Kirjoittaja Aihe: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta  (Luettu 13638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paula87

  • Vieras
Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« : 18.11.16 - klo:14:50 »
Hei!

Minulla meni viime vuonna pääsykoe huonosti, koska en nukkunut yhtään. Mietin koko yön koetta ja heräilin kesken yötä laskien mielessäni liikemäärälaskua.

Ensi vuonna olen viisaampi ja otan käyttöön unilääkkeen. Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Lääkäri kirjoitti minulle Imovanea ja otin eilen kokeilun vuoksi ensin yhden puolikkaan tabletista ja sitten toisen, kun uni ei tullut odottamisesta huolimatta. Tunnin päästä olin aika tokkurassa ja nukahdin. Heräsin aamuyöllä, mutta onneksi sain uudestaan unen päästä kiinni. Aamulla olin ihan virkeä, mutta päivän mittaan huomasin oloni hieman huonoksi. En siis oikein tiedä, onko tämä sittenkään paras mahdollinen tapa taata uni ennen pääsykoetta. Reseptin mukaan lääkkeen vaikutuksen pitäisi kadota 12 tunnin sisällä.

Kokeiluun on menossa myös mahdollisesti melatoniini ja tarvittaessa melatoniini-imovane yhdistelmä. Tavoitteena olisi saada levollinen yö uni.

Kaikki kokemukset ovat tervetulleita :).

Poissa sakura

  • Hypervuotaja
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • KI VT15
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #1 : 18.11.16 - klo:18:40 »
Tärkeintä on juuri tuo, että kokeilet lääkettä hyvissä ajoin ennen koetta edeltävää yötä, jotta tasan tarkkaan tiedät, miten sen sinuun vaikuttaa, ja mikä annostus on hyvä! Itse pidän kovasti melatoniinista, koen että se tasoittaa unirytmin luonnolliseksi, mutta jos tosiaan kovasti hermoilet, niin en usko että se tarpeeksi auttaa. Z-tyypin lääkkeitä (Imovane, Zolpidem, Zopiklon jne.) en suosittelisi, ne tekevät juuri tuota tokkuraisuutta. Bentsodiatsepiinit jättäisin itse samasta syystä väliin, mutta kyllähän ne rauhoittavat. Jos nyt itse pitäisi jotain suositella, kokeilisin 25 mg Ketipinoria tai vastaavaa pientä annosta mirtazapiinia, teho on about varma ja uni rauhallista. Kysy lääkärisi mielipidettä ja tosiaan totuttele lääkkeen käyttöön etukäteen! terveisin: toinen uneton Seattlesta

Poissa pupeltaja

  • Tehovuotaja
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #2 : 18.11.16 - klo:19:08 »
Mäkään en saanut nukuttua lähes yhtään 2015 pääsykokeessa, joten nyt 2016 koetta varten testasin Stilnoctia. 2015 pääsykoetta edeltävänä yönä otin melatoniinia kolmekin tablettia, mutta se ei kyllä siinä jännityksessä vaikuttanut mitenkään.

Tota Stilnoctia sitten käytin joka yö ennen valmennuskurssin harkkakokeita. En oikein osaa sanoa oliko se hyvä vai ei... Itselläni Stilnoctkaan ei ollut kovin tehokas enkä välttämättä saanut unta senkään kanssa. En oo myöskään ihan vakuuttunut, että se ei olisi vaikuttanut mitenkään harkkakoesuorituksiin - pärjäsin harjoituskokeissa kyllä aina hyvin, joten ei se nyt mitenkään dramaattisesti suoritusta heikentänyt, mutta olo oli harkkakokeissa aina väsynyt ja tuntui, ettei ajatus ihan luistanut kirkkaasti. Mutta olin kyllä keväällä muutenkin aika väsynyt ja stressaantunut, että en sit tiedä miten paljon olo johtui siitä Stilnoctista.

Sitten varsinaisena 2016 pääsykoeiltana olin kuitenkin saavuttanut jonkinlaisen mielenrauhan ja uskoin omaan osaamiseeni, joten mulla oli aika levollinen olo. Päätin sitten, etten halua ottaa Stilnoctia tai melatoniinia, ja nukuinkin yllättäen ihan hyvin jotain 7 tuntia. Pääsykokeessa mulla oli paljon skarpimpi ja virkeämpi olo kuin yhdessäkään harkkakokeessa. Varmaan osittain johtui siitä, että oli tosi kyseessä ja siinä tilanteessa kaikki väsymykset unohtui, mutta ehkä sillä Stilnoctinkin ottamattomuudella oli osuutensa asissa!

