Kirjoittaja Aihe: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta  (Luettu 9629 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RiSu

  • Tehovuotaja
  • *
  • Viestejä: 44
  • Sukupuoli: Nainen
  • Eläinlääketieteen yo -17
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #15 : 20.03.17 - klo:22:48 »
Viime hakukerralla minuakin vaivasi unettomuus, joka alkoi jo keväällä ennen pääsykoetta. Melatoniini ei sopinut mulle yhtään, sain levottomia unia ja suoranaisia painajaisia. Seuraavaksi suuntasin lääkärille ja sain unilääkkeeksi mirtazapinia pieninä annoksina. Se sopi huomattavasti melatoniinia paremmin ja takasi rauhalliset unet. Joskin se vaatii pitkät yöunet ettei kävele aamulla pitkin seiniä.  ;D 


Tarinan opetus siis oli se sama neuvo, mitä monilta on tässä kuultukin; kokeile hyvissä ajoin. Joskus vie aikaa ja muutamia lääkärikäyntejä löytää itselle se sopiva unilääke. Ei kannata vaarantaa pääsykoemenestystä kokeilemalla unilääkettä, joka pistääkin nupin pyörälle.  ::)  Nukahtamisessa voi auttaa myös mahdolliset allergialääkeet (antihistamiini usein unettaa) tai lihasrelaksantit. T: heinäallerginen jännityspäänsärkyilijä.  :D 


Näistä hokkuspokkuskonsteista kokeilemisen arvoista voi olla myös erittäin selkeiden nukkumaanmenorytmien luominen. Kaikki samat toimet samassa järjestyksessä, joka ilta ja vaikka vielä mielikuva/rentoutumisharjoitus siihen päälle. Täällä ainakin toimii, eikä kokeileminen satuta.  ;D  Samoin mahdollinen aamuliikunta voi virkistää huonostikin nukutun yön jälkeen.


Toki jos stressi vie unet, niin sitten se vie. Jokainen tuntee itsensä ja omat vasteensa stressiin etc. parhaiten. Ei haittaa olla jotakin lääkinnällistäkin back uppia suunniteltua siihen varalle.  :wink: [size=78%] [/size]
Aut viam inveniam aut faciam

Poissa wap

  • Tehovuotaja
  • *
  • Viestejä: 78
    • Takinpidennys
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #16 : 30.06.17 - klo:07:28 »
Itse käytin kuuriluontoisesti melatoniinia. Vaikutushan syntyy vasta muutaman päivän käytöllä ja resistanssia tulee helposti. Taisin käyttää sitä 3mg iltaisin 1h ennen nukkumaan menoa kuukautta ennen koetta viikon, pidin taukoa ja sitten viikon-vähä reilu ennen koetta. Syksymällä en saanut ennen autokoulun inssiä nukuttua yhtään, mutta ennen koetta nukuin yllättäen tosi hyvin varmaan n. 7h unet. Se riittää minulle väliaikaisesti, kroppa on tottunut valvomiseen lasten takia...
« Viimeksi muokattu: 30.06.17 - klo:07:33 kirjoittanut wap »

Poissa Ennimaaria

  • Satunnaisvuotaja
  • Viestejä: 11
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #17 : 25.06.19 - klo:10:54 »
Joo, mäkin käytin melatoniinia ja se toimi mulla hyvin. Mut kaikille se ei toimi. Mä otin 3 mg ja se on aika paljon tän kokoselle tytölle.  :D

Poissa Utopiaa

  • Perusvuotaja
  • Viestejä: 20
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #18 : 18.07.19 - klo:10:21 »
Kannattaa kokeilla melatoniinii. Saa apteekista käsikauppatavarana.

Poissa tiiavoitto

  • Alkuvuotaja
  • Viestejä: 2
  • fuksi 2019
    • Instagram
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #19 : 19.07.19 - klo:12:52 »
Kannattaa kokeilla melatoniinii. Saa apteekista käsikauppatavarana.


