Kirjoittaja Aihe: Vanhemmat hakijat - tsempataan toisiamme  (Luettu 15729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pööö

• Vieras
Vs: Vanhemmat hakijat - tsempataan toisiamme
« Vastaus #45 : 04.06.20 - klo:14:27 »
Onpas kapeakatseista ja ikärasistista puhetta. Ei vanhempi opiskelija kenenltäkään mitään vie! Jokainen meistä vanhenee, mutta sitä harva nuori muistaa. Silloinhan sitä luulee elävänsä ikuisesti. Yliopistot ja lääketiede tarvitsee kaiken ikäisiä ihmisiä. Mahdollisimman moninainen opiskelijajoukko tuo tärkeää lisä-arvoa opintoyhteistöön. Sen lisäksi jokaisella on oikeus opiskella, oli hän minkä ikäinen tahansa. Se kuuluu meidän maassa perusoikeuksiin. Ja mistä sitä tietää tämänkin hakijan taustaa, hänellä voi olla vaikka millaista aiempaa osaamista terveysalalta ja/tai tekee tutkimusta, johon tämä koulupaikka tuo arvokasta lisä-arvoa. Kyllä kaikille on tilaa - tulette huomaamaan miten tärkeää on suvaitsevaisuus kunhan vähän vanhenette. Ps. Ei kannata nimitellä, kyseessä voi yhtä hyvin olla mies...

Viehän, nimittäin opiskelupaikan. Valmistuu itse suoraan eläkkeelle tai on parhaimmillaan jo eläkeiässä. Hienoa, että jaksaa opiskella, mutta lääketieteen kallis tutkinto pitäisi hyödyttää yhteiskuntaakin ja koska Suomessa lääkäreistä on jo nyt pula, niin ne paikat pitäisi olla kyllä nuoremmille kuin eläkeikäisille. Ja tarkoitan nuoremmilla ihan sellaisia, joilla on työelämää vielä edessä, en siis mitään 19-vuotiaita.
« Viimeksi muokattu: 04.06.20 - klo:14:47 kirjoittanut pööö »

Poissa Toveri

• Alkuvuotaja
« Vastaus #46 : 04.06.20 - klo:15:57 »
Viehän, nimittäin opiskelupaikan. Valmistuu itse suoraan eläkkeelle tai on parhaimmillaan jo eläkeiässä. Hienoa, että jaksaa opiskella, mutta lääketieteen kallis tutkinto pitäisi hyödyttää yhteiskuntaakin ja koska Suomessa lääkäreistä on jo nyt pula, niin ne paikat pitäisi olla kyllä nuoremmille kuin eläkeikäisille. Ja tarkoitan nuoremmilla ihan sellaisia, joilla on työelämää vielä edessä, en siis mitään 19-vuotiaita.
Niin vie. Samoin kuin kaikki muutkin opiskelupaikan vastaanottaneet vie opiskelupaikan joltain muulta. Sitten jotkut kehtaavat olla tekemättä lääkärintöitä eläkkeelle saakka, mokomat!

Tuntematta kyseistä henkilöä ja hänen taustoja en voi hänen valintaansa tuomita. Saattaahan hänellä olla vielä paljonkin annettavaa lääketieteelle, vaikkapa tutkimuksen myötä aiemman kokemuksen ansiosta. Tai sitten ei anna mitään lisää, vie vaan resursseja. Valitettavasti sellaisia löytyy myös nuorten kouluttautuvien keskuudesta.

On tärkeää pitää huoli avarakatseisuudesta ja ennakkoluulottomuudesta, etenkin lääkärinä. Sitä kannattaa harjoitella sinunkin.

Poissa sappirakko

• Satunnaisvuotaja
  • lääket. yo. -20
« Vastaus #47 : 04.06.20 - klo:16:08 »
En nyt ihan ymmärrä, miten rasismi taas saatiin tähänkin liitettyä. Kyllä mä ihan samaa mieltä oon, ettei ole kenenkään näkökulmasta hyvä juttu jos joku opiskelee ammatin, ja joutuu eläkkeelle heti valmistuessaan. Muutenkin tosi vähän korkeakoulupaikkoja suomessa tarjolla.

