Kirjoittaja Aihe: Lukusuunnitelma ongelma  (Luettu 2506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Välskär1

• Satunnaisvuotaja
Vs: Lukusuunnitelma ongelma
« Vastaus #15 : 03.07.19 - klo:22:06 »
Itsekin ihmettelin vähän, kun lääkisvalmennuksen ilmaisluennolla sanoivat, että 40h viikossa syyskuusta asti olis tarpeellinen määrä ::) Perustelivat sillä, että normaali työviikkokin on n. 40h. Joku sitten kysy, että tarkoittaako ne aktiiviseen opiskeluun käytettyä aikaa, niin kuulemma joo. Eivät kommentoineet sitten enää muuta, vaikka joku huomautti, että kyllähän työssäkäyvillä sisältyy tauot tuohon tuntimäärään. ???

Poissa Ellutinh

• Perusvuotaja
« Vastaus #16 : 03.07.19 - klo:22:29 »
Itsekin ihmettelin vähän, kun lääkisvalmennuksen ilmaisluennolla sanoivat, että 40h viikossa syyskuusta asti olis tarpeellinen määrä ::) Perustelivat sillä, että normaali työviikkokin on n. 40h. Joku sitten kysy, että tarkoittaako ne aktiiviseen opiskeluun käytettyä aikaa, niin kuulemma joo. Eivät kommentoineet sitten enää muuta, vaikka joku huomautti, että kyllähän työssäkäyvillä sisältyy tauot tuohon tuntimäärään. ???

Mä en ainakaan lukenut kertaakaan noin paljoa. 31 tuntia taisi olla ennätys keväällä :D useimmiten tuli 20-25h viikossa pakerrettua ja syksyllä 0-15, oli ainakin mulle hyvä määrä

shamaani

• Vieras
« Vastaus #17 : 03.07.19 - klo:22:30 »
40 tuntia viikossa on jo todella suuri määrä, jos sillä tarkoitetaan aktiivista opiskelua. Mielestäni tuollainen määrä ei ensinnäkään ole tarpeellista, mutta myös toiseksi isolle osalle hakijoita ihan puhtaasti haitallista. Itselläni kun päivän aktiivinen opiskelumäärä ylittää noin viisi tuntia, alkaa loppuaika olemaan vain tehotonta neppailua. Minulle riitti ihan hyvin noin viiden tunnin lukuaika per päivä neljänä tai viitenä päivänä viikossa. Tämä alkoi marras-joulukuun taitteessa ja jatkui samanlaisena koeviikkoon asti.

Poissa kloroformi

• Perusvuotaja
« Vastaus #18 : 03.07.19 - klo:22:41 »
40h viikossa ja saat kevään päätteeksi burnoutin, fiksummilla saa tunneilla sitten sen opiskelupaikan  :wink:

Tärkeintä on se miten sen opiskeluajan käyttää sen sijaan kuinka paljon kellottaa tunteja. Laskurutiinia saa laskemalla, ja jos bilsa on hallussa niin fyke aiheisiin kannattaa panostaa. Etenkin ilmiöiden ymmärrykseen. Sen jälkeen sit hakkaamaan laskuja sen mitä ehtii. Bilsaa kannattaa myös kerrata yleisellä tasolla sillai suht säännöllisesti jotta muistijälki pysyy mahd tuoreena. Sit on helppo ottaa nippelitiedot keväällä haltuun.

Se että kuin paljon aikaa tarvii viikossa on yksilöllistä ja elämäntilanteesta riippuvaa. Toisille riittää 15h, joillekin 30h on hyvä. Väittäisin että 40h aktiivista opiskelua ei ole kenellekään se paras vaihtoehto. Tärkeintä on kuitenki alottaa kevyemmin ja tiivistää tahtia sitten kun koe alkaa lähestyä.

Poissa ankura

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #19 : 07.07.19 - klo:13:31 »
Kannattaa varmaan miettiä joku kokonaistuntimäärä. Lähtötasosta riippuu onko se sitten 300 vai 1000. Tässä tapauksessa varmaan lähempänä tuota 1000 tuntia. Laskeskele missä ajassa tämän tuntimäärän saat pakettiin. Ja aktiivisia tunteja siis lasketaan. Vapaapäiviä kannattaa ehdottomasti pitää ja lomaakin, jos jo syksyllä aloitat. Lukemiseen sopivasti taukoja eikä liian pitkiä lukupäiviä. Itselle toimii viisi aktiivista lukutuntia päivässä ja 5min tauko aina 25min lukemisen jälkee. Puolessa välissä päivää sitten pidempi ruokatauko (noin 1h).  Viikonloput pidin aina vapaina.

