Kirjoittaja Aihe: Intti ja lääkikseen hakeminen  (Luettu 3969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ookoomikko

• Satunnaisvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Vuosimallia -00 lääkikseen haaveileva Jämpsäläinen
Intti ja lääkikseen hakeminen
« : 02.09.18 - klo:16:03 »
Hei,

En löytänyt täältä tästä valmista aihetta niinpä ajattelin aloittaa sellaisen itse. Ensisiajisesti yrittäisin saada selvyyttä omaan tilanteeseen, mutta toivon että tästä olisi apua muillekin saman aiheen kanssa painiville.

Itsehän olen nyt syksyn kirjotuksiin menevä abiturientti ja (toivottavasti) tulevan kevään 2019 ylioppilas. Tarkoituksena olisi siis hakea lääkikseen nyt 2019 ja toivottavasti päästä (osallistun kevään kirjoitusten jälkeen Valmennuskeskuksen kurssille) että ei tarvitse ottaa osaa vuoden 2020 --> säätöön. ::) ::)

Tässä kuitenkin oli nämä kutsunnat viime viikolla ja siellä määräsivät aloittamaan palveluksen 6.7. 2020 paikkana Tikkakoski. Homma meni muuten nappiin, mutta olin toivonut kesän 2019 erää, että intin saisi alta pois ennen lääkistä. Lyhyehkön keskustelun ja melko pitkän mietinnän jälkeen kuitenkin päätyivät siihen että laitetaan kesään 2020. Ehdottivat että voinhan minä tulla silloin 2020 vaikka olisin päässyt jo 2019 kun pidän vuoden taukoa opiskelusta. Siihen minä sanoin, että en aio kesken opiskelujen tulla. Päivä pysyi samana, mutta he kuitenkin listasivat muutamia vaihtoehtoja minulle (joita olin itsekseni jo ennen kutsuntoja hiukan pohtinut):

1) Pyydä siirtoa lomakkeella (tai kysy ns. "äkkilähtöä aurinkoon") keväällä 2019 samalle kesälle tai
2) Käy lääkis ensin ja tulee sitten sen jälkeen varusmiespalvelukseen varusmieslääkärinä.

Sinänsä lähtökohtaisesti kesä 2020 on hyvä näin epävarmassa tilanteessa, jos se ensimmäinen haku 2019 ei mene nappiin niin voi rauhassa kokeilla korottaa YO jos pääsisi silloin 2020 jo ihan pelkällä todistuksella. Mutta jos sitä pääseekin 2019 lääkikseen, olisi kiva että sen intin voisi käydä heittämässä alta pois. Mutta ne lääkiksen tulokset kun tulevat sen verran lähellä (juhannuksen jälkeen) sitä palveluksen aloittamista, että siinä ei ehkä enää ehdi saada siirtoa (uutta palvelukseenastumismääräystä matkalippuineen eikä alokaskyselyäkään ehdi enää täyttää ja lähettää.)

Toisaalta taas sekin kuulostaisi jännältä, että kävisi lääkiksen ensin ja sitten tulisi varusmieslääkäriksi, ehkä pääsisi etenemään lääkintäaliupseeriksi tai jopa erityisupseeriksi jos oikein hyvin sen homman taitaa... mutta toisaalta onko se nyt niin hohdokasta mennä n. 27v. inttiin kun ne muut siellä on sen 19-22v.? Toisekseen on kuullu joidenkin sanovan että ei se nyt niin siistiä ole ja fiksumpaa olisi vaan mennä valmistumisensa jälkeen "oikeisiin töihin".

