Kirjoittaja Aihe: Lävistykset ja rastat?  (Luettu 3898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ahma

• Alkuvuotaja
Lävistykset ja rastat?
« : 03.10.16 - klo:00:03 »
Miten esim. Tampereella suhtaudutaan lävistyksiin ja rastoihin lääkisopiskelijalla tai lääkärillä? Erityisesti alaselkään ylettävät takkuni ovat iso osa muuten niin köyhää identiteettiäni etten kykene niistä luopumaan. Saan ne kyllä siistille nutturalle eivätkä ole näin olleet ongelma elintarvikkeiden kanssa työskennellessä. En hiplaa niitä enkä hivele pintoja vastaan, pesenkin suht usein. Tuleeko hetki silti väistämättä vastaan, kun klinikka koittaa?

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
Vs: Lävistykset ja rastat?
« Vastaus #1 : 03.10.16 - klo:01:17 »
No mä en näkisi että ketään voidaan pakottaa leikkaamaan tukkaa pois tai vastaavaa.. Itselläkin tosin sama taistelu edessä, kun olen myös joutunut värittämään muuten niin tylsää persoonaani rastoilla ja läväreillä  ;D  Tähän mennessä täällä Ruotsissa olen saanut pitää kaikki koristeeni, mutta saa nähdä miten sitten lävistysten kanssa käy, olen varautunut käyttämään läpinäkyviä koruja jos tiukka paikka tulee, sen enempää en kyllä tingi  ;D

Potilaat suhtautuvat sitten eri tavoilla toki, mutta koskaan ei vielä ole mitään varsinaista ongelmaa kenellekään tullut, ja joidenkin kohdalla oman ulkonäön ns. erilaisuus on ollut positiivinen asia (on syntynyt parempi kontakti ja vuorovaikutus).

Poissa rperi

• Älyvuotaja
  • **
  • 2017?
« Vastaus #2 : 08.10.16 - klo:12:48 »
Täällä kans yks (labrapuolen) lävistetty takkupää. Kolmannetta kertaa aitotakut päässä, välissä ollut myös ajoittain kuituversiot. Näin omalla kokemuksella sairaala maailmasta voisin sanoa että takut eivät perjaatteessa ole ongelma, mutta kyllä niitä työkavereita, osastonhoitajia, kemistejä ja osaston lääkäreitä, ylilääkäreitä ym löytyy jotka edelleen luulee ettei rastoja pestä jne ja muutenkin suhtautuu asiaan aika vanhakantaisesti, vaikka ikää ei olisikaan paljon. Jossain vaiheessa mulla oli pitkät kuiturastat joista tosin tuli labran puolella keskustelua niiden paloturvallisuudesta - mutta vedin ne sopivaksi nutturaksi päälaelle niin se sopi. Mielestäni tosin letitettynä niskaan riski saada hiuksensa pomppaamaan bunsenpolttimeen on aika minimalistinen, mutta noh, tehdään niin kuin käsketään  ::)

Ylipäätänsä koen että suhtautuminen on ihan ok. Olen tosin kuullut että kuopion lääkiksissä rastoihin on suhtauduttu huonosti, mutta tämä on ollut yksittäisen opiskelijan kokemus, en silloin lähtenyt tiedustelemaan asiaa tarkemmin. Potilastyössä mulla on ihan tosi hyviä kokemuksia ja sitäpaitsi, jos suomalaisen on pakko harrastaa small talkia, niin varsinkin vanhoilla ihmisillä takuista keskutelu on helppo aloitus :P

Se taas mikä lävistyksiin tulee on, että itse ainakin otan huulilävistykseni pois töissä. Se kun on huulessa ollut monia vuosia, niin ei se työviikossa umpeen mene. Laitan korun viikonlopuiksi takaisin. Kerran olen ollut näytteenotossa kesätöissä jossa työkaverilla oli huulilävistys ja hän oli saanut ohjeet, että korun pallon pitää olla mahdollisemman pieni, näin tein sitten itsekin. Mulla on myös venytykset korvissa ja ainut mihin olen saanut kommenttia oli, ettei ne saa olla roikkuvat tai helposti tartuttavat, nyt sitten on molemmissa puiset blugit.
« Viimeksi muokattu: 08.10.16 - klo:12:56 kirjoittanut rperi »

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #3 : 11.10.16 - klo:01:22 »
Haluaisin nyt vielä nostaa esiin sen näkökohdan, että täähän on oikeestaan vähän suurempi juttu kun mun ja parin muun tukkatyylit. Kyse on siitä, että kuinka paljon erilaisuutta hyväksytään ja kunnioitetaan ylipäätään. Voiko olla lääkäri, jos on rastat, lävistyksiä, tatskoja, tai jos on tummaihoinen, transsukupuolinen, vammainen, autismin kirjolla tai muuten vain ns. erilainen? No voi tietysti olla, mutta todellinen kysymys kuuluu, voiko olla aidosti tasavertainen ja kunnioitettu kollega, vai onko se enemmän semmoista "nojoo kai totakin pitää sietää" -tyyliä?

Jonkun pitää olla se ensimmäinen, joka puskee läpi sitten vaikka Kuopion lääkiksestä rastat päässä, vaikka sivusta jotain huutelua ja disauttelua kuuluisikin. Se auttaa kaikkia muitakin, jotka kamppailevat oman olemuksensa hyväksytyksi tulemisen kanssa. Koska tosiasia on, että oikeasti ei ole olemassa mitään muottia, johon kaikkien pitäisi sopia, ja johon kaikkia pitäisi verrata. Tämä kuvitteellinen muotti vain rajoittaa ihmisiä ihan todella paljon monissa asioissa, ja olisi hyvä että kaikki huomaisivat, että se on valetta.

Seuraa meitä