Sitten tää, että joku täällä järkevästi esittää mielipiteensä, ja vanhempi? porukka tulee suu vaahdoten jauhamaan jostain suvaitsevaisuudesta ja avarakatseisuidesta. Hohhoijaa, kertoo kyllä taas jotain myös siitä omasta kypsyydestä.

Kysyjä

• Vieras
« Vastaus #48 : 04.06.20 - klo:17:20 »
En nyt ihan ymmärrä, miten rasismi taas saatiin tähänkin liitettyä. Kyllä mä ihan samaa mieltä oon, ettei ole kenenkään näkökulmasta hyvä juttu jos joku opiskelee ammatin, ja joutuu eläkkeelle heti valmistuessaan. Muutenkin tosi vähän korkeakoulupaikkoja suomessa tarjolla.

Sitten tää, että joku täällä järkevästi esittää mielipiteensä, ja vanhempi? porukka tulee suu vaahdoten jauhamaan jostain suvaitsevaisuudesta ja avarakatseisuidesta. Hohhoijaa, kertoo kyllä taas jotain myös siitä omasta kypsyydestä.

Joo voi luoja. Ottamatta sen enempää kantaa itse asiaan. Olisin luullut/toivonut, että edes täällä välttyy tolta yhdeltä sanalta, kun täällä on suurimmaks osaks fiksua porukkaa jotka ei lyö tota sanaa kaikkialle. Porukka voisi jättää tuon suvaitsevuuteen ja rasismi meuhkaamisen niihin omiin paikkoihinsa. Täällä on ihan asiallista puhetta ollut joten täysin turha alkaa siitä paasaamaan täälläKIN.

Poissa Toveri

• Alkuvuotaja
« Vastaus #49 : 04.06.20 - klo:17:24 »

Olet oikeassa. Eihän rasismista ole kyse, vaan syrjinnästä. Eikä se tosiaan ole hyvä, jos opiskellaan ammatti ja mennään opinnoista suoraan eläkkeelle. Mutta mistä me voimme tietää, että siitä olisi tässä tapauksessa kyse? Töitä voi kyllä tehdä, ja arvoa tuottaa yhteiskunnalle, vaikka olisikin eläkeiän paremmalla puolen.

Sitä avarakatseisuutta se vaatii, että voi nähdä muitakin mahdollisuuksia kuin heti ensimmäisenä mieleen tulevan. Eikä sen pitäisi yllättää, että tästä ketjusta löytyy sitä "vanhempaa porukkaa"...  :)  Ei oikein sovi tähän keskusteluun sellainen "olette liian vanhoja" -asenne, kun tarkoitus on nimenomaan olla tsemppaamassa heitä. Suokaa siis anteeksi, kun me epäkypsät näin suu vaahdoten jauhamme.

pööö

• Vieras
« Vastaus #50 : 04.06.20 - klo:21:35 »

Olet oikeassa. Eihän rasismista ole kyse, vaan syrjinnästä. Eikä se tosiaan ole hyvä, jos opiskellaan ammatti ja mennään opinnoista suoraan eläkkeelle. Mutta mistä me voimme tietää, että siitä olisi tässä tapauksessa kyse? Töitä voi kyllä tehdä, ja arvoa tuottaa yhteiskunnalle, vaikka olisikin eläkeiän paremmalla puolen.

Sitä avarakatseisuutta se vaatii, että voi nähdä muitakin mahdollisuuksia kuin heti ensimmäisenä mieleen tulevan. Eikä sen pitäisi yllättää, että tästä ketjusta löytyy sitä "vanhempaa porukkaa"...  :)  Ei oikein sovi tähän keskusteluun sellainen "olette liian vanhoja" -asenne, kun tarkoitus on nimenomaan olla tsemppaamassa heitä. Suokaa siis anteeksi, kun me epäkypsät näin suu vaahdoten jauhamme.

Mistäkö voi päätellä, että valmistuu suoraan eläkkeelle? Iästä ja koulutuksen kestosta. Se on ihan yhdentekevää, onko edessä vuosi tai kaksi töitä, se on silti hyvin, hyvin vähän. Mitään valtavaa kontribuutiota ei ole tiedossa.

