Itsellä tällä hetkellä 176,5 p (biologia+fysiikka L ja kemia+matikka+äikkä+pitkä enkku E) ja haaveena päästä Kuopioon. Keväälle ilmoittauduin matikan ja kemian kokeisiin, jos saisi nostettua vielä ylitse sen 180 p rajapyykin, jonka luulisi olevan ainakin pöndelle riittävä.
Itse
toiveajattelen arvioisin, että 2021 pisterajat on hyvinkin lähellä sitä, mitä pisterajat oli ensikertalaisten kiintiössä. Tämä mm. siksi, koska ensikertalaisten kiintiön koko oli käytännössä sama, kuin mitä 51% valinnassa olisi ollut. Tämän lisäksi ensisijaisuuspisteestä luovutaan 2021 ja minusta on realistista olettaa, että rajaa määritettäessä se on ollut mukana.
Vaikka korottajien määrä on noussut, tiedän omasta ja monen muun kokemuksesta että ne arvosanat ei ihan niin vaan korotu, etenkin kun koittaa saada E/L suoraa. Toki vuosien mittaan varmasti lähtee raja nousuun, mutta viime vuonna otettiin niin järkyttävä määrä ihmisiä todistuksella, että minun mielestäni hyvät paperit ovat keväällä 2021 peräisin korottajista ja niistä muutamista, jotka rykäisee ensi yrittämällä sen 6 laudaturia. Toisaalta pessimisti ei pety ja voi olla että rajat lähtee nousemaan, mutta minun mielestäni sitä ei pitäisi ottaa itsestäänselvyytenä 2021.
Lisäksi pöndeä ajatellen asiaan voi vaikuttaa se, että usein porukka tuntuu hakevan ensisijaisesti Hki/Tre/Tku ensimmäisenä kolmena vaihtoehtonaan ja kaikista kovimmat hakijat todennäköisesti näihin pääsevät, jolloin vaikka Kuopio ja Oulu olisi siellä pohjalla, niin niitä rajoja he eivät nosta. Toki aina on myös niitä kovia luita, jotka hakevat suoraan Ouluun tai Kuopioon. Saa nyt nähdä miten todellisuudessa käy, kun ensisijaisuuspiste poistuu.
Näiden perusteella itse näkisin Kuopion ja Oulun rajan voivan alimmillaan asettua 174 p ja korkeimmillaan 182 p. Turku voisi olla vastaavasti 180-186 p ja Tampere 182-188 p sekä Helsinki 190-196 p. Tiivistettynä sanoisin, että pidän todennäköisimpänä sitä että
rajat joko eivät muutu tai laskevat/nousevat vähän (+/- 2 p) siitä, mitä ne keväällä 2020 ensikertalaisten kiintiöillä olivat. Hirveästi jos nousua tapahtuu, niin kohta ainakin Helsingissä joutuