Kirjoittaja Aihe: Vanhemmat hakijat: tsemppiketju meille 😊  (Luettu 15580 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Manta74

• Tehovuotaja
  • *
Vanhemmat hakijat: tsemppiketju meille 😊
« : 29.07.18 - klo:12:05 »
Hei! Viime vuoden valmistautuminen meni mönkään vuodenvaihteen jälkeen; tässä iässä ja perhetilanteessa kun ei ole ihan helppoa tämä valmistautuminen 😌🙄
Mutta ei lannistuta ja ensi keväänä ajattelin yrittää uudemman kerran. Ikää toki on ja koko ajan lisää tulee..44 siis nyt ja ensi vuonna jo 45 🙈 mutta en nyt anna sen liikaa tsemppiä pois viedä.

Omasta taustastani sen verran taas, että olen koulutukseltani sh amk eli ei-ensikertalaiskiintiössä ollaan ja lukiostakin aikaa ihan kauheasti.
Luulen kuitenkin tietäväni mihin työhön olen haluamassa sillä työni on vaativassa erikoissairaanhoidossa ja läheistä yhteistyötä lääkäreiden kanssa päivittäin teen. Ja ollaanhan niitä lääkäreiden töitä meille sairaanhoitajille jossain määrin kasattukin..mikä taas sitten jo eri stoori, ei siis aina hyvä juttu sekään. Mutta vankkaa kokemusta erikoissairaanhoidosta hoitajan näkökulmasta löytyy ja hyvässä ja huonossa lääkärin työtä läheltä seurattu.

Ketäs muita vanhempia hakijoita löytyy? Etenkin meiltä ”tosi vanhoilta” (ikää päälle 35 vaikkapa) kiinnostaisi kuulla tarinoita 👍🏻😊
« Viimeksi muokattu: 29.07.18 - klo:18:18 kirjoittanut Manta74 »

Poissa Iisa

• Satunnaisvuotaja
Vs: Vanhemmat hakijat: tsemppiketju meille 😊
« Vastaus #1 : 29.07.18 - klo:18:10 »
Täällä yksi "vanhempi" hakija. Ikää siis 24v. Kovasti moralisoin edelleen itseäni siitä, etten aiemmin ole uskaltanut tehdä asian eteen mitään. Lukion jälkeen olen ollut töissä ja AMK:ssa.'

Harmi, ettei sairaanhoitajille ole omaa kiintiötä. Kokemuksesta voisi kuvitella olevan paljon apua myös lääkärinä työskennellessä.

Poissa Utopiaa

• Perusvuotaja
« Vastaus #2 : 29.07.18 - klo:21:04 »
Tosi vanha vastaa. Haen ekaa kertaa. Perheellinen.

Poissa auu

• Alkuvuotaja
« Vastaus #3 : 02.08.18 - klo:10:38 »
Olen itse vasta pohdintavaiheessa hakemisen suhteen, mutta ilmoittaudun silti tähän ketjuun! :) Olen jo vuosia tätä hakemista pähkäillyt, mutta tuntuu että lopullisen päätöksen tekeminen vaatii helkkaristi tahdonvoimaa ja uskallusta heittäytyä, ja olen kauhean epävarma. Tässä esittely (josta tulikin aika pitkä) :D

Vähän tilanteesta ja taustastani: Olen 27-vuotias KTM, ja teen oman alani työtä tosi kivassa työpaikassa nyt kolmatta vuotta. Työ on hauskaa ja pärjään siinä ihan hyvin, olen oppinut paljon itsestäni ja motivoidun tietyistä osista työssäni (asiakastyö, tiimin vetäminen jne.). Silti olen jo monta vuotta ollut tyytymätön alanvalintaani, ja kaupallinen ala tuntuu jollain tavalla vain väärältä.