Poissa SuuSuu

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #20 : 10.07.19 - klo:17:54 »
Kannattaa tehdä ihan oikea lukusuunnitelma vaikka koneelle. Laitat siihen joka kuukaudelle mitä kurssia aiot lukea kuukauden aikana. Näin saat kaikki kurssit mahutettua ja saat selkeän aikataulun jolloin kirjapino ei ala ahdistamaan kun et tiedä mistä sitä aloittaisi. Sitten teet toisen lukusuunnitelman vaikka viikolle tai kahdelle jossa suunnitellut mitä luet esim ma aamuna tai ke iltapäivänä. Itse tykkäsin lukea vaikka bilsaa/fyssan teoriaa aamulla ja laskea iltapäivällä. Älä oo liian ankara itsellesi ja kasvata tuntimäärää pikkuhiljaa. Ammattikoulupohjalla pääsykoe lukeminen on aikamoinen urakka, mutta kyllä siihen pystyy kun mäkin pystyin 👍😊

Itse alotin tosiaan nollasta ammattikoulupohjalla. Kävin kaksi kertaa Valmennuskeskuksen syyskuussa alkavan kurssin, ja tokalla hakukerralla tärppäsi. Hain siis hampaalle, en tiedä kummalle itse haluat, mutta tokalla kerralla olisi pisteet riittäneet kaikille muille yleisille paitsi Helsinkiin. Alotin syyskuussa lukemaan, ennen joulua muistaakseni 25 tuntia viikossa ja joulun jälkeen ehkä 35 tuntia viikossa. Noihin siis mukaan laskettuna myös Valmennuskeskuksen lähiopetus ja ne tärkeät tauot :)

Poissa annaim

• Perusvuotaja
« Vastaus #21 : 10.07.19 - klo:22:41 »
Mulla oli tänä vuonna käytössä mafy, jonka lisäksi luin uuden OPSin kirjat pariin kertaan läpi flashcardit tehden. Mafya tein fysiikan ja kemian osalta säännöllisesti tammikuusta lähtien, biologian lukemisen aloitin maaliskuun puolessavälissä. Kirjojen läpiluvun aloitin samoihin aikoihin.

Teitkö siis flashcardeja fyssasta ja kemmastakin?

Poissa annaim

• Perusvuotaja
« Vastaus #22 : 10.07.19 - klo:22:46 »

Itse alotin tosiaan nollasta ammattikoulupohjalla. Kävin kaksi kertaa Valmennuskeskuksen syyskuussa alkavan kurssin, ja tokalla hakukerralla tärppäsi. Hain siis hampaalle, en tiedä kummalle itse haluat, mutta tokalla kerralla olisi pisteet riittäneet kaikille muille yleisille paitsi Helsinkiin. Alotin syyskuussa lukemaan, ennen joulua muistaakseni 25 tuntia viikossa ja joulun jälkeen ehkä 35 tuntia viikossa. Noihin siis mukaan laskettuna myös Valmennuskeskuksen lähiopetus ja ne tärkeät tauot :)

Mitä alaa opiskelit amiksessa?

Poissa rosse

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #23 : 11.07.19 - klo:03:44 »
Biologiassa on niin paljon ulkoa muistettavaa, etten ehkä sinuna aloittaisi sitä vielä, vaan kevyesti fysiikalla ja kemialla. Esim. 2h arkipäivisin jompaa kumpaa, tauotus 5:1 eli esim. 50min töitä 10min taukoa, itelleni sopi usein parhaiten 45:7 tai vaikeina päivinä 25:5. Luin itse tosi isoja määriä, koska motivaatiota oli, mutta laatu korvaa määrän.

Poissa Utopiaa

• Perusvuotaja
« Vastaus #24 : 13.07.19 - klo:14:25 »
Totuus on, että jos lähtö on 0, tarvitset aikaa rutkasti asioiden omaksumiseen ja muistiin pänttäämiseen.
Valmennuskurssien ohjeet yleensä tarkoittavat 40 oppituntia viikossa eli 40×45minuuttia.
Kuten viesteissä on jo mainittu, tärkeintä on laatu.
He jotka ovat päässeet sisään, on opiskellut vuosien varrella monia tuhansia tunteja. Pitää siis huomioida, että monet täälläkin vastanneista on hakennut useamman kerran.
Jos aloitat 0:sta ja tavoittelet sisään ekalla haulla, kyllä se vaatii reilusti yli 1000 tuntia opiskelua.
6 tuntia 5 päivänä viikossa saattaa olla sopiva määrä, jos heti aloitat.
(Pelkästään kurssikirjojen laskennallinen tuntimäärä on oppimiseen n.540h. Ja niihin laskettu tuntimäärä on yleensä minimi, joka ei tarkoita, että siinä ajassa asiat on täysin hallinnassa.)
« Viimeksi muokattu: 13.07.19 - klo:14:29 kirjoittanut Utopiaa »

Poissa SuuSuu

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #25 : 13.07.19 - klo:18:47 »

Ravintola-alaa 😊

Poissa SuuSuu

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #26 : 13.07.19 - klo:18:50 »

Ravintola-alaa 😊

Ja itseasiassa vähän huijasin. Kävin pari vuotta aiemmin ennen kun alotin valmennuskurssit aikuislukiossa. Alunperin ajattelin että oisin ylioppilaaksi lukenut. Kerkesin käyä 1 kurssin fyssaa, 1 kemiaa, 2 bilsaa ja 2 pitkää matikkaa.

Poissa annaim

• Perusvuotaja
« Vastaus #27 : 13.07.19 - klo:19:06 »
No jaa, eipä noista pakollisista kursseista paljoa kostu. Itse kävin samat lukiossa 10v sitten, ja 2015 kun ekan kerran aloin harjoitella lääkistä varten, tuntui että lähtee ihan nollasta, vaikka toki noi perusteet oli yhä muistissa. Syventävissä kursseissa on vaan niin paljon vaikeampaa asiaa ja paljon omaksuttavaa.

Seuraa meitä