Melatoniini kannattaa testata myös kunnolla ennen käyttöä. Useammalta olen kuullut, että se kyllä helpottaa nukahtamista, mutta aamuyöllä herääkin sitten ihan virkeänä hetken nukuttua. Itse käytin melatoniinia kymmeniä kertoja ennen pääsykoetta uniongelmiin ja nimenomaan testatakseni sen kunnolla ennen koetta. Muutaman kerran vain kävi itsellekkin tuo aamuyöllä virkeänä herääminen, joten uskalsin ottaa sitten koetta edeltävänä yönä ja nukahdin kyllä heti, mutta heräsin sitten 3h päästä ihan virkeänä. Voi olla, että olisi pitänyt ottaa normaalia isompi annos. Otin "vain" pakkausselosteen ohjaamaan maksimiannoksen. Ja voihan olla myös, että on olisi tuota 3 tuntiakaan nukkunut ilman melatoniinia...


Kokeeseen menin sitten super huonosti nukkuneena ja ihan väsyneenä. Silti onneksi pääsin. Eli ei kannata ottaa liikaa stressiä siitä edellisen illan unettomuudestakaan, silti mahdollista päästä. Mut tosin saattoi pelastaa se, että olin nukkunut 8.5-9.5h unia pari edellistä viikkoa juurikin sitä varten, että ei olisi valmiiksi univelkaa, jos koeyönä ei nukuta. Lisäksi olin varannut kokeeseen energiajuomaa, vaikken yleensä sellaisia juo ja tuli kyllä tarpeeseen kun olisin halunnut vain nukahtaa siihen tuoliin kun kokeen alkuun oli 5min :D

Poissa Babar

  • Perusvuotaja
  • Viestejä: 28
  • Minä ryömin ja rämmin läpi aavikon... yo -19 Turku
Vs: Edellisen yön unettomuus ennen pääsykoetta
« Vastaus #20 : 11.11.19 - klo:12:53 »

Moikka! Tässä on minun tarinani koskien pääsykokeista johtuvaa unettomuutta. Siltä varalta, että tämä auttaa jotakuta.

Omalla kohdalla unettomuus iski tammikuussa. Sitä ennen minulla ei ollut ollut ikinä minkäänlaista ongelmaa nukkumisen kanssa, vaikka stressaava ihminen olenkin. Lisäksi kun tämä unettomuus iski, en edes kokenut olevani mitenkään stressaantunut. En miettinyt laskuja tai lukuaikataulua. Päinvastoin! Lukemiseni oli hyvällä mallilla, olin saanut harjoituskokeista hyviä tuloksia ja koin olevani rauhallinen. Kuitenkin. Eräs yö hyvin rennon "taukopäivän" jälkeen en nukahtanutkaan ollenkaan vaikka edellisen yön olin nukkunut kuola valuen. Aluksi huomasin, että kello oli 1 yöllä, mikä oli normaalia minulle joskus. Jatkoin "nukkumista". Sitten kello oli 2. Ei tässä edelleenkään hätää, olen ennenkin ollut valveilla 2 yöllä, kohta uni tulee. Sitten kello oli 3. Tässä vaiheessa aloin jo ihmettelemään asiaa. Kello 4. Paniikki iski, olinhan kuitenkin aivan rättiväsynyt ja päähän sattui unen puute. Kello 5, 6 ja lopulta 7. Olin virallisesti valvonut koko yön nukahtamatta ja olin todella järkyttynyt ja luulin että minulla on joku aivokasvain käpyrauhasen päällä tai muuta vastaavaa. Pahinta tässä oli se, että äärettömästä väsymyksestä huolimatta en pystynyt nukkumaan edes aamupäivällä tai päivällä, vaikka yritin. Toivoin, että tämä olisi vain kerta juttu ja seuraavan yön nukuinkin normaalisti.


Mutta sitten sama jatkui. Täysin uneton yö oli keskimäärin joka 3 yö, siinä välissä oli yksi normaalisti nukuttu yö ja yksi n. 3-4h nukuttu yö. 2 viikon säätämisen jälkeen päätin itsekin hakea unilääkkeet, jotta pystyisin jatkamaan lukemista. Sain Imovanea. Nukuin 3 yötä niiden avulla ja sitten pystyin jo ajattelemaan selkeästi. Tajusin, että niinä öinä, kun en ollut nukahtanut ollenkaan, olin juonut iltapäivällä kahvia ja niinä öinä, kun nukuin edes sen 3-4h, olin juonut vain aamukahvin. Minulle oli siis täysin normaalia juoda 2 kuppia kahvia aamulla ja 2 kuppia päivällä. Ajattelin, että jos tämä unettomuus todella johtui jostain hyvin alitajuisesta stressistä, niin ehkä kofeiini ikään kuin voimistaa sitä tunnetta. Testasin teoriaa ja jätin iltapäiväkahvin välistä 3 yönä peräkkäin enkä ottanut unilääkettä. Nukahdin klo 4 jälkeen lähes aina. Koska en voinut nukkua pelkästään 4h yöunia, kokeilin luopua myös aamukahvista väliaikaisesti ja se toimi. Nukuin viikon ilman unilääkettä kuin pikku possu, koska en juonut kahvia. Olin helpottunut, mutta myös samalla ahdistunut siitä, että pystynkö enää ikinä koskemaan kahviin.


