Kirjoittaja Aihe: Pieni esittely ja lukusuunnitelman pohdintaa  (Luettu 10162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zeta

• Älyvuotaja
  • **
  • LK, Kuopio
Vs: Pieni esittely ja lukusuunnitelman pohdintaa
« Vastaus #15 : 09.02.15 - klo:12:24 »
Olen tässä miettinyt lukusuunnitelmaa ja ehkä 1-2 viikkoa on hyvä yhdelle kurssille ja vuorotellen fykebi.

Jos ja kun lähdet nollilta sekä aikaa on, niin mielestäni tuo 2 viikkoa per kurssi on ihan minimi ja voit harkita käyttää vielä pidempääkin aikaa yhteen kurssiin. Jos kyllästys tulee, niin voit toki tehdä esimerkiksi biologiaa ja fysiikka/kemiaa samanaikaisesta. Joskus aikoja sitten kun itsekin lähdin lähes nollista niin oli omassa mielessä aikataulutus 1 viikko per kurssi eikä sitten paria ekaa kurssia lukuunottamatta riittänyt mihinkään (töitten ohessa lukiessa tosin), mutta nyt kun syksyllä lähdin jo ei-niin-nollista tahkoamaan kursseja uudestaan niin varasin suosiolla 2 viikkoa kurssia kohti ja se 2 viikkoakin on ollut vähän siinä ja siinä onko riittänyt (melko koko päiväisesti lukiessa).

Itsekseen opiskelevalle suosittelen myös vilkaisemaan netin ilmaiskurssien tarjonnan (Coursera, edx, KhanAcademy) ainakin jos englanti sujuu. Ja vaikka ei sujuisikaan niin opinnoissa sitten on käsittääkseni kurssikirjat kuitenkin englanniksi, joten hyvää harjoitusta saa siitä. :)

Poissa Puistokemisti

• Älyvuotaja
  • **
  • LK
« Vastaus #16 : 09.02.15 - klo:17:22 »
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja kannustuksesta! Ne ovat kullan arvoisia.

Olen tässä miettinyt lukusuunnitelmaa ja ehkä 1-2 viikkoa on hyvä yhdelle kurssille ja vuorotellen fykebi.

Yksi lukiokurssi vastaa 38 tuntia opiskelua, joten kyllä tuo on melko kunnianhimoinen tavoite, toisaalta jos käytät 6 h päivässä niin voi se toimiakin. Kannattaa ainakin kokeilla, loppupään kurssit on kaikkein vaativimpia, mutta niihin mennessä on varmasti laskurutiini kehittynyt paljonkin.

Poissa MTH

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • Helsinkiin yleiselle 201X
« Vastaus #17 : 09.02.15 - klo:19:32 »
Itse kokeilin 1 kurssi viikossa kokopäivätyön ohella, koska halusin mennä kokeilemaan jo tänä keväänä ja tyhmyyksissään ajattelin ehtiväni :D Eihän siitä mitään tullut... (Tosin aion edelleen keväällä mennä kokeeseen kokeilemaan) Kurssit sain käytyä aivan liian pintapuolisesti ja seuraavat kurssit vaikenivat vaikenemistaan, koska tarvittiin aikaisempien tietoja. 2 viikkoa alkais olemaan jo aika sopivampi tahti ainakin alkunpään kursseille.
And if I'll be your psychologist, who would be the psychologist's psychologist?

Poissa Elwood

• Hypervuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulun yleinen -14
« Vastaus #18 : 09.02.15 - klo:20:15 »
Minusta 1-2 viikkoa per kurssi kuulostaa aika sopivalta.  Tietenkin opiskelun täytyy tapahtua oppimisen ehdoilla eli kurssiin käytetään se aika, minkä se vaatii, mutta kyllä se noilla paikkeilla ainakin itselläni yleensä liikkui.  Nämä ovat tietenkin kovin yksilöllisiä, mutta äkkiä se oma vauhti selviää, kun saa homman alulle.
“The art of medicine consists of amusing the patient while nature cures the disease.”
-Voltaire

Poissa zeta

• Älyvuotaja
  • **
  • LK, Kuopio
« Vastaus #19 : 09.02.15 - klo:20:40 »
Njoo, vauhdit eroaa, se kuinka nopeasti omaksuu asiat eroaa ja se varmaan kanssa eroaa mitä itse kukin tarkoittaa yhden kurssin lukemisella. :) Se kuitenkin piti vielä sanoa, että itselle oli tosi iloinen yllätys se kun tokaa kertaa nyt kävin kursseja läpi ja sellaiset asiat mitkä oli ekalla kertaa tuntuneet tosi-tosi-vaikeilta nyt tokalla kertaa ei tuntunut niinkään. Kannattaa siis sitkeästi jatkaa, vaikka jotkut asiat matkan varrella tökkisikin.

