Kirjoittaja Aihe: Physica 5- t 129, 130  (Luettu 4575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virtuaalikemmaa

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Lääk. yo. -18, God tier TURKU
Vs: Physica 5- t 129, 130
« Vastaus #15 : 22.03.18 - klo:20:33 »
Hienoa kuulla, että tehtävä lopulta aukesi  :D :)

Voimakuvioissa ja trigonometrisissä funktiossa pitää tosiaan olla todella tarkka. Erityisesti voimakuvioissa, sillä kun sen saa oikein, dynamiikan tehtäviä on sitten tavallisesti helppo lähteä ratkomaan hyvän kuvaajan avulla.

Jostain on aina pakko aloittaa. Ei kannata harmitella tai hävetä ettei osaa ns. perusasioita. Kukaan ei ensimmäisellä vilkaisulla opi niitä. Pitkäjänteisyys ja yritteliäisyys palkitaan. Kannattaa nuo pohjat tosiaan aina tehdä niin hyvin kuin mahdollista se sitten palkitaan myöhemmässä vaiheessa. Mitä tukevampi pohja, sitä helpommin saa rakenettua siihen. Vaikka välillä perusasiat tuntuisivat jumalattoman hankalilta, kannattaa aina yrittää ja yrittää. Jossain vaiheessa ne aina aukeavat. Toisilla nopeammin kuin toisilla.

Suurena vinkkinä ehdottaisin kirjan esimerkkien läpikäymistä huolella ja ajatuksella. Ne auttavat suunattomasti! Physica-kirjasarjassa monissa tehtävissä on myös maininta että esim.3 tai esim.2, jolloin ne menevät lähes identtisesti kuin kappaleen annetut esimerkit. Näistä kannattaa aina aloittaa ennen kuin hyppää vaikeimpiin tehtäviin.

Loppuun vielä, vaikka meneekin hieman offtopiciksi; Ootko opiskellut fysiikkaa kuinka kauan? Ootko lukiossa vai lukiosta valmistunut? Haetko lääkikseen? Opiskeletko itse?
« Viimeksi muokattu: 22.03.18 - klo:20:35 kirjoittanut virtuaalikemmaa »
The one and only; TURKU

Poissa Rainbowdash

• Perusvuotaja
« Vastaus #16 : 22.03.18 - klo:21:27 »
Se tehtävä kyllä onnistui, mutta nämä seuraavat ovatkin sitten toinen juttu. Jumissa ollaan taas  ;D 
Ehkä aloitan jälleen esimerkkien tutkailusta ja helpoista laskuista jälleen kerran. Esimerkkien avulla oonkin yrittänyt näitä pitkälti ratkoa, ja opetella asioita. Tää ysiluku tuntuu vaa ihan jumalattoman vaikealta. Välillä tajuaa jonkin jutun, mutta ainahan niitä uusia asioita on miljoona edessä  ;D  On vaan suunnattoman ärsyttävää  kun et vaan tajua sitä jotain olennaista juttua. Sitten tuherrat itkua jonkun väärän vektorin takia. ::) ;D

Uskon ja luotan siihen, että nämä vielä aukeaa, mutta nyt fysiikka on suuri mysteeri. Ekat kurssit neloseen asti oli mukavia, sitten alkoi hankaluudet. Sähköasioita toisaalta odotan, koska sähköfysiikka oli ainakin peruskoulussa tosi kivaa. Lukion fysiikka tietenkin on asia erikseen.

Kyllä mua snadisti hävettää täällä kysellä, kun musta tuntuu että asiat pitää selittää kun vähä-älyiselle, enkä tajua edes siitä selityksestä aina. Coolisti vaan koitan olla sillee, "just joo, ai tosiaan näin se onkin", oikeesti oon ihan pihalla ja ****. :D

Mun historia on se, että oon siis ylioppilas vuosimallia -07. Lukiossa tykkäsin matikasta (lyhyt), en kirjoittanut koska lytättiin peruskoulussa matikan suhteen niin maan rakoon, että lukioaika ei ehtinyt niitä haavoja parantaa. Luin vain pakolliset kurssit kemiaa ja fysiikkaa, ja olin aivan pihalla. Mun lapsuuden eka haaveammatti oli hammaslääkäri, siitäkin kiusattiin kouluaikana niin paljon, että en edes ajatellut lääkistä lukiossa. Nyt olen sitä haavetta toteuttamassa.
Opiskelen kotona Physica- sarjalla, sillä en tullut ilmoittautuneeksi iltalukioon, vaikka luulen, että se olis mun kohdalla hyvä juttu. Oon töissä samaan aikaan. Tarvisin opettajan, jolta voi kysyä sen 100000 kertaa "miksi", ja sitten neuvontaa ihan kädestä pitäen. Oli tosi siistiä kun mulla oli kemian tukihenkilö, joka tosin lähti ulkomaille nyt pariksi kuukaudeksi. Aina sai kysyä kun tuli probleemaa  :wink:

