Kirjoittaja Aihe: Fysiikkaidiootit  (Luettu 18140 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa natski

• Ylivuotaja
  • l
Vs: Fysiikkaidiootit
« Vastaus #45 : 31.05.09 - klo:00:05 »
joo eipä taida enää olla mahdollista selättää pääsykoetta osaamatta fysiikan laskuja, ku harvemmin niistä muistakaan pystyy syystä tai toisesta täysiä saamaan...

Poissa Mitlu

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #46 : 09.07.10 - klo:12:04 »
Muistelinkin, että täältä löytyi tällainen vanha ketju. Olen pohtinut tätä fysiikkaidiotismi-asiaa nyt aika paljon, sattuneesta syystä. Olen itse lukenut siis vanhan oppimäärän mukaiset laajat kurssit ja saanut niistä ihan hyviä kurssiarvosanoja (8-9). Ikinä mulla ei kuitenkaan ole ollut sellaista oloa, että olisin osannut asiat, eikä kirjoituksissa tullut mieleenkään, että olisin lähtenyt reaalikokeeseen vastaamaan luonnontiede-asioita (pidin sitä suorana harakirinä).

Nyt kun olen aloittanut kertaamisen, olen muutaman kerran tuskastunut siihen, että tavallaan odotan, että asiat olisivat yhtäkkiä selvänä päässä (mitä 15 vuoden tauon jälkeen eivät todellakaan ole) ja että laskujen pitäisi mennä ensimmäisellä kerralla oikein. Jos jään junnaamaan johonkin tehtävään puoleksi tunniksi tai tunniksi, iskee ahdistus, että jos en näitäkään osaa, niin turha varmaan edes yrittää enempää. Ja kuitenkin tiedän, että kun osa laskuista menee suhteellisen helposti ja tiedän, että pohdin näitä asioita nyt enemmän kuin kouluaikoina, peruslähtökohdat ovat kuitenkin paremmat kuin silloin joskus. Omassa vanhassa kirjasarjassani on ns. tähtitehtäviä (eli vaikeita/soveltavia) ja huomaan, että koska mulla kouluaikoina oli tähtitehtävä-kammo, niin sama fiilis alkaa iskeä taas. Olenkin pakottanut itseni laskemaan tähtitehtäviä ihan vaan sen takia, että ne ovat kuitenkin vaikeimpia.

On lohdullista tietää ja kuulla vertaiskertomuksia, että asiat voi oppia, kun vaan yrittää ja laskee tarpeeksi, ja mä luulen, että itselleni olisi hyväksi käydä läpi pahimpia knoppikohtia jonkun opettajan kanssa ts. tuntuu siltä, että jotkut tietyt "virheajatusmallit" vaikeuttavat tietyntyylisten laskujen ratkaisua ja mitä aiemmin nuo virheajatusmallit saisi karsittua, se helpottaisi luultavasti oppimista myös jatkossa.

Kaikenkaikkiaan alan kallistua vahvasti sen teorian puoleen, että saatan olla itse itseni suurin vihollinen, erityisesti mitä tulee oppimiseen. Niin kauan kuin oma identiteetti on "en ole ikinä ollut superhyvä fysiikassa ja kemiassa" (vaikka siis lukion numerot todistavat toista), en tule ikinä olemaan superhyvä, tai edes hyvä.

Eli jos jollain on hyväksi havaittuja keinoja oman ajatusmaailman muokkaamiseen tässä suhteessa, vinkkejä vastaanotetaan.  :)
House MD: "There's something freeing about being a loser, isn't there? - You were doing better before you had a good idea."

lääkäri10

• Vieras
« Vastaus #47 : 09.07.10 - klo:12:38 »
Silloin kun et ymmärrä asiaa/laskua, lue edellä olevia asioita sillain, että samalla selittelet ne itsellesi. Kun katsot esimerkkilaskuja, selitä koko ajan itselesi esim.ääneen mitä siinä tehdään.Fysiikan laskuthan ovat oikeastaan peruslaskuja. On vaan pakko opiskella lyhenteet kunnolla, niin on laskuissa helpompi edetä ja ymmärtää.

