Kirjoittaja Aihe: Kohteena lääkis: Kevät 2021  (Luettu 18290 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
Vs: Kohteena lääkis: Kevät 2021
« Vastaus #180 : 17.03.21 - klo:12:04 »
No niin, 3. kokeen tuloksia on varmaan tippunut itse kullekin ja jälleen hämmennyksen vallassa tuijotan tulosta. Onneksi pääsin tuoreeltaan juttelemaan opiskeluvalmentajan kanssa. Usko on jälleen hyvinkin koetuksella. Siis tuo kokonaispistemäärä 411 p on kyllä ihan älytön, no omalle kohdalle saldona liki kolmannes, vaatimattomasti. Eihän tässä ole kirittävänä kuin 40 prosenttiyksikköä kahdessa kuukaudessa, että mihinkään olisi asiaa. No, ei siinä auta kuin vain härkää jälleen sarvista.
Mun täytyy omaa tekemistä korjata nyt siihen suuntaan, että jos jokin ei-olennaisin aihe-alue ei mene kaaliin, on vain jätettävä omaan arvoonsa, ja keskityttävä varmistamaan niitä, mitä varmimmin edellytetään. Mulla on opiskelun etenemistahti ihan järkyttävän hidas, kun yritän liian kauan itse. Lisäksi perhetilanne ei tue tätä hommaa, kun omaa rauhallista opiskelua saan ehkä kaksi tuntia viikon aikana. Muu on aika lailla rikkonaista tekemistä häiriötekijöineen.
Mä jotenkin luotan vaan siihen, että KE/FY -osastolla tehtävien monipuolinen tekeminen tukee sitten sen teorian tai nippelin jäämistä mieleen monivalintoja varten. Biologian kanssa olen vielä melko kuutamolla koska olen 80% keskittynyt laskuaineisiin vuoden aikana. Nythän mulla jäi 3. kokeessa biologian osuus äärimmäisen pieneksi, että jos tuli parannusta edellisen harkkakokeen tulokseen, niin se meni ihan laskemispohjalta.
Ehkäpä Betula on oikeassa, että aineisto on sitten monivalinnassa vahvasti mukana. Jännä nähdä.

Poissa Hemuls

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #181 : 17.03.21 - klo:13:54 »
Jep, kyllä pistesaldossa olisi itsellänikin aika paljon parannettavaa tuohon mafyn määrittelemään yleisten sisäänpääsyrajaan :panttaysta: . Ranking tippunut ekasta harkkakokeesta lähemmäs 20%. Nojoo eipä auta jäädä jossittelemaan kun kerran tähän leikkiin on lähdetty tosissaan mukaan. Joka tapauksessa nuo kokeet ovat olleet melko arvokas lisä tähän opiskeluun, pitäisi vaan asettaa polttopiste niihin omiin virheisiin ja varmistaa, ettei niitä enää jatkossa tapahdu.

Poissa Betula

• Perusvuotaja
« Vastaus #182 : 17.03.21 - klo:17:39 »
Mä hieman mietin noita pisterajoja, että perustuuko ne todellisiin koesuorituksiin? Meinaan, että seuraako ne opiskelijoiden suorituksia, vai onko se vain matemaattinen laskusuoritus mafyn puolelta tuo max.pistemäärä? Oikeissa kokeissa se max.pisteet saattaa vuodesta toiseen heitellä kumminkin jonkin verran ja Mafyllä ne on aina tasaisesti siellä 75% hujakoilla. On ollut vuosia, kun hippasen yli puolet on riittänyt sisäänpääsyyn ja Mafyllä se on aina siellä yli 60%. Ymmärrän, että sen on varmaan tarkoitus kannustaa tsemppaamaan, mutta samalla mietin, että onko se vain naulattu se max sinne 75% vai voiko suoritus olla niin tasaista, että joka kokeessa se on suunnilleen sen saman?

Poissa älyhoivuoto

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #183 : 18.03.21 - klo:16:01 »
Mä hieman mietin noita pisterajoja, että perustuuko ne todellisiin koesuorituksiin? Meinaan, että seuraako ne opiskelijoiden suorituksia, vai onko se vain matemaattinen laskusuoritus mafyn puolelta tuo max.pistemäärä? Oikeissa kokeissa se max.pisteet saattaa vuodesta toiseen heitellä kumminkin jonkin verran ja Mafyllä ne on aina tasaisesti siellä 75% hujakoilla. On ollut vuosia, kun hippasen yli puolet on riittänyt sisäänpääsyyn ja Mafyllä se on aina siellä yli 60%. Ymmärrän, että sen on varmaan tarkoitus kannustaa tsemppaamaan, mutta samalla mietin, että onko se vain naulattu se max sinne 75% vai voiko suoritus olla niin tasaista, että joka kokeessa se on suunnilleen sen saman?