Unettomuus kuitenkin iski taas uudelleen päälle, vaikka en ollut juonutkaan kahvia. Edelleenkään en kokenut itseäni stressaantuneeksi koulusta. Sen sijaan unettomuus oli alkanut vaivaamaan. Otin unilääkkeen vain valmennuskurssia edeltävinä iltoina, muuten pyrin nukkumaan ilman niitä, jotta riippuvuus ei tulisi. Ja tämä systeemi toimi. Ilman kahvia täysin unettomia öitä ei ollut ja suurimmaksi osaksi nukuin hyvin ilman lääkettä, mutta välillä satunnaisesti nukahdin vasta klo 4-5 välissä. Mutta luotin siihen, ettei tämä voi olla pysyvää.


Lähempänä pääsykoetta, ehkä joskus huhtikuun alussa, kokeilin pystyisinkö jo juomaan edes aamukahvin. Olin kuitenkin jo niin hyvällä mallilla lukemisen kanssa, harjoituskokeet menivät hyvin, koin osaavani ja olin jo lukenut kaiken luettavan. Huhtikuussa lähinnä kertailin asioita.  Kaipasin nimittäin sitä kahvin makua ja tapaa ja ah... sitä tuoksua. Ja niin kävi että, stressi oli ilmeisesti laantunut sen verran, ettei uni lähtenyt aamukahvista huolimatta. Tällä meiningillä vedin pääsykokeeseen asti.  Silti itsekin mietin sitä mahdollisuutta, että mitä jos uni ei tulekaan juuri tärkeimpänä yönä. Päätin varmistaa asian tekemällä niin, etten edellisenä päivänä juonut lainkaan sitä kahvia ja tein vaan kivoja asioita (kävin leffassa, luin romaania yms.). Ja onneksi se omalla kohdallani toimi. Huolimatta klo 6 herätyksestä minä nukuin kuin tukki ja tyytyväisenä laitoin aamukahvin tulemaan, menin kokeeseen, suoritin ja kokeesta päästyäni hain klo 14.30 ISOIMMAN cappucinon minkä vaan löysin. Eikä unettomuudesta kuulunut sen jälkeen mitään koko kesänä, vaikka kahvia kittasinkin kuin pesusieni. Mutta.


Pääsin sisään ja aloitin koulun. Tuli ensimmäisen tentin edeltävä yö. Silloin se unettomuus iski taas. Jumaletion minä kiroilin itekseni että ei voi olla totta, miksi minä muka stressaan näin paljon jotain pientä merkityksetöntä tenttiä, josta ei saa edes arvosanaa. Ja sama on toistunut joka tenttiä ennen. Nyt olen alkanut epäilemään myös sitä mahdollisuutta, että monen vuoden pääsykoepänttäys ja niiden seurauksena kiristyneet lihakset ympäri kehoa voisivat olla syypää tähän. Nimittäin. Kun olen nukahtamassa, niin minulla on tosi paljon sellaisia pieniä nykimisliikkeitä, kun keho rentoutuu ja lihastonus "laskee". Unettomina öinä niitä ei ole. Eli kroppani ei kykene rentoutumaan. Nyt seuraavaksi aion testata, että auttaisiko säännöllinen hieronta tähän ongelmaan. 


Mutta tosiaan, jos joku toinenkin painiskelee samankaltaisten ongelmien parissa, niin ehkä tästä on jotain hyötyä joillekin. Tsemppii kaikille vuonna 2020 hakeville, ootte rautaa jo pelkästään sen takia, että jaksatte hakea!  :peukku:

 

Seuraa meitä