Kirjoittaja Aihe: Lääkis + vapaa-aika = ?  (Luettu 11438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ajatuskatkos

• Perusvuotaja
Lääkis + vapaa-aika = ?
« : 05.04.15 - klo:21:17 »
Haluaisin hakea lääkikseen, koska yksinkertaisesti se kuulostaa täydelliseltä paikalta, mutta...
Jääkö lääkiksen ohella enää vapaa-aikaa, vai meneekö kaikki illat kirjoissa kiinni?
Pelkään, että meno on samanlaista kuin lukion lukulomalla. Päivän aikana saatoin lukea 10-12 h ja tietysti ystävyyssuhteet siinä kärsi ja olin koko ajan stressaantunu ja onneton.
Älkää ymmärtäkö väärin, olen kyllä valmis tekemään opiskelemaan, mutta jos 6 vuotta + tulevaisuus valuu viemäristä lääkiksen takia niin..

Kertokaas lääkiksessä opiskelevat/valmistuneet, että minkälainen on tahti? Jääkö aikaa enää hengittämiseenkään, puhumattakaan kavereiden näkemiseen vapaa-ajalla?

Poissa Vilya

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • LL -19 Helsinki
Vs: Lääkis + vapaa-aika = ?
« Vastaus #1 : 05.04.15 - klo:22:52 »
Ihmiset käyttää opiskeluun kovin eri määriä aikaa, toiset saattavat päntätä joka päivä pitkiäkin aikoja ja toiset, no, paljon vähemmän :D Kaikki riippuu itsestäsi ja siitä, mitä priorisoit, mutta kyllä pääsääntöisesti aikaa jää vallan mainiosti kavereiden näkemiseen ja harrastamiseen. Monet käy töissä ja saattaa vaikka urheilla kovallakin tasolla ja silti pärjäävät hyvin. Mitään 10-12 tuntisia lukupäiviä ei todellakaan vaadita, elä pelkää :) Ja pitäähän sitä riennoissakin käydä! ;D

"It's not that I'm smart, I just stay with problems longer." - Albert Einstein

Poissa Odile

• Älyvuotaja
  • **
  • LK Hki
« Vastaus #2 : 06.04.15 - klo:15:17 »
Komppaan Vilyaa. Neljä vuotta kohta lääkistä takana ja edelleen mulla on ystäviä, harrastuksia ja töitäkin olen tehnyt opintojen ohella. Kulunut neljäs vuosi kyllä on vienyt mehut ajoittain niin, että energiaa muuhun ei ole, mutta sekin on ollut vain yksittäisten kurssien aikana.

Eli elämä jatkuu pääsykokeen jälkeenkin!  :)

Poissa Tohtori Krabola

• Tehovuotaja
  • *
    • Lääketiedettä ja laiskottelua -blogi
« Vastaus #3 : 07.04.15 - klo:00:34 »
Lukematta läpi lääkiksen -menetelmällä ei voi lukiotyyliin luulla olevansa kurssin huipulla, mutta kyllä laiska vapaa-aikaa arvostava medisiinari selviää hyvinkin vähäisellä ajallisella panostuksella suurimman osan opiskelusta, kunhan oppii mistä aita on matalin.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #4 : 07.04.15 - klo:01:01 »
Sanoisin että riippuu hieman myös lääkiksestä. Vaatimustaso on eri paikoissa, noh, tuota, vähän erilainen. En muista missä paikoissa kanditentti on käytössä, mutta "lukematta läpi" -metodilla se kosahtaa kyllä aivan totaalisesti.

Poissa AuroraB

• Älyvuotaja
  • **
  • Kuopiossa 2014 :)
« Vastaus #5 : 10.04.15 - klo:00:05 »
Jääkö lääkiksen ohella enää vapaa-aikaa, vai meneekö kaikki illat kirjoissa kiinni?

Näkisin että aikaa jää oikein hyvin. Itse tein puolentoista vuoden opinnot yhdessä vuodessa ja kävin samalla syksyn täysipäiväisesti 40 h viikossa töissä. Ne jotka opiskelivat normaalitahdilla harrastivat iltaisin liikuntaa, kävivät lukuisissa opiskelijapippaloissa, osallistuivat opiskelijatuutor-iltoihin, väsäsivät erilaisia opiskelijabileitä/teemoja/talkoita innokkaina vapaaehtoisina, tekivät pitkiä iltoja lääkisspeksin parissa (siis intohimosta teatteriin) jne...

