Kirjoittaja Aihe: Fysiikkaidiootit  (Luettu 19419 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jlkyy

• Vieras
Fysiikkaidiootit
« : 22.04.08 - klo:23:50 »
***avautuminen alkaa***

>:(En osaa, en osaa! Fysiikka on niin ***** hankalaa. Kemia sujuu ja biologiaa sujuu hyvin alhaisella kitkakertoimella, mutta fysiikkaa en opi ehkä ikinä. Kertokaa vaikka lääkikseen päässeet lohdullisia tarinoita kuinka vähäisillä fysiikan taidoilla pääsitte sisään. Usein en edes hahmota lähtötilanne oikein, piirrän kuvat väärin, en tajua mitä kaavaa pitää käyttää. Tuntuu, että melkein jokaisessa fyssan tehtävässä on AINA joku kohta, jota en tajua ennen kuin vilkaisen vastauksia. Ja vielä sekin, että yhdenkin laskun laskeminen vie tuhottomasti aikaa, aikaa kemialta ja biologialta.

***avautuminen päättyy***

Odette

• Vieras
Vs: Fysiikkaidiootit
« Vastaus #1 : 23.04.08 - klo:00:02 »
Liityn joukkoon...

Mulla on ihan sama juttu, en osaa niin en osaa. Kemia kyllä sujuu ja biologia, mutta fysiikan kaikki osa-alueet tuntuu mahdottomilta. Mulla ei aina auta edes ne mallivastaukset, en tajua että miten niin se menee noin... Ainakaan jos mukana on kuvaajia tai jotain vektorijuttuja...  :eusa_sick:

Mulla on myöskin vähän asenneongelmaa mukana, oon aina ollut sitä mieltä että fysiikka on poikien juttu, en mä voi tajuta sitä kuitenkaan. Ja kun asenne on jo valmiiksi se että fysiikka on **** ja vaikeeta niin ei se ainakaan auta oppimista.

Poissa Dosentti

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Mies
  • LK
« Vastaus #2 : 23.04.08 - klo:00:40 »
Noh noh... Eka kirjoittaja osaa provosoida, kuten tarkoitus olikin =) Palataanpa taas asiaan eli fysiikan vaikeuteen. Kyseessä ei suinkaan ole (varsinkaan pääsykoetasolla) millään tavalla erikoinen aine, eikä sen ymmärtämiseen tarvita erityistä ainesta. Kyse on perslihasten eli m. gluteus maximuksen kestävyydestä. Laskurutiini voittaa vaikeudet fysiikan osalta. Laskurutiiniin taas pääsee laskemalla. Teekkarit tekevät itsestään usein turhan tärkeitä, kuten me medisiinaritkin omalla alallamme. Kaikille tsemppiä tulevaan kokeeseen riippumatta fysiikan taidoista! :)
-Turku on Suomen ketolehdokki-

Poissa lemontree

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • l
« Vastaus #3 : 23.04.08 - klo:09:42 »
Mä liityn myös fysiikkaidioottien joukkoon. Menin valmennuskurssillekin siksi, että oppisin fysiikkaa ja kemiaa, olisipa mulle vaan joku kertonut ettei valmennuskurssit todellakaan ole sellaisille idiooteille, jotka eivät lukiossa kyseisiä aineita kunnolla lukeneet! Tuolla kurssilla vain harva on abi, suurin osa teekkareita, valmiita diplomi-insinöörejä, farmaseutteja, biokemian opiskelijoita jne.
Kemiassa mä olen pysynyt hyvin kärryillä, tunnen jopa olevani siinä biologiaa vahvemmilla, kun biologiassa on niin hirveästi ulkoa muistettavaa asiaa. Sanokaa vain, että opettajaa on turha syyttää, mutta mun mielestä tässä on myös opetuksella osansa. Fysiikan tunnit kun on sitä, että taululla seisoo kaava ja laskeppa siitä joku todella monivaiheinen lasku ilman selityksiä. Fysiikan opettajan puhekin on aina "Jos otetaan esimerkiksi tilanne.. Ajatellaanpa että meillä olisi näin ja näin (piirrellen kuvioita) ja sitten.. Eikun, ei tämä olekkaan hyvä esimerkki. No kuitenkin, ymmärrätte mitä tarkoitan" Oikeasti! Mua on oikeasti kurssin alusta asti harmittanut, että menin heittämään nuo rahat hukkaan, olisi ensin pitänyt lukea iltalukiossa nuo fysiikat ja kemiat. Kemian ja biologian opetus onneksi on hyvää, tosin kemiankin tunnilla on oppinut, ettei tyhmiä saa kysellä.

