Kirjoittaja Aihe: Vanhemmat hakijat - tsempataan toisiamme  (Luettu 7931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Green Doctor

• Älyvuotaja
  • **
  • DI:stä lääkäriksi - 2020 tai joskus...
Vanhemmat hakijat - tsempataan toisiamme
« : 19.07.19 - klo:10:10 »
Hei.

Avataan taas perinteinen ketju meille itsemme "vanhemmiksi hakijoiksi" lukeviksi. Vanhan saa tulkita ihan miten haluaa, mutta usein sillä tarkoitetaan kokemusta - iän tuomaa elämänkokemusta ja näkemystä, hakukertojen tuomaa kokemusta ja itseluottamusta, pettymysten tuomaa kokemusta ja tsemppiä, ihan mitä vaan.

Kunhan vaan muistetaan pitää yllä hyvä henki ja yhteinen tsemppaaminen.

Omalta osaltani voin avata sen verran, että 2019 kokeeseen en osallistunut. Ja päätöstä ensi vuodesta en ole vielä tehnyt. Suurin rajoittaja omalla kohdalla on ikä, 45 on ylitetty ja vaikka lääkäri unelma-ammatti olisikin, iän tuoma elämänkokemus ja näkemys vähän kolkuttelee realismin kovalla vasaralla takaraivoon. Uraa ei kovin pitkälle pysty enää luomaan valmistumisen jälkeen, sietääkö elintason romahtamisen, jaksaako päivystyksiä jne. Suurin osa tätä ketjua seuraavista on kuitenkin paljon nuorempia ja itsekin, jos olisin tajunnut panostaa täysillä hakuun jo 15 vuotta sitten en varmasti olisi epäröinyt hetkeäkään uusien opintojen kanssa.

Hauskaa kesää kaikille ja intoa lukuihin, milloin itse kukin ne sitten aloittaakaan. 

Poissa Utopiaa

• Perusvuotaja
Vs: Vanhemmat hakijat - tsempataan toisiamme
« Vastaus #1 : 19.07.19 - klo:10:21 »
Ei se ikä vaan se into.💖
Tätä nykyä eläkeikä vaan nousee. Lääketieteen tietoja voi hyödyntää hautaan saakka.
En mieti ikääni. Muisti saisi toki olla parempi, mutta sen puute on vain hidaste.🤣

Poissa TwinkLearn

• Perusvuotaja
    • Studygram: Twinklearn
« Vastaus #2 : 19.07.19 - klo:13:29 »
Omalta osaltani voin avata sen verran, että 2019 kokeeseen en osallistunut. Ja päätöstä ensi vuodesta en ole vielä tehnyt. Suurin rajoittaja omalla kohdalla on ikä, 45 on ylitetty ja vaikka lääkäri unelma-ammatti olisikin, iän tuoma elämänkokemus ja näkemys vähän kolkuttelee realismin kovalla vasaralla takaraivoon. Uraa ei kovin pitkälle pysty enää luomaan valmistumisen jälkeen, sietääkö elintason romahtamisen, jaksaako päivystyksiä jne.

Mitä tarkoitat elintason romahtamisella?  :o

Poissa TeknoDoktor

• Hypervuotaja
« Vastaus #3 : 19.07.19 - klo:15:32 »
Omalta osaltani voin avata sen verran, että 2019 kokeeseen en osallistunut. Ja päätöstä ensi vuodesta en ole vielä tehnyt. Suurin rajoittaja omalla kohdalla on ikä, 45 on ylitetty ja vaikka lääkäri unelma-ammatti olisikin, iän tuoma elämänkokemus ja näkemys vähän kolkuttelee realismin kovalla vasaralla takaraivoon. Uraa ei kovin pitkälle pysty enää luomaan valmistumisen jälkeen, sietääkö elintason romahtamisen, jaksaako päivystyksiä jne.
Mitä tarkoitat elintason romahtamisella?  :o
Kun vaihtaa terkkarilääkärin palkan tasoisista (ei-lääkäri)hommista opintotuelle, niin jossakin se näkyy...

Poissa TwinkLearn

• Perusvuotaja
« Vastaus #4 : 19.07.19 - klo:21:28 »
Kun vaihtaa terkkarilääkärin palkan tasoisista (ei-lääkäri)hommista opintotuelle, niin jossakin se näkyy...

Jaa opiskelun ajaksi.. Etkö voisi laittaa rahaa säästöön nyt kun vielä tienaat hyvin? Tasoittaisi elintason putoamista.