Niin ja vielä näihin "lukematta läpi" -kommentteihin... Vaikka kävin töissä ja tein paljon kursseja, omasta mielestäni ennätin kyllä opiskella kurssit vallan hyvin ja riittävällä tasolla vaikken käyttänyt niihin kaikkea vapaa-aikaani. Ehkä se on lukutekniikkakysymyskin ja iso asia on aikataulutus mikä pitää tehdä hyvin. Esim. aikataulu siitä, minä päivinä on mitäkin pakollista ja tenttejä ja siihen päivät, milloin mitäkin asiaa aikoo opiskella. Kun priorisoi, voi jättää vähemmän aikaa vieville asioille oikeasti vähemmän aikaa ja budjetoida tärkeämmille enemmän. Itse koin, että anatomian opinnot, fysiologia ja neurotieteet sekä dissektiot ovat olleet niitä kursseja, joihin olen panostanut kympillä ja jättänyt esim. epidemiologian tai fysiikan kursseille vähemmän lukuaikaa. Tärkeää on siis lukea, mutta oikeita asioita oikeaan aikaan ja oikea määrä :)

« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:00:11 kirjoittanut AuroraB »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #6 : 10.04.15 - klo:01:54 »
Kanditenttihän on siis se tentti, missä kysytään kaikkea, mitä prekliinisessä vaiheessa on opeteltu, eli esim. ensimmäiset 2 opiskeluvuotta. Jos siis on taiteillut tenteistä läpi pohjaa kyntäen, niin ne samat asiat löytää uudestaan edestään, ja kahden vuoden edestä matskua voi olla vähän haastavaa omaksua kovin nopeassa aikataulussa. Toki ilman muuta kyseessä on myös opiskelutekniikkakysymys, on aivan täysin mahdollista lukea 12h joka päivä ja silti feilata, jos tekniikka on surkea.

Silti, itse pitäisin prioriteetit kirkkaina mielessä. Ei sitä vapaa-aikaa valmistumisen jälkeenkään ole kaikkine päivystyksineen ym. välttämättä niin paljoa luvassa. Pitää siis tietää, mihin haluaa ryhtyä.

Poissa blaaaaaaaaaa

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Tavoitteena Tampereen Hammas !!1!1!
« Vastaus #7 : 11.04.15 - klo:09:35 »
Kanditenttihän on siis se tentti, missä kysytään kaikkea, mitä prekliinisessä vaiheessa on opeteltu, eli esim. ensimmäiset 2 opiskeluvuotta. Jos siis on taiteillut tenteistä läpi pohjaa kyntäen, niin ne samat asiat löytää uudestaan edestään, ja kahden vuoden edestä matskua voi olla vähän haastavaa omaksua kovin nopeassa aikataulussa. Toki ilman muuta kyseessä on myös opiskelutekniikkakysymys, on aivan täysin mahdollista lukea 12h joka päivä ja silti feilata, jos tekniikka on surkea.

Joo, pientä ahdistusta alkaa pukata kun kanditenttiin on 25 päivää aikaa. Tulevien Helsingin opiskelijoiden ei tarvi asiasta jännittää, koska kanditentti poistuu ja meidän vuosikurssimme (2013 aloittaneet) on viimeinen, joka sen joutuu tekemään.

Poissa AuroraB

• Älyvuotaja
  • **
  • Kuopiossa 2014 :)
« Vastaus #8 : 14.04.15 - klo:03:01 »
Kanditenttihän on siis se tentti, missä kysytään kaikkea, mitä prekliinisessä vaiheessa on opeteltu, eli esim. ensimmäiset 2 opiskeluvuotta.
Meillä ei Kuopiossa ole Kanditenttiä. Sen sijaan kakkosvuoden kevääseen mennessä pitää olla JOKAINEN klinikkakynnyksen suoritus/tentti (käytännössä kaikki kurssit paitsi kieliopinnot ja epidemiologia ja biostatistiikka) olla hyväksytysti suoritettuna.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #9 : 14.04.15 - klo:19:44 »

Joo, pientä ahdistusta alkaa pukata kun kanditenttiin on 25 päivää aikaa. Tulevien Helsingin opiskelijoiden ei tarvi asiasta jännittää, koska kanditentti poistuu ja meidän vuosikurssimme (2013 aloittaneet) on viimeinen, joka sen joutuu tekemään.