Tulipas OT:tä, mua on vaan ketuttanut niin suuresti tuo valmennuskurssi, joka motivoimisen sijasta vain lannistaa. Lukiossa kävin tuota fysiikkaa 5 kurssia, joista sain ysiä ja kasia. Kai mä siis jotain olen osannut, nämä valmennuskurssin laskut vaan tuntuvat niin käsittämättömiltä, että tuntuu kuin en olisi ikinä laskuakaan laskenut fysiikkaa.

Noh, ainakin tiedän mitä sisäänpääsy oikeasti vaatii. Ensi vuonna sitten.  :roll:

PinkuPing

• Vieras
« Vastaus #4 : 23.04.08 - klo:10:49 »
Kyllä fysiikkaidiootitkin voivat päästä.

Itse en ole lukenut lukiossa fysiikkaa ja matikkakin oli lyhyenä versiona. Valmennuskurssin loistavan opettajan ja laskemisen & itkemisen & hampaiden kiristelyn ja tavaroiden heittelyn jälkeen jotain kuitenkin tarttui päähän. Kurssin alussa, kun kaikki esittelivät itsensä, oli karmiva olo, sillä koko suuresta porukasta meitä oli vain pari, joilla ei pohjalla lukion fyssaa. Loppu hyvin, kaikki hyvin, sisään mentiin ja parhaat pisteet fysiikan tehtävistä. Eli laskekaa, laskekaa ja laskekaa. Toivoa on!

Laskuintoa ja hurjasti tsemppiä loppumetreille  :D

lahna

• Vieras
« Vastaus #5 : 23.04.08 - klo:11:30 »
Noh noh... Eka kirjoittaja osaa provosoida, kuten tarkoitus olikin =) Palataanpa taas asiaan eli fysiikan vaikeuteen. Kyseessä ei suinkaan ole (varsinkaan pääsykoetasolla) millään tavalla erikoinen aine, eikä sen ymmärtämiseen tarvita erityistä ainesta. Kyse on perslihasten eli m. gluteus maximuksen kestävyydestä. Laskurutiini voittaa vaikeudet fysiikan osalta. Laskurutiiniin taas pääsee laskemalla. Teekkarit tekevät itsestään usein turhan tärkeitä, kuten me medisiinaritkin omalla alallamme. Kaikille tsemppiä tulevaan kokeeseen riippumatta fysiikan taidoista! :)
Taytyy tahan fyysikkona kommentoida etta fysiikka on kylla oikeasti vaikea aine eika fysiikka todellakaan ole laskemista! Ja lisata etta teekkarit eivat ole fyysikkoja... Joka tapauksessa, mita yo kirjoittaja varmaan tarkoitti on etta lukio/Galenos tasolla esitellyt fysiikan tulokset ovat hyvinkin maalaisjarjella ymmarrettavia, joten turha kaavojen pelko pois! Kannattaa aina yrittaa selittaa itselleen sanallisesti mita kukin kaava tarkoittaa, mita yhtalossa oikein tapahtuu, yrittaa vaikka visualisoida kuvattua fysikaalista tapahtumaa itselleen. Pitakaa aina mielessanne etta fysiikassa tai luonnontieteissa yleensakaan ei ikina ole mitaan mystiikkaa, kaikelle loytyy jarkeva syy, vaikka meno saattaakin valilla menna hyvin abstraktiksi     :eusa_shifty: 

Poissa Celder

• Ylivuotaja
  • tekn. yo.
« Vastaus #6 : 23.04.08 - klo:12:34 »
Taytyy tahan fyysikkona kommentoida etta fysiikka on kylla oikeasti vaikea aine eika fysiikka todellakaan ole laskemista! Ja lisata etta teekkarit eivat ole fyysikkoja... Joka tapauksessa, mita yo kirjoittaja varmaan tarkoitti on etta lukio/Galenos tasolla esitellyt fysiikan tulokset ovat hyvinkin maalaisjarjella ymmarrettavia, joten turha kaavojen pelko pois!