Poissa Karhukainen

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #20 : 21.02.15 - klo:18:33 »
Noniin, aloitin aikuislukiossa tällä viikolla ja kyllä oppiminen tuntuu helpommalta, kun on itsenäisen lukemisen lisäksi lähiopetusta. Tämä vaikuttaa toimivalta hommalta! Kiitos suosittelijoille. :)

Mietitytää tuo ensikertalaiskiintiö. Ilmeisesti se on kaikille ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville, mutta jotkut puhuvat sen olevan vain abeille tarkoitettu. Liekö vain huhupuhetta. Toisaalta minun toiseksi kiinnostava opiskelupaikka ei ole luonnontieteellinen, joten lienee parasta pidättäytyä tässä, eikä puoleksi lukea lääkikseen ja puoleksi jonnekin muualle. Olen kerran sen virheen tehnyt.

Taidan osallistua kokeeseen, vaikka pelkäänkin salaisen suunnitelmani paljastumista. Ehkei koetilanteeseen, ajanhallintaan ja tehtävien valintaan voi saada parempaa harjoitusta. Parasta se on mennä katsomaan. Jännittää kyllä sekin, etten osaa yhtään mitään, mikä söisi varmaan motivaatiota.

Pari kirjaakin tullut hankittua, tuntui hassulta asioida Jamerassa pitkästä aikaa...  :D

Poissa Karhukainen

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #21 : 21.02.15 - klo:18:35 »
Eikä muuten tuo 1 kurssi viikossa onnistunut sittenkään. :D Ehkä sitten kesäkuun jälkeen, kun ei ole enää töitä, mutta tässä tilanteessa en millään jaksa paria-kolmea tuntiä enempää päivässä...

Poissa Einar

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #22 : 26.07.15 - klo:12:51 »
Tulen tänne samaan ketjuun puhumaan itsestäni kun aika sama tilanne kuin ketjun aloittajalla :)

Olen kolmekymppinen mies, minulla on taidealan keskeytyneet yliopisto-opinnot takana ja vuosi sitten valmistuin oppisopimuksella lähihoitajaksi. Lähäriopintojen aikana alkoi ensin kiinnostaa sairaanhoitajaopinnot, ja sitten kun muutamakin harjoittelujen ohjaaja tai opiskelukaveri kyseli että miksi en hae lääkikseen, huomasin alkavani pyöritellä tätä hullua ideaa päässäni ja ottaa selvää, että mitä pitäisi lukea. Aluksi torppasin ajatuksen monta kertaa ("olen matemaattisesti niin tyhmä", "liikaa töitä, ei ole sen arvoista", "olen liian vanha"), mutta huomasin palaavani asiaan aina uudestaan.

Päätin lopulta lähteä kokeilemaan, olisiko musta edes opiskelemaan lukion kemiat ja fyssat. Jos alkaisi tuntua että en pysty tähän, niin olisinpa oppinut edes jotain uutta.
Aloitin siis vuosi sitten ihan nollasta, koska käydessäni lukion 2000-luvun alkuvuosina, luin fysiikasta ja kemiasta vain pakolliset ykköskurssit ja niistäkään en tajunnut mitään (mulla on vaan hämärä mielikuva opettajasta, joka luokan edessä jaanasi mooleista ja pooleista samalla kun minä istumapaikkojen vähyyden takia istuin lattialla kaapin nurkan takana piirtämässä :D). Biologiaa kävin lukiossa useamman kurssin mutta nekin on tietysti unohtuneet.

Nyt tässä vuoden aikana olen ehtinyt käydä etälukiossa täyspäiväisen työn (ja -huono tuuri- pitkän hengitystieinfektiokierteen) ohella neljä kurssia; fysiikan ja kemian ykköset, biologia 5 ja pitkän matikan ykköskurssin matemaattisten perustaitojen hiomista varten. Kun kemian ykköskurssista tuli kymppi, niin tuli ekaa kertaa sellainen olo, että en ehkä olekaan ihan ääliö ja ehkä pystyn tähän.

Olen vaihtanut työpaikkaa kahdesti tässä vuoden sisällä, kun olen aina etsiny työtä jonka ohella jäisi enemmän energiaa opiskeluun, menisi vähemmän aikaa työmatkoihin jne.
On tosi vaikea motivoida itseään käymään töissä, kun tuntuu että "heittää aikaa hukkaan", kun senkin ajan voisi käyttää opiskeluun. Käytännössä mitään muita vaihtoehtoja ei ole, mutta tällä hetkellä laskeskelen että riittäisikö tulot jos tekisin nelipäiväistä viikkoa viisipäiväisen sijaan.