Poissa Reiectus maximus et aeternus in actu

• Tehovuotaja
  • *
  • Facultas medicinae universitatis reiectisis (LL)
« Vastaus #51 : 05.06.20 - klo:10:32 »
Yksittäistapauksia aina toki on. Vanhusten hakemista on jo ensikertalaiskiintiöillä ja todistushaulla vaikeutettu. Antaisin kyseisen henkilön puuhastella lipastolla ihan avoimin mielin. Valittajat voisivat vain tsempata omissa pyrkimyksissään  ;D

Poissa Utopiaa

• Perusvuotaja
« Vastaus #52 : 08.06.20 - klo:10:34 »
Opiskelupaikan saa, kuka sen ansaitsee. Jos olet vanhoille hakijoille kateellinen, lue enemmän kuin me. Niin yksinkertaista!

Poissa kolada

• Tehovuotaja
  • *
  • LL 2020
« Vastaus #53 : 10.06.20 - klo:11:37 »
Tsemppiniä kaikille vanhemmille hakijoille; Ouluun vanhin opiskelupaikan lunastunut (2020) yo-todistuksella on n 60-64 vuotias. Hieno saavutus ja antaa uskoa, että oli sitä minkä ikäinen tahansa, niin kannattaa tavoitella ja uskoa unelmaansa. Mukavaa kesää kaikille.

Siis onko tämä totta? Ei todellakaan ole millään lailla hieno saavutus, että 60-vuotias itsekäs vanha käpy vie paikan lääketieteellisestä ja jää opinnoistaan suoraan eläkkeelle.
Edit: katsoin vipusesta, en löytä 60-64-vuotiaista mutta yli 65-vuotiaista löytyy yksi. Voiko tuo oikeasti pitää paikkaansa, että joku yli 65-vuotias vanha harppu on tosissaan ottanut paikan lääketieteellisestä.
En tiedä viitataanko tässä vipusesta löytyneeseen tietoon, jossa kyseessä on "Lääketieteen tohtorikoulutuksen tutkinto-ohjelma (4v)". Ei siis LL tutkintoon johtava opintopaikka. Kyseessä voi olla jo valmis lisuri.

Poissa Korpuskeli

• Alkuvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #54 : 06.11.20 - klo:23:01 »
Hyvää iltaa!

Olen 35-vuotias ja ensimmäinen lääkishaku on edessä ensi keväänä. Lääkärin ammatti on pitkäaikainen haaveeni, mutta erinäisistä syistä johtuen on sen tavoittelu jäänyt tänne hieman kypsempään ikään.

Ikäkriisiä kieltämättä pukkaa, mutta toisaalta jokaiselta eletyltä vuodelta olen varmasti saanut kokemusta, josta on hyötyä myös lääkärinä.

Saapi nähdä, kuinka monta kertaa on yritettävä, ennen kuin sisään pääsen. Tuskin kuitenkaan mitään kymmentä kertaa tulen yrittämään, mutta ainakaan tällä hetkellä useampikaan hakukerta ei pelota.  :)

Perhettä, pankkilainaa tai vakkarityötä ei ole (teen sijaisuuksia, nyt 50%-soppari), joten kaipa tämän elämän voi lääkishakuihinkin kuluttaa...  ;D  Tampere on ykkösvaihtoehto, mutta ei Turkukaan paha olisi.

Mikäli en "koskaan" pääse lääkikseen, niin jotain kemian alaa voisin harkita sen sijasta.

Tsemppiä kaikille, ikään katsomatta!  :)

Poissa halla

• Alkuvuotaja
« Vastaus #55 : 10.11.20 - klo:22:41 »
Mukavaa iltaa täältäkin!

Luin Korpuskeli sun kirjoituksen ja oli rekisteröidyttävä tänne, jotta pääsen vastaamaan. :)

Hieman on samaa ja hieman eriä meidän elämäntilanteissa, mutta yhtä lailla on ensi keväänä ensimmäistä kertaa lääkishaku edessä ja Tampere ykkösvaihtoehtona.

Pääsykoevalmistautumisen ohella mulla riittää säpinää perheen kolmen tenavan kanssa ja kokoaikatyössä. Lääkishaave on ollut ajatuksissa jo pitkään, välillä enemmän hautautuneena, mutta nyt jo pidempään enemmän pinnalla olleena - eikä tässä muu auta kuin asettaa rima korkealle!

Tsemppiä valmistautumiseen! :wink:

Seuraa meitä