Hetkinen.. siis ketjun aloittaja on Green Doctor, ja äskeinen vastaaja TeknoDoctor  :o 

Poissa Unruhe

• Alkuvuotaja
« Vastaus #5 : 19.07.19 - klo:22:38 »
Täällä 30+ farmaseutti moi  :)  Olen valmistunut farmaseutiksi 2007. Olisin halunnut lääkikseen mutta silloin nuorena ei opiskeleminen kiinnostanut pätkän vertaa joten hylkäsin koko lääkikseen haun ja hain "huvikseni" farmasialle kun johonkin kuitenkin piti hakea ja pääsinkin sisään  :o  Opiskeleminen ei kauheesti napannut, varsinkin ekana vuonna oli todella pahoja motivaationgelmia. Sitten kun tokana vuonna alkoikin farmakologian ja toksikologian kurssit, niin opiskelu olikin kivaa ja tuntui että ihan oikealla alalla olen sittenkin.

Nyt olen ollut reilu 10 vuotta töissä apteekissa. Jäin 2017 vuoden alussa äitiyslomalle ja välillä aina on käynyt mielessä, että voisiko sittenkin vielä vaihtaa alaa tai jatkokouluttautua. Omat ajatukset ovat pitkään sanoneet, että vaikka oikeasti haluaisin lääkikseen, niin en voi koskaan sinne päästä. Olen katsellut kaikenlaisia vaihtoehtoja, mutta lääkikseen aina palaan haaveillen.

Nyt keväällä heräsi ensimmäistä kertaa ajatus, että voisinko sittenkin olla väärässä ja minulla voisikin olla mahdollisuus päästä lääkikseen. Hetken tätä pohdittuani totesin, että ainakaan hakematta sinne en tule pääsemään  :D  Nyt sitten rohkeasti lähdin kertaamaan kemiaa ja ostin valmennuskurssin (siitä huolimatta että ensi kevään kokeesta ei ole varmuutta). Kemia tuntuu tosi kivalta, fysiikkaa en hirveästi olen uskaltanut edes vielä aloittaa kun se vähän ahdistaa  ::)

Ajattelin nyt ottaa tästä itselleni sellaisen kolmen vuoden projektin eli haen 2020, 2021 ja 2022. Sitten jos näyttää että en pääse sisälle niin sitten totean että jatkan töitä farmaseuttina, koska siinäkään ei varsinaisesti mitään vikaa ole. Mutta sittenpähän ei tarvitse jossitella enää tuon lääkisasian suhteen  :)

Poissa Solunsalpaaja

• Alkuvuotaja
« Vastaus #6 : 20.07.19 - klo:20:23 »
Täälläkin konkarihakija ilmoittautuu! 30+ alanvaihtaja, jolla toisiin opintoihin liittyen väitöskirja alkaa olla loppusuoralla. Useampana keväänä olen 2-4 viikon lukemisella käynyt turistina kokeessa ja tuollakin panostuksella koe on mennyt ihan lupaavasti (3-20 raakapisteen päässä rajasta), joten kutkuttaa yrittää vielä ainakin kerran enemmän tosissaan, kun ensi keväänä ei ehkä vaani akuutisti minkään artikkelin deadline ja arki on ehkä normaalimpaa. Töissä tulen varmaan käymään kuitenkin, mutta ns. perustyö on helpompaa kuin väikkäristressi. Jännittää myös, miten uudistukset tulee konkretisoitumaan alanvaihtajille.

Poissa Unruhe

• Alkuvuotaja
« Vastaus #7 : 22.07.19 - klo:21:55 »
Minuakin alkoi vähän hirvittämään keskusteluja lukiessa että kuinkahan vaikeaa on ei-ensikertalaisena päästä sisään  :(  Lisäksi vähän syö motivaatiota lukea, kun ei ihan tarkalleen tiedä millainen pääsykoe edes on ensi vuonna. Sekin on yksi syy miksi olen periaatteessa lukenut vaan kemiaa, koska siinä on parhaat pohjat jo yliopistoajoilta ja lisäksi pidän siitä  :D  Jos saisin itse päättää niin joku aineistoon perustuva pääsykoe olisi itselleni aivan ideaali, mutta tuskinpa lääkikseen sellaista tulee?

Poissa Unelma-Anelma

• Satunnaisvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #8 : 23.07.19 - klo:22:11 »
Minäkin, 30+v vuorotyötä tekevä äiti, ilmoittaudun mukaan.  :wink:

Lukiosta saakka olen haaveillut lääkiksestä ja pari kertaa lukematta pääsykokeessa käynytkin, mutta ilmeisesti ei ole ollut motivaatiota aiemmin valmistautua päästykokeeseen. Nyt 2019 pääsykokeisiin luin 4kk sen minkä ehdin ja lähinnä yöaikaan eli univelat oli aikamoiset toukokuun puolessa välissä.  :-\  Fysiikka jäi käytännössä lukematta kokonaan, biologiasta luin kurssit 3-5 ja kemian rämmin läpi suuripiirteisesti. Pääsykokeesta sain vajaa puolet sisäänpääsyyn vaadittavasta pistemäärästä.  :o  Mutta koe ei vaikuttanut ihan mahdottomalta, jos siihen ehtii kunnolla valmistautumaan. Fysiikka ja laskurutiini näytti suurta roolia kokeessa, joten siihen meinaan nyt syksyllä paneutua.

