Kirjoittaja Aihe: Oikaisupyynnöt  (Luettu 14768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa katri92

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Eläinlääketieteen yo -16
Oikaisupyynnöt
« : 24.07.15 - klo:11:49 »
Haitko oikaisua kokeeseen? Mihin tehtäviin ja millä perusteilla? Miten vahvasti uskot, että oikaisu menee läpi? :)

Jostain internetin syövereistä löysin väitteen, että lääketieteelliset ovat varautuneet ottamaan sen 1-2 hakijaa vuosittain oikaisulla sisään. Ilmoittavat sisäänottomääräksi siis n. 98% mahdollisista aloituspaikoista varautuen siihen, että oikaisulla tulee aina pari henkeä. Siis eräänlainen venymisvara. Uskotteko tällaiseen?

Entä pyöriikö täällä sellaisia, jotka ovat aiempina vuosina päässeet oikaisulla sisään? Ja erityisesti vielä sellaisella "ei niin itsestäänselvällä" (pisteet laskettu väärin tms.) vaan enemmän perusteluita vaatineella pyynnöllä :)

Juttua aiheesta!

Poissa Cytoskeletor

• Perusvuotaja
Vs: Oikaisupyynnöt
« Vastaus #1 : 27.07.15 - klo:15:51 »
Hain oikaisua muutamaan biologian tehtävään.

Kyseisissä tehtävissä oli useammat kokelaat saaneet minua paremmat pisteet paljon suppeammilla ja virheitä täynnä olleilla vastauksilla. Perusteluista tuli hemmetin pitkät kun piti käydä oman vastauksen väitteet kohta kohdalta läpi kirjallisuusviitteineen uusimpiin artikkeleihin ja alan johtaviin oppikirjoihin. Oikaisun teko oli vähintääkin raivostuttavan vaikeaa, koska kokeen tarkastaja ei ollut tehnyt minkäänlaisia erillisiä pistemerkintöjä vastauksiin. Muiden vastauksia katsottuani tuli kyllä hiukan sellainen fiilis, että arvostelu on ollut paikoin mielivaltaista tai - kuten tilanne varmaan on kun joutuu tuhat tehtävää tarkistamaan - arvostelu on tehty jollain sanamatriisilla, esim jos löytyy tietty sana, saa 0.25p jne. Yritä siinä sitten arvata miten tehtävä on arvioitu ja mitkä ovat olleet tarkemmat arviointikriteerit. Aika pitkälti vetoan oikaisupyynnössäni kokelaiden yhdenvertaiseen arvosteluun.  Olihan mulla noita perusteluita muitakin, mutta jätetään ne nyt ainakin toistaiseksi sanomatta.

Väittäisin tehneeni töitä useamman päivän yhtäjaksoisesti. Mul on sopivasti akateemista pohjaa ja tietämystä, että oikaisun kirjoitus itsessään ei ollut vaativaa. Tulihan siitä lopulta ihan mielenkiintoinen ja "kohtelias ja oikaisua pyytävä/ei vaativa" kokonaisuus. Parisen viikkoa niin tietää miten kävi. Vaikka ei onnistaisi (1.5p lisää mistä tahansa tehtävästä riittäisi) niin oikein sormet syyhyää nähdä pelkästään miten pisteytysperiaatteet mulle perustellaan. Varmaan kuitenkin joutuu nöyrtymään ja toteamaan että tehtävät on tarkastettu tietyillä periaatteilla täysin oikein. Voin tänne sitten päivitellä kuinka kävi.
« Viimeksi muokattu: 27.07.15 - klo:15:53 kirjoittanut Cytoskeletor »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #2 : 27.07.15 - klo:22:11 »
Muiden vastauksia katsottuani tuli kyllä hiukan sellainen fiilis, että arvostelu on ollut paikoin mielivaltaista tai - kuten tilanne varmaan on kun joutuu tuhat tehtävää tarkistamaan - arvostelu on tehty jollain sanamatriisilla, esim jos löytyy tietty sana, saa 0.25p jne.

Se menee juuri noin, että pisteitä tulee per oikea mainittu sana. Kun tämän tietää, niin biologian tehtävistä saa pisteitä poimittua todella nopeasti - oleelliset termit vain johonkin lauseita muistuttaviin rimpsuihin, ja tadaa.

Poissa katri92

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #3 : 27.07.15 - klo:23:08 »
Ei varmasti ole bilsan tarkastaminen mitään herkkua, mutta näin hakijana olisi kaivannut edes vähän tarkastajan käden jälkeä. Nyt paperiin oli läntätty vain 3,75/10 ilman yhtäkään merkintää missään... :D

Hain myös yhteen bilsantehtävistä oikaisua. Jäsentelin asioita vastausanalyysin mukaan ihan lause kerrallaan: vastausanalyysin lause ja perään oma lause kokeesta ja perustelin näin, että yhtä lukuunottamatta olin maininnut kaikki vastausanalyysissäkin mainitut asiat hyvin pitkälti samoin sanoin :) saa nähdä mitä vastaavat, vaikuttaahan aina vastauksen jäsentely ja selkeyskin pisteisiin..