Mafylla pari vuotta kokeita tehneenä ja sisään päässeenä voin kertoa että siellä tulee olemaan se yksi vaikea koe josta puolet pisteistä riittää sisälle. Keskimäärin ne kokeet vaatii sisällepääsyyn vaan sen 55-75% joten saattaa kyllästyä siihen.

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #184 : 07.04.21 - klo:13:24 »
Mitäs tänne, hiljaseks vetää - vai?! Ainakin itseni, välillä mennään niin pohjamudissa että ei mitään rajaa. Jännän äärellä jälleen. Harkkakoe tulossa. Kaipaan niitä aikoja tässä opiskelussa, kun koin vielä toivoa :) Nyt on oikeeastaan ajatus vaan siinä, että miten jaksaa pinnistellä toukokuun loppupuolelle, kun puolet puuttuu taidoista (vain, eihän se ole paljon :)?!)
Kertokaas te muut jotain positiivista, niin saa hännän huiputkin vielä sinniä jatkaa!

Poissa Tupu2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #185 : 08.04.21 - klo:11:46 »
Hiljaista on ollut, itse en ole käynyt vähän aikaa täällä kirjoittelemassa, enkä tiedä edes miksi, kun kumminkin niitä ajatuksiahan on.  ;D

Mutta ehkä se johtuu eniten siitä, että olen kokenut jonkinlaista kisaväsymystä. Aloitin luku-urakan jo syyskuussa ja mietin jo silloin, että mahtaako jaksaminen riittää sitten toukokuulle asti. Teen kyllä säännöllisesti edelleen hommia, mutta vähän toisella sykkeellä, kun silloin syksyllä.
Hommat sujuu vaihtelevasti - joskus paremmin ja joskus tuntuu, että kaikki mitä eteensä saa on yhtä hepreaa. Mä oon ymmärtänyt, niinku joku tuolla toisessa ketjussa totesi, että tää koe on oikeasti kiinni myös tuurista, että sattuuko tulemaan just niitä mitä itse osaa. Mitä enemmän osaa sen paremmat mahdollisuudet tietty, mutta on se niinkin nähtävä, että kaikkea ei vain voi osata/hallita.

Mulla Katjusha puuttuu kans taidoista vielä vähän sieltä sun täältä, mutta jos sulla käy hyvä tuuri, niin siellä kysytään sellaista mitä just sä osaat  :) Ja mitä niihin harkkakokeisiin tulee, niin koita miettiä sitä niin, että se toimii peilinä sun omalle osaamiselle; mitä osaat mitä et. Ja kaikki se mitä et osaa, niin sulla on vielä mahdollisuus oppia tai kerrata sellaista minkä tiedät joskus osaanneesi. Sellainen jää hyvin muistiin kun sen kertaa.

Äläkä unohda ennakkomatskun tuomaa mahdollisuutta! Jos tiedät, että oot hyvä luetun ymmärtämisessä, niin sehän voi suorastaan sitten olla sun mahdollisuus. Mulle tuo lisämateriaali tuo kyllä harmaita hiuksia. Mietin paljon mitä se on, mitä pitää sisällään ja miten se pitää hallita. Lukeminen ei ole mulle koskaan ollut se helpoin ja paras tapa oppia, niin sekään ei erityisemmin tuo valoa täällä päässä. Jotkut ovat veikanneet, että pääsykokeessa jopa puolet pisteistä voisi tulla ennakkomateriaalista. Radikaalimmat ovat ehdottaneet koko kokeen perustuvan ennakkomateriaalin ja lukion oppimäärän hyvän hallinnan sekoitukseen. Että eihän tässä loppuakohden jännityselementtejä puutu.

En tiedä miten muut, mutta itse oon aatellu, että viimeisen kuukauden koittaisin antaa aikaa vain sille lisämateriaalille ja katsotaan mihin tähän astiset laskuopit tältä erää riittää.