Teekkareita löytyy ihan laidasta laitaan, fysiikan opiskelijoista taloustieteilijöihin. Jokatapauksessa .. Omasta mielestäni lukiofysiikassa sähköopin kurssit olivat ne vaikeimmat, onneksi Galenoksen oppimäärään tätä ei hirveästi sisälly. Klassista mekaniikkaa ainakin itse opin muistamaan paljon paremmin kun opin pyörittelemään SI-järjestelmän yksiköitä. Vaikkei aina muistaisikaan mitä suuretta tietty symboli/kirjain kuvaa, kaavasta saa aina hyvän käsityksen mitä ollaan laskemassa. Omasta mielestäni kemia on näistä kahdesta luonnontieteestä vaikeampi, koska nimistön opettelu ottaa oman aikansa, ja lainalaisuudet ovat fysiikkaan verrattuna enemmän irrallisia kokonaisuuksia.

jlkyy

• Vieras
« Vastaus #7 : 23.04.08 - klo:13:52 »
Näinhän se varmaan on, ei ole kyse mistään avaruusfysiikasta. Olen suorittanut lukiossa vain naurettavat kolme fysiikan kurssia ja nekin todella huonolla menestyksellä. Pohjataso ratkaisee varmasti paljon. Toisaalta olen kyllä huomannut nyt pääsykokeisiin valmistautuessa, että se fysiikka on ihan loogista. Vaatisi vain järjettömästi työtä, jos haluaisin päästä edes tyydyttävälle tasolle pääsykoetta ajatellen. Siis iltalukioon fysiikan kursseille, paljon paljon laskemista, sitten valmennusmateriaalien laskemista jne.

Täytyy muuten sanoa, että lukiopohjalta ponnistaessa hyvä fysiikan kirjasarja ratkaisee paljon. Asiat voidaan selittää vaikeasti tai helposti, ja jos lukiokirja selitti asiat vaikeasti ne myös pysyvät vaikeina. Jos omassa lukiossani olisi käytetty kunnollista kirjasarjaa saattaisi tilanne olla aivan eri. Noh, ensi vuonna uudestaan, sittenpähän on kokonainen vuosi aikaa valmistautua. Prkl, valmistaudunkin sitten niin hyvin että sisään mennään varmasti!  :evil:

Poissa pulttigirl

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #8 : 23.04.08 - klo:19:48 »
***avautuminen alkaa***

>:(En osaa, en osaa! Fysiikka on niin ***** hankalaa. Kemia sujuu ja biologiaa sujuu hyvin alhaisella kitkakertoimella, mutta fysiikkaa en opi ehkä ikinä. Kertokaa vaikka lääkikseen päässeet lohdullisia tarinoita kuinka vähäisillä fysiikan taidoilla pääsitte sisään. Usein en edes hahmota lähtötilanne oikein, piirrän kuvat väärin, en tajua mitä kaavaa pitää käyttää. Tuntuu, että melkein jokaisessa fyssan tehtävässä on AINA joku kohta, jota en tajua ennen kuin vilkaisen vastauksia. Ja vielä sekin, että yhdenkin laskun laskeminen vie tuhottomasti aikaa, aikaa kemialta ja biologialta.

***avautuminen päättyy***

Ensimmäisenä tulee mieleen: onko sulla ketään osaavaa tuttua, joka voisi ihan kädestä pitäen neuvoa hankalissa kohdissa? Yleensä ihmiset neuvovat mielellään. Joskus asiat selviävät itsestään kun joku selittää ne vähän toisella tavalla kuin ne on itse ajatellut.
Toisekseen: aina kun tuntuu, että nyt on käsi helkkarin kipeä kirjoittamisesta ja pää räjähtää kun ei ymmärrä mitään, kannattaa pitää pieni hengähdystauko ja olla itselleen armollinen. Palaa sitten vaikka seuraavana päivänä asian pariin ensin kunnolla tahkottuaan, usein oma pää jauhaa itsekseen niitä pieniä tiedonpalasia sieltä järjestykseen yön aikana. Ok tietysti jos on hurja aikataulu ja pitäisi opetella miljoona asiaa, on varmaan melko vaikea asennoitua tähän näin mutta joskus aikalisä on ihan tehokas juttu.Asennoitumisesta vielä se, että joka välissä kannattaa hokea itselleen että tämä on ihan selvitettävissä oleva juttu, lääkikseen pääsee joka ainoa vuosi jos jonkinlaista yrittäjää ja heistä kaikki ovat ihan tavallisia ihmisiä.

