Kirjoittaja Aihe: Hammaslääkis: Kuopio vai Turku  (Luettu 8133 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IlariP

• Satunnaisvuotaja
Hammaslääkis: Kuopio vai Turku
« : 27.11.15 - klo:00:11 »
Hei,

tässä on nyt syksyn mentyä tullut päätös hakea hammaslääkikseen, kysymyksenä nyt onkin, että mihinkä kaupunkiin sitä hakisi? Helsinkiin en halua ja Oulu on melko kaukana, asun tällä hetkellä siis Tampereella. Turku ja Kuopio ovat siis vaihtoehtoina ja Kuopiossa opiskelin jo farmasian tutkinnon. Pidin Kuopiosta kaupunkina todella paljon, tosin välillä kyllä tuntui vähän liian pieneltä omaan makuun, mutta taas toisaalta opiskelijapiirit olivat todella hyvät!

Mitä nyt katsoin viime vuoden pisterajoja niin Turkuun yhteispisteillä pääsi 76,25 pisteellä ja pelkän kokeen perusteella 47,50 pisteellä. Kun taas Kuopioon pääsi yhteispisteillä 81,09 ja pelkällä kokeella pisteillä 51,65. Eikös Kuopioon ole yleensä päässyt ''helpommin'' kuin Turkuun?  ::)

http://hae.uef.fi/documents/10184/14514/valintatilasto+2015/c5b4bd6a-21a0-4d46-bdef-bf499fbd2567
https://www.utu.fi/fi/Yliopisto/avaintiedot/opiskelutilastot/hakijat/Documents/val2015_hyvpisteet.pdf

Turku ja Kuopio kyllä molemmat kiinnostaisivat, mutta mietinkin nyt vain, että kumpaan sitä hakisi. Ensikertalaiskiintiö lisää vielä vähän stressaamista :-X

- Ilari

Poissa skarlett

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • Hammaslääk. yo -15 Turku
Vs: Hammaslääkis: Kuopio vai Turku
« Vastaus #1 : 01.04.16 - klo:10:39 »
Hellou! Toivottavasti tästä on vielä hyötyä vaikka hakuaika lähenee jo loppua.
Itse siis "muutin" hammaslääketieteen opintoja varten Tampereelta Turkuun (perhe on Tampereella ja elän melkoista kaksoiselämää). Turku kaupunkina on aivan upea, olen tykännyt siitä puolesta tosi paljon. Opiskelija-asunnot ovat tasokkaita, kaikki on tosi lähellä, juna-asemalle pääsee koululta kätevästi bussilla ja Onnibuskin kulkee Tampereelta hyvin. Täällä on kaikki lähellä, itse liikun opiskeluviikolla 2km säteellä asunnosta. Pyörällä pärjää vallan mainiosti. Turku taitaa olla Suomen lämpimin yliopistokaupunki ja niin ovat sanoneet myös Helsingistä tulleet kaverit :) Lumi sulaa aikaisin, aurinko paistaa paljon ja vettä sataa paljon vähemmän kuin esimerkiksi Tampereella. Keväällä, kesällä ja syksyllä Turkun on lumoavan kaunis. Ja jos meinaa Tampereella käydä usein niin Kuopio on tuplat kauempana kuin Turku. En tiedä Kuopiosta, mutta meillä on jo preklinikassa hampaan kursseja ja jo ensimmäisenä syksynä pääsee tekemään hampaita vahasta :)
Onnea valintaan! Varmasti mitä tahansa valitsetkin, niin et tule sitä katumaan!
One who wants something will find a way. One who doesn't will find an excuse.

Poissa assi

• Perusvuotaja
« Vastaus #2 : 29.09.16 - klo:23:55 »
Skarlett, mua kiinnostaisi kuulla Turun hammaslääkiksen opetustiloista - millaiset ne on? Kuopiossa ja Oulussa näyttää olevan kaikki uusinta uutta ja modernit laitteet. Miten on Turun laita? Olen kiertänyt Dentalian ulkoapäin ja se näytti aika ankealta :D Sisäilmaongelmat ja hometilanne kiinnostaa myös.