« Viimeksi muokattu: 08.04.21 - klo:11:48 kirjoittanut Tupu2021 »

Poissa Keimo

• Alkuvuotaja
« Vastaus #186 : 08.04.21 - klo:12:39 »
Luovuttaa ei kannata missään vaiheessa. Jos vain jaksaa edes jollain liekillä, niin sillä sit täysillä. Eihän kukaan jaksa tällaista maratonia vetää ihan satasella alusta loppuun, niin inhimillistä on että suvantovaiheita tulee ja menee. Tärkeintä on ettei missään vaiheessa luovuta (ei edes siellä kokeessa sitten viimeisen tunnin aikana, viittaan aiempaan keskusteluun toisessa ketjussa) ja että pitää päämäärän selkeänä.
Ite alan olee aika kärsimätön ja on sellainen tunne, että ois valmis menee kokeeseen jo näillä näppäimillä. Oon vähän niinku Tupu huono oppii lukemalla ja laskeminen on ehdottomasti oma vahvuuteni. Siksi jännitää se tuleva materiaali. Biologian kanssa oon saanut kamppailla ihan riittämiin, niin tietysti omalle kohdalle toivon, että siellä ennakkomatskussa on tilastoja, käyriä ja muita kaavoja yms. Mutta nähtäväksi jää.
« Viimeksi muokattu: 08.04.21 - klo:21:57 kirjoittanut Keimo »

Poissa Katjusha

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #187 : 08.04.21 - klo:14:06 »
Ootte te kyllä viisaita sanoissanne :) Onhan tämä tosiaan itsellenikin ollut jo aikamoinen urakka 15-25 tuntia viikossa VUODEN verran, että jos on turnausväsymystä - eipä ihme. Samaan aikaan ollut tätä korona-p*skaa, ja vielä aikansa sitäkin jatkuu.
Onneksi se on päivästä kiinni, että miten se lähtee. Välillä onneksi saa vielä hirveen draivin päälle, ettei sitten pysty saamaan unen päästä kiinnikään... toki öisin en missään nimessä opiskele, kun päivisin pitää suoriutua normaalista työajasta ja perheestä ja opiskelusta illalla - pakko yrittää kuitenkin vaikka maata silmät kiinni, vaikka uni ei tule.
Saapa nähdä... lukemisen ymmärtämisestä, kai se ihan normaalia on, välillä nuokkuu biologian "päällä" kun siinä ei ole sellaista tekemisen meininkiä. Toki teen koko ajan omia muistiinpanoja tehtäviä läpikäydessä, kun tietopohjani on biologiassa vielä aika hutera ja että pysyisin valveilla :). Se on sitten herrassaan, ehtiikö siihen mitä pohjustusta sitten vielä viime viikkoina tehdä. Kaikkea ei kukaan osaa tai ehdi, joten parhaanseensa vaan yritettävä. Jännä nähdä, mikä se matsku sitten mahtaa ollakaan.

Poissa Läkare01

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #188 : 08.04.21 - klo:17:57 »
Jaa-a, saa nähä mitä ennakkomatsku pitää sisällään. Vois olettaa, että liittyy jotenkin biokemiaan. Lääkkeet + lääkkeiden vaikutus yms.

Poissa Betula

• Perusvuotaja
« Vastaus #189 : 10.04.21 - klo:18:24 »
Miten meni 4. harkkakoe? Erit. kemiassa oli mielestäni aika suolaista settiä! Tai sit mä en vaan osaa vielä tarpeeksi.

Mitä siihen ennakkomatksuun tulee, niin siellä voi aivan hyvin olla jotain mikä liittyy biokemiaan, lääkkeisiin ja niiden vaikutuksiin. Mutta se voi myös olla moni-osainen, niin että siellä on artikkeleita laidasta laitaan; itämeren tilanteesta, pimeän ainee merkityksestä tai rokkotteiden kehittämisestä. Tai sitten liittyy vaikka lääkärin etiikkaan tai lääketiede yhteiskunnassa tai psykologian merkitys tälle. Se voi siis olla mitä tahansa taivaan ja maan väliltä ja olen asennoitunut niin, että varaudun siihenkin, ettei se ole mikään ns. perinteistä aiheesta vain jotain ihan muuta ja yllätävää, mikä kautta aikojen on ollut lääketieteen pääsykokeen kantava elementti; yllätyksellisyys. Sitä odotan ennakkomateriaalilta, että se ennalta arvaamaton ja täysin yllättävä.