Lääkis tuli mieleen ensimmäisen kerran 2015, kun olin vielä kauppiksessa ja edessä oli maisteriopinnot ja gradu. Isäni on lääkäri, samoin veljeni, ja olen aina ihaillut lääkärin ammattia kovasti. Olen myös nähnyt työn arkea läheltä, joten toivottavasti tiedän, mistä ammatissa on todellisuudessa kyse. Vaikka olin aina ajatellut, että lääkärin työ olisi ultimaattisesti hienoin työ, mitä voisi olla, en alemmuuskomplekseissani koskaan ajatellut, että voisin itse hakea lääkikseen. Se ajatus heräsi vasta 2015, kun uskalsin tunnustaa, että olen aina haaveillut lääkärin ammatista.

Ongelma on se, että en ole opiskellut pääsykoeaineita lukiossa juurikaan, ja nekin kurssit mitä olen käynyt (pitkä matikka + muistaakseni 3 ke, 5 fy + pakolliset bilsat) on tietysti unohtunut jo aikoja sitten. 2015 luin jonkin verran ja kävin "katsomassa kokeen". Sen jälkeen aloitin nykyisessä työssäni ja mukavoiduin, lykäten lääkishaaveet hyllylle. Ei ne kuitenkaan ole mielestä poistuneet, ehkä sekin jostain kertoo. Eli aika nollapohjalta pitäisi lähteä lukemaan. Ehkä tämä tästä :)

Lisätwistin päätöksentekoon tuo se, että olemme poikaystäväni kanssa oikeastaan valmiita jo perustamaan perhettä, ja vakkarityöstäni se olisikin helppo toteuttaa. Nyt minulla on kuitenkin harkinnassa tällainen taloustilanteeni romuttava siirto, mikä varmaan lykkäisi lapsiasiaa epämääräisesti eteenpäin... Ahdistavaa! Sikäli kuin edes pääsisin sisään, siis.

Summa summarum: syitä löytyisi miksi ei pitäisi hakea, mutta joku sisäinen palo olisi kuitenkin hakea. Kiva täälläkin nähdä, että ei ehkä tarvitse olla 20-vuotias mafyke-laudaturien nakuttaja hakeakseen lääkikseen :D Tsemppiä muillekin samassa veneessä olevalle!

Poissa Laney

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #4 : 02.08.18 - klo:20:28 »
Jep, senioriosastoa (39) ollaan täälläkin ja soppaa sotkee ulkomailla asuminen mikä hiukan pistää rajoitteita opiskelumetodeille.  Vuorotyö ei myöskään helpota asioita mutta hey ho, that’s life.  Jotenkin ne on laskut maksettava!

Poissa tialessandra

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #5 : 03.08.18 - klo:14:00 »
Täällä kans nyt viidettä kertaa pyrkivä 26v töissä käyvä tyttö, joka tarttis kans vähän tukee vanhemmalta jengiltä. Oisko joku Whatsapp ryhmä mitään? 🤔

T. Tia

Poissa Walaskala

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #6 : 03.08.18 - klo:18:00 »
Täällä myös! 39, ensi vuonna 40. (Apua!) Aiemmalta koulutukselta KTM, niin kuin myös auu. Ei vain enää 15 vuotta kaupallisella alalla olleena opi enää pahemmin uutta ja ala tuntuu jotenkin tyhjältä. Nyt ensi vuonna on vielä edessä viides hakukerta. Kyllä mä pääsen vielä ennen kuin eläkkeelle joutaa. :D

Poissa Ananass

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #7 : 03.08.18 - klo:20:36 »
Ehkä täälläkin yksi vanha tai ainakin kokenut  :)  25v ja nyt neljäs haku ensi keväänä. Lähinnä haluaisin vertaistukea, sillä lähipiiristäni kukaan ei ole hakenut vastaavalle alalle. Olen siis myös kiinnostunut What’s up ryhmästä!