(Ja jos joku osaa kertoa, millaista Helsingissä on, niin kuulisin mielelläni siitäkin!)

Poissa Villavainio

• Alkuvuotaja
« Vastaus #3 : 19.12.19 - klo:00:31 »
Hei,

Herättelen uudestaan tätä keskustelua. Yleiselle puolelle useasti hakeneena olen alkanut miettiä hammaslääkistä.

Osaako joku kertoa eri kaupunkien eroista? Helsingissä ainakin on PBL? Kuopiossa, Oulussa ja Turussa(?) uudet tilat? Olen kuullut, että helsingissä olisi kehno käytännön opetus, pitääkö huhu paikkansa?

Kiitos jokaiselle, joka jaksaa avata eroja  :) :)

Poissa vienna

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • HLK
« Vastaus #4 : 19.12.19 - klo:02:40 »
Helsingin hampaalla on Pbl, erityisesti preklinikassa. Klinikassa satunnaisesti. Kuulemasi huhu ei ole aivan tuulesta temmattu, ja luulen että asia johtuu resurssipulasta. Helsingin hampaalla on hyviäkin opettajia ja tahtoa mennä eteenpäin, mutta jos tänne tulet, tulet kohtaamaan tilanteita jossa pitäisi jo osata jotain, mitä on tehty esim. vasta kerran tai pitkän aikaa sitten. Esimerkiksi keväällä tehty kerran ruiskun kasausharjoite, ja sitten syksyllä tuleekin taitotesti, jossa se pitäisi osata kasata turvallisesti. Tuossa välissä on pitkä tauko (kesäloma) ja kuitenkin vasta kerran tehty ruiskun kasaaminen. Mielekkäämpää olisi, jos asia kerrattaisiin syksyllä ennen taitotestiä, koska asia ei sinällänsä ole vaikea mutta kerran tehtynä puoli vuotta aiemmin ei ehkä riitä mallisuoritukseen.

Käytännön opetuksessa näkyy resurssipula virkojen määrässä ja täyttöasteessa. 50 hampaalaista ohjaa paikantekoharjoituksessa nukeille tyypillisesti 3 opettajaa. Tästä voit päätellä, kuinka yksilöllistä ohjausta saat paikanteossa sillä tuolla määräsuhteella se menee siihen, että lähinnä vain tarkastetaan ja hyväksytetään välivaiheita ja sitäkin vähän jonotellaan. Klinikassa olen nähnyt myös tilanteen, jossa tehtiin 8:lle eri potilaalle juurihoitoja yhden opettajan ohjaamana, sanoisinko että varsin raskasta oppilaille, potilaille ja opettajille.

Helsingin hammas tulee saamaan uudet tilat Meilahdesta, mutta uudet tilat omaavat ilmeisesti kaksi haastetta. On mahdollista, että unitteja eli hoitoyksiköitä on vähemmän kuin nykyisessä rakennuksessa, eikä niitä todellakaan ole nytkään liikaa. Toinen haaste uudessa rakennuksessa on se, että ruokala on fyysisesti eri rakennuksessa kuin hammas. Eli joudut purkamaan klinikkavaatteet, vaihtamaan siviilivaatteisiin ja ulkovaatteisiin, jotta voit käydä lounaalla naapurirakennuksessa. Nykyisessä rakennuksessa on voinut mennä varsin kätevästi syömään, kun ruokala on samassa rakennuksessa.

Minusta vähän tuntuu, että jos hampaalle haet niin ehkä viisainta olisi hakea Kuopioon. Siellä on todellakin uudet ja modernit tilat. Heidän opetustavoistaan ja resursseista en tiedä. Eli jos olisin sinä, niin varmaan Kuopio/Turku-akselilla menisin, ellei Oulun tilanteesta joku tule kertomaan tänne :-) Ouluun on kuitenkin matkaa, jos eteläisessä Suomessa asut.

Jos haluat kysyä jotain Helsingin hampaasta, niin kysy ihmeessä lisää.
\displaystyle H=\int_{0}^{36000} A_o\,e^{-\lambda*t}dt

Seuraa meitä