Kirjoittaja Aihe: kannustuksen ja rohkaisun sanoja teille, jotka ette päässeet sisään!  (Luettu 3639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Päivi Turunen

  • Ylläpito
  • *****
  • Viestejä: 37
 Hei kaikki urakan suorittaneet!

Pääsykoetulokset ovat tulleet ja isot onnittelut sisäänpäässeille! Suurin osa hakijoista kuitenkin jäi ilman lääkispaikkaa. Osalle ko asia voi olla yhdentekevä, mutta varmasti enemmistönä on porukka, jota asia kouraisee syvältä. Tässä alla muutama kannustuksen ja rohkaisun sana tilanteen käsittelemiseksi.

MITEN PÄÄSTÄ PETTYMYKSEN YLI? 8 KOHTAA
1) PÄÄSTÄ PAHA OLO ULOS
Pääsykokeessa rannalle jääminen voi olla tunteena pahimmillaan samaa luokkaa kuin jonkun tärkeän asian tai ihmisen menettäminen. Surra saa! Anna pahan olon ja vihan tulla ulos. Itke ja huuda, jos siltä tuntuu. Luhistuneiden haaveiden sureminen on itsesi arvostamista: pidät unelmiasi niin tärkeinä, ettet ohita niitä kevyesti. Yleensä suruprosessissa on tunnistettavissa neljä vaihetta: sokki, reagointi, käsittely ja hyväksyminen. Reagointivaiheessa haluat puhua asiasta ja käydä epäonnistumista läpi keskustellen kaverin kanssa tai pohtien asiaa toistuvasti itsesi kanssa. Käsittelyvaiheessa et enää asiaa jaksa puida loputtomasti ja alat pohtia, miksi näin kävi, miten voit selviytyä ja opitko tapahtuneesta jotain. Hyväksymisvaiheessa alat sopeutua tilanteeseen ja päästä tapahtuneen yli. Käytät energiaasi muuhunkin kuin pettymyksen miettimiseen. Tässä vaiheessa sinulla on taas energiaa ja keskittymiskykyä suunnata ajatukset ja konkreettinen tekeminen kohti vuoden 2020 pääsykoetreenaamista!

2) MYÖNNÄ TAPAHTUNUT
Pettymyksen myöntäminen varsinkin muille voi tuntua hävettävältä. Nöyryytyksen pelko on silti yleensä omassa mielessämme. Kun kerrot muille epäonnistumisesta, saat todennäköisesti empatiaa ja lohtua. Älä siis peittele tilannetta. Käy läpi oma kokeesi kriittisesti ja katso mistä virheistä voisit oppia seuraavaa vuotta varten.

3) HELLI JA LOHDUTA ITSEÄSI
Pettymys voi aiheuttaa niin syvää surua, että se tuntuu kipuna. Voit olla väsynyt, masentunut ja ruokahaluton. Älä vaadi itseltäsi liikaa henkisesti tai fyysisesti. Tee mukavia asioita, syö hyvää ruokaa, lepää ja pidä itsestäsi huolta.
4) ÄLÄ JUMITU UHRIN ROOLIIN
Murehtiminen on välttämätön osa surutyötä. Siihen ei kuitenkaan kannata jäädä kiinni, etteivät katkeruus ja itsesyytösten tunteet pesiydy puseroon.  Kun akuutti suruvaihe hellittää, yritä ottaa pettymykseen etäisyyttä ja tarkastele sitä neutraalisti. Erittele, mitä tapahtui ja mitkä tekijät vaikuttivat epäonnistumiseen. Mieti, mitkä muut asiat vaativat nyt huomiotasi ja missä olet onnistunut pettymyksestä huolimatta. Tee asioita, jotka suuntaavat ajatuksesi muualle ja kohottavat mielialaasi.
5) POHDI, OLIVATKO ODOTUKSESI REALISTISIA
Voit miettiä tätä, kun olet selviytynyt syvimmästä murheesta. Odotitko olosuhteisiin, kykyihisi tai jaksamiseesi nähden liikaa? Oliko ajoitus väärä tai aikataulu liian tiukka?
6) MIETI MITÄ PETTYMYS OPETTAA
Kivuliaat kokemukset kasvattavat. Epäonnistuminen osoitti sinulle ehkä jaksamisesi rajat. Saatoit oppia, mikä on tällä hetkellä mahdollista ja mahdotonta. Opit itsestäsi uusia asioita, tiedät kuinka valmentautua uudella tavalla ensi vuotta varten ja millaista apua tarvitset. Voit myös pohtia tulevaisuuden suunnitelmia toiselta näkökulmalta, onko tämä varmasti sitä mitä haluan itse enkä esim. toteuta muiden haaveita?
7) HYVÄKSY TAPAHTUNUT
Edellisten vaiheiden jälkeen olet valmis hyväksymään tapahtuneen. Kun myönnät epäonnistumisen ja tarkastelet sitä etäämmältä, voit asettaa tapahtuneen osaksi elämänkaartasi. Hyväksyntä auttaa päästämään irti ja siirtymään eteenpäin.

8 ) KERÄÄ SISUSI JA ASETA UUSI TAVOITE
Kun olet surrut, analysoinut ja hyväksynyt pettymyksen, on aika kasata itsesi. Jotta uskaltaisit suunnata kohti uusia unelmia, tarvitset sisua. Sisu on itseluottamusta, päättäväisyyttä ja rohkeutta astua mukavuusrajojen ulkopuolelle.Älä vaadi itseltäsi sisua liian nopeasti. Sure ja lohduta itseäsi. Muista silti, että olet paljon muutakin kuin epäonnistumisen uhri. Olet aktiivinen toimija, joka voi onnistua, kun laadit suunnitelman ja uskallat suunnata uutta tavoitettasi kohti.
Ja vaikka asia ei vielä näy elävässä elämässä, monesti jälkeenpäin menetyksiään ja epäonnistumisiaan tutkiessaan huomaa, että ne oikeastaan avasivat uusia ovia tai kasvattivat ihmisenä vahvemmaksi. Eräs vanha kurssilainen löysi ”tarkoituksen” pääsykokeessa epäonnistumiseen päästessään lääkikseen seuraavalla kerralla ja löysi vaimonsa tuolta samalta vuosikurssilta! Nyt tämä samainen perheellinen lääkärimies on erittäin tyytyväinen siitä, ettei pääsyt ensimmäisellä kerralla sisään. Tietenkään emme tiedä mikä sinun tarinasi tulee olemaan, mutta luota siipiisi, ne kantavat vaikka lääkispaikka jäi tältä vuodelta saamatta! Jotain muuta yhtä hyvää ellei parempaakin voi olla nurkan takana!
 
Isoja lämpimiä halauksia kaikille pääsykokeessa ison työn tehneille, pääsitpä sitten sisään tai et! Elämä kantaa!
Ja te joilla sisäänpääsy jäi muutaman pisteen päähän, muista oikaisupyynnön mahdollisuus!


Terveisin
Päivi-ope Epionelta


 
« Viimeksi muokattu: 26.06.19 - klo:21:48 kirjoittanut Päivi Turunen »
Epione Valmennus

 

Seuraa meitä