Kirjoittaja Aihe: Maalajit  (Luettu 13491 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

brainstorm

• Vieras
Maalajit
« : 16.05.15 - klo:07:47 »
Mulla on nä vähän sekasin...eli mitä eroa on esm kuntalla, podsolilla, moreenilla ja maannoksella, ja mitä n ekäytännössä on? Osaisiko joku viisaampi auttaa? Ku musta kaikki on vaan maata....mutta noita kaikkia voi olla samassa metsässä?

Poissa henskihenna

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Lääket. yo 2015 Kuopio
Vs: Maalajit
« Vastaus #1 : 16.05.15 - klo:08:12 »
Maannos on eloperäisestä aineksesta ja maalajin hiukkasista koostuva pintakerros, kun taas maalaji, kuten moreeni, on geologinen kivikerrostumatyyppi eli maalaji. Mainitsemasi hapan podsoli on Suomessa tyypillinen maannos. Kunta(?)sta ei ole hajua.
Eli ikään kuin maannos on maalajin ja eloperäisen aineksen yhteisestä vaikutuksesta syntynyt "maa".
Tällaisen käsityksen itse olen ainakin saanut :D

brainstorm

• Vieras
« Vastaus #2 : 16.05.15 - klo:08:21 »
Maannos on eloperäisestä aineksesta ja maalajin hiukkasista koostuva pintakerros, kun taas maalaji, kuten moreeni, on geologinen kivikerrostumatyyppi eli maalaji. Mainitsemasi hapan podsoli on Suomessa tyypillinen maannos. Kunta(?)sta ei ole hajua.
Eli ikään kuin maannos on maalajin ja eloperäisen aineksen yhteisestä vaikutuksesta syntynyt "maa".
Tällaisen käsityksen itse olen ainakin saanut :D

eli maannoksessa on vähän kuin kerroksittai ns karikekerros ja humus kerros, muuta mihin kohtaan mahtuu se kivennäis maalaji tai eloperäinenmaalaji...mutta mikä on mineraalimaa?

Poissa henskihenna

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääket. yo 2015 Kuopio
« Vastaus #3 : 16.05.15 - klo:09:18 »
Pääosin päällyskerros esim. metsässä on juuri sitä eloperäistä ainesta ja maalajissa voi sitten olla kallioperästä irronnutta ainesta suurempana tai pienempänä hiukkasena/kivenä. Se, kuinka paljon näitä on suhteessa toisiinsa määrittää pitkälti kutsutaanko maalajia eloperäiseksi vai mineraalimaaksi.
Mineraalimaalla tarkoitettaneen maata, jossa on juuri tätä kallioperästä irronnutta kiveä paljon, niinkuin moreenissa.

brainstorm

• Vieras
« Vastaus #4 : 16.05.15 - klo:10:24 »
Pääosin päällyskerros esim. metsässä on juuri sitä eloperäistä ainesta ja maalajissa voi sitten olla kallioperästä irronnutta ainesta suurempana tai pienempänä hiukkasena/kivenä. Se, kuinka paljon näitä on suhteessa toisiinsa määrittää pitkälti kutsutaanko maalajia eloperäiseksi vai mineraalimaaksi.
Mineraalimaalla tarkoitettaneen maata, jossa on juuri tätä kallioperästä irronnutta kiveä paljon, niinkuin moreenissa.

kiitoos :) eli mineraalimaa=kivennäismaa?

Poissa henskihenna

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääket. yo 2015 Kuopio
« Vastaus #5 : 16.05.15 - klo:10:42 »
Jep :)

Poissa Jäbä

• Perusvuotaja
  • Lääketieteen ylioppilas-15 (Hki)