Jos on kovinkin syvällinen ja perusteluja vaativa oppija, kannattaa pitää hermot kurissa, heittää aivot narikkaan ja sanoa itselleen "ok, tämä nyt vain menee näin ja minun pitää tämä opetella" ja muistaa samalla se päämäärä, mikä on edessä. Toinen yksinkertainen vinkki joka toimii ainakin mulla: kannattaa koko ajan olla skarppina sen suhteen että MITÄS TÄSSÄ TEHTÄVÄSSÄ NYT OIKEASTI KYSYTÄÄN? Alleviivaa pitkästä tehtävänannosta vaikka niitä olennaisia kohtia tai muotoilee tehtävän itse uudelleen omin sanoin suttupaperille. Joskus sitä omassa päässä kääntää ne asiat monimutkaisemmiksi kuin ne oikeasti ovatkaan. Välillä pitää osata löysätä, vaikka edes puoli tuntia kerrallaan. Eli jos itkettää, itke tai vedä kännit jos tuntuu siltä mutta heti sitten kuitenkin seuraavana aamuna seitsemältä laskinta kouraan. Olen aika samanlaisessa tilanteessa ja jollain tapaa numerovammaiseksi tunnustaudun. Kävin lukiossa muutama vuosi sitten tasan ne ensimmäiset pakolliset fy-ke-kurssit enkä kummallekaan ostanut edes oppikirjoja. Olen asennoitunut kuitenkin sillä tavalla, että kyllä minä nämä asiat opin kun näin haluan, vaikka sitten pitkän kaavan mukaan!  :) Olen hoonannut varmaan kymmeniä kertoja jotain yksiä ja samoja laskuja valmennuskurssimateriaaleista vain numeroarvoja vaihdellen, sitten kun vanhoissa pääsykokeissa on samansuuntainen tehtävä, tunnistan heti millä tavalla se toimii. Kun olen oikeasti niin käsi ja palikka tuossa fysiikassa enkä osaa sen kummemmin hienosti taiteilla, olen opetellut sen näin - suoraan esimerkeistä ja täysin mekaanisesti. Ihan oikeita vastauksia sieltä loppujen lopuksi on alkanut tippua. Sanotaan, että aivottoman kopioinnin sijasta tulisi opetella ajattelemaan itse eli ideaalitilanteessahan prosessi kävisi toisinpäin, mutta on se kyllä niinkin, että joskus ymmärrys tulee myöhemmin, kun on laskuja aikansa eri tavoin pyöritellyt. Ei mitään arvokasta/hyödyllistä opi kuin tekemällä itse. Jos on luonteeltaan semmoinen iloinen suhari, joka tekee ensin ja mieluummin ajattelee vasta sitten, kannattaa virheiden minimoimiseksi laskea niin paljon kuin vain ehtii. Itse lasken töissä ruokatunnilla ja tauoilla kun duunikaverit ovat röökillä. Lyhyittenkin laskutoimitusten tekemisessä tulee ihan väistämättä virheitä, jollei sitä rutiinia ole. Aina jää jossain välivaiheessa potenssi, kerroin tai etumerkki pois ja siinä menee sitten koko homma **** vaikka olisikin periaatteessa ymmärtänyt tehtävänannon oikein. Joku toinen voi sanoa toisella tapaa mutta nämä nyt toimii minulla. Tsemppiä vaan kuule hirveästi, kyllä se siitä varmasti iloksi muuttuu kun vain jaksaa olla sitkeä  :) itse olen vasta 09 hakemassa että hyvähän tässä on muka järkeä puhua, katsotaanpas sitten minkälaiseen paniikkiin olen itse ensi vuonna tähän aikaan onnistunut itseni lietsomaan...  :roll:
Jos et lopeta, et huijaa etk

Poissa Benjamin

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #9 : 24.04.08 - klo:14:02 »
Ilmottaudun siksi, että luin tasan yhden kurssin fysiikkaa lukiossa huonolla menestyksellä ja aikaa siitäkin tentistä on n.6 vuotta. Ei voinut vähempää kiinnostaa sillon.Että näin  8)

Opiskelin itsenäisesti tässä parissa kk kaikki kurssit, taso on siis sitä luokkaa...hmmm ::)
Nyt valmennuskurssilla pärjäsin kuitenkin aivan todella hyvin välikokeessa, reippaasti yli keskiarvon ja sentään ainut kurssilla joka ei ole lukenut pitkää fysiikkaa ja matematiikkaa? Olin ihan että mitä hä, enkö olekkaan tyhmä?? Mutta paljon on tullut laskettua kurssilla annettuja tehtäviä.  :wink:

jlkyy

• Vieras
« Vastaus #10 : 24.04.08 - klo:21:06 »
Pahimmalta fysiikassa tuntuu mekaniikka. On niin monta asiaa, jotka pitää ottaa huomioon. Pallo on narun päässä kepissä kiinni painovoima, ratakiihtyvyys jne. Päälle vielä vähän sinejä ja tangetteja  :eusa_sick:
Samoin statiikan laskut ovat yhtä tuskaa, nytkin pitäisi muutamaa laskea, mutta ei tahdo :cry:

Helpoimmilta tuntuvat Bernoullin yhtälöt ja muut kaikenlaiset virtaus- ja kaasujutut. Niitä sentään pystyy ajattelemaan ihan järjellä.