Poissa Elukka25

• Perusvuotaja
« Vastaus #190 : 10.04.21 - klo:22:03 »
Mitäs tänne, hiljaseks vetää - vai?! Ainakin itseni, välillä mennään niin pohjamudissa että ei mitään rajaa. Jännän äärellä jälleen. Harkkakoe tulossa. Kaipaan niitä aikoja tässä opiskelussa, kun koin vielä toivoa :) Nyt on oikeeastaan ajatus vaan siinä, että miten jaksaa pinnistellä toukokuun loppupuolelle, kun puolet puuttuu taidoista (vain, eihän se ole paljon :) ?!)
Kertokaas te muut jotain positiivista, niin saa hännän huiputkin vielä sinniä jatkaa!

Heh saisi olla aika yli-ihminen, jos ei kertaakaan tässä lukiessa kokisi epätoivoa  ;D  eli ei hätää se kuuluu asiaan!

Betulalle: joo oli kyllä omalle kohdalle vaikein koe tähän asti tai ainakin tuntu siltä. Pari fysiikan tehtävää oli varsinkin sellaisia, mitkä ei oikein lähtenyt, mut ehkä se tästä vielä  ::)

Poissa Tupu2021

• Perusvuotaja
« Vastaus #191 : 11.04.21 - klo:13:13 »
Mä tässä sunnuntaipäivän kuluksi ajattelin jakaa pari asiaa jota oon miettinyt jo aika pitkään.

Aina välillä lueskelen kommentteja siitä miten Mafyn materiaali on kahlattu useita kertoja läpi, niin että laskut, jopa ne vaikeimmat on tullut tutuksi. Tässä kohtaa alan aina miettiä, että mitä tapahtuu sitten kokeessa, jos ei tältä pohjalta koulun ovet siltikään aukea? Eikö koko mafyn oppimäärän osaaminen pitäisi taata jo ihan varmaa koulupaikkaa? Eikö silloin pitäisi olla jo niin armoton tietotaito ja osaaminen, että tuli mitä vain niin siinä ei häkelly, eikä sormi mene suuhun.

Mistä sitten johtuu ettei sekään aina riitä? Mistä johtuu, että joku keskinkertaisella osaamisella saattaa kokeessa onnistua L+ osaajaa paremmin? Sillä joka vuosi joku, jolla on vain perustiedot hallussa mafyn oppimäärästä saa myös paikan. Silloin on pakko uskoa siihen, että pelkkä laskeminen ei ole aivanasemassa kokeessa. Olen koittanut miettiä, että jos se ei ole se ratkaiseva tekijä, niin mikä sitten on?

Oon tullut siihen, että se on monien muuttujien summa.
Ehkä sellainen, joka ei hallitse kaikkea tietää sen ja menee siksi rauhassa kokeeseen. Hän kääntää ajatuksen niin, että en osaa kaikkea, mutta osaan paljon. Ehkä silloin luovuus pääsee valloilleen soveltavissa tehtävissä. Hän saattaa ajattella, että teen parhaani ja katsotaan mihin se riittää. Hän asennoituu armollisesti itseään ja omaa suoritusta kohtaan. Hän ei ehkä ole suorittaja siinä mielessä, että osaa vastata kaikkeen heti. Eikä hän lamaannu tästä, eikä edes siitä, että puolet tehtävistä vaikuttaa olen tähtitiedettä! Sisäinen rauha pysyy silti.

Siksi olen ajatellut, että olisiko tällaisillä sisäisillä tekijöillä osuutta, lasku- ja tietotaidon ohella? Että koko homman ratkaisee asenne ja mielentila? Mutta vain harva meistä muistaa, että myös tätä puolta tulee harjoitella. Se ei tule itsetään, sillä mielellä on taipumusta koittaa suojata meitä pettymyksiltä ja sen seurauksena se tuottaa helpommin epäilyksiä, kuin rohkaisua. Mutta niinkuin kaikkea, myös sitä voi harjoitella pois. Aivot voi opettaa ja harjoittaa ajattelemaan positiivisesti ja rohkaisevasti. Sen kun lisää tietotaidon lisäksi työkalupakkiin, niin siinä luulis olevan jo aika hyvät onnistumisen eväät kasassa.
« Viimeksi muokattu: 11.04.21 - klo:17:28 kirjoittanut Tupu2021 »