Pyrin keskittymään siihen, että ei tämä työkokemus kuitenkaan hukkaan mene. Jos ikinä pääsen opiskelemaan, on ehkä hyvä pohja alkaa rakentaa vuorovaikutustaitoja lääkärinä, kun on jo taustalla paljon kokemusta erilaisten asiakkaiden ja omaisten kanssa työskentelystä.

Nyt tässä tein itselleni lukuaikataulua. Suunnittelen hakevani 2017, koska siihen mennessä ehdin tällä lukutahdilla käydä kaikki fysiikan, kemian ja biologian kurssit ja käyttää melkein 4kk varsinaiseen pääsykokeeseen lukemiseen.

Pohdin, kannattaisiko mennä kokeilemaan pääsykoetta jo 2016, vaikka tiedän varmuudella että sisään en pääse, koska en vaan ehdi lukea kaikkia kursseja siihen mennessä. Tulisiko siitä enemmän sellainen musertava kokemus, että en osannut ja pystynyt, vai antaisiko se varmuutta seuraavan vuoden kokeeseen?

Edelleen myös ajoittain piinaa ajatukset, että "olen vaan liian tyhmä", mutta yritän ajattella, että ehkä en ole älykäs, mutta opiskelutekniikkaa voi opetella ja ainakin olen valmis tekemään paljon töitä.

En ole muuten kertonut muille kuin ihan läheisimmille, että haaveilen lääkiksestä. Töissä olen sanonut, että opiskelen, koska mua kiinnostaa esim. bioanalytiikan opinnot. Mulla on sellanen pelko, että kaikki ovat vahingoniloisia, jos en onnistukaan... (Tuskin oikeasti olisivat).
Ja että on jotenkin "liian kunnianhimoista" yrittää pyrkiä lääkäriksi, kun on "vaan lähihoitaja".

Kiinnostaa myös muiden "vanhempien hakijoiden", alanvaihtajien ja työssäkäynnin ohella lukevien kokemukset. Millaisia työmääriä teette viikossa töiden ohella? Miten arjen järjestäminen opiskelujen mahdollistamiseksi on onnistunut?

Poissa Abiturientti

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääket. yo. -15 Tku
« Vastaus #23 : 26.07.15 - klo:14:16 »
Pohdin, kannattaisiko mennä kokeilemaan pääsykoetta jo 2016, vaikka tiedän varmuudella että sisään en pääse, koska en vaan ehdi lukea kaikkia kursseja siihen mennessä. Tulisiko siitä enemmän sellainen musertava kokemus, että en osannut ja pystynyt, vai antaisiko se varmuutta seuraavan vuoden kokeeseen?

Kannattaa mennä. Tällöin sinulla on pieni mutta merkittävä etu 2017 kokeessa, nimittäin se että tunnet tilanteen, osaat arvioida tehtäviin käytettävissä olevan ajan paremmin, tiedät millaisia tehtäviä on edessä (toki niitä voi katsoa netistä, mutta ainakaan omasta mielestäni se ei vastaa ihan sitä miltä tehtävät tuntuvat koetilanteessa) ja tietysti saat arvion senhetkisestä taitotasostasi à la koetarkastajat. Musertavaa kokemusta siitä ei tule jos otat sen asenteen että 2016 pääsykoe on vain välikoe omassa hakemisessasi, ei mikään viimeinen tuomio.

Tässä samassa ketjussa oli hyvä kommentti juuri tähän kysymykseen liittyen:

Tosiaan suosittelen, että menet sinne tämän vuoden kokeeseen vaikka et paljoa osaisikaan mitään. Nuo pääsykoetilaisuudet on kullanarvoisia oppimishetkiä ja mahdollisuus tulee vain kerran vuodessa. Voit ehkä osata ratkaistakin jonkun tehtävän ja se jos mikä antaa potkua tulevaan. Ei kannatta pelätä kolhuja, niitä nimittäin tulee.

Poissa Einar

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #24 : 27.07.15 - klo:19:45 »
Kiitos vastauksesta! Kuulostaa siltä, että jo vuoden päästä taidan mennä tutustumaan koetilanteeseen.

Laskeskelin just, että jos haluaisin hakea tosissani jo ensi vuoden pääsykokeissa, mun pitäisi pystyä lukemaan vähintään 6-7h päivässä viitenä päivänä viikossa, ja se ei onnistu, jos en jää töistä pois, ja se ei onnistu, jos haluan asua ja syödä.

Eli takaisin kärsivällisesti alkuperäiseen lukusuunnitelmaan.

Seuraa meitä