Poissa Mitlu

• Ylivuotaja
« Vastaus #48 : 09.07.10 - klo:13:09 »
Eniten päänvaivaa tuottavat ovat yleensä niitä, joista ei löydy mistään esimerkkejä edes soveltavin osin. Eilen löysin vihdoin ja viimein avaimen yhden tehtävän ratkaisuun Tiede-foorumin keskustelupalstalta googlaamalla, kun siellä oli joku kysellyt vähän samantyyppisen tehtävän ratkaisumallia. Mut kaipa näissä etsinnöissäkin oppii lisää.  :) Ja osa kirjan esimerkeistä on sellaisia, etten ymmärrä niidenkään yhtälöitä tai lukujen sijoitteluja, kun niitä ei ole juurikaan avattu tai selitelty, että mistä jotkut luvut otetaan. On vaan sijoitettu numeroita kaavaan, jota on ensin vähän johdettu. Mutta olen merkinnyt noi kinkkiset kohdat erikseen punaisella, että palaan niihin joskus myöhemmin.
House MD: "There's something freeing about being a loser, isn't there? - You were doing better before you had a good idea."

Poissa untuva

• Ylivuotaja
  • ELK
« Vastaus #49 : 09.07.10 - klo:13:12 »
Joskus talvella, laskiessani erään valmennuskurssiyhtiön fysiikan materiaaleista laskuja, meinasi mennä (/ meni) hermot juuri tuohon, että mallivastauksessa on vain alkukaava, sitten se lopullinen johdettu kaava ilman mitään selityksiä ja seuraavaksi suunnilleen vain tulos.

ANTEEKSI VAIN MUTTA MITEN SELLAISESTA ON TARKOITUS OPPIA MITÄÄN? :P

Poissa taara

• Ylivuotaja
  • 3. haku 201?
« Vastaus #50 : 09.07.10 - klo:15:16 »
Joskus talvella, laskiessani erään valmennuskurssiyhtiön fysiikan materiaaleista laskuja, meinasi mennä (/ meni) hermot juuri tuohon, että mallivastauksessa on vain alkukaava, sitten se lopullinen johdettu kaava ilman mitään selityksiä ja seuraavaksi suunnilleen vain tulos.

ANTEEKSI VAIN MUTTA MITEN SELLAISESTA ON TARKOITUS OPPIA MITÄÄN? :P

Juu olen huomannut saman. :mad:

Ja Mitlu, mulla on hyvin paljon samanlaisia tuntemuksia kuin sinulla! Joissain osa-alueissa saattaa mennä kaikki laskut ihan silleen sujuvasti, ja tulee tunne että jee, mä osaan. Sitten tuleekin joku juttu että ei meinaa tajuta ollenkaan mitenkään ratkaisua. Oon saattanut jotain laskua miettiä tyyliin pari tuntia enkä sittenkään välttämättä ole löytänyt vastausta. Tosin olen päättänyt että en nyt lannistu vaikka joku lasku jäisi vaikka vielä epävarmaksi, koska voihan olla että sillä ei mitään tekiskään (pääsykokeessa). Siis eihän niitä epävarmoja laskukohtia saisi jäädä mutta jos meinaa luovuttaa tyyliin kokonaan sen takia ettei "muka osaa mitään" niin parempi mennä eteenpäin ja juuri vaikka palata sitten myöhemmin tutkimaan uudestaan. Mäkin käytän välillä googlea apuna.
Ja olen huomannut että joskus sitä osaa jonkun vaikean laskun kun on ensin tehnyt eteenpäin niitä laskuja... Tosin paras on kai yrittää opiskella vaikka jonkun muun avustuksella jos asiat ei aukene yksin. Mun siskon mies on fysiikan ope lukiossa ja häneltä on saanut onneksi käypää apua. Ja tietty tämä palsta on mainio "apu-ope". ;D
Kemiassakin mulla tuntuu välillä olevan vaikeuksia, kun vaikka saattaa osata tehdä jotain kohtuuvaikeitakin laskuja niin sitten jotkut tietyt perusasiat on vielä liian heppoisilla pohjilla.... Pitäisi vielä kerrata alusta alkaen nekin. Kun jotenkin tuntuu että kaikki ei aukea heti ensi lukemalla vaan vasta sitten...kymmenennellä? kerralla. :P
Mutta kyllä ne asiat aukenee ajallaan! Näin ainakin toivon ja uskon. :smile:
"Jos rajoitat valintasi vain siihen, mikä näyttää mahdolliselta ja järkevältä, kadotat samalla yhteyden siihen mitä todella haluat, ja kaikki mitä jää jäljelle, on kompromissia."

lääkäri10

• Vieras
« Vastaus #51 : 09.07.10 - klo:15:33 »
Totta on, että jostakin esimerkeistä jätetään myös välivaiheita pois. Yhtäkkiä onkin jokin vaihe ja jää pähkäilemään, mistä se sitten tulee. Ainakin kemian kirjoissa olen huomannut, että jossain alussa on vain kaikki vaiheet näkyvillä, mutta sitten niitä aletaan karsimaan. Siksi on tärkeää edetä alusta loppuun menetelmällä.

