Kirjoittaja Aihe: Kumman tekniikan valitsen?  (Luettu 11413 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Emmis

• Satunnaisvuotaja
Kumman tekniikan valitsen?
« : 10.05.17 - klo:11:55 »
Tarkoitus hakea lääkikseen 2018 tai 2019. Aloitan lukemiset alusta, lukiosta aikaa tosi monta vuotta enkä silloin opiskellut kuin pakolliset tarvittavista aineista.

En omaa matemaattista lahjakkuutta enkä ajattelutyyliä ja siksi mietinkin onko kevät 2018 liian aikainen tavoite minulle. Kannattaisiko suosiolla tähdätä vasta vuoteen 2019.

En osaa päättää kummalla tyylillä lähden liikenteeseen:
1. Opiskelen omatoimisesti fykebin jouluun mennessä ja olen tammi-toukokuun valmennuskurssilla. Haku kevät 2018.Vai
2. Opiskelen kesän itsenäisesti matikkaa kerraten  ja aloitan elokuussa iltalukiossa missä ensi vuoden aikana opiskelen kaikki kurssit tunneilla istuen. Syksyllä 2018 aloittaisin pitkän valmennuskurssin (elo-toukokuu). Haku kevät 2019.

Molemmissa vaihtoehdoissa kävisin kirjoittamassa fykebin hakukeväänä.

Kumpi kuulostaa järkevämmältä? Vai mitä tyyliä te ajattelisitte parhaaksi?

Poissa Emmis

• Satunnaisvuotaja
Vs: Kumman tekniikan valitsen?
« Vastaus #1 : 10.05.17 - klo:11:56 »
Lisään vielä että päivittäistä opiskeluaikaa itseopiskellen on 6-7h.

Poissa iitupiitu

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo 2017 Helsinki
« Vastaus #2 : 10.05.17 - klo:12:14 »
Itsellä oli lukiosta yli 10v. kun aloitin hakemisprosessin ja oon aikoinani lukenu pitkän matikan ja kefyn pitkänä, bilsasta vaan pakolliset. Mä tein niin, että kävin aikuislukiossa vuonna 2015 keväällä ja syksyllä kemmaa, fyssaa ja bilsaa. Ihan kaikkia kursseja en käynyt, lähinnä ne kurssit joiden arvelin aiheuttavan ongelmia. Keväällä 2016 menin tammikuussa alkavalle valmennuskurssille ja hain sinä keväänä ekan kerran. Itse huomasin että aikuislukio pohjalla oli kiva mennä valmennuskurssille, jonka tahti oli kuitenkin aika nopea. En olisi saanut siitä ihan kaikkea irti jos en olisi ensin käynyt aikuislukiota. Itse suosittelisin ohjattua opetusta aikuislukiossa jos aloittaa ihan nollista, riippuu tietysti vähän mikä oppimistyyli sopii sinulle. Itse ainakin koin kaipaavani enemmän koulumaista opetusta noiden kurssien kertaamisessa, versus että olisin itsekseni opiskellut. Toki siis aikuislukion rinnalla luin osan kursseista itsenäisesti. Valmennuskurssilla on rajallinen määrä aikaa joten siellä ei yhteen aiheeseen ehditä paneutua ihan samanlaisella pieteetillä kuin lukiossa. Kurssien kokeet toimivat minusta kanssa hyvänä välietappina. Lukion opettajat oli myös tosi innokkaita vastaamaan kysymyksiin ja neuvomaan (ainakin Espoosssa). Tsemiä lukuihin!

Poissa Emmis

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #3 : 10.05.17 - klo:12:45 »
Kiitos kommentista! :)

Jep, minäkin uskon että tunneilla istuen voisi saada parhaan pohjan varsinkin kun perustaa ei oikein ole vaan alusta lähdetään. Toki voisin kuitenkin jo ensi keväänä käydä katsomassa mikä on taitotaso sillä hetkellä, opiskeltujen kurssien jälkeen.