Kuulemma on myös mahdollista lääkärin päästä erityisupseeriksi, vaikka olisi intin käynyt jo ennen opiskeluja, jos on RUKin käynyt. Silloin voi kuulemma mennä sinne Puolustusvoimiin tekemään vähän täydennyskoulutusta lääkäröinnistä taistelutantereella ja johtamamisesta. Eli jos jostain syystä haluaisi tehdä lääkärin töitä armeijassa, se ei vaatisi sitä että käy vasta lääkiksen jälkeen intin (siviilipuolelle ainakin päässee, kun lääkiksen on käynyt ja hakee Puolustusvoimille)

Toivoisinkin, että joku paremmin näihin asioihin perehtynyt ja niistä perillä oleva voisi valistaa, kuinka olisi parasta toimia. Miten nopeasti voi anoa ja saada siirtoa? Onko fiksumpaa käydä intti ennen lääkistä, vaikka siinä joutuisi vähän säätämään? Millaista on olla lääkärinä armeijassa(va ::)

PS. Anteeksi pitkästä ja sekavasta tekstistä, mutta omilla tiedoilla ja tiedon etsinnällä ei oikein ole päässyt puusta pitkään :( . Jos joku siis pystyisi edes vähän auttamaan, siitä olisi paljon apua epävarmalle miehenalulle suuren maailman ja vaikedein valintojen edessä. :)

Poissa zeniitti

• Älyvuotaja
  • **
  • Jonnekin 2020
Vs: Intti ja lääkikseen hakeminen
« Vastaus #1 : 02.09.18 - klo:16:52 »
Noin lyhyesti sanottuna lääkäriksi armeijaan kannattaa mennä, jos tykkää olla lääkärinä armeijassa. :D

Mikäli kävisit armeijan vasta valmistumisesi jälkeen, sinut lykättäisiin lähes varmuudella lääkintä-RUKiin ja palvelisit sitten (reservin) lääkintäupseerina. Toinen vaihtoehto on toimia varusmieslääkärinä, mikä käytännössä vastaa tavallista lääkärin työtä n. 4 euron päiväpalkalla.

PV:lle pääsee virkaan lääkintäupseeriksi, mikäli on käynyt jonkinlaisen johtajakoulutuksen (eli AUK:n tai RUK:n) ja omaa lääkärin paperit ja on muuten virkaan soveltuva. Pelkän miehistökoulutuksen suorittanutta ei voida ottaa erityisupseeriksi, vaan silloin olisit töissä terveysasemalla tavallisena lääkärinä ilman sotilasarvoa, SA-sijoitusta ja tarvetta miettiä poikkeusolojen lääkintää (missä on minusta se koko homman hauskuus).

Onnellisuus on ajatusten, sanojen ja tekojen harmoniaa

Poissa Kotilof

• Alkuvuotaja
« Vastaus #2 : 02.09.18 - klo:21:06 »
Itsekin tuossa viime syksynä ja tänä keväänä painin saman aiheen kanssa ja ratkaisu löytyi erikoisjoukkohausta! Olen tällä hetkellä itse juuri Tikkakoskella 2/18 saapumiserän miehenä ja suosittelen perehtymään yhtenä vaihtoehtona ilmavoimien sivuilla joko lentoteknisen linjan tai ilmatilanvalvojan erikoisjoukkohakuihin, sillä 2019 kesän saapumiserän hakuaika päättyy vasta maaliskuussa ja jos pääset sisään (mikä ei ole millään mittarilla erityisen vaikeaa) alkaa palveluksesi kesällä 2019 riippumatta siitä mikä saapumiserä sinulle kutsunnoissa määrättiin! 

Palvelus on tosin automaattisesti 347 vuorokautta, mutta kotiudut kesällä 2020 valmiina aloittamaan lääkiksen syksyllä tietysti sillä ehdolla, että pääset sisään!:D Itsekin kuumottelin tuota vuoden palvelusta, kun ajattelin että jos en pääsisi sisään niin samalla menisi plörinäksi ensi keväänkin haku, mutta onneksi pääsin ja tämä riski kannatti!

Poissa ookoomikko

• Satunnaisvuotaja
  • Vuosimallia -00 lääkikseen haaveileva Jämpsäläinen
« Vastaus #3 : 02.09.18 - klo:22:25 »
Niin, se sisään pääseminen olisi etusijalla. Ongelma piileekin just siinä, että jos ei voi olla 110% varma että on sisällä 2019 niin se voi olla parempi pitää se jonkinmoinen välivuosi ja mennä sillon kun alunperin määrättiin. Jos sitä jotenkin jostain kumman syystä onnistuisi kirjoittamaan sen maagisen kuuden L rivin niin siinä kohtaa ainakin voisi olla varma että pääsee 2020 sisään. Omalla kohalla tosin ei ole mitään syytä olettaa että äikästä tulee enempää kuin E, enkä muutenkaan menis sanomaan että mistään aineesta olisi varmaa ällää tulossa. Tällä hetkellä tuntuu siltä että on melkoinen mäihä jos löytyy keväällä enää yhtään älliä... ::)  Pääsykokeesta taas nyt ikinä voi olla varma ennenkö yliopistot julkistaa tulokset.