Poissa Taikatalvi

  • Satunnaisvuotaja
  • Viestejä: 11
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #3 : 18.11.16 - klo:20:34 »
Itse käytän unettomuuteen Ataraxia. Se on allergialääke, mutta sitä käytetään myös rauhoittavana lääkkeenä, joka nukuttaa hyvin paljon. Normaaliannostushan siinä aikuiselle on 12ml (nestemäinen lääke), mutta itselle riittää aivan hyvin 5ml kunnon uniin. Omalla kohdalla ei ole ollut tokkuraisuutta seuraavana päivänä. Itsellä atarax allergioiden takia, mutta luulen kyllä lääkärin määräävän sitä unettomuuteen jos vain osaa pyytää  :)

Poissa Antsa

  • Tehovuotaja
  • *
  • Viestejä: 97
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääk. yo 2017, LK 2020
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #4 : 18.11.16 - klo:21:40 »
Ei muuta kuin unirytmi pikkuhiljaa kuntoon. Sitten koetta edeltävänä päivänä heräät aikaisin vaikka kuudelta, käyt tunnin juoksulenkillä vaikka viitisen tuntia ennen nukkumaanmenoa etkä käytä mitään kofeiinipitoista koko päivänä. Varmasti auttaa ja unenpäästä saa kiinni. Ja kyllä ihminen pärjää noin tärkeässä tilaisuudessa vaikka neljän tunnin unilla kunhan ei ajattele, että kaikki tulee menemään pieleen nukkumisen takia.

Ekalla pääsykoekerralla menin paikkakunnan hotelliin nukkumaan ja varmaan se uusi ympäristö sai aikaan sen, etten nukkunut kuin muutaman tunnin koko yönä. Olin aamulla ihan hermona mutta voin rehellisesti myöntää, ettei huonot lähes olemattomat unet vaikuttaneet mitenkään koesuoritukseeni. Yllättävän hyvin keho reagoi. Kokeen jälkeen olin toki aikalailla poikki.

Ennen viime koetta jäin kotiin nukkumaan viimeisen yön ja heräsin aamuviideltä ajamaan autolla koepaikalle (2h matkaa). Tällöin nukuin hyvät vähän vajaat seitsemän tunnin yöunet ja kaikki meni yön ja matkan kannalta nappiin. Suosittelen muillekin tällaista vaihtoehtoa, jos mahdollista. Tutussa ympäristössä ja omassa sängyssä saa varmasti paremmin unta.

Poissa sakura

  • Hypervuotaja
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • KI VT15
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #5 : 18.11.16 - klo:21:43 »
Ei muuta kuin unirytmi pikkuhiljaa kuntoon. Sitten koetta edeltävänä päivänä heräät aikaisin vaikka kuudelta, käyt tunnin juoksulenkillä vaikka viitisen tuntia ennen nukkumaanmenoa etkä käytä mitään kofeiinipitoista koko päivänä. Varmasti auttaa ja unenpäästä saa kiinni. Ja kyllä ihminen pärjää noin tärkeässä tilaisuudessa vaikka neljän tunnin unilla kunhan ei ajattele, että kaikki tulee menemään pieleen nukkumisen takia.


Nämä kaikki tällaiset "juo lasi lämmintä maitoa ja tuuleta makuuhuone" -tyyppiset kikat toimivat varmaankin oikein kivasti, jos kyse siis ei ole ihan oikeasta unettomuudesta, johon taas mikään kikkailu ei tepsi, ja joka todellakin heikentää suorituskykyä.