Poissa ookoomikko

• Perusvuotaja
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #192 : 11.04.21 - klo:16:46 »
Pakko tuosta Tupu2021 kirjoituksesta todeta, että nyt ollaan aikalailla asian ytimessä. Yleisesti ottaen voi sanoa, että lääkishakuun liittyy aina tuuria, siitä ei pääse mihinkään. Omalla valmistautumisella voi tätä tuurin osuutta pyrkiä minimoimaan tiedolla ja taidolla, mutta tuuria ei voi ikinä eliminoida. Koska joka vuosi hakee enemmän vähintäänkin riittäviä hakijoita kuin mitä on vara sisään ottaa, jää aina joka vuosi ulos sellaisia jotka olisivat taas joku toinen vuosi sisään päästäkin.

Tuuria voi esiintyä niin koepäivänä, sattuuko olemaan sairaana, ehtiikö paikalle, kysytäänkö enimmäkseen niitä asioita jotka sai hyvin opeteltua ja siinä kokeen paineessa onnistuu vastaamaan oikein. Vai käykö niin, että kysytään ikävästi juuri sellaisia asioita joita ei ikinä kunnolla saanut sisäistettyä tai vaikka olisikin niin kellon raksuttaessa tekee hätiköiden sellaisen virheen, mitä ei ikinä harjoitteluvaiheessa tehnyt. Myös koetilanteen hallinnalla on siis merkitystä ja nyt myös todistusvalinta tuo omat oikkunsa.

Itse olen ensikertalaisena keväästä 2020 asti käynyt uusimassa mafyke yo jotta saisi vähän lisää älliä taakseen ja olen siinä mafyn materiaaleja käyttänyt. Toistaiseksi on yritetty kolmesti ja onnistuttu vain kerran, fysiikan L siunaantui S20 vaikka sillä koekerralla tuntui turhaan vaivautuneensa fysiikankoepäivänä paikalle.

Etenkin kemia on osoittautunut varsinaiseksi murheenkryyniksi, kun siinä on tosiaan jo kaikki mahdollinen tehty mitä mafyllä on tarjota, mutta siitä huolimatta paras suoritus oli K20, jolloin oli huomattavasti vähemmän treeniä takana kuin sen jälkeisillä kerroilla. Harkkakokeista on toistuvasti saanut reilusti yli oletetun rajan pisteitä kokoon ja koko ajan kuulee abien suunnalta että kaikki motivaatio on menetetty eikä jaksa eikä pysty mutta siitä huolimatta tähän asti (K21 tuloksia kun ei vielä tiedä) tuntuu kuitenkin vähintään riittävän hyvin ne abitkin osaavan kun hehän sen rajan määrittää mutta silti hankkivat muutaman pisteen enemmän, vaikka onhan tässä herran jesta lukenut lukion kemman n. 5 kertaa läpi mutta silti ei tunnu ottavan onnistuakseen vaikka abeilla pitäisi olla se eka kerta vasta meneillään.

Sen kummemmin yksityiskohtiin menemättä niin yleisesti ottaen sekä K20 että S20 kaatuivat sellaisiin huolimattomuusvirheisiin, jotka johtuivat joko koetilanteen paineesta, mikä ei ikinä harjoituskokeessa välity, tai sitten oli sellainen tehtävätyyppi jota ei jostain syystä ollut tullut mafyn materiaaleissa vastaan eikä sitten ihan 100% tiennyt miten sitä kannattaisi lähestyä. Yhdellä kertaa vastaus meni pilalle siksi, koska muistelin mafyn harjoituskokeessa vastaavan tehtävän menneen eri tavalla ja menin korjaamaan sitten oikein aloittamani tehtävän vääräksi.

Huomasin myös etenkin nyt kevään korotuksiin lukiessa sen, että alkaa puhumaan itselleen yhä kasvavan kriittiseen sävyyn tehtäviä tehdessään: "Kyllähän tämä helppo tehtävä on, mutta etköhän sinä jonkun tavan viimeistään kokeessa keksi tehdä tämän päin honkia". Siinä missä intin jälkeen K20 korotuksiin lukiessa koki onnistumista ja uuden oppimista kun kertasi jo kenties unohtuneitakin asioita niin nyt kertaus tuntuu vain olevan muistutus omasta huonoudesta "Olisit vähän käyttänyt järkeä vuotta aiemmin niin tätä sinun ei tarvitsisi nyt tehdä vaan voisit keskittyä lukemaan valintakokeeseen varotoimena mutta tyhmästä päästä kärsii koko keho".

