Kirjoittaja Aihe: Loistavimmat tehtävät  (Luettu 102425 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

brainstorm

• Vieras
Loistavimmat tehtävät
« : 18.04.15 - klo:20:56 »
Elikkä aattelin että tämmönen ketju ois hyvä, että jos löytää jonkun oikein haastavan ja ovelan ja hyvän tehtävän niin vois linkata tänne! Itsellenä on ainakin pienoinen tekemispula ja haluaisi jotain uutta! Saataisiin siis yhdistettyä nämä kaikki "niupan ja vedenhengen haastavat" kuin randomit farmasiankin kokeen super hyvät tehtävät :)

Poissa Fakiiri2

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • DI/TkT/Lääk yo. Kuopio 2015, aloitettu 2017
Vs: Loistavimmat tehtävät
« Vastaus #1 : 20.04.15 - klo:14:29 »
Tässäpä yksi mielestäni aika näppärä tehtävä:

Lyijykuula roikkuu katosta ohuen venymättömän langan varassa muodostaen heilurin  (langan massa ja ilmanvastus jätetään huomiotta). Langan jännitysvoima mitataan langan ripustuskohdasta ja se vaihtelee välillä 3,0 N...4,0 N.
Määritä kuulan massa.
-------------
Laitan ratkaisun lähipäivinä. Selvyyden vuoksi mainittakoon ettei langan pituutta tarvitse tietää.

brainstorm

• Vieras
« Vastaus #2 : 20.04.15 - klo:15:53 »

Lyijykuula roikkuu katosta ohuen venymättömän langan varassa muodostaen heilurin  (langan massa ja ilmanvastus jätetään huomiotta). Langan jännitysvoima mitataan langan ripustuskohdasta ja se vaihtelee välillä 3,0 N...4,0 N.
Määritä kuulan massa.
-------------
Laitan ratkaisun lähipäivinä. Selvyyden vuoksi mainittakoon ettei langan pituutta tarvitse tietää.

Ajattelenko tämän liian helposti....ajattelin että ala asennossa (roikkuu suorana alas) jännitys voima on tuo 3 ja ääriasennossa se on 4 jolloin  tuo T=4N ja Ty=3N Ty=G joten m=3/9.81 eli noin 306g?

brainstorm

• Vieras
« Vastaus #3 : 20.04.15 - klo:15:55 »
Ja siis tietysti vielä ajattelin että jännitys voima on lagassa sama ajatteli vektorin sitten kuulasta ylöspäi tai sieltä ripustus pisteestä alas...

Poissa Fakiiri2

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #4 : 20.04.15 - klo:15:58 »

Määritä kuulan massa.
-------------

Ajattelenko tämän liian helposti....ajattelin että ala asennossa (roikkuu suorana alas) jännitys voima on tuo 3 ja ääriasennossa se on 4 jolloin  tuo T=4N ja Ty=3N Ty=G joten m=3/9.81 eli noin 306g?

---------
Ei mene aivan noin. Kuulalla on nopeutta kun se on alimmassa pisteessä. Nopeuteen liittyy keskeiskiihtyvyys joka taas vaikuttaa langan jännitysvoimaan ...

Poissa Lietori

• Tehovuotaja
  • *
  • LK Turku -15
« Vastaus #5 : 20.04.15 - klo:16:33 »
Sain massaksi about 153 grammaa. Onko sinne päinkään vai menikö ihan metsään?

Poissa -Lilli-

• Perusvuotaja
  • Hammaslääketieteen yo, Kuopio
« Vastaus #6 : 20.04.15 - klo:17:41 »
Mie sain 360g, luultavasti taas_ väärin (nimim. pyörittänyt näitä laskuja koko päivän turhautuneena...)

Poissa Vedenhenki

• Hypervuotaja
  • Lääk. YO. Kuopio 2015
« Vastaus #7 : 20.04.15 - klo:18:02 »

Menikö oikein?

Poissa Fakiiri2

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #8 : 20.04.15 - klo:19:46 »
Oikein. Hienoa !

Poissa -Lilli-

• Perusvuotaja
« Vastaus #9 : 20.04.15 - klo:19:58 »
Hei muuten haluisko joku selittää tuohon fakiirin tehtävään, että miksei energian säilymisenergiassa oteta huomioon lyijykuulan rotaatioenergiaa, kun eikös sillä oo hitausmomentti ihan normisti mr^2?:) itse sain siten oman vastaukseni.

Poissa Vedenhenki

• Hypervuotaja
  • Lääk. YO. Kuopio 2015
« Vastaus #10 : 20.04.15 - klo:20:02 »
Hei muuten haluisko joku selittää tuohon fakiirin tehtävään, että miksei energian säilymisenergiassa oteta huomioon lyijykuulan rotaatioenergiaa, kun eikös sillä oo hitausmomentti ihan normisti mr^2?:) itse sain siten oman vastaukseni.

Kyllä sen voi senkin avulla laskea, mutta se supistuu samaan muotoon:

E=0,5Jomega2
J=mr2
omega=v/r
E=0,5mr2v2/r2=0,5mv2

Poissa -Lilli-

• Perusvuotaja
« Vastaus #11 : 20.04.15 - klo:20:12 »

E=0,5Jomega2
J=mr2
omega=v/r
E=0,5mr2v2/r2=0,5mv2

Joo, siis mulla supistui kanssa tuo tollee mut mulla se energian säilymislaki oli E(pot)=E(kin)+E(rot). Lähinnä tässä harmittaa, kun en ymmärrä miksei sekä kineettistä että rotaatioenergiaa oteta huomioon?

Poissa Vedenhenki

• Hypervuotaja
  • Lääk. YO. Kuopio 2015
« Vastaus #12 : 20.04.15 - klo:20:43 »

E=0,5Jomega2
J=mr2
omega=v/r
E=0,5mr2v2/r2=0,5mv2

Joo, siis mulla supistui kanssa tuo tollee mut mulla se energian säilymislaki oli E(pot)=E(kin)+E(rot). Lähinnä tässä harmittaa, kun en ymmärrä miksei sekä kineettistä että rotaatioenergiaa oteta huomioon?

Koska ne on sama asia :) Tässä tapauksessa ERotolisi pallon pyörimistä oman akselinsa ympäri.

Mie en oikein tätä osaa fiksummin artikuloida. Osaisko joku muu?

Poissa -Lilli-

• Perusvuotaja
« Vastaus #13 : 20.04.15 - klo:20:49 »

E=0,5Jomega2
J=mr2
omega=v/r
E=0,5mr2v2/r2=0,5mv2

Koska ne on sama asia :) Tässä tapauksessa ERotolisi pallon pyörimistä oman akselinsa ympäri.

Mie en oikein tätä osaa fiksummin artikuloida. Osaisko joku muu?

Ahaa okei :D ehkä pitäis laskee enemmän ajatuksella "mieti mitä lasket" eikä vain pyörittä kaavoja. Kyl mä varmaa nyt ymmärsin:)

brainstorm

• Vieras
« Vastaus #14 : 21.04.15 - klo:11:37 »

Menikö oikein?

Mä aattelen tätä hommaa sillä että se kuula on siellä vasemmalla puolella niin sun kaikki cosinit on mun sineja mut kai se silleenki käy?

Seuraa meitä