Poissa bellah

  • Perusvuotaja
  • Viestejä: 17
  • Sukupuoli: Nainen
  • Tampere yleinen 2017
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #6 : 18.11.16 - klo:23:11 »
Itsellä sama ongelma ja unettomuus vaivaa usein jo lukukevään aikana. Pelkäsin tosi paljon etukäteen sitä yötä ennen pääsykoetta, että jos en saakaan nukuttua. Mä itse yritin tehdä edeltävästä päivästä mahdollisimman mukavan, matkustin hyvissä ajoin pääsykoekaupunkiin ja pidin itseni hyvällä mielellä ja fyysisesti aktiivisena koko päivän, jotta tulisi se luonnollinen väsymys päivän jälkeen. Olin myös tarkoituksella nukkunut normaalia lyhyemmät yöunet edellisen yönä maksimoidakseni väsymyksen. Ja yks tärkeimmistä asioista on mun mielestä se, että viimeistään pääsykoetta edeltävä päivä on lukuvapaa, koska siitä lukemisesta helposti aiheutuu ylimäärästä paniikkia. Mä olin itse käyttänyt melatoniinia jo kevään aikana ja niin tein myös koetta edeltävänä yönä. Sitäkin kannattaa kuitenkin kokeilla, jotta tietää itselle tehoavan annoksen ja tärkeää on ottaa se tarpeeksi ajoissa. Melatoniini on siinä mielessä hyvä, ettei (ainakaan omallakohdallani) aiheuta tokkuraisuutta yms. aamulla.
Toivottavasti en kuulosta vinkkeineni jotenkin aliarvioivalta, mutta näistä on itselleni ollut apua :)
Tietysti jokainen tietää parhaiten itse mikä auttaa ja mikä ei sekä millaisia asioita siihen kannattaa kokeilla. Tärkeintä on omasta mielestäni se, ettei mitään jätä kokeilukertaan silloin h-hetkellä, vaan selvittää itselle toimivat konstit etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 18.11.16 - klo:23:14 kirjoittanut bellah »

Poissa Antsa

  • Tehovuotaja
  • *
  • Viestejä: 97
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääk. yo 2017, LK 2020
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #7 : 19.11.16 - klo:10:02 »
Ei muuta kuin unirytmi pikkuhiljaa kuntoon. Sitten koetta edeltävänä päivänä heräät aikaisin vaikka kuudelta, käyt tunnin juoksulenkillä vaikka viitisen tuntia ennen nukkumaanmenoa etkä käytä mitään kofeiinipitoista koko päivänä. Varmasti auttaa ja unenpäästä saa kiinni. Ja kyllä ihminen pärjää noin tärkeässä tilaisuudessa vaikka neljän tunnin unilla kunhan ei ajattele, että kaikki tulee menemään pieleen nukkumisen takia.


Nämä kaikki tällaiset "juo lasi lämmintä maitoa ja tuuleta makuuhuone" -tyyppiset kikat toimivat varmaankin oikein kivasti, jos kyse siis ei ole ihan oikeasta unettomuudesta, johon taas mikään kikkailu ei tepsi, ja joka todellakin heikentää suorituskykyä.


Viestiketjun aloittaja kirjoitti nimenomaan koetta edeltävän yön unettomuudesta enkä nyt ajatellut, että kyseessä olisi mikään krooninen unettomuus. Jos näin olisi, en olisi tullut sohimaan mehiläispesää omilla neuvoillani. Nukuin itsekin huonosti ekalla kerralla ennen pääsykoetta ja toisella kertaa kaikki meni hyvin kun valmistauduin koetta edeltävään yöhön enkä panikoinut. Jos normaalisti nukkuu hyvin, ei se yksi yö suorituskykyä dramaattisesti laske ja kun sen tajuaa, voi koetta edeltävänä iltana mennä levollisin mielen nukkumaan vaikkei nyt kymmentä tuntia nukkuisikaan. Eli tuskin jokaisen joka pelkää sitä vikaa yötä, kannattaa lähteä kokeilemaan unilääkkeitä. Tai mitä minä tätä kommentoimaan kun en lääkäri ole.

Poissa Kääpä

  • Perusvuotaja
  • Viestejä: 16
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #8 : 20.11.16 - klo:12:02 »
Itselleni yksi koe kosahti siihen, ettei ratkaisevana yönä saanut nukuttua kunnolla. Univaje sai stressin kanssa yhteisvaikutuksena pään aivan tukkoon. Vaikka sisäänpääsy jäi lähelle, olen yhä sitä mieltä, että virkeänä ja hyvin nukkuneena tilanne voisi olla toinen.

Viime kokeessa sitten päätin, että ainakaan edellisen yön uneen ei kaikki kaadu tällä kertaa ja valmistauduin tulevaan yöhön huolellisesti. Tarpeeksi aikaisin sänkyyn rauhoittumaan, ennakolta testattu unilääke (imovane, en enää muista oliko puolikas vai kokonainen) ja rentoutusmusiikkia taustalle. Nukuin yön kuin tukki ja aamulla olin virkeä. Aivot toimivat kokeessa ja nyt ollaan iloisesti koulussa :)

Jos siis pelottaa, että pääsykoeyö voi mennä hermostuneena lakanoissa kieriskellen, niin itse ainakin poistaisin sen muuttujan ihan stressin vähentämiseksi.