Pikkuhiljaa koittanut opetella olemaan armollisempi itselleen, mutta toisaalta liikaakaan ei voi tuudittautua koska karu totuus on että asiaa on paljon ja kaiken kukkuraksi rätkäistään materiaalikin jo vajaan 2 vkon päästä eteen eikä todellakaan se alkuperäinen suunnitelma, että hommaisi semmoiset alustavat pisteet että olisi jonkin tason turvaverkko olemassa, toteutunut. Otin tietoisen riskin keskittämällä voimavaroja matikan ja kemian uusintaan, vaikka biologiaa ei ole tullut sitten viime kevään luettua, koska näistä riittäisi toinen siihen että voisi jokseenkin rauhassa nukkua yönsä. Alustavien pisteiden pohjalta ollaan lähellä tätä, mutta ei niin lähellä kuin oli tarkoitus, joten nyt siis alkaa armoton loppukiri, kunnes opintopolussa lukee jotain mikä antaa syyn toimia toisin.

Tässä kohtaa ei kuitenkaan auta myöskään totaaliluovuttaminen, koska tosiaan ei ole varmaa tietoa siitä itse valintakokeestakaan. Semmoisia ajatuksia herännyt, osittain toiveajatteluna ehkä, että mitäs jos ennakkomateriaali toimiikin siten, että "nippelitietotehtävät" (monivalinnat, oikein/väärin väittämät, avoimet, lauseen täydennykset jne.) perustuvatkin 100 % siihen materiaaliin ja tämän lisäksi olisi sitten "tavalliseen tapaan" fyke laskuja?

Tämä olisi kaikin puolin tasa-arvoisin tapa valintakokeen järjestämisessä, koska tällä hetkellä yksi suurimpia kritiikkejä on ollut se, että nyt mm. abit ovat epätasa-arvoisessa asemassa koska joutuvat kilpailemaan sellaisten hakijoiden kanssa, jotka ovat voineet jo useita vuosia lukea fykebi materiaaleja, kenties valmennuskurssien voimalla. Lisäksi suurta närää, myös allekirjoittaneessa, on aiheuttanut myös se, että toisinaan asiat on ilmaistu eri tavalla riippuen kirjasarjasta, tai pahimmillaan jokin asia löytyykin vain toisesta. Voi voi jos luit väärän kirjasarjan mukaan eikä sinulla ollut vara ostaa toisen sarjan kirjoja (t. 2019 ylioppilas, joka LOPS 16 takia oli pakotettu ostamaan uutena joka ikisen kirjan, koska vanhaa painosta ei ollut olemassakaan). Jos kuitenkin kaikki asetettaisiin samalle viivalle jakamalla 1 kk ennen koetta ilmainen materiaali, ei olisi kumpikaan näistä enää ongelma. LOPS 21 myötähän lukiokirjoista tulee ilmaisia lukiolaisille, eikö olisi reilua, että sen sijaan että muualta hakeville riittäisi tämän materiaalin lataaminen, eikä heidän liiemmin tarvitsisi ostaa tai edes lainata lukiokirjoja? Lisäksi valmennuskursseja järkkäävillä firmoilla olisi aika hankala saada aikaan mitään tähdellistä siinä yhden kuukauden aikana, vaikka varmasti jotain opiskelutekniikka yms. kursseja alkaisivat sitten järjestää.

Ehkä suurin ongelma tässä olisi se, että mitenkäs sitten jos materiaali on yliopistomateriaalia, eikös silloin yliopistossa jo opiskelleilla olisi etua siitä että heillä on kokemusta sellaisen materiaalin tulkinnasta? Tässä kohtaa kuitenkin on muistettava, että 1) ensikertalaisuuskiintiö pätee myös valintakokeen puolella, joten joka tapauksessa myös sellaisia tulee pääsemään kokeella sisään, jotka eivät ole aiemmin elämässään yliopistomateriaalin pohjalta opiskelleet. 2) Valintakokeen sisällöksi edelleen ilmoitetaan lukion oppimäärän mukaiset fykebi-kokonaisuudet, joten ei voi olla mahdotonta, etteikö materiaali voisi olla lukiotasoista, koska missään ei myöskään ole sanottu sitä, että materiaali tulisi nimenomaan olemaan yliopistomateriaalia.