Poissa Luca

• Ylivuotaja
  • lääket.yo (Hki)
« Vastaus #11 : 25.04.08 - klo:09:38 »
Minusta mekaniikka on kaikista selkeintä ja loogisinta fysiikkaa mitä vain olla voi, sen sijaan sähköasiat ovat itselle paljon hankalampia sisäistää, tosin ei sähköfysiikkakaan ole ollenkaan mahdotonta, se vain vaatii hieman vaivannäköä.
« Viimeksi muokattu: 25.04.08 - klo:09:50 kirjoittanut Laser »
Jotain nokkelaa.

Poissa niira

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Hammasl
« Vastaus #12 : 26.04.08 - klo:16:47 »
tää on olevinaan tsemppaus. toivottavasti onnistuu... eli, itteä auttaa fysiikassa ja laskujen tekemisessä hurjasti se, että päätän yksinkertaisesti selvitä niistä. "Minähän nämä tehtävät selätän" tai "ei nää nyt niin vaikeita voi olla etten tajuais" lauselmat on tullu moneen kertaan laskujen äärellä hoettua, ja jotenki ne aina auttaa. Kammottavissa pattitilanteissakin (ja niitähän tulee useinkin...) Myöski se, että lähestyy niitä tehtäviä rohkeasti, piirtelee kuvia ja kirjoittelee kaikenlaisia mahdollisia kaavoja paperille ja yrittää ottaa asian kerrallaan. Mitä on laskemassa, miten se kysytty suure määritellään jne. Nämä toimii mulla, ja suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Jokaiselle löytyy varmaan se oma tyyli hahmottaa asioita, ja uskon, että fysiikkaa voi kyllä hoksia ja tajuta esim pääsykokeissakin aivan hyvin, vaikkei pohjalla olisikaan lukion pitkä fysiikka tms. Vaatii vaan päättäväisyyttä ja sitä ittensä tsemppausta. Älkää antako itsenne huijata itseänne, ettette muka osaisi tai oppisi, se on täyttä palturia. Tsemppiä hurjasti laskuihin, painun itsekin tehtävien äärelle tästä. Minähän ne tehtävät selätän...  ;D

jlkyy

• Vieras
« Vastaus #13 : 27.04.08 - klo:21:39 »
Huh huh. Käyn valmennuskurssia fysiikan osalta ja tuntuu, että uutta asiaa tulee paljon. :tuskanhiki: Pelottaa ihan oikeasti, kun en ole ehtinyt vielä lukemaan G:stä kuin ensimmäisen luvun. Kaikki aika on mennyt fysiikan ja kemian laskemiseen ja opetteluun, lisäksi olen opiskellut valmennusmateriaaleista biologian pääkohdat ja vilkuillut välillä G:n kuvia. Tuntuu, että aika tässä loppuu kesken.

Sinänsä fysiikan opiskelussa auttaa tosi paljon, jos joku on selittämässä tehtäviä, itseopiskellessa ei välttämättä tajua jotain tosi yksinkertaisia perusjuttuja, ja valmennuskurssilla on usein  :idea: tunne. Toisaalta joskus on ihan toivottomasti pihalla, mutta tässähän pääsee harjoittelemaan sitä lääkärin työssä tarvittavaa epävarmuuden sietokykyä.

Mukavaa, että tähän ketjuun tuli monia postauksia, en ole ainoa fysiikkaidiootti, jihuuu! ;D

Poissa Fisteli

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #14 : 06.05.08 - klo:18:16 »

Pitakaa aina mielessanne etta fysiikassa tai luonnontieteissa yleensakaan ei ikina ole mitaan mystiikkaa, kaikelle loytyy jarkeva syy, vaikka meno saattaakin valilla menna hyvin abstraktiksi     :eusa_shifty: 

Mitä ihmettä? Fysiikassahan ei löydy mitään "järkeviä syitä", vaan kyseessä on melko filosofinen malli maailmasta (joka toimii varsin hyvin!).  Omasta mielestäni lähellä mystiikkaa ovat mm. käsitteet "voima" ja "sähkö". Vai mitä konkreettista tai maalaisjärjellä ymmärrettävää näissä on?  Kyseessähän on näkymättömiä ilmiöitä, joiden toimivuuteen meidän on luotettava. Lisäksi näiden ilmiöiden olemusta voimme lähinnä sivuta erinäisillä kokeilla, vähän kuin uusplatonistit jumalaa.   
« Viimeksi muokattu: 06.05.08 - klo:18:27 kirjoittanut Fisteli »

Seuraa meitä