Oon realisti, tiedän että ekalla kertaa ei välttis tärppää, ainakaan jos pääsykokeessa on yhtään näitä vitoskurssin asioita (ainakaan jos en saa näitä kuntoon ennen kokeita [font=verdana, arial, ****, sans-serif] ;D [/font]). Ens vuonna sitten koko vuodeksi iltalukioon, riippuen miten tulevissa kokeissa nyt sitten käy.

Nautin kyllä opiskelusta suuresti, koska on mielettömän hienoa oppia uutta ja kehittää itseään. Muistutan myös itseäni aina siitä, että jos oon nykyiseen ammattiin pystynyt itseni kouluttamaan, niin tää lääkisprojekti ei vaan voi olla sen vaikeampi. (Oon muusikko) ;D ;D

Poissa virtuaalikemmaa

• Ylivuotaja
« Vastaus #17 : 23.03.18 - klo:00:33 »
Monet, jotka tuon lukevat voivat varmasti joissain määrin samaistua tuohon. Joskus kaikilla meistä on ollut hankalaa mitä yksinkertaisimpien asioiden kanssa. Ainakin itsellä on hyvinkin paljon tuon kaltaisia muistoja fyssan opiskelun ensi askelista.

Hienoa, kun löysit rohkeuden lähteä tälle pitkälle (ja kiviselle) matkalle unelman saavuttamiseksi. Ei varmasti ole helppo projekti, mutta mahdollinen tottakai!

Iltalukiosta puheenollen se olisi voinut olla ihan hyvä vaihtoehto, jos kokee, että tarvitsee maikkaa, jolta voi jatkuvasti (ainakin 3x viikossa) mitä yksinkertaisimpia tai monimutkaisimpia asioita. Iltalukiosta saatava hyöty on minimaalinen, jos osaaminen on hyvin korkealla tasolle. Siitä tulee sitten turhaa istuilua perusasioiden parissa. Sun tapauksessa kuitenkin ehdottomasti iltalukiossa käyminen ei olisi sen hassumpi vaihtoehto. Sieltä saa paljon apua ja ennen kaikkea vauhtia perusasioiden opiskeluun & ymmärtämiseen.

Ja noh mitä tulee pääsykokeen suhteen, vaikka sulla on vielä kehitettävää, kuten meillä kaikilla on, pääsykokeeseen on reilu 1,5kk. Tässä ajassa voi oppia ja sisäistää asioita maan ja taivaan väliltä. Kovalla työllä ja erinomaisella onnistumisella saatat onnistua tänäkin vuonna. Jos ei tänä vuona tärppää, niin kaikki tekemäs8 työ toki kantautuu seuraavaankin hakuun. Luovuttaa ei kannata!

Loppuun vielä, jos kysyt jotain ja saat vastauksen, jota et ymmärrä, kannattaa aina kysyä tarkennusta. Ei kannata coolisti vetää tuotä "aa niijoo meni tuollain" jos ei oikeasti ymmärtänyt. Täällä älyvuodossa on kuitenkin yleensä muutamaa trollia lukuunottamatta joku vääntämässä rautalankaa ymmärtämisen suhteen. Toki vastauksia ei ehkä aina tule, mutta yleensä saa kyllä apua  :) :)
« Viimeksi muokattu: 23.03.18 - klo:00:37 kirjoittanut virtuaalikemmaa »
The one and only; TURKU

Poissa Rainbowdash

• Perusvuotaja
« Vastaus #18 : 23.03.18 - klo:18:55 »
Kiitos kannustuksesta ja kivasta viestistä, lämmitti mieltä kovasti:)

En luovuta kyllä, tähänastinen elämä on osoittanut miten kova työ kyllä lopulta palkitaan. Tiedostan kyllä sen, että tie on pitkä ja kivinen MUTTA mahdollinen. Koitan olla rohkeampi ja olla vertaamatta omaa osaamista muiden tietotaitoon, se lienee suurimpia kompastuskiviä.