Kävi niin tai näin, tässä vaiheessa kuitenkin lienee fiksuinta lukea lukion fykebi materiaaleja kuten ennenkin ja materiaalin tullessa miettiä sitten omalla kohdallaan, käyttääkö siinä vaiheessa kaiken jäljellä olevan ajan materiaaliin vai miltä osin. Sentään näyttää tuo pandemia sen verran laantuvan että samanlaiseen sähläykseen kuin viime keväänä ei pitäisi olla niin suurta pelkoa. Ja vaikka sähläystä tulisikin lopulta kuitenkin, pärjää silloinkin parhaiten kun on asiat opetellut niin hyvin kuin taitaa. Samalla kannattaa muistaa olla myös armollinen itselleen ja pitää aina välillä taukoa sekä kenties ihan lomaa, loppuun palaminen ennen koetta on aika varma tapa tehdä elämästään tarpeettoman hankalaa.

Lukuintoa ja jaksamista itse kullekin pian alkavalle loppusuoralle, vielä ehtii ja jaksaa!

Poissa hakija92

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #193 : 11.04.21 - klo:23:38 »
Olen samaa mieltä, että tuurista on myös homma hieman kiinni, koska kukaan ei voi muistaa ja osata ihan kaikkea. Mutta jos osaa suurimman osan ja todella hyvin, niin uskon sen riittävän. Tuo positiivinen hyvä fiilis pitäisi saada pidettyä yllä, mutta on kyllä ihan hemmetin hankalaa tässä vaiheessa kevättä. Suurimmaksi osaksi sen ennakkomatskun takia, kun menee kertaaminen tiukille ja jännittää kohtuuttomasti mitäs ovat keksineet.
Kannattaa ookoomikko ottaa itseopiskelumateriaali vaikka Valmennuskeskukselta(mikäli et pääsisi tänä vuonna kouluun), jos tuo Mafy alkaa tympimään. Itselläni on molemmat. VK:n kurssi oli jotain 600€ ja siihen sisältyy ma,bi,ke ja fy videot. Jokaisesta varmaan noin 30 videota tehtävien lisäksi. Kemma ja bilsa olivat mielestäni erityisen hyviä. Videot ja tehtävät molemmat. Fyssa on itselleni se vaikein ja siinä olisin ehkä sitten kaivannut enemmän teoriaa/selitystä. Itse ainakin kyllästyn, jos pitää koko ajan käyttää samaa matskua. Kemiasta kannattaa myös hankkia jokin englannin kielinen laajassa käytössä oleva perusteos. Ne ovat niin paljon parempia kuin mitkään suomenkieliset. Toki vaatii aikaa, mutta itselleni tuo oli todella toimiva. Ja sitten Khan Academy. Mä olen myös tehnyt vanhoja yo-kokeita, bilsan ja biokemian pääsykokeita.

Itse oletan ja toivon, että ennakkomatskusta tulee monivalinnat/suht.pieni osa koetta. Muutoinhan ihmisten vuosien valmistautuminen menisi "hukkaan" ja ensikertalaiskiintiössä olevat voivat kuitenkin samaan aikaan kaksi kertaa vuodessa valmistautua korotuksiin. Ymmärrän, että on haastavaa valmistautua sekä kirjoituksiin ja kokeeseen. Varsinkin jos pitää korottaa maa, äi tai en, jotka eivät kuuluu pääsykokeeseen. Mielestäni tilanne on silti todella paljon helpompi ensikertalaisille. Helpompi on saada laudaturit kuin riittävät pisteet pääsykokeesta. Abit ovat varmasti haastavassa tilanteessa, mutta heillä on mahdollisuus hakea siinä iisimmässä kiintiössä. Ja jos se tuntuu liian raskaalta vaihtoehdolta, niin sitten kannattaa lähteä ulkomaille. Tuo yo-todistuskiintiö oli jo niin älytön myönnytys, etten mitenkään ymmärrä , että pitäisi vielä helpottaa tilannetta.
Ja tällä en tarkoita ookoomikkoa, vaan niitä, jotka ovat asiaa kritisoineet. 

Poissa Läkare01

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #194 : 11.04.21 - klo:23:44 »
Vuonna 1993 hammaslääkikseen pääsi joka kolmas hakija.

Vuonna 2020 joka 20.

Ajat ovat muuttuneet hieman...

Seuraa meitä