Pariin fysiikan kohtaan hain myös oikaisua perusteilla, että pisteitä on rokotettu paljon/tiputettu nollille yksittäisista (melko pienistä) virheistä ja näihin liitteeksi parin muun hakijan tehtävät joissa he ovat saaneet enemmän pisteitä isommilla virheillä/kokonaan väärärällä ratkaisulla. Nämä nyt on sellaisia kohtia, että luultavasti tulee vastaus että he katsovat pisteytyksen ihan perustelluksi :P mutta kannattaahan sitä kokeilla.

Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä millaisia pyyntöjä muut ovat saaneet aikaiseksi.

Edit vlelä: elukalta kerrottiin, että oikaisuja käydään parhaillaan läpi ja mahdollisille sisäänjatkaville asiasta ilmoitetaan puhelimitse iltapäivällä 18.8. :)
« Viimeksi muokattu: 28.07.15 - klo:10:50 kirjoittanut katri92 »

Poissa nimetön

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo Oulu, 2017
« Vastaus #4 : 28.07.15 - klo:12:08 »

Kyseisissä tehtävissä oli useammat kokelaat saaneet minua paremmat pisteet paljon suppeammilla ja virheitä täynnä olleilla vastauksilla. Perusteluista tuli hemmetin pitkät kun piti käydä oman vastauksen väitteet kohta kohdalta läpi kirjallisuusviitteineen uusimpiin artikkeleihin ja alan johtaviin oppikirjoihin. Oikaisun teko oli vähintääkin raivostuttavan vaikeaa, koska kokeen tarkastaja ei ollut tehnyt minkäänlaisia erillisiä pistemerkintöjä vastauksiin. Muiden vastauksia katsottuani tuli kyllä hiukan sellainen fiilis, että arvostelu on ollut paikoin mielivaltaista tai - kuten tilanne varmaan on kun joutuu tuhat tehtävää tarkistamaan - arvostelu on tehty jollain sanamatriisilla, esim jos löytyy tietty sana, saa 0.25p jne. Yritä siinä sitten arvata miten tehtävä on arvioitu ja mitkä ovat olleet tarkemmat arviointikriteerit. Aika pitkälti vetoan oikaisupyynnössäni kokelaiden yhdenvertaiseen arvosteluun.  Olihan mulla noita perusteluita muitakin, mutta jätetään ne nyt ainakin toistaiseksi sanomatta.

Onko näistä tiedoista sua rokotettu siis vääränä vai miksi viitteet? Pisteitähän ei kuitenkaan saa kuin lukiokirjojen tarjoamasta tai aineistossa annetuista tiedoista.

Poissa Cytoskeletor

• Perusvuotaja
« Vastaus #5 : 28.07.15 - klo:15:26 »

Onko näistä tiedoista sua rokotettu siis vääränä vai miksi viitteet? Pisteitähän ei kuitenkaan saa kuin lukiokirjojen tarjoamasta tai aineistossa annetuista tiedoista.

En pysty vastaamaan tuohon, koska tarkastaja ei tosiaan ole tehnyt mitään merkintöjä. Jouduin siis olettamaan, että vastauksessani on jotain pielessä, joten perustelin kaikki kohdat oikeiksi viittauksilla. Paljon lähti heille siis tosiaan luettavaa. Jos siinä olisi ollut selkeät korjausmerkinnät niin tuskin olisin edes oikaisua lähtenyt tekemään kun olisin nähnyt mistä kiikasti. Vastaukseni ei ollut mielestäni "lukion oppimäärän" selkeästi ylittävä, jos nyt kukaan oikeasti tietää mitä tuo oppimäärä sisältää ja ei sisällä. Vastausanalyysin asiat vastauksestani kuitenkin löytyy, mutta eihän se analyysi ole kuin suuntaa antava ja oikeat pisteytysperiaatteet ovatkin sitten jotain ihan muuta.

Ensi viikolla tosiaan lupailevat vastausta. Ilmoittelen sitten miten olen vastauksessani mokannut.