Poissa Folsyra

• Alkuvuotaja
« Vastaus #8 : 04.08.18 - klo:10:57 »
Täällä myös 30 ikävuotta ohitetttu jo jonkin aikaa sitten ja nyt vakavalla harkitsemisasteella haku lääkikseen, myöskin sairaanhoitaja amk -pohjalta ja lukiosta pieni ikuisuus tietenkin. Kipinä lääkikseen vahvistunut vain koko ajan sh-töiden myötä, mutta itse pohtii sitä onko perheellisenä työssäkäyvänä oikeasti edes resursseja pääsykoeruljanssiin. Halua ja motivaatiota on, mutta arjen realiteetit lyö vastaan kun lukee miten jotkut käyttävät 20-35 tuntia viikossa lukemiseen, ei sellaiseen vaan tunnu olevan itsellä mahdollisuuksia.

Pääsykoematskut on olemassa, lukiokirjat ja valmennusmateriaalejakin. Mutta vähän tässä kaipais sellasta "you CAN do it!" -boostia.  ;D

Poissa Niuppa

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • LK 2016, Oulu
« Vastaus #9 : 04.08.18 - klo:16:10 »
Täällä myös 30 ikävuotta ohitetttu jo jonkin aikaa sitten ja nyt vakavalla harkitsemisasteella haku lääkikseen, myöskin sairaanhoitaja amk -pohjalta ja lukiosta pieni ikuisuus tietenkin. Kipinä lääkikseen vahvistunut vain koko ajan sh-töiden myötä, mutta itse pohtii sitä onko perheellisenä työssäkäyvänä oikeasti edes resursseja pääsykoeruljanssiin. Halua ja motivaatiota on, mutta arjen realiteetit lyö vastaan kun lukee miten jotkut käyttävät 20-35 tuntia viikossa lukemiseen, ei sellaiseen vaan tunnu olevan itsellä mahdollisuuksia.
Kuinka ajattelit selvitä kuuden vuoden opinnoista, jos jo muutaman kuukauden ajan 20-35 h/vko tuntuu mahdottomalta? Pahoittelut lannistavasta kysymyksestäni.

Pähkinä

• Vieras
« Vastaus #10 : 04.08.18 - klo:18:58 »
Pienemmälläkin lukemisella voi päästä sisään yleiselle, jos aloittaa ajoissa ja opiskelu on tehokasta. Kuka tahansa terve ihminen pystyy opiskelemaan joka viikko 4-5 x 2h sessiota, olipa elämäntilanne oikeastaan mikä tahansa. En kuitenkaan usko, että tällaisilla luvuilla pääse yli 80-90 prosentin siitä, millaiseen koesuoritukseen on kyseisen mahdollista päästä. Käytännössä suurimmalla osalla edes 100 % suoritus ei takaa sisäänpääsyä, eikä 80 % suorituksella pääse sisään kuin lahjakkaimmat ihmiset. Tähän ryhmään edellinen kyseinen henkilö tuskin kuuluu.

Elämään valitettavasti kuuluu asioiden priorisointi ja trade-offit ajankäytön välillä. 10h/vko luvulla sisäänpääsyn mahdollisuudet ovat murto-osan verrattuna 20-30h viikossa opiskeluun. Itse lopetin kokopäivätyön 7kk ajaksi koelukujen ajaksi ja siirryin osa-aikatyöhön, jonka seurauksena bruttopalkka laski noin 1500 eurolla kuukaudessa. Riittävän hyvä diili omalta osaltani.
« Viimeksi muokattu: 04.08.18 - klo:19:02 kirjoittanut Pähkinä »

Poissa Tonttu

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #11 : 04.08.18 - klo:20:06 »
Täällä 7 kertaa jo hakemassa, ikää yli 30 ja perhettäkin muodostunut. Hoitoalan hommia tehny jo reippaasti yli kymmenen vuotta. Nyt tosin ruvennut miettimään jonkin sortin insinööri koulutusta, mutta silti lääkis vahvasti mielessä.

Poissa wap

• Tehovuotaja
  • *
    • Takinpidennys
« Vastaus #12 : 05.08.18 - klo:09:40 »
Tsemppiä kaikille! Kannustan yrittämään vähemmilläkin tunneilla, itse valmistauduin 2017 paljon, mutta tehottomasti ja jäin valovuosien päähän sisäänpääsystä.