Erikoisjoukkoja tuli joo mietittyä. Palveluskelpoisuusluokaksi määritettiin A, mutta minkään taistelusukeltajan tai laskuvarjojääkärin fyysistä suorituskykyä en vastaa edes vaikka vaihtaisin kaiken opiskelun reenaamiseen xd Sitten taas ilmavoimien erikoisjoukoista on kuullu semmosta juttua että ne haluaisi sillon jäävän sinne vakituisena töihin. Mutta vaikka minua kiinnostaakin lentokoneet sinänsä (ainakin niiden lentäminen mutta siitä nyt tulisi yhtään mitään....) niin ei minua kiinnostaisi opiskella vuotta huoltamaan niitä, samaan aikaan kun hyvin pian vaihtuu jo hävittäjä, kun minä haluaisin huoltaa ihmisiä. Taino ehkä sitäkin enemmän haluaisin tehdä lääketieteellistä tutkimusta ;D

matilanvalvoja tosin äkkiseltään kuulostaisi hyvältä kompromissilta, pitää pitää mielessä.... :wink:

Tällä hetkellä tulleiden vastausten perusteella vaikuttaisi siltä että paras tapa menetellä on hakea lääkikseen niin täysiä että sinne toivottavasti seuraavan muutaman vuoden kuluessa pääsee sisään, ja sitten käydä intti etukäteen alta pois mutta koittaa tehdä se niin kunnolla jos pääsisi AUKiin tai RUKiiin. Sitten voisi valmistumisen jälkeen mietiskellä, josko sittenkin lähtis sotilaslääketieteelle.

Luin nimittäin vähän Puolustusvoimien sotilaslääketieteen keskuksesta (https://puolustusvoimat.fi/tietoa-meista/sotilaslaaketieteen-keskus) mikä vaikutti minusta hyvin mielenkiintoiselta ja olenkin mielestäni joskus aikaisemminkin kuullut siitä. Siinä kuitenkin yhdistyisi 3 minua pikkupojasta asti kiehtonutta asiaa: lääketiede, tutkimus ja armeija. Näistä tärkeimpiä ovat kuitenkin lääketiede sekä tutkimus, ja niitä pystyn aivan yhtä hyvin tekemään siviilissäkin. Olen kuitenkin aina halunnut tehdä jotain mikä ei ole ihan-niin-mainstream ja mitä ei ihan kaikki muut tee.

Kiitos viisaista sanoista zeniitti ja Kotilof, lisäksi onnea sisäänpääsyn johdosta :D ! Toivottavasti tämä keskustelu kuitenkin jatkuu sillä tämmöisiä asioita ei ihan yhdessä illassa päätetä ja muille voi tulla eteen samoja ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 02.09.18 - klo:22:26 kirjoittanut ookoomikko »

Poissa johquli

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #4 : 07.02.19 - klo:15:12 »
Jos voi jättää PV:llä tulevaisuudessa töissä olon pois yhtälöstä niin soitat kesällä aluetoimistoon, saat äkkilähdön 2/19 erään, palvelet 6kk miehistössä etkä suostu aukkiin (voi olla aika paha rasti joissain tilanteissa, ellei vätystele urakalla p-kautta, kokemusta on.) Jouluksi kotiin ja voit korotella yo-arvosanoja keväällä ja lukea pääsykokeisiin.

Toki jos se poikkeusolojen lääkärinä toiminta PV:n leivissä kiinnostaa niin sitten vaan 2/20 erässä menemään lääkispaikka toivottavasti takataskussa. Niitä peruutuspaikkoja voi muuten saada aika myöhäänkin, yks kaveri soitti keskiviikkona aluetoimistoon että pääsiskö ja alotti maanantaina intin  ;D

Seuraa meitä