liikuntapalveluita (60 euroa vuodessa saat jumpat, kuntosalit jne, pelkkä kuntosali 30 euroa vuodessa) vähintään kolmessa liikuntakeskuksessa (ja tarjotaan yksityisten liikuntajuttuja myös, esim. tankotanssia, lämpöjoogaa samaan hintaan). Myös Kuololla on aktiivista liikuntatoimintaa, mm. Kuolon oma spinning, juoksukerho, pian alkava oma joogaryhmä, pelijoukkueita useita.

Olen asunut useissa kaupungeissa aikaisemmin (mm. Oulu jossa opiskelin vuosia, Jyväskylä jossa opiskelin vuoden) ja mielestäni Kuopio on ihmisiltään mukavin kaupunki. Kansanluonne täällä on ystävällinen, kaupan kassatkin tervehtivät, juttelevat lupsakkaasti ja väki suhtautuu humoristisesti elämään. Paljon vähemmän tylyyttä täällä päin verrattuna Ouluun tai Jyväskylään.

Lääkisläiset ovat tosiaan yhtä suurta perhettä täällä. Opiskelumatskut jaetaan porukassa, osa tekee kokoavia materiaaleja oman opiskelun tueksi ja poikkeuksetta ne annetaan kaikkien hyödynnettäväksi. Myös vinkit mediasta ja opetusvideot kerrotaan kaikille.

Opiskelijahintainen bussilippu löytyy, hinta on 1,30 euroa/matka 20 matkan lipussa.

Poissa nnooranen

• Alkuvuotaja
« Vastaus #10 : 25.05.15 - klo:20:04 »
Oulu:
Oulussa on ainakin jonain lähivuonna ollut koko Suomen paras asuntotilanne.  Asuntoja löytyy ja ne ovat edullisia.

Bileitä meillä on todella vähän  :cry:

Syväreistä/tutkimukseen osallistumisesta ei pääsääntöisesti makseta  :cry:

Julkinen liikenne on kohtuullisen kehnoa, mutta tiettyihin paikkoihin, kuten kampukselle kyllä pääsee aika hyvin.  Kertaliput ovat tolkuttoman kalliita, mutta opiskelija saa kuukauden rajattoman kortin 40e:lla, joka on minusta ihan kohtuullinen hinta.

Keskusta/kaupunki on ankea asukaslukuun suhteutettuna.  Tästä ei vaan pääse mihinkään.  Itse pidän silti Oulusta, kun olen kotoisin pienemmältä paikkakunnalta, vaikka aina välillä haikailisi parempaa keskustaa.

Opiskelijoiden ja vuosikurssien kesken huippu ilmapiiri.  Myös pääsääntöisesti opettavan henkilökunnan kanssa.

Erilaisia harrastusseuroja on ihan mukavasti.  Aktiivisuudesta en osaa sanoa.

Itse opisekelen toista vuotta amkissa Oulussa ja minä oon ainakii tykänny Oulun ilmapiiristä ja asukkaista. Väki on useimmiten melko lupsakkaa ja rentoa ja kaupoissakin kyllä yleensä tervehditään. Toki poikkeuksiakin on mutta missä niitä ei olisi. Tosiaan asuntoja täältä löytyy ja ne on suhteellisen halpoja. Toki jos keskustaan mielii niin joutuu kyllä maksamaa. Opiskelija-asuntoja kuitenkin löytyy PSOAS:lta ja Otokylästä ja käsittääkseni ne ovat ihan edullisia ja mukavia kämppiä.

Julkinen liikenne on melko hyvä, en vain itse sitä enää nykyisin käytä, koska pääsen pyörällä niin hyvin joka paikkaan. Kertalipun hinta taitaa olla 3,30e, joka on kyllä kallis. Kuukausikortti, opiskelijoille, jolla saa huristella mielin määrin taitaa olla vajaa 40e. Mun mielestä Oulussa ei omaa autoa tai julkisiakaan tarvitse jos asuu suhteellisen lähellä koulua, sillä pyörällä tosiaan pääsee joka paikkaan niin kesällä kuin talvellakin. Oulussa lääkiksen kampus sijaitsee etelässä ja yliopiston pääkampus Linnanmaalla pohjoisessa. Mikäli siis asut keskustassa tai sen etelä puolella, bussikortille ei todellakaan ole tarvetta.

