Hei,
Olisi mielenkiintoista vähän kuulla teiltä hakijoilta ja jo sisäänpäässeiltä, että kuinka monta hakuyritystä teillä on ollut takana ja miten olette menestyneet tai pystyneet kehittämään tasoanne hakuvuosien välillä?
Tietysti yksi tärkeä kysymys on valmistautuminen. Kuinka kauan käytitte aikaa niin sisäänpäässeet kuin hakijatkin valmistautumiseen? Milloin aloititte ja montako tuntia käytitte päivässä aikaa lukemiseen?
Se on selvää, että lääkikseen pääsy vaatii niin perustasoiselta kuin jopa vähän "paremmaltakin" kovaa työtä. On käynyt foorumeilta ja ihmisten puheistakin ilmi, että perustasoinen (B-M papereilla kirjoittaneet) ovat päässeet keskimäärin 3-4 yrittämällä, kun taas vähän paremmin kirjoittaneet (E-L) 2-3 yrittämällä. Tämä siis ihan karkeasti kuvattuna. Toki muutkin asiat aina vaikuttavat onnistumiseen; tuuri, paineensietokyky, henkinen mielentila yms. Maratoniin voi henkisesti ja fyysisesti treenata kuka vaan sitkeästi, mutta pika-aitoja ei kuka tahansa noin vain hyppele
Itse olen hakenut hampaalle ekalla hakukerralla 4,5 kk valmistautumisella ilman valmennuskurssia ja päivittäinen lukuaika oli 4-6 h välillä, mutta pääsääntöisesti kuitenkin 6 h (ilman taukoja laskettuna) ja usein vklt olleet vapaita, toki kevättä kohti tiivistin tahtia. Voin kyllä sanoa, ettei se riittänyt yhtään mihinkään. Noh, menestys oli sen mukainen, ettei asioita hallinnut läheskään riittävästi ja sain ekalla yrittämällä 22+rapiat skaalattua pistettä (sis.pääsyraja ollut skaalattuna silloin 51-55 pisteen luokkaa riippuen hakukohteesta). Tämän jälkeen sain vaan lisää buustia yrittää uudelleen ja motivaatio nousi entisestään. Tämä vuosi oli sitten toinen hakukerta ja aloitin lukemisen jo syyskuun puolivälin tienoilla ja 6 h arkipäiväisellä lukemisella ja joskus luin satunnaisesti lauantaisinkin. Olin valmennuskurssilla ja koin sen ihan hyödylliseksi. Keväällä kiristin ihan reilusti tahtia ja luin jossain kohtaa miltei joka päivä. Koin sen hyödylliseksi, koska tuntui että taso nousi vielä entisestään. Mutta sitten kaatui koko pääsykoe, kun valintakriteerit muuttuivat ja tuli tämä surullisen kuuluisa etäkoe. Noh siinä kävi sitten niin, että sain 55 p/115 p ja hampaan raja oli sen 61 p eli ei jatkoon. No se jäi tietysti kirvelemään, koska uskoin että olisi ollut ihan hyvät saumat jatkoon ja jäi harmittamaan ehkä eniten se, kun ei tiedä millainen taso olisi ollut ihan oikeassa kokeessa. Luulen, että rajojen alapuolelle jäi minun lisäkseni myös paljon potentiaalisia hakijoita, jotka olisivat voineet menestyä ihan oikeassa kokeessakin.
Ei auta itku markkinoilla ja uutta yritystä vaan putkeen

Aloitin lukemisen jo heinäkuun alussa kohti 2021 pääsykoetta. Ajattelin, että nyt aloitan oikeasti hyvissä ajoin ja tästäkin vaan noustaan. Mutta sitten sain työtarjouksen ja soppari on lokakuun loppuun asti. Ajattelin, että jes taloudellinen tilanne kohenee huomattavasti ja raha tulee todella tarpeeseen, mutta sitten mietin tuota valmistautumista. Työn takia "menetän" vähän reilu 3 kk lukuaikaa ja vähän pelkään, että voisiko jäädä siitä kiinni se ensi vuoden sisäänpääsy, koska olin päättänyt että ensi vuonna ollaan todellakin sisällä (vaikkei tietenkään mikään ole varmaa, mut asenne ratkaisee, right?). Nyt pääsisin aloittamaan vasta marraskuussa, vaikka olin pohtinut vakavasti että lukisin välillä töiden jälkeen ja viikonloppuisin, mutta jaksaisinkohan? Lähipiiri on ollut sitä mieltä, ettei pari kk luku-urakkaa kaada ja pieni työputki voi antaa vaan lisää draivia opiskeluun, mutta mene ja tiedä.