Kirjoittaja Aihe: Kohteena lääkis: Kevät 2021  (Luettu 8256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elukka25

• Satunnaisvuotaja
Vs: Kohteena lääkis: Kevät 2021
« Vastaus #75 : 11.01.21 - klo:17:51 »
Kiva, että täälläkin on vielä edes vähän porukkaa pitämässä sivua hengissä!  :)  Saa nähdä millainen kevät tulee, mutta toivon, ettei ainakaan niin sekainen kuin viime kevät  ;D  Jotenkin en ole vieläkään ymmärtänyt tämän ennakkomateriaalin ideaa, sillä keitä sen on tarkoitus palvella? Asiaa on muutenkin niin paljon, että kysymyksiä voisi tehdä loputtomasti niistä. Jos sen tarkoitus on auttaa ensikertalaisia, niin heillehän tulee vain enemmän luettavaa ja heille on jo kiintiöt ja todistusvalinnat, joten ei se syy voi olla oikein sekään (tai voi olla mutta ei siinä olisi oikein järkeä  ;D ). Onko tässä taas perinteinen ongelma, että jotain uutta pitää aina keksiä, että voi sitten perustella, että on täällä töitä tehty.  ;D  No se siitä ihmettelystä! Tsemppiä täältä myös kaikille muille ja eiköhän tänä vuonna koe ole ainakin normaalisti!  :)

Valmennuskeskuksen sivuilla taisi olla analyysi tästä, että ketä tämä ennakkomatsku palvelee...jos en ihan väärin muista, niin siinä arveltiin että sillä halutaan erottaa ne hakijat, jolla on nopea hahmottamiskyky vrt. valmentautuminen samalla materiaalilla, (lukion oppimäärät fy, ke, bi), joskus jopa useamman vuoden. Nyt halutaan saada samaa "ilmiötä" aikaiseksi, kuin oikiksen ja psykan pääsykokeissa, jossa joka vuosi on eri matsku pääsykokeessa ja ne joilla on nopea kyky omaksua tietoa, on tällä menetelmällä vahvoilla. Lisäksi on esitetty arvioita, että materiaalista tulee vain monivalintaan kysymyksiä. Tätä menetelmää on käytetty AMK-pääsykokeissa, eteenkin SOTE-aloilla. Siis, että on ennakkomatsku, joista esitetään sitten hyvinkin moniselkoisia monivalintakysymyksiä.
Kiitos hyvää pohditaan  :idea: Silti vähän mietityttää, kun yli puolet valitaan kuitenkin pelkällä todistutuksella, niin miksi halutaan sitten kuitenkin porukkaa, joilla on nopeaa hahmottamiskykyä (enkä tietenkään tarkoita, etteikö sitä heillä voisi olla, mutta pointti tuli varmaan selväks  :D ). Tai miksi siitä pitäisi rankaista, jos on joutunut monta vuotta hakemaan. Kokeet ovat myös joskus hieman tuuristakin kiinni ja tuskin sinne koskaan huonoja pääsee sisään. Tämähän nyt periaatteessa tarkoittaisi sitä, että sinne on päässyt porukkaa, joilla ei ole nopeaa hahmottamiskykyä. :eusa_think: No mene ja tiedä. Varmaan voi hyvinkin liittyä paljon monivalintoihin.. eikös silloinkin, kun kokeeseen jaettiin materiaalia, niin se materiaali liittynyt niihin suurimmaksi osaksi  :eusa_eh:

Poissa Elukka25

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #76 : 11.01.21 - klo:18:01 »
Hei!

Olen lukenut Mafyn  ja Valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaalien avulla marraskuusta lähtien. Sellaista mietin, että onko teillä käytössä lukion kirjoja näistä aineista ja jos näin, niin oletteko kokeneet ne hyödyllisiksi? Oma tilanteeni on suht hyvä, enkä tarvitse apua ihan perusjuttuihin vaan enemmän soveltamiseen jne. Muuten ostaisin toki kirjat, mutta kyseessä on kuitenkin jonkinlainen taloudellinen panostus, niin siksi pohdin.  Bilsasta kyllä ostan pari kirjaa, mutta enimmäkseen noita kemman ja fyssan kirjoja pohdiskelen. Eli onko teoriasta ollut hyötyä? Tiivistelmät löytyy mafysta ja vkeskuksen matskuista valmiiksi.
En tiedä onko noista kirjoista niin suurta hyötyä, että kannattaa kaikki ostaa, jos asiat tajuaa hyvin muutenkin. Aika kattavasti noissa itseopiskelumateriaaleissa on käyty asiat läpi. Tosin itsellä tuntui, ettei se materiaali riittänyt avaamaan viime vuoden tehtävää numero 10. Tosin luin kyllä siitä kurssista kirjankin ja silti tehtävä ei auennut, joten ehkä vika oli vain tekijässä.  ;D Itse en ostaisi, mutta ei se välttämättä tarkoita sitä etteikö niitä kannattaisi ostaa  :confused2:

Poissa Betula

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #77 : 11.01.21 - klo:21:02 »
Tosi hyvät pointit heitit Elukka25. Kuljeskelin mielessäni vähän samoja ratoja, silloin kun eka kuulin tuon Valmennuskeskuksen analyysin. Kysyin myös sitä, että miksi sille puoliskolle, joka ei pääse todistuksilla ois sit niin tärkeä se nopea omaksuminen? Nyt tässä kirjoittaessa tuli mieleen, että siinä videoanalyysissä taidettiin vastata, että sillä (nopea omaksuminen) halutaan jotenkin saada laajempi opiskelijakirjo valittua. Sitä vois verrata siihen, että joku on hyvä laskemisessa, toinen kirjoittamisessa - toinen siis ei ole toista heikompi. Vahvuudet löytyvät vain eri osioissa/alueilla. Jotenkin näin mä käsitin sen siitä analyysistä.
« Viimeksi muokattu: 11.01.21 - klo:21:04 kirjoittanut Betula »

Poissa Elukka25

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #78 : 11.01.21 - klo:22:58 »
Tosi hyvät pointit heitit Elukka25. Kuljeskelin mielessäni vähän samoja ratoja, silloin kun eka kuulin tuon Valmennuskeskuksen analyysin. Kysyin myös sitä, että miksi sille puoliskolle, joka ei pääse todistuksilla ois sit niin tärkeä se nopea omaksuminen? Nyt tässä kirjoittaessa tuli mieleen, että siinä videoanalyysissä taidettiin vastata, että sillä (nopea omaksuminen) halutaan jotenkin saada laajempi opiskelijakirjo valittua. Sitä vois verrata siihen, että joku on hyvä laskemisessa, toinen kirjoittamisessa - toinen siis ei ole toista heikompi. Vahvuudet löytyvät vain eri osioissa/alueilla. Jotenkin näin mä käsitin sen siitä analyysistä.
Okei kiitos!  :) Ja varmaan joku tuollainen idea tässä on. Ei silti oikein sovi omaan ajatteluun tämä, että tällä nykyiselläkö sinne on sitten saatu vain samanlaista porukkaa  ;D ja kuitenkin reilu puolet pääsee todistuksella, niin en nyt ihan hirveästi usko, että se opiskelijakirjo enää tästä hirveästi laajenee  :eusa_eh: mutta eipä tämä ole minun uskosta kiinni tai omissa päätettävissä, kunhan mietin asiaa ja mukavaa, että sain vastausta!  :peukku:

Poissa Katjusha

• Perusvuotaja
« Vastaus #79 : 12.01.21 - klo:10:17 »
Joo-o, saapa nähdä, mikä se matsku sitten toden totta on!
Lukiokirjoista, hankin ne viime toukokuussa, koska lukiosta on mulla 100 vuotta, eikä mafy ollut vielä auennut, olinkohan vielä ilmoittautunutkaan. Tein lukiotehtäviä sen 3,5 kuukautta pohjiksi. Noista kirjoista on aika vähän hyötyä enää tässä kohtaa, enemmän kertaukseen käytän Mafyn tekemiäni tehtäviä vaikkapa tuossa Fysiikan II-osion kimuranteissa tehtävissä, missä aiheet hyppii laidasta laitaan. Ei silti, useinkaan en pääse lähtötietojen kirjauksesta eteenpäin ja epätoivo iskee. Mutta eteenpäin sano mummo lumessa, eikaitässäautakuyrittää!