Toisaalta tekisi olla mieli hakemassa täysillä jo ensi keväänä mutta ehkä se ei ole viisasta tai edes mahdollista. Päälle kolmikymppisenä sitä vaan on aika kärsimätön :)

Poissa MPhys

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo. -18, Helsinki
« Vastaus #4 : 10.05.17 - klo:12:51 »
Ite suosisin vaihtoehtoa 1. Et sinänsä mitään häviä, jos nyt täysillä yrität päästä 2018 haussa. Jos ei onnistu, niin kaikki alustava työ on jo tehty ja voit käyttää vuoden tietojen paikkailuun, kertaukseen ja syventämiseen (niin pysyy mielenkiinto yllä). Aika kyllä riittää vuoden 2018 hakuun, kunhan käytät ajan tehokkaasti. Tsemppiä lukuun!  :)

Poissa iitupiitu

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo 2017 Helsinki
« Vastaus #5 : 10.05.17 - klo:14:49 »
Kyllä tosiaan kandee käydä kokeilemassa ainakin jo ensi vuonna ! Itseäni harmitti etten käynyt vuonna 2015 ottamassa tuntumaa. Itsekin tosiaan olen jo kolmenkympin "paremmalla" puolen niin ymmärrän hyvin malttamattomuuden. Mitään siinä ei häviä ja pohja auttaa jo paljon! Itsellä ainakin toisen kierroksen luvut on edennyt paljon joutuisammin kun oli yksi haku alla. Täytyy toivoa että se riittää ensi ke :) Valmennuskurssien suhteen tein muuten niin että viime vuonna kävin tosiaan tuon tammikuun kurssin ja tänä vuonna vetelin vain itseopiskelumatskulla. Itse koin että kun olet kerran sen kurssin käynyt niin siitä sai sen irti mitä saatavissa on. Toki tästä on varmasti monta näkemystä. Itse opetan myös valmennuskursseilla (tosin ei mitään lääkikseen liittyvää) ja tuolla kurssinjärjestäjällä ainakin pidetään samat matskut tunneilla pienin muutoksin. Jos aikoo kahdesti käydä kurssin niin suosittelisin ehkä ottamaan silloin kaksi eri kurssintarjoajaa ellei tietysti kurssilla luvata että matskut vaihtuu.

Poissa mönkiäinen

• Perusvuotaja
« Vastaus #6 : 10.05.17 - klo:21:56 »
Ehdottomasti tähtäin jo 2018, vuodessa ehtii ponnistaa heikoltakin lähtötasolta korkealle kun tekee hyvän suunnitelman ja tasaisen tappavaan tahtiin tekee töitä! Minusta tuo 6h päivässä opiskeluun on melko paljonkin aikaa.

Minusta kannattaisi aloittaa myös suunnitelma 1. kuitenkin puhtaasti matikan opettelulla ennenkun siirtyy fysiikkaan tai kemiaan, mutta kuukausi varmaan riittää kesän sijaan (tärkeimmät aiheet vaan, ei mitään täyttä pitkää matikkaa). Itse aloitin viime keväänä ihan yhtälön ratkaisemisesta, suoran yhtälöistä, murtolukujen yhteenlaskusta ym. ihan perusasioista, lukiosta aikaa kohta 10v ja kyllä alkuun takkusi todella paljon ja turhautti. Hyvä pohjatyö teorian parissa matikassa kuitenkin maksaa itsensä takaisin ja käytännön taidot kehittyy paremmaksi pikkuhiljaa tehdessä.

Lahjakkuudesta voin itsekin vaan haaveilla, mutta jotenkin oon huomannut että aivot muuttuu kun niitä käskee muuttumaan, kuka vaan voi oppia mitä vaan kun vaan tekee tarpeeksi töitä. Itseopiskeluun kannattaa käyttää esim YouTubea ja Khan Academyä, opetus.tvtä ja muita missä voi omaan tahtiin käydä aiheita ja palata niihin, lukion tunneilla asiat saatetaan mennä liian hitaasti tai nopeasti muiden ryhmäläisten vuoksi. Itse näin vuoden luvun jälkeen en olis uskonut että voi kokopäivätyön ohella oppia näinkin paljon ja ihan harmittaa ettei aikaisemmin tajunnut lähteä tähän leikkiin, niin ehdottomasti suosittelen vaan pistämään hippulat vinkumaan ja tekemään unelmista totta.