Juu, sitten on eräitä muita yliopistoja, joissa tentti säilyy.

Poissa råtta

• Ylivuotaja
  • LK Helsinki
« Vastaus #10 : 14.04.15 - klo:20:16 »
Missä yliopistoissa kanditentti on käytössä? Näillä näkymin ei tosiaan enää ens vuonna ainakaan Helsingissä... Eikä käsittääkseni ole ollut muissa aikoihin (pelkkää mutuilua)??
Hokus pokus, mthrfkr.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #11 : 15.04.15 - klo:20:50 »
Missä yliopistoissa kanditentti on käytössä? Näillä näkymin ei tosiaan enää ens vuonna ainakaan Helsingissä... Eikä käsittääkseni ole ollut muissa aikoihin (pelkkää mutuilua)??

Siis puhun nyt näistä yliopistoista mihin hakee ne, joilla ei Suomessa pisteet riitä ees eläinlääkiksen ruotsinkieliselle hammaslinjalle  ;D ;D ;D

Poissa sipuli

• Älyvuotaja
  • **
  • LK, Tampere
« Vastaus #12 : 28.04.15 - klo:11:04 »
Kyllä vapaa-aikaa jää! Myös valmistumisen jälkeen. :) Itse soitan siis paljon ja reissaan välillä muuallekin päästäkseni harjotuksiin. Tunnen muitakin medisiinareita/jo pitkällä työelämässä olevia jotka harrastavat paljon musiikkia ja muutakin vapaa-ajallaan. Vanhemmat opiskelijat joille juttelen sanovat juuri sitä että harrastuksia tai ylipäätään jotain muuta tekemistä pitää olla, ei koko aikaa voi opiskella...

Tietysti meidänkin kurssilla on niitä jotka selvittävät joka ainoaan PBL-tapaukseen kaikki mahdolliset yksityiskohdat, mikä välillä ahdistaa kun itse tykkään opetella suurpiirteisemmin. Mutta kuulemma klinikassa tällaiselle opiskelijalle saattaa käydä niin ettei nää metsää puilta, ja tuttavani apulaisylilääkäri lohdutti mua sanomalla että itse veti koko lääkiksen läpi tosi laiskasti ja silti on pärjännyt hyvin, että kokonaiskuvan hahmottaminen on tärkeintä :D Yleisesti musta tuntuu että lääkiksestä ajatellaan että se on jotenkin kamalan vaikeeta.. Rankkaa varmasti välillä, esim. klinikkavaiheen pitkät päivät ja koko opiskelujen ajan se, ettei voi itse kauheasti suunnitella milloin on pakollista opetusta ja milloin ei :D

Poissa skarlett

• Ylivuotaja
  • Hammaslääk. yo -15 Turku
« Vastaus #13 : 27.03.16 - klo:22:13 »
Mun mielestä riippuu aika paljon myös siitä onko esimerkiksi aikaisempaa kokemusta yliopisto-opiskelusta, silloin vastaustekniikka voi olla enemmäm hallussa ja on parempi käsitys mitä sulta siellä oikein halutaan. Mulla kun ei mitään kokemusta yliopistomaailmasta ennestään ollut niin syksy oli todella rankkaa aikaa. Ja on kyllä edelleen. Vasta nyt alan pikku hiljaa oppimaan miten yliopistossa kannattaa opiskella, ja silti tenteistä läpipääsy ei ole mikään itsestäänselvyys. Riippuu myös aika paljon siitä minkälainen on oppijana, mitä tekniikoita osaa käyttää jne. En haluaisi maalata mitään ruusuista kuvaa asiasta. Vaikka opiskelu on ihan jees niin välistä meinaa kyllä muumit lähteä juoksemaan laaksosta eri suuntiin :D Tähän kyllä voi vaikuttaa myös se että asun kahdessa paikassa ja sen vie mehut ika tehokkaasti.
One who wants something will find a way. One who doesn't will find an excuse.

Seuraa meitä