Kirjoittaja Aihe: Varavaihtoehto, kyllä vai ei?  (Luettu 288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rosse

• Satunnaisvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
Varavaihtoehto, kyllä vai ei?
« : 10.06.19 - klo:13:05 »
Hain ensimmäistä kertaa varavaihtoehtoon tänä vuonna, koska alkaa jo ikää kertyä, pelkkä lukio edelleen alla ja rahat menneet tehokkaasti lääkishakemiseen. Laitoin varavaihtoehdoksi lääkishakua tukevan alan, mutta kannattaako paikkaa oikeasti mielestänne ottaa vastaan, jos aikoo silti hakea uudestaan? Tämä toinen alakin kiinnostaa, muttei yhtä paljon kuin lääkis.

Oon hakenut töidenkin ohella 2018 ja se ei ehkä itselle oo soveltuvin tapa pääsykoelukemiseen. Sisäänpääsymahdollisuudet on melko kysymysmerkki tänä vuonna. Tulokset tulee toki tossa kuun lopussa, mutta oon itse niin suunnittelijatyyppi, että olisi kiva kun plan B olisi suunniteltuna myös  ::)

2014 valmistuneena kirjoituksista ei ole apua vaikka ensikertalaisuus onkin tallella, ja sähköistysten takia tuntuu kohtuuttomalta lähteä uusimaan äidinkieltä, englantia yms. Onko täällä samassa tilanteessa olevia, tai löytyiskö vaikka alanvaihtajien mielipiteitä asioista? :)

Poissa Curiousia

• Älyvuotaja
  • **
  • Konkarihakija, 2019 lääkikseen!
Vs: Varavaihtoehto, kyllä vai ei?
« Vastaus #1 : 10.06.19 - klo:14:10 »
Tässä vaiheessa pohtisin ehkä, tekisitkö silti tutkinnon loppuun jos pääsisit 2020 sisään? Tai että olisiko opinnoista apua sitten lääkiksessä/töissä tarpeeksi?

Itse myös 2014 valmistuneena otin 2016 paikan vastaan. Itselleni oli vaikea ottaa keväällä taukoa opinnoista ja opinnot häiritsivät liikaa pääsykoelukuja. Tänä keväänä en ottanut yhtään kurssia, vaikka teoriassa pitäisi olla kandi nyt valmis. Varsinkin jos aiot hakea hampaalle, kannattaa pohtia miten ison riskin olet valmis ottamaan myös siinä, että menetät ensikertalaisuuskiintiöpaikkasi. Muillekin on tullut isompia eroja ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten välillä. Kuitenkin pääsykokeessa on myös kiintiöpaikat ensikertalaisille 2020 (omien tietojen mukaan).
Rahaa menee myös turhaa opinnoissa sillä kelan tuilla ei pärjää ilman ottamatta lainaa (yleisesti ottaen jos ei tee samalla töitä). Ja laina täytyy joskus maksaa takaisin SEKÄ tarvitset tukikuukausia myös lääkiksessä.
Ymmärrän kyllä, että välivuodet tuntuu varmasti todella turhilta, sillä itse otin juuri 2016 paikan vastaan tästä syystä. Mutta tällä hetkellä en ehkä ottaisi paikkaa, sillä tuntuu siltä että tänä vuonna saattaa paikka jäädä juuri siitä kiinni(olen todella lähellä ainakin rajaa jos jään ulkopuolelle).

Suosittelen tekemään listaa opiskelupaikan ottamisen plussista ja minuksista sekä selvittämään, mikä olisi paras ratkaisu juuri sulle.
''To achieve your goals, you must do 200% better than what you think you can do'' -Unknown

Poissa rosse

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #2 : 10.06.19 - klo:14:26 »
Tässä vaiheessa pohtisin ehkä, tekisitkö silti tutkinnon loppuun jos pääsisit 2020 sisään? Tai että olisiko opinnoista apua sitten lääkiksessä/töissä tarpeeksi?