Poissa Emmis

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #7 : 11.05.17 - klo:07:58 »
Voi kiitos teille kannustavista viesteistä! Olette ihania!

Ehkä teen niin, että kertailen nyt ensin matikan, keskittyen niihin asioihin mitä fysiikan laskuissa pärjäämiseen tarvitaan. Sitten aloitan fykebin lukemisen, luen itsenäisesti ja tunneilla käyden. En vielä osaa sanoa mikä opiskelutyyli sopii minulle parhaiten.

Keväällä sitten mahdollisesti jonkinlainen valmennuskurssi tai joku koti-kurssi...

Ehkä tämä on se sapluuna millä mennään tuleva vuosi.

Poissa Diploidi

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Nainen
  • LK
« Vastaus #8 : 11.05.17 - klo:09:19 »
Jos sulla on mahdollista panostaa noin paljon aikaa tälle asialle, niin heti vaan tähtäin ensi vuoteen! Mulle tämä ajatus ilmestyi vuosi sitten toukokuussa, ja siitä aloitin valmistautumisen, kesällä rauhalliseen tahtiin, syksystä tiiviimmin. Vuodessa oon saanut asiat ihan hyvin haltuun jopa näin perheellisenä ja töiden ohella, ihan tosissani meen ens viikolla pyrkimään.

Tietyllä lailla lähdin nollilta kun mun lukio on käyty viime vuosituhannella. Mutta mulla on kyllä jotain lahjakkuutta matemaattisiin juttuihin, ja oon fyken oppinut aikanaan aika hyvällä ymmärryksellä, eli rutiini on ollut jossain siellä selkärangassa ja sen on pystynyt palauttamaan. Sulla on tähän kumminkin niin paljon mua enemmän aikaa käytettäväksi, että lähtisin heti yrittämään täysillä. Koita löytää heti se mikä on sun tapa oppia ja miten parhaiten jäsennät asioita, päätä sitten vasta haluatko luentomuotoista valmennusta vai toimiiko sulle paremmin joku etämateriaali ja tuki. Kesällä kaikki kirjaston valmennusmatskut ja lukiokirjat on vapaalla, silloin on helppo etsiä ne mieluisimmat materiaalit!

Poissa Emmis

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #9 : 12.05.17 - klo:08:15 »
Kiitos sinullekin kannustuksesta :) Minullakin on perhe, kolme lasta, mutta kuopuskin aloittaa elokuussa hoidon joten sen ajan, noin 6h, käytän lukemiseen. Mies tukee projektia ja hänen palkallaan pärjäämme taloudellisesti kyllä.

Koska edellisestä opiskelusta on jo niin pitkä aika, en tosiaan yhtään osaa sanoa mikä on minulle paras tyyli opiskella. Se vaatii tutkimusta ja harjoittelua. Kenties joku opiskelutekniikoihin perehtyvä opus olisi syytä lukea.

Kun on ollut vuosikausia vain kotiäitinä, niin tuntuu siltä että aivot olisivat syväjäässä. Toivottavasti ne lämpenevät nopeasti.

Poissa Mikasa

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #10 : 29.07.17 - klo:14:07 »
Täysillä vaa heti ens vuodeksi haet! Mä hain tänä keväänä ekaa kertaa kans ja oli aika lähellä pääsy. Mulla on nyt lukiosta 7 vuotta aikaa: luin bilsan ja kemian pitkänä, fysiikasta 4 kurssia ja pitkän matikan. Oon kyllä oppinut aina "nopeesti" asioita vaikka en ois koulussa tehny oikein mitään. Mutta olin kerennyt aika paljon unohtaa.