Poissa Odile

• Älyvuotaja
  • **
  • LK Hki
« Vastaus #52 : 09.07.10 - klo:18:37 »
Fysiikkaidiootti täälläkin ilmoittautuu.  Lukiossa olen minäkin sitä lukenut useamman kurssin, mutta liekö tieto haihtunut jo päästä...

Mullakin ongelma on selkeästi enimmäkseen pään sisällä. "Fysiikka on poikien juttu ja mun ei tarviikaan tajuta."  ;D
Mutta nyt on vihdoin otettava itseään niskasta kiinni ja istuttava kiltisti fysiikan kirjojen ääreen ensi vuotta varten. Ei noista pääsykokeista kyllä ilman rautaista laskurutiinia selviä.

Poissa Shanti

• Perusvuotaja
« Vastaus #53 : 10.07.10 - klo:13:09 »
Mulla oli ennen sama ongelma, että suorastaan pelkäsin kemiaa, fyssasta puhumattakaan, enkä uskonut niitä voivani edes oppia. Sitten katkaisin tietoisesti "negatiivisen itsepuheluni", ja aloin puhelemaan itselleni juttuja tyyliin "olenpas mä hyvä tässä, ja kylläpäs mä suorastaan rakastan tätä, ah ihanaa, nyt mä oivallan tämän, ja tämä on mulle helppoa", ihan huumorillakin siis, mutten antanut kielteisille ajatuksille enää sijaa. Lopputuloksena siis se, että todella rupesin tykkäämään kemiasta (fysiikkaa rupesin vasta sietämään...) - sisäänpääsystä puhumattakaan :)

Poissa duckling

• Perusvuotaja
  • l
« Vastaus #54 : 10.07.10 - klo:21:18 »
en oo koskaan pitäny itteeni matemaattisesti lahjakkaana - päinvastoin matemaattiset aineet ovat aina tuntuneet vaikeimmilta. Olin vielä ylä-asteen jälkeen menossa lyhyeen matikkaan, mutta nyt sit päädyinkin kirjoittamaan pitkästä matikasta L  :o (putosin pyllylleni kun kuulin)

Pointtini siis on et vaikeetkin asiat muuttuu helpoiks kun niitten eteen tekee töitä, eikä anna niitten tuntua ylivoimaisilta. kokemusta on  :wink:

Poissa Odile

• Älyvuotaja
  • **
  • LK Hki
« Vastaus #55 : 10.07.10 - klo:21:36 »
Itsekin kirjoitin pitkästä matikasta L, ihan odotetusti vielä, koska matematiikka on ollut aina mulle helppoa. Jostain syystä kaikki olettaa, että jos matikka on helppoa niin sitten on fysiikkakin, mutta ainakaan mulla se ei mee niin, ei todellakaan... Valitettavasti.  ::)

Poissa duckling

• Perusvuotaja
  • l
« Vastaus #56 : 11.07.10 - klo:02:32 »
Itsekin kirjoitin pitkästä matikasta L, ihan odotetusti vielä, koska matematiikka on ollut aina mulle helppoa. Jostain syystä kaikki olettaa, että jos matikka on helppoa niin sitten on fysiikkakin, mutta ainakaan mulla se ei mee niin, ei todellakaan... Valitettavasti.  ::)

:eusa_think: eipä kai, mut kyllä siitä apua ainakin on.... laskemistahan se fysiikkakin on, kuhan löytää oikean lähestymistavan ongelmaan. Se taas onnistuu kun tekee tehtäviä ja lisää tehtäviä ja vielä vähän tehtäviä.

(onneks lääkiksessä on sit enää hyvin vähän fysiikkaa  :smile: )

Poissa Sammakko

• Alkuvuotaja
« Vastaus #57 : 01.12.18 - klo:16:00 »
Kiitos tästä ketjusta, ihmiset!  :) On niin lohdullista, että en ole ainoa, joka hieroo naamaa ja itkeskelee verta fysiikan laskujen äärellä.  Olen huomaavinani, että juuri fysiikan tunneilla on poikkeuksellisen hiljaista, juuri kukaan ei tohdi kommentoida tai kysyä mitään  ::) Toisin kuin vaikka kielissä. Tosielämässä nämä "idioottiudet" ei tule siis juurikaan esille varmaankin siksi, kun kukaan ei halua leimautua tyhmäksi. Täällä internetin ihmemaassa on helpompi tunnustaa kuolevaisuutensa. Paljon on toki kiinni myös opettajasta, joidenkin tunneilla vain on inhimillisempi ilmapiiri...

Seuraa meitä