Poissa nimetön

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo Oulu, 2017
« Vastaus #6 : 28.07.15 - klo:16:22 »

En pysty vastaamaan tuohon, koska tarkastaja ei tosiaan ole tehnyt mitään merkintöjä. Jouduin siis olettamaan, että vastauksessani on jotain pielessä, joten perustelin kaikki kohdat oikeiksi viittauksilla. Paljon lähti heille siis tosiaan luettavaa. Jos siinä olisi ollut selkeät korjausmerkinnät niin tuskin olisin edes oikaisua lähtenyt tekemään kun olisin nähnyt mistä kiikasti. Vastaukseni ei ollut mielestäni "lukion oppimäärän" selkeästi ylittävä, jos nyt kukaan oikeasti tietää mitä tuo oppimäärä sisältää ja ei sisällä. Vastausanalyysin asiat vastauksestani kuitenkin löytyy, mutta eihän se analyysi ole kuin suuntaa antava ja oikeat pisteytysperiaatteet ovatkin sitten jotain ihan muuta.

Ensi viikolla tosiaan lupailevat vastausta. Ilmoittelen sitten miten olen vastauksessani mokannut.

Ootellaan molemmat Oulun päätöksiä siis? Tuo on kyllä hankala kun ei mitään merkintöjä ole. Itse pyysin oikaisua parista laskutehtävästä. Ensi viikolla ollaan viisaampia  :)

Poissa Cytoskeletor

• Perusvuotaja
« Vastaus #7 : 02.08.15 - klo:12:05 »
Oulun oikaisijat, huomisesta alkaen puhelimet päällä ja ilouutisia odottaen! Ehkä jotakuta onnistaa. Tietääkö kukaan tarkkaa päivää milloin arvoisa tuomion tekevä toimikunta kokoontuu Oulussa?

Poissa annihilaatio

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #8 : 06.08.15 - klo:00:33 »
Oulun tutkintolautakunta oli pitänyt kokouksensa eilen. Itse ainakin sain puhelimessa jo tiedon, että oikaisupyyntöni oli kuulemma aiheeton... (itse olen kuitenkin edelleen toista mieltä) Harmittaa kun jäin vain 0,347222... koepisteen päähän, mutta ensi vuonna sitten toinen yritys. Toivottavasti jotakuta toista onnistaa!

Poissa Cytoskeletor

• Perusvuotaja
« Vastaus #9 : 06.08.15 - klo:07:46 »
Outoa että sitten kaikille ei ole infottu puhelimitse. Itse odotan vielä tuomiota...
Ehkä ne on heittäny sen suoraa roskiin tai pitävät hullua jännityksessä.

Tai sitten se on jossain pidemmässä syynnissä...
« Viimeksi muokattu: 06.08.15 - klo:09:32 kirjoittanut Cytoskeletor »

Poissa nimetön

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo Oulu, 2017
« Vastaus #10 : 06.08.15 - klo:10:01 »
Outoa että sitten kaikille ei ole infottu puhelimitse. Itse odotan vielä tuomiota...
Ehkä ne on heittäny sen suoraa roskiin tai pitävät hullua jännityksessä.

Tai sitten se on jossain pidemmässä syynnissä...

Olisko annihilaatio kuitenkin vaan soittanut itse ja kysynyt ;)

Poissa Cytoskeletor

• Perusvuotaja
« Vastaus #11 : 06.08.15 - klo:10:26 »
Pilasit juuri mun salaliittoteoriat... xD Vissii kuitenki tarkoittaa että kellää ei menny läpi kun kukaan ei ole tullut tänne hehkuttelemaan onnistumista. Eikös onnistuneista oikaisuista ilmoiteta juuri puhelimitse?

Poissa nimetön

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo Oulu, 2017
« Vastaus #12 : 06.08.15 - klo:10:31 »
Pilasit juuri mun salaliittoteoriat... xD Vissii kuitenki tarkoittaa että kellää ei menny läpi kun kukaan ei ole tullut tänne hehkuttelemaan onnistumista. Eikös onnistuneista oikaisuista ilmoiteta juuri puhelimitse?

Joo mä pitkään mietin että tuunko pilaamaan sun fiilikset  ;D
Mulla on kans se käsitys että soitto pitäis tulla niin pessimistinä nakkasin jo toiveeni romukoppaan  :cry:

Poissa Cytoskeletor

• Perusvuotaja
« Vastaus #13 : 06.08.15 - klo:10:52 »
Kenelle annihilaatio oikein soitit? o.O

Poissa katri92

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #14 : 06.08.15 - klo:11:20 »
Oulun tutkintolautakunta oli pitänyt kokouksensa eilen. Itse ainakin sain puhelimessa jo tiedon, että oikaisupyyntöni oli kuulemma aiheeton... (itse olen kuitenkin edelleen toista mieltä) Harmittaa kun jäin vain 0,347222... koepisteen päähän, mutta ensi vuonna sitten toinen yritys. Toivottavasti jotakuta toista onnistaa!

Harmi! Millaiseen kohtaan hait oikaisua?

Seuraa meitä