Aloin lukee Syksyn alusta alkaen n 3h päivässä (lapsen päikkärit + vähän päälle). Aattelin et fysiikka on mun heikkous joten luin fysiikan kurssit 1-6 tarkkaan itsenäisesti ja tein kaikki tehtävät kirjoista. Ja katoin valmennuskurssin opetusvideoita kemiasta välillä. Menin keväällä valmennuskurssille, jossa tosiaan tahti oli nopea, joten oli tosi hyvä et olin niitä fysiikoita kattonu huolella. Valmennuskurssin päälle luin ehkä keskimäärin 3h päivässä (kurssipäivinä en siis välttis lukenu ku jonku tunnin kotona).

Ja mulla oli sama olo et aivot oli syväjäässä ja mietin et opinkoha enää ollenkaan nii hyvin mitä joskus. Tuntu ettei osannu yhtään keskittyä tunnilla eikä pysyny mukana ihan vaa normi puheessa. Sit kevättä ku meni vähän aikaa ni totuin kurssilla olemiseen ja aivot alkokin onneks toimii. Kyllä varmasti alkaa sullakin aivot toimimaan taas, kun totuttaa ne tekemiseen uudestaan!  :)

Sain opiskeltua fysiikan 7 ja 8 kurssinki vielä ennen pääsykoetta ja fysiikka menikin mulla parhaiten. Sain kaikista fysiikan tehtävistä melkein täydet pisteet, ja kemia taas meni mulla melko heikosti (minkä olin mun heikkoudeks kurssin aikanakin jo todennut). Hain Tampereelle yleiselle jääden 6 raakapistettä vajaaks sisäänpääsystä, mikä oli aikalailla mun huolimattomuusvirheet (jännitin myös kokeessa tosi paljon niiku varmasti tosi moni)  :) mietin keväällä myös Kuopioon hakemista, ja Tampereen pisteytyksillä oisin kaks pistettä yli Kuopion rajan saanut. Mut todellakin kantsii yrittää nytkin jo päästä, ei häviä mitään!  :)  mullaki on nyt tosi hyvä pohja, ja alan syksyllä lukee ainakin kemiaa. Keväällä taas kurssille.
« Viimeksi muokattu: 29.07.17 - klo:14:13 kirjoittanut Mikasa »

Poissa Janskuu

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #11 : 30.07.17 - klo:18:09 »
Sellanen vinkki, että Valmennuskeskuksen kurssin ostaessa saa tunnukset Moodleen jo kesällä ja sieltä voi kattoa viime vuosien tunteja videolta eli voi perjatteessa opiskella tulevat tunneilla käytävät asiat jo kotona videolta! En tiedä onko tällaista mahdollisuutta joillakin muilla kurssijärjestäjilläkin?

Pienenä tsemppinä vielä... Itse hain tänä vuonna ensimmäistä kertaa ilman lukiopohjaa ja todella hilkulle jäin sisäänpääsystä! Opiskelun aloitin vasta vuoden vaihteessa, koska oma koulu (ammattikoulu/lähihoitaja) oli vielä kesken tuossa kohtaa. :)

Poissa GABA

• Alkuvuotaja
« Vastaus #12 : 30.07.17 - klo:20:20 »
hae ehdottomasti jo keväällä 2018. Matikkaa pääsykokeessahan ei sinänsä tarvitse, kun osaa lukion fyssan ja kemian laskut. Jos aloitat lukemisen nyt ja luet tehokkaasti, uskon että saat kaiken tarvittavan opeteltua.

Ja joo, kaikki sanoo näin mut oikeesti tee tehtävii niistäki aihealueista jotka on sun mielestä aivan ****. Koko lukion läpi vihasin sähköfyssaa niiin paljon ja nyt pääsykokeeseen lukiessa jouduin tekemään yhen tehtävän ehkä 4 tai 5 kertaa ennen ku meni oikeen, mut jos en ois taistellu sen tehtävän kanssa kunnes oikeesti ymmärsin mitä pitää tehä, ois menny pääsykokeessa yks 14 pisteen tehtävä ja siten myös paikka lääkiksessä sivu suun!

Tsemppiä ja oppimisen iloa :)

Seuraa meitä