Kirjoittaja Aihe: Opistolle vuodeksi?  (Luettu 4616 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Neo

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Toistaiseksi vain EH-juttuja
Opistolle vuodeksi?
« : 20.04.15 - klo:11:59 »
Kysytään vielä uudestaan, onko kenelläkään kokemuksia noista opistojen "lääkislinjoista"? Aiotteko hakea? Ainakin Alkion ja Otavan opistoista olen kuullut pelkkää hyvää. Hinnat ei ainakaan ole mitään mahdottomia, ottaen huomioon, että voi hakea opintotukea ja siihen asumislisää.

Tässä vielä muutaman opiston hinnat (sis.asumisen):

- Alkion opisto 630e/kk
- Otavan opisto 480e/kk (mahd. vielä johonkin lisätukeen)
- Epo:n opisto 520e/kk
- Länsi-Suomen opisto 550e/kk

Poissa Curiousia

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Lääketieteen yo -19
Vs: Opistolle vuodeksi?
« Vastaus #1 : 21.04.15 - klo:21:16 »
Itseäkin kiinnostaisi, varsinkin tuo Otavan opisto. Onkohan joku uusi linja siellä, sillä en ole ennen huomannut.
Opintotukea saa, mutta saako opintolainaa. Sen avulla saisin kustannettua koko höskän..

Lähetin opistolle sähköpostia ja tässä tuli vastaukseksi:
''Toivomme ryhmän koon olevan 15-25 henkilöä. Tarkkaa päiväohjelmaa emme ole vielä tehneet, mutta opiskelu koostuu luento-opetuksesta, itsenäisistä tehtävistä sekä ryhmätyöskentelystä. Jonkin verran mukana on myös verkko-opiskelua. Työpäivän pituus vaihtelee 4-8 tunnin välillä.
Koulutus on mahdollista keskeyttää milloin vain. Maksut laskutetaan  noin kuukausittain ja keskeytettäessä laskutamme sen keskeytyskuukauden maksut kokonaisuudessaan.
Tuohon hintaan(480e) kuuluu aamiainen ja lounas arkipäivinä (poislukien loma-ajat) sekä ma-to päivällinen. Perjantaisin päivällistä ei ole tarjolla. Viikonloppuisin ei ole ruokalapalveluja tarjolla.''

asuntolassa ei myöskään välttämättä saa aina olla viikonloppuisin, jos opistolla vkl-kursseja. Kuulostaa omaan korvaani aikalailla lukiomaiselta, ehkä vähän rennommin ja omille harteille jää enemmän työtä.

Itse ainakin suuntaan tänne, jos paikka ei aukea vaikka se onkin kaukana. Kuitenkin läheisin HEO:n jälkeen :)
« Viimeksi muokattu: 21.04.15 - klo:21:19 kirjoittanut Curiousia »
''To achieve your goals, you must do 200% better than what you think you can do'' -Unknown

Poissa Curiousia

• Älyvuotaja
  • **
  • Lääketieteen yo -19
« Vastaus #2 : 21.04.15 - klo:21:17 »
Edit: Jahas, tuli tuplana teksti. voiko näitä poistaa mitenkään?
« Viimeksi muokattu: 21.04.15 - klo:21:19 kirjoittanut Curiousia »
''To achieve your goals, you must do 200% better than what you think you can do'' -Unknown

Poissa Egzis

• Perusvuotaja
« Vastaus #3 : 23.04.15 - klo:01:07 »
Itse olin Epolla vuoden ja täytyy myöntää että ihan hyvä opetus. Asioita käydään ihan alusta asti mutta kuitenkin suhteellisen nopealla tahdilla. Laskuja kertyy ainakin 1500 jos laskee kemian ja fysiikan yhteen. Isona miinuksena se että opisto sijaitsee keskellä ei mitään. Toinen juttu mitä huomasin niin oli olematon ryhmähenki. Jostain syystä ihmisillä oli pakonomainen tarve esitellä niiden narsistisia piirteitä ja ylläpitää sitä "kilpailu" ja "minäminä" meininkiä. On näköjään hankalaa ymmärtää että ongelmallisten laskujen/asioiden yhteinen pohtiminen olisi kaikille iso plussa(parhaimmatkin meistä oli huonoja tietyissä asioissa)... Noh, ne nyt sitten jäi rannalle.  :roll:

Tuttujen puheiden perusteella tää mun vuosi oli kuitenkin aika poikkeuksellinen. Entisinä vuosina oli kuulemma loistava ryhmähenki.
« Viimeksi muokattu: 23.04.15 - klo:01:13 kirjoittanut Egzis »

Poissa zona

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #4 : 30.07.15 - klo:14:51 »
Olin 9kk 2012-2013 Länsi-Suomen Opistolla ja koin, että rahat menivät pitkälti hukkaan.

Kemian opetus oli hyvää ja laskimme valtavasti. Fysiikan opetus taas kehnoa (kokematon opettaja, liian rauhallinen tahti, vähänlaisesti tehtäviä), biologiassa oli aluksi osaava opettaja, mutta kun opettaja vaihtui toiseen, taso laski suuresti. Matematiikasta ei ollut opetusta.

Opistolla oli ajoittaisia ongelmia ruokahuollon kanssa ja useampaan kertaan oli lämmitysöljy joitakin päiviä loppu, mikäli oli hankalaa etenkin siellä asuville opiskelijoille koska huoneet olivat kylmiä eikä lämmintä vettä tullut. Asioista tiedottaminen oli olematonta eikä henkilökunta oikein tuntunut tietävät kuka on vastuussa mistäkin. Samassa rakennuksessa oli myös teatterilinja, josta lähtevä ääni häiritsi melkoisesti laskemistamme, erityisesti kokeissa.

Eli mulla ei ole paikasta juurikaan hyvää sanottavaa, toivottavasti ovat saaneet ongelmia korjattua.

Poissa rperi

• Älyvuotaja
  • **
  • 2017?
« Vastaus #5 : 29.12.15 - klo:15:13 »
Herättelempä vähän tätä keskustelua, oma hakeminen siirtyi ensivuoteen - ja aloinkin miettiä ensi lukuvuoden viettämistä opistossa. Olisi kiva kuulla jos jollain on kokemuksista enemmän, kaikista opistoista olisi kiva kuulla kokemuksia.

Ilmeisesti länsi-suomen opistolla ei lääketieteen linjaa enää ole - tai ainakaan en sitä nettisivuilta löytänyt.

Otavan opiston sivulta bongasin tälläisen tekstin: "Koulutus järjestetään monimuotokoulutuksena, jossa opiskelija opiskelija osallistuu lähijaksoille 2–5 päivänä kuukaudessa." - Kuulostaa vähän turhalta - 100e etäopetus viikot 120e lähiopetusviikot.

Listan lisäksi löysin loimaan evankelisen kansanopiston lääketieteenlinjan, mutta se sijoittuu vain kevätlukukaudelle.

Niin joo ja sit on vielä Turun kristillisen opiston lääkislinja, se on koko vuoden.

Ainakin EPOssa ja tossa Turun opistossa on erikseen maksulliset viikonlopun asumiset, joista tulee lisämaksua - mut varmaan aika maltillisia summia. Oon ainakin kavereilta kuullut etta Otavalla ja Alkiossa on joitain viikonloppuja kun asunnot on varattu koulujen muiden kurssejen osallistujille - eli joka viikonloppu ei niissäkään voi asua.

Mutta joo olisi kiva saada keskustelua aikaiseksi :)

Seuraa meitä