Itse myös 2014 valmistuneena otin 2016 paikan vastaan. Itselleni oli vaikea ottaa keväällä taukoa opinnoista ja opinnot häiritsivät liikaa pääsykoelukuja. Tänä keväänä en ottanut yhtään kurssia, vaikka teoriassa pitäisi olla kandi nyt valmis. Varsinkin jos aiot hakea hampaalle, kannattaa pohtia miten ison riskin olet valmis ottamaan myös siinä, että menetät ensikertalaisuuskiintiöpaikkasi. Muillekin on tullut isompia eroja ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten välillä. Kuitenkin pääsykokeessa on myös kiintiöpaikat ensikertalaisille 2020 (omien tietojen mukaan).
Rahaa menee myös turhaa opinnoissa sillä kelan tuilla ei pärjää ilman ottamatta lainaa (yleisesti ottaen jos ei tee samalla töitä). Ja laina täytyy joskus maksaa takaisin SEKÄ tarvitset tukikuukausia myös lääkiksessä.
Ymmärrän kyllä, että välivuodet tuntuu varmasti todella turhilta, sillä itse otin juuri 2016 paikan vastaan tästä syystä. Mutta tällä hetkellä en ehkä ottaisi paikkaa, sillä tuntuu siltä että tänä vuonna saattaa paikka jäädä juuri siitä kiinni(olen todella lähellä ainakin rajaa jos jään ulkopuolelle).

Suosittelen tekemään listaa opiskelupaikan ottamisen plussista ja minuksista sekä selvittämään, mikä olisi paras ratkaisu juuri sulle.

Kiitos mielipiteestä! Haen siis tosiaan yleiselle, joka jäi tuossa mainitsematta. Helsinkiin en hae. Todennäköisesti jos en nyt pääse, ja otan varavaihtoehdon vastaan sekä 2020 pääsisin, suoritan molemmat opinnot mikäli se on vain mahdollista. Oon noita plussia ja miinuksia koittanut listatakin, silti vähän päätynyt umpikujaan. Sisäänpääsy kun voisi olla vaikeampi, mutta toisaalta tämä varavaihtoehto tukee hakua ja kiinnostaa muutenkin, eikä töiden kanssa hakeminen aiemman kokemuksen mukaan ole oikein sujunut. Oon lukioaikana elellyt pitkälti opintotuella ja joillain töillä siinä sivussa, en juuri käy baareissa tms. joten rahaa ei sinänsä kulu mihinkään "turhaan". Asuminen ja muut pakolliset menot on toki aina.

Tietenkin varmasti yksilöllistä sopisiko tuo opiskelu yhteen pääsykoelukemisen kanssa. Kuitenkaan alanvaihtajien sisäänpääsy ei pitäisi edelleenkään suhteessa ensikertalaisiin huomattavasti vaikeutua (kai?)...

Poissa Curiousia

• Älyvuotaja
  • **
  • Konkarihakija, 2019 lääkikseen!
« Vastaus #3 : 10.06.19 - klo:15:15 »
Eipä siinä opiskelussa oo muuta kuin:
1) Opintoihin "jumittuminen"
2) Opintotukikuukausien menetys
3) Ensikertalaisuuden menetys
Joten jos susta tuntuu siltä, että opiskelujen ohessa (tai vaikka juuri niin että luet ahkerasti syksyllä ja keväällä otat rennommin pääsykoelukujen ohella) olis sulle parempi vaihtoehto, ni ehdottomasti suosittelen harkitsemaan vakavasti B-vaihtoehtoa. Ja ainakin on myös henkisesti hyvä kun voi ajatella muuta kuin lääkiksen pääsykoetta. Voi vaikka tutustua uusiin ihmisiinkin (erittäin suurella todennäköisyydellä ;D )
Ja jos tuntuu vaikealta lukea ja opiskella samaan aikaan ni aina niistä voi ottaa taukoa kevääksi kuten mä tein ;D
''To achieve your goals, you must do 200% better than what you think you can do'' -Unknown

Poissa rosse

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #4 : 11.06.19 - klo:19:33 »
Eipä siinä opiskelussa oo muuta kuin:
1) Opintoihin "jumittuminen"
2) Opintotukikuukausien menetys
3) Ensikertalaisuuden menetys
Joten jos susta tuntuu siltä, että opiskelujen ohessa (tai vaikka juuri niin että luet ahkerasti syksyllä ja keväällä otat rennommin pääsykoelukujen ohella) olis sulle parempi vaihtoehto, ni ehdottomasti suosittelen harkitsemaan vakavasti B-vaihtoehtoa. Ja ainakin on myös henkisesti hyvä kun voi ajatella muuta kuin lääkiksen pääsykoetta. Voi vaikka tutustua uusiin ihmisiinkin (erittäin suurella todennäköisyydellä ;D )
Ja jos tuntuu vaikealta lukea ja opiskella samaan aikaan ni aina niistä voi ottaa taukoa kevääksi kuten mä tein ;D

Järkeviä pointteja kyllä, kiitos sulle paljon! Selvensi ainakin vähän omia ajatuksia tästä  :)

Seuraa meitä