Haen lääkikseen nyt siis toista kertaa tosissaan (keväällä 2020). Sisään olis mentävä vaikka ihan väkisin, koska mies ei varmaankaan päämäärätöntä lukemista montaa vuotta katso ja lapset oireili jo kevällä, kun en ollut heille saatavilla tavalliseen tapaan. Noh, toki jos en vielä 2020 pääse sisään, mutta pääsen lähelle, haen todennäköisesti vielä 2021.  ;D
Vuorotyötä, unelmia ja äijälauma täyttä kultaa! ♥

Poissa Manta74

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #9 : 26.07.19 - klo:23:53 »
Minäkin taas palaillut mukaan 😅. En ole nyt pariin vuoteen juurikaan tehnyt mitään hakemisen suhteen sillä olemme mieheni vaativan työn vuoksi joutuneet olemaan eri paikkakunnilla ja olen joutunut osaltani joustamaan, lapsiakin kun on..
Nyt ikää jo 45...eli vitsit kun tuo ikä tulee niin nopeasti kasvamaan. Tännekin aloin kirjoittelemaan haaveistani jo vuosia sitten kun olin vielä paljon nuorempi. Toki edelleenkään ikä ei haavettani estä, mutta se että onko enää järkeä..🤔🤔 Työikää tietty vielä jäljellä parikymmentä vuotta ja enemmänkin. Ja sairaanhoitajana olen valmiiksi jo sairaalamaailmassa sisällä..Täytyy nyt miettiä vielä kertaalleen ja jos päätän vielä hakea niin todella alkaa valmistautua asap. Muuten elämässäni on sellainen kausi nyt että aikaa olisi paremmin ja taloudellisestikin voisin ottaa töissä vähän iisimmin.
Tsemppiä kaikille!!

Poissa Utopiaa

• Perusvuotaja
« Vastaus #10 : 29.07.19 - klo:16:12 »
Minäkin taas palaillut mukaan 😅. En ole nyt pariin vuoteen juurikaan tehnyt mitään hakemisen suhteen sillä olemme mieheni vaativan työn vuoksi joutuneet olemaan eri paikkakunnilla ja olen joutunut osaltani joustamaan, lapsiakin kun on..
Nyt ikää jo 45...eli vitsit kun tuo ikä tulee niin nopeasti kasvamaan. Tännekin aloin kirjoittelemaan haaveistani jo vuosia sitten kun olin vielä paljon nuorempi. Toki edelleenkään ikä ei haavettani estä, mutta se että onko enää järkeä..🤔🤔 Työikää tietty vielä jäljellä parikymmentä vuotta ja enemmänkin. Ja sairaanhoitajana olen valmiiksi jo sairaalamaailmassa sisällä..Täytyy nyt miettiä vielä kertaalleen ja jos päätän vielä hakea niin todella alkaa valmistautua asap. Muuten elämässäni on sellainen kausi nyt että aikaa olisi paremmin ja taloudellisestikin voisin ottaa töissä vähän iisimmin.
Tsemppiä kaikille!!
Älä mieti vaan toimi. Ikä on nykyisin vain luku. Eläkeikä nousee jatkuvasti. Voit laittaa minulle yv:tä, jos haluat tsempparikaveria.💖👍

Poissa Oldfart

• Alkuvuotaja
« Vastaus #11 : 29.07.19 - klo:18:59 »
Hei,

mites vanhemmat hakijat osallistuu valmennuskursseille / ostaa itseopiskelumateriaalia, vai keräättekö jostain kasan lukion kurssikirjoja?

Poissa TwinkLearn

• Perusvuotaja
« Vastaus #12 : 30.07.19 - klo:09:37 »
Hei,

mites vanhemmat hakijat osallistuu valmennuskursseille / ostaa itseopiskelumateriaalia, vai keräättekö jostain kasan lukion kurssikirjoja?

Ihan samalla tavalla kuin muutkin, kukin tyylillään?  :peukku:

Poissa Utopiaa

• Perusvuotaja
« Vastaus #13 : 30.07.19 - klo:11:29 »
Hei,

Minulla Valmennuskeskuksen yomatskut nyt käytössä ja verkkoluennot. Jos otan valmennuskurssin, otan kotikurssin.
Vanhoja lukion kirjoja on myös käytössä.

Poissa Oldfart

• Alkuvuotaja
« Vastaus #14 : 30.07.19 - klo:18:23 »
Hei,

Ihan samalla tavalla kuin muutkin, kukin tyylillään?  :peukku:

NOUUU, oikeesti?  :o  [size=78%]Olipa yllätys, että kukin tyylillään, mutta kiinnostaisi mikä on kenenkin tyyli. [/size]

Seuraa meitä