Kirjoittaja Aihe: Lukihäiriö lääkiksessä  (Luettu 4202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mantelitumake

• Perusvuotaja
  • Kohti Turun lääkistä
Lukihäiriö lääkiksessä
« : 16.01.16 - klo:11:33 »
Minulla on keskivaikea lukihäiriö. Se näkyy minussa kolmella tavalla:
olen hidas lukija
kielet ovat haastavia
joudun tavaamaan pitkät + vaikeat sanat ennen kuin pystyn sanomaan ne ääneen

Toisaalta yhden lukemisen jälkeen muistan asiat hyvin vaikka se on vienyt vähän enemmän aikaa. En siis koskaan lue ''turhaan'' vaan pyrin ymmärtämään asian. Olen hyvä luonnontieteissä ja matemaattista päättelykykyä löytyy. Motivaatiokin on kohdallaan.

Kysymykseni liittyy siis lääkiksessä opiskeluun. Onko minulla mitenkään mahdollisuutta selvitä siitä urakasta? Tenttikirjathan ovat 1000 sivuisia ja usein vielä englanninkielisiä. Englanninkielisiä kirjoja en ole lukenut, joten sekin tulisi uutena. Kuinka kauan teillä on mennyt kirjojen lukemiseen? Onko lääkisläisiä, joilla on lukihäiriö? Onko latina ollut vaikeeta? Kuinka monta englanninkielistä tenttikirjaa teillä on ollut? Oletteko joutuneet uusimaan joitakin tenttejä? Luetteko tenttikirjat kannesta kanteen vai valikoitteko vain tärkeimmän tiedon? Väheneekö lukeminen loppua kohti mentäessä?
« Viimeksi muokattu: 16.01.16 - klo:11:37 kirjoittanut mantelitumake »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
Vs: Lukihäiriö lääkiksessä
« Vastaus #1 : 16.01.16 - klo:13:58 »
Mulla ei ole lukihäiriötä, mutta vastaan nyt kuitenkin. Ainakin täällä opiskelee lukihäiriöisiä ihan hyvällä menestyksellä, tentteihin saa lisäaikaa ja rauhallisen tilan. Tenttikirjoja ei missään nimessä lueta kannesta kanteen, vaan poimitaan tärkein informaatio. Tietoa saa kyllä myös luennoilta ja (englanninkielisiä) Youtube-videoita katsomalla aika hyvin, sekä esitelmiä, ryhmätöitä ja kirjallisia töitä tehdessä, eli kaikkea ei tarvitse lukea kirjoista, jos se ei ole itselle paras tapa oppia. Preklinikan jälkeen homma toki muuttuu myös, kun opetus siirtyy sairaalaympäristöön. Latinan oppimisessa auttaa hyvä englannin osaaminen, sekä ennen kaikkea se että tekee sen järkevällä tavalla, eli opettelee perussanaston, joka toistuu kaikissa anatomisissa nimissä, eikä vain opettele nimiä ulkoa pelkkinä satunnaisina kirjainkasoina. Tenttejä joutuvat kaikki uusimaan, koska kukaan ei ole yli-ihminen, jolla kaikki aina menisi nappiin, siitä ei kannata huolestua.

Sinuna katselisin nyt joitakin johonkin sinua kiinnostavaan lääketieteelliseen aiheeseen liittyviä videoita, esim. AnatomyZone on sellainen Youtube-kanava jota itse olen käyttänyt anatomian opiskelussa, jotta totut kuuntelemaan englantia, sekä aloittamaan lukemisen englanniksi. Mitä nopeammin aloitat, sitä nopeammin pääset tavoitteeseen  :D

Poissa mantelitumake

• Perusvuotaja
  • Kohti Turun lääkistä
« Vastaus #2 : 16.01.16 - klo:17:42 »
Mulla ei ole lukihäiriötä, mutta vastaan nyt kuitenkin. Ainakin täällä opiskelee lukihäiriöisiä ihan hyvällä menestyksellä, tentteihin saa lisäaikaa ja rauhallisen tilan. Tenttikirjoja ei missään nimessä lueta kannesta kanteen, vaan poimitaan tärkein informaatio. Tietoa saa kyllä myös luennoilta ja (englanninkielisiä) Youtube-videoita katsomalla aika hyvin, sekä esitelmiä, ryhmätöitä ja kirjallisia töitä tehdessä, eli kaikkea ei tarvitse lukea kirjoista, jos se ei ole itselle paras tapa oppia. Preklinikan jälkeen homma toki muuttuu myös, kun opetus siirtyy sairaalaympäristöön. Latinan oppimisessa auttaa hyvä englannin osaaminen, sekä ennen kaikkea se että tekee sen järkevällä tavalla, eli opettelee perussanaston, joka toistuu kaikissa anatomisissa nimissä, eikä vain opettele nimiä ulkoa pelkkinä satunnaisina kirjainkasoina. Tenttejä joutuvat kaikki uusimaan, koska kukaan ei ole yli-ihminen, jolla kaikki aina menisi nappiin, siitä ei kannata huolestua.

Sinuna katselisin nyt joitakin johonkin sinua kiinnostavaan lääketieteelliseen aiheeseen liittyviä videoita, esim. AnatomyZone on sellainen Youtube-kanava jota itse olen käyttänyt anatomian opiskelussa, jotta totut kuuntelemaan englantia, sekä aloittamaan lukemisen englanniksi. Mitä nopeammin aloitat, sitä nopeammin pääset tavoitteeseen  :D

Kiitos  :)

Poissa ninzau

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • LK Tampere (aloitusvuosi 2015)
« Vastaus #3 : 17.01.16 - klo:13:38 »
En myöskään usko, että lukihäiriö olisi mikään kovin suuri ongelma. Toki aivan varmasti tuo oman vaikeutensa pääsykokeisiin valmistautumiseen ja itse opiskeluun, mutta esteet on tehty ylitettäviksi ja oppimistapoja on monia :) Mulla on vasta ensimmäinen vuosi menossa, mutta voin jo sanoa, ettei tenttikirjoja todellakaan lue kannesta kanteen kuin melko harva, ja ainakin Tampereen integroiduissa jaksoissa suositeltava kirjallisuus sisältää paljon myös asiaa, joka ei jaksoon kuulu (esim. fysiologian/histologian/ym. kirjojen perässä tuppaa lukemaan jaksokirjassa "soveltuvin osin"). Melko moni opiskelee tentteihin lähinnä luentokalvot ja muistiinpanot, kirjoja luetaan lähinnä tutoristuntoihin valmistautuessa, eli tenttien suhteen kirjoista ei suurta stressiä tarvitse ottaa. Toki ne kannattaa lukea, ihan vain jo itsensä vuoksi.

Uusintoja ei pidä pelätä, senhän takia niitä järjestetään :) Ja lohdutukseksi, ei noita englanninkielisiä opuksia kukaan nopeasti lue. Sakuraa komppaan tuossa videoiden katselussa, siitä voisi olla paljonkin apua. Englannin lukemiseen totuttautumisessa voisi myös kaunokirjallisuudesta olla apua, etsi siis joku suht helppolukuinen kirja ja ala lukemaan, jokaista sanaa ei kannata pysähtyä miettimään kunhan saa tarinasta hyvän yleiskuvan. Aivan varmasti pystyt selviytymään lääkisurakasta, kunhan olet valmis tekemään sen eteen (kohtuullisesti) töitä. Tsemppiä!

Seuraa meitä