Paula87

  • Vieras
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #9 : 22.11.16 - klo:11:40 »
Kiitos kaikille neuvoista!

Kokeilen eri lääkkeitä hyvissä ajoin ennen koetta. Niin kuin täällä joku sanoikin, niin minulle tuottaa suuren mielenrauhan että saan nukuttua hyvin ennen pääsykoetta. Tämä liittyy puhtaasti siihen, että minulla sattuu olemaan sellaiset geenit että unettomuus heikentää selkeästi suoriutumista. Olen vierestä kateellisena kuunnellut kuinka osa yliopistoaikaan saattoivat nukkua 4 tuntia yössä ja olla seuraavan päivän kykeneviä loogiseen ajatteluun.

Itselleni nukkumattomuus koestressissä huolimatta aiheuttaa mm. luetun ymmärtämisen heikkenemistä. Nukun normaalistikin yli suositusten, mutta äidin mukaan olen aina nukkunut muita enemmän.

Unirytmini on aina ollut sama ja vaikka kuinka eläisin terveellisesti, stressin takia saatan valvoa koko yön. Heikko mieli...

Poissa sakura

  • Hypervuotaja
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • KI VT15
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #10 : 22.11.16 - klo:19:04 »
Kiitos kaikille neuvoista!

Kokeilen eri lääkkeitä hyvissä ajoin ennen koetta. Niin kuin täällä joku sanoikin, niin minulle tuottaa suuren mielenrauhan että saan nukuttua hyvin ennen pääsykoetta. Tämä liittyy puhtaasti siihen, että minulla sattuu olemaan sellaiset geenit että unettomuus heikentää selkeästi suoriutumista. Olen vierestä kateellisena kuunnellut kuinka osa yliopistoaikaan saattoivat nukkua 4 tuntia yössä ja olla seuraavan päivän kykeneviä loogiseen ajatteluun.

Itselleni nukkumattomuus koestressissä huolimatta aiheuttaa mm. luetun ymmärtämisen heikkenemistä. Nukun normaalistikin yli suositusten, mutta äidin mukaan olen aina nukkunut muita enemmän.

Unirytmini on aina ollut sama ja vaikka kuinka eläisin terveellisesti, stressin takia saatan valvoa koko yön. Heikko mieli...


Joo, mulla hyvin pitkälti ihan samat jutut. En usko että se mitään mielen heikkoutta on, eikä sitä sellaisena musta kannata ajatella, meillä kummallakin, kuten kaikilla, on varmasti sitten muita vahvuuksia, joita käyttää hyväksi, vaikka hyvin nukkuminen ei niihin kuulukaan.

Poissa Jt11

  • Tehovuotaja
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #11 : 28.11.16 - klo:09:44 »
Tuo unettomuus vaivaa varmaankin kaikkia jotka ovat vähnkään tosissaan ottaneet tuon pääsykokeen.

Tottakai lyhyet unet vaikuttaa ja itse ratkaisin asian harjoittelemalla. Tein ainakin n. 10 harjoituskoetta 1-2 tunnin yöunilla ja syömättä aamupalaa. Voin kyllä suositella ihan jo muutenkin tällaista harjoittelumuotoa. Vie stressiä pois huomattavan paljon koepäivältä kun elimistö on tottunut lyhyisiin uniin mutta silti ajattelemaan järkevästi.

Millähän tavoin tuo unilääke sitten vaikuttaa siihen aamuun? Toki se kannattaa kokeilla, mutta lyököhän se ns. tyrmään ja sitten aamulla pitää stimulanteilla päästä hereille. Siinä on muuten toinen hyvä lääke jos pelkää että huonot yöunet pilaa kokeen. Eli lääkäristä vaan jotain adhd-diagnoosia hakemaan ja metyylifenidaattia alkaa käyttämään 1kk ennen koetta.

Omakohtaisesti sain nukuttua huonolla patjalla kaverin lattialla ehkä 1 tunnin tosi huonosti ennen koetta. Aamulla tuli melkoiset paniikkireaktiot joten en pystynyt syömään aamupalaa. Koe kuitenki meni sitten hyvin ja yli 200 pisteen arvosta suoriuduin.

Poissa sakura

  • Hypervuotaja
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • KI VT15
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #12 : 28.11.16 - klo:23:25 »
Siinä on muuten toinen hyvä lääke jos pelkää että huonot yöunet pilaa kokeen. Eli lääkäristä vaan jotain adhd-diagnoosia hakemaan ja metyylifenidaattia alkaa käyttämään 1kk ennen koetta.