Mitä sitten bileisiin tulee niin ainakin näin amkilaisen näkökulmista bileitä riittää. Jos yliopisto ei järjestä jotakin niin sitten amk. Tapahtumia ja bileitä on suunnilleen kerran viikossa ja itse olen ainakin ottanut asenteen ettei sillä ole mitään väliä käytkö amkin vai yliopiston bileissä, sama meno siellä silti on. Viikonloppuisinkin on elämää ja yleensä baarit ovat täynnä. Suosinkin itse enemmän pystäreitä, joista on vara kyllä valita.

Oulussa toimii myös Oulun korkeakoululiikunta joka myy opiskelijoilla sporttipasseja (tarra opiskelijakorttiin) jolla pääsee joko ilmaiseksi tai todella pienellä hinnalla jumppiin, uimaan, salille yms. Esimerkiksi kaupungin ylläpitämälle salille tällä passilla pääsee hintaan 1.5, Linnanmaan salille ilmaiseksi. Sporttipassin hinta on n.40e vuosi ja se käy myös kesällä, joten suosittelen kyllä sitä mikäli haluaa liikkua :)

Yliopisto elämästä en osaa sanoa mitään, koska olen vasta hakemassa sinne, mutta mitä nyt olen joskus yhteistyötä heidän kanssaan tehtnyt niin mukavia ovat olleet. Odotankin innolla että pääsisin heidän joukkoonsa liittymään. Muuten ilmapiiri Oulussa on hyvä ja pidän siitä itse todella paljon. Kesäinen Oulu on myös todella kaunis! Ainut miinushan täällä on merituuli, joka osaa olla kylmä ja ärsyttävä (etenkin jos pitää pyörällä ajaa vastatuuleen).... Hajusta ei kannata huolehtia, ei täällä haise kuin todella todella harvoin ja siihen tottuu tosi nopeasti!

Mitä sitten vielä töihin tulee, töitä varmasti saa kun aktiivisesti kyselee! Itse aloitin tänä keväänä sijaisena Caritaksella ja vuoroja saa tehtyä jos haluaa ja pystyy. Lisäksi täällä otetaan monta kertaa töihin jos hoitaa harjoittelunsa hyvin. Kesätöiden suhteen kannattaa olla ajoissa mutta pääsääntöisesti täällä aina vastataan työkyselyihin oli vastaus sitten kielteinen tai myönteinen.

Poissa ee1518

• Perusvuotaja
« Vastaus #11 : 01.12.18 - klo:15:40 »
Olisko melko ajantasaista kirjalistaa heittää, mitä oppikirjoja käytetään missäkin kaupungissa?

Saa myös huomioita lisätä. Esim. jos on 2 vaihtoehtoista anatomian kirjaa joista voi valita, mutta kaikki tenttikysymysten kuvat ovat siitä toisesta kirjasta, voi olla hyvä varoittaa, ettei osta sitä väärää kirjaa.

Monenko kuukauden tai vuoden asiat joutuu pahimmillaan yhdessä tentissä suorittamaan? Olisi helpompi vaikka joka viikko käydä pienessä tentissä, kuin yhdellä kertaa muistaa koko kirjan sisältö tentissä.

Sähköisten tenttien ja suullisten tenttien osuus kaikista tenteistä? Paperille kirjoittaminen on stressaavaa tentissä, jos on iso käsiala, vastausta ei saa edes mahtumaan paperille.

Hyvä tenttiarkisto on varmaan kaikissa kaupungeissa, ellei proffat estä tenttikysymysten poisvientiä tentin jälkeen?
Ilman tenttiarkistoa voi joutua tenttii melkein kaikki tentit 2 kertaan, jos opiskelutekniikka perustuu vanhojen tenttikysymysten lukemiseen.
Toinen kiva vaihtoehto olisi, jos proffat jakaisivat kysymykset tavallaan jo etukäteen. Esim. 200 kysymystä, joista luvataan, että tentissä tulee 100% varmasti olemaan 10 eikä muuta tulla kysymään.

Saa varoittaa, jos kaupungissasi on useita kursseja, joiden tenteissä on hirmuiset reputusprosentit, esim. 30%. Mikä muuten olisi reputusprosentti, josta voisi valittaa proffan esimiehelle tms?
Lääkiksessä on kuitenkin ahkeraa ja älykästä porukkaa opiskelemassa.
« Viimeksi muokattu: 01.12.18 - klo:15:48 kirjoittanut ee1518 »

Seuraa meitä