Poissa Tane

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #80 : 12.01.21 - klo:12:55 »
Mielenkiintoista kuulla miten ammattivalmentajat Valmennuskeskuksella on tuota ennakkomateriaalia perustelleet ja analysoineet, joten kiitos Betula jakamisesta.
Katjushalle vai oliko se hakija92, joka niistä lukion kirjoista kirjoitteli, niin noista yo-materiaaleista sanoisin omasta puolesta, että kun kävin aikuislukion käytin lukion oppikirjoja, mutta kun viime vuonna siirryin Mafyn oppiin ja sen jälkeen en ole kirjoja enää tarvinnut/avannut. Olen myös pähkäillyt sitä, että pitäisikö päivittää ja ostaa uudet kirjat, sillä mun lukiokirjat ovat jo 10 v vanhat. Mutta sitten olen tullut tulokseen, että Mafyn materiaaliahan päivitetään sen uuden oppimissuunnitelman mukaan, niin siellä on varmaan uusimmat tiedot, kuvat ja muu materiaali. Eli en ole ostanut uusia kirjoja. Ihmisen biologiaa oon miettinyt kuvien takia (kun kokeessa aina on joku tunnista kuvasta tehtävä), mutta toisaalta nekin kuvat voi olla otettu muualta kuin lukion kirjoista, niin oon kyllä miettinyt paljonkin, että kannattaako uusia kirjoja enää hankkia. Joten toistaiseksi kirjat ovat vielä kaupan hyllyllä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.21 - klo:13:10 kirjoittanut Tane »

Poissa Katjusha

• Perusvuotaja
« Vastaus #81 : 12.01.21 - klo:14:20 »
Tane, se on just näin, että mafylla ja muilla valmennuksilla on päivitetyn OPSin mukaiset matskut. Ja mitä kovasti arvostan, esim. fysiikassa kun on ihan hiton laaja alue (8 kurssia), niin se on hyvä, että joku on pohtinut painotukset vastaamaan lääkiksen pääsykoetilannetta.

Poissa hakija92

• Alkuvuotaja
« Vastaus #82 : 13.01.21 - klo:22:05 »
Mielenkiintoista kuulla miten ammattivalmentajat Valmennuskeskuksella on tuota ennakkomateriaalia perustelleet ja analysoineet, joten kiitos Betula jakamisesta.
Katjushalle vai oliko se hakija92, joka niistä lukion kirjoista kirjoitteli, niin noista yo-materiaaleista sanoisin omasta puolesta, että kun kävin aikuislukion käytin lukion oppikirjoja, mutta kun viime vuonna siirryin Mafyn oppiin ja sen jälkeen en ole kirjoja enää tarvinnut/avannut. Olen myös pähkäillyt sitä, että pitäisikö päivittää ja ostaa uudet kirjat, sillä mun lukiokirjat ovat jo 10 v vanhat. Mutta sitten olen tullut tulokseen, että Mafyn materiaaliahan päivitetään sen uuden oppimissuunnitelman mukaan, niin siellä on varmaan uusimmat tiedot, kuvat ja muu materiaali. Eli en ole ostanut uusia kirjoja. Ihmisen biologiaa oon miettinyt kuvien takia (kun kokeessa aina on joku tunnista kuvasta tehtävä), mutta toisaalta nekin kuvat voi olla otettu muualta kuin lukion kirjoista, niin oon kyllä miettinyt paljonkin, että kannattaako uusia kirjoja enää hankkia. Joten toistaiseksi kirjat ovat vielä kaupan hyllyllä.
Kiitos tiedosta. Näin vähän ajattelinkin, että kirjat jäisivät ehkä ilman sen kummempaa käyttöä. Välillä vain tuntuu, että noissa itseopiskelumateriaaleissa on niin suppeat teoriat, että haastavimpien laskujen kanssa tulee melkein aina jonkinlaista ongelmaa. Mutta onneksi vielä tässä vaiheessa on aikaa jäljellä opiskeluun. Ihmettelen myös miksi hemmetissä piti tunkea tuo lisämatsku kokeeseen. Yo-todistuksella on jo nyt mielestäni helpompi päästä sisään, niin miksi ihmeessä mahdollisesti vaikeutetaan pääsykoekiintiössä pyrkien urakkaa/tuoda lisästressiä? Itselläni ahdistaa tuo todella paljon. Mutta eipäs auta kuin yrittää saada kertailutkin valmiiksi jo huhtikuun loppuun mennessä, niin voi sitten käyttää kaiken ajan siihen lisämatskuun, mikäli tarve vaatii.