Ei.

Poissa Laureliina

  • Älyvuotaja
  • **
  • Viestejä: 147
  • Sukupuoli: Nainen
  • Oulu, Lääk. yo -16
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #13 : 26.02.17 - klo:21:14 »
Jos yhtään lohduttaa, niin on sitä lyhyilläkin yöunilla mahdollisuus päästä sisään t. 4h unta koska niin armoton stressi että vetäisin yökuumeet päälle. :D Burana nukuttaa mulla, saattaapi olla lähinnä lume-efekti tai sitten tosiaan oon herkkä vetämään yölämpöjä päälle ja Burana laskee ne alas. Kuka tietää. Mut ainakin mulla toimii. :)


Mutta opettele asiat niin hyvin, että vaikka on adrenaliinipössyt ja univelkatuiterit päällä, saat silti koetilanteessa tarvittavat asiat  oksennettua paperille. Muista, että hyvin harvassa on ne ihmiset jotka on nukkuneet kunnolla edellisenä yönä, joten ootte aika lailla samalla viivalla kuitenkin. Eli ainakaan ei kannata vetää paniikkeja sitten koetilanteessa päälle et apua en oo nukkunut en pysty. Kyllä pystyt, oot tehnyt kovan työn eikä yks huonosti nukuttu yö sua pysäytä. :)
« Viimeksi muokattu: 26.02.17 - klo:21:16 kirjoittanut Laureliina »

MNS

  • Vieras
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #14 : 18.03.17 - klo:20:35 »
Jos yhtään lohduttaa, niin on sitä lyhyilläkin yöunilla mahdollisuus päästä sisään t. 4h unta koska niin armoton stressi että vetäisin yökuumeet päälle. :D Burana nukuttaa mulla, saattaapi olla lähinnä lume-efekti tai sitten tosiaan oon herkkä vetämään yölämpöjä päälle ja Burana laskee ne alas. Kuka tietää. Mut ainakin mulla toimii. :)


Mutta opettele asiat niin hyvin, että vaikka on adrenaliinipössyt ja univelkatuiterit päällä, saat silti koetilanteessa tarvittavat asiat  oksennettua paperille. Muista, että hyvin harvassa on ne ihmiset jotka on nukkuneet kunnolla edellisenä yönä, joten ootte aika lailla samalla viivalla kuitenkin. Eli ainakaan ei kannata vetää paniikkeja sitten koetilanteessa päälle et apua en oo nukkunut en pysty. Kyllä pystyt, oot tehnyt kovan työn eikä yks huonosti nukuttu yö sua pysäytä. :)


Helpottavaa kuulla!


Mulla kävi kyllä fysiikan ylppäreiden kanssa sellainen koepainajainen, että oksat pois. Jostain syystä aloin jännittämään edellisenä päivänä ennen koetta. Aistin itsekin, että olin jotenkin ylivireässä tilassa. Yritin meditaatiota, venyttelyä, kevyttä kävelyä ja kuumaa suihkua. Otin melatoniinia ajoissa ennen nukkumaan menoa. Ja en muuten nukkunut. Yö oli aivan kauhea, vielä puoli neljä katsoin kelloa. Ahdisti, paniikissa otin melatoniinin vielä keskellä yötä kolmen aikaan, kun ajattelin, että pakko saada edes vähän unta. Aivot soitti typerää musiikkia kovaa aina kun suljin silmät, syke oli korkealla ja lopulta meinasin alkaa itkemään neljän aikaan aamuyöllä, kun panikoin, että en ikinä saa nukuttua. Kävin vessassa kolmesti, munuaiset veti jotain ylikierrosta myös. Nukahdin levottomaan uneen varmaan neljän-viiden välillä ja nousin ylös 7:30. Olo oli aivan hirveä. Kokeessa ensimmäinen1,5 tuntia kului kahden ensimmäisen tehtävän tekemiseen, joista virkeänä olisin suoriutunut 20 minuutissa. Lopulta sitten aivot jotenkin käynnistyivät, mutta eivät täystehoille, olin aivan toivottoman hidas ja mulla loppui aika kesken yo-kokeessa  :(  Vaikka kovin haluan kouluun ja eliminoida kaikki vastustajani, niin tätä en toivo kenellekään.


Täytyy nukkua hyviä yöunia viikkoa ennen alle, niin ehkä yksi huonosti nukuttu ei suorituskykyä haittaa.




 

Seuraa meitä