Tänä keväänä oli 7vkoa aikaa iltaisin+viikonloppuisin, mitä nyt lapsilta ja viikonlopputyöltä ehti. Pääsin kuitenkin Hgin hampaalle, johonkin pohjolan yleiselle olisi myös ensisijaisuuspisteen kanssa riittänyt. Jäitä hattuun vaan ja hommiin :) Ja satsaus tehokkaisiin opiskelutekniikoihin!

Poissa Folsyra

• Alkuvuotaja
« Vastaus #13 : 05.08.18 - klo:10:28 »
Kuinka ajattelit selvitä kuuden vuoden opinnoista, jos jo muutaman kuukauden ajan 20-35 h/vko tuntuu mahdottomalta? Pahoittelut lannistavasta kysymyksestäni.

Ei ole lannistava kysymys, sillä opiskelu vs. työ+täysipäiväinen pääsykokeisiin lukuhan on aivan eri asia. :) Opintojen aikana ei ole pakko käydä töissä, kiitos tukien ja opintolainan, nyt on hieman epärealistista ajatella että heittäytyisi tyttömäksi vuodeksi pääsykokeisiin luvun vuoksi. Jollain on elettäväkin.  :wink: [size=78%]Viimeistään vuodenvaihteen jälkeen työt tulee vaihtumaan osa-aikaiseksi, sitten lukemiselle jää toki enemmän aikaa. [/size]

Poissa Folsyra

• Alkuvuotaja
« Vastaus #14 : 05.08.18 - klo:10:53 »
Pienemmälläkin lukemisella voi päästä sisään yleiselle, jos aloittaa ajoissa ja opiskelu on tehokasta. Kuka tahansa terve ihminen pystyy opiskelemaan joka viikko 4-5 x 2h sessiota, olipa elämäntilanne oikeastaan mikä tahansa. En kuitenkaan usko, että tällaisilla luvuilla pääse yli 80-90 prosentin siitä, millaiseen koesuoritukseen on kyseisen mahdollista päästä. Käytännössä suurimmalla osalla edes 100 % suoritus ei takaa sisäänpääsyä, eikä 80 % suorituksella pääse sisään kuin lahjakkaimmat ihmiset. Tähän ryhmään edellinen kyseinen henkilö tuskin kuuluu.

Elämään valitettavasti kuuluu asioiden priorisointi ja trade-offit ajankäytön välillä. 10h/vko luvulla sisäänpääsyn mahdollisuudet ovat murto-osan verrattuna 20-30h viikossa opiskeluun. Itse lopetin kokopäivätyön 7kk ajaksi koelukujen ajaksi ja siirryin osa-aikatyöhön, jonka seurauksena bruttopalkka laski noin 1500 eurolla kuukaudessa. Riittävän hyvä diili omalta osaltani.

No itsellä tulee nyt duunit muuttumaan osa-aikaan vuodenvaihteessa, eli sitten luvulle tulee kyllä jäämään aikaa runsaasti tammi-toukokuussa. Nyt vaan pitäisi tälle loppuvuodelle saada joku tehokas lukusuunnitelma tehtyä kun töitä on vielä se 100% työaikaa. Olen tässä nyt kohta kuukauden verran lukenut ja koittanut pitää ne vähäiset lukutunnit (10-15h/vko) tehokkaina tunteina. Ihan mukavasti lähtenyt luku-urakka kuitenkin rullaamaan ja koen että tuosta on sitten hyvä hiljalleen kasvattaa tuntimääriä. Bilsaa en ole aloittanut, sen pohja on ihan hyvin hallussa, joten jätän suosiolla sen ensivuoden lukuihin.

Kait sitä voi tässä yrittää, vaikkei vielä saakkaan optimaalisia lukutunteja viikkoon. :)

Seuraa meitä