Poissa Katjusha

• Perusvuotaja
« Vastaus #83 : 18.01.21 - klo:12:09 »
hakija92, olen samaa mieltä, että teoriat saattaa olla liian suppeat valmennusmatskuissa. Olen todella pulassa fysiikan kanssa, ja vaikka olen käyttänyt siihen yli 50% opiskeluajasta, ei varmuutta tekemiseen vaan löydy. Alkaa epäillä omia opiskelijankykyjään...! Kun iso kuva on kahlattu, niin sitten vaan niihin kiperimpiin kyssäreihin kiinni tiukemmin. Jotkin aihealueet on vaan itselle niin vaikeita, että ei puhuta siitä kuuluisasta "rutiinista" vielä :)!

Poissa Tupu2021

• Alkuvuotaja
« Vastaus #84 : 18.01.21 - klo:23:13 »
Ajattelitteko sitä teoriaa, mikä antaisi pohjaa monivalintaan esim. seuraavanlaiselle kysymykselle:

Kondensaattorien levyt kytketään virtamittariin. Toiseen levyistä kohdistetaan monokromaattista valoa ja valosähköisen ilmiön takia havaitaan virta. Mitkä seuraavista väitteistä pitävät paikkansa:

a) ilmiö voidaan selittää valon hiukkasluonteen avulla
b) Klassinen fysiikka selittää ilmiön
c) Irronneiden elektronien saama liike-energia on sama valon kaikille aallon pituuksille
d) Irronneiden elektronien saama liike-energia ei riipu valon intensiteetistä

...Vai sitä teoriaa mikä selittää piirrettyn kuvion ja laskua mikä siitä seuraa?

Jälkimmäisen on mielestäni usein selitetty aika hyvin, eteenkin mallivastauksissa, mutta nuo täysin teoreettiset fysiikan ilmiöt, niin ne on kyllä vielä työn alla (pitkälti ulkoa opettelua erilaisista monivalintalähteistä). Niiden kohdalla olen kokenut, että teoria on suppeaa, ehkä joskus jopa puutteellista noissa valmennusmatskuissa, (mulla ollut käytössä VK, Mafy ja Eximian matskut).

Ps. Oikeat vastaukset kysymykseen on a ja d - ja juuri tällainen on niin abstrakti-ilmiö, ainakin minulle, että se ei tällaisella tavallisella arkifysiikapohjalla sano mulle yhtään mitään.
« Viimeksi muokattu: 18.01.21 - klo:23:21 kirjoittanut Tupu2021 »

Poissa Katjusha

• Perusvuotaja
« Vastaus #85 : 19.01.21 - klo:14:45 »
Tupu2021, joudun tuon monivalinnan nähtyäni sanomaan, että ei lähde mullakaan. Tulee kylmä hiki, jostain mieleni syövereistä ehkä etäisesti hahmotellen olisin noita veikannut. Omalla kohdalla meinasin, että en saa moniin soveltavampiin tehtäviin tarpeeksi esimerkkejä oikein mistään, mikä tarve tietysti osoittaa, että en osaa peruslähtökohtia (eli asian teoriaa ja kaavoja) riittävän hyvin, jotta voisin tuosta noin vain mitä tahansa ongelmaa lähestyä laskemalla.
Nyt ei ole kyllä aika riittänyt mihinkään laveampaan, kun vain tuota mafya ja omia vanhoja vihkoja selata. Kunpa olisi aikaa, mutta näyttää siltä, että ansiotöissä sitä vaan saa pääasiassa olla.
« Viimeksi muokattu: 19.01.21 - klo:14:47 kirjoittanut Katjusha »

Poissa Tupu2021

• Alkuvuotaja
« Vastaus #86 : 19.01.21 - klo:19:34 »
Joo noi monivalinnat (ja teoria) ei kyllä oo auennut. Laskuista sen sijaan fysiikan opettaja sanoi mulle, että ne vaikeammatkin laskut, niin ne perustuu niihin perusasioihin ja -laskuihin. Että ne ei itse asiassa muutu vaikeammiksi, vaan ennemminkin se perusjuttu muuttaa (niissä vaikeammissa tehtävissä) vain muotoaan. Se kai on sit sitä soveltamista.
Sen oon koittanut pitää mielessä niiden haastavien tehtävien kohdalla, niin että en turhaan alkaisi panikoimaan. Mutta edelleen tuntuu kyllä välillä siltä, että sitä mukaan kun asioita oppii, niin kuorman toisesta päästä tippuu aina osa unohduksen tielle. Se kai johtuu siitä, että ei ole sitä kuuluisaa kertaamista tehnyt tarpeeksi. Ehkä sen teoreettisen fysiikan heikkouskin on siinä. :) Tsemppiä lukemiseen ja laskuihin.

Seuraa meitä