Kysyisin vielä alkuperäiseen aiheeseen liittyen, miten momenttiehto kirjoitetaan? Momenttipiste siis valitaan, mutta miten yhtälö määritellään, ja mistä yhtälö sen jäljessä koostuu? Aloitin siis laskemaan kappaleen laskuja uudelleen, jotta sisäistäisin paremmin tämän asia. Momenttiyhtälön tekemistä en oikein ymmärrä, ja ilman sitä tehtävä jää vähän puolitiehen. Esimerkiksi käy mainiosti vaikka tehtävä 131, eli ystävämme seinään saranoitu tanko.

Poissa virtuaalikemmaa

• Ylivuotaja
« Vastaus #19 : 23.03.18 - klo:20:32 »
Momenttitehtävissä voi valita momenttipisteen, jos ei ole ihan päivän selvää, että minkä akselin suhteen tapahtuu pyörimistä. Esim t.131 on selvää, että pyöriminen tapahtuu saranan suhteen. Voimat, joiden varsi (vektrossa se kantaosa) kulkee momenttipisteen läpi eivät aiheuta momenttia. Tämä on myös havaittavissa momentin laskukaavassa M=Fr, jossa r on voiman varren kohtisuora etäisyys momenttipisteestä. Jos tämä on 0, momentti on luonnollisesti nolla.

Kun momenttipiste on valittu, tulee valita positiivinen kiertosuunta. Kiertosuunnan voi myös vapaasti valita myötä- tai vastapäivään. Olennaisesti, voimat joiden aihettama momentti on valittuun positiiviseen kiertosuuntaan merkitään momenttiyhtälöön positiivisina ja ne voimat, jotka aiheuttavat momenttia positiviista suuntaa vastaan merkataan negatiivisina momenttiyhtälössä.

Jos kappale on paikallaan pyörimisen suhteen momenttiyhtälö on sigma(M) = 0, jossa sigma(M) on kaikkien momenttien summa.

Jos kappale pyörii johonkin suuntaan, kyseessä on pyörimisen liikeyhtälöstä sigma(M) = J*alfa. Tämä tulee physica5 kirjassa myöhemmin vastaan.

Olin tuossa aiemmin ratkaissut tuon t. 131. Voit siitä katsoa miten se menee. Tukivoiman aiheuttama momentti on valitun positiivisen suunnan suuntainen, joten se merkitään momenttiyhtälöön positiivisena. Toisaalta tangosta ja SUUTARI merkistä aiheutuva momentti on positiivista suuntaa vastaan, joten ne ovat yhtälössä negatiivisa. Tukivoima ei aiheuta momenttia, koska kulkee momenttipisteen läpi.

Physica5:ssa tuossa samaisessa kappaleessa oli paljon hyviä momenttiesimerkkejä, joten kannattaa katsoa ne ajatuksella läpi  :)
The one and only; TURKU

Poissa Rainbowdash

• Perusvuotaja
« Vastaus #20 : 23.03.18 - klo:21:21 »
Kiitos taas hyvästä ja selkeästä vastauksesta! Yritin tosiaan kirjasta saada itselleni jotain sääntöä, miten momenttiyhtälö tehdään, mutta en oikeen päässyt puusta pitkään. En myöskään löytänyt opetustv:stä tai muualta kirjasta selkeää kohtaa, jossa yhtälön tekeminen selitetään for dummies- tyyliin. Tarvin jotenkin perinpohjaisen selvityksen, että ymmärrän.

Aikaisemmin tekemäsi tehtävä aukesi nyt eri lailla, kun ymmärsin  selityksesi kautta tuon momenttiyhtälön käyttäytymisen. Vieläkään en osaa kirjoittaa momenttiyhtälöä suoraan. Teinkin uuden aloituksen parista tehtävästä, joissa en hahmota yhtään. Nuo kyltti ja lankkutehtävät sen sijaan alkavat jo sujua  ;D

Poissa virtuaalikemmaa

• Ylivuotaja
« Vastaus #21 : 23.03.18 - klo:21:34 »
Hienoa, että tämä soppa selveni edes hieman!  :) :D Tästä on varmasti hyvä jatkaa eteenpäin.
The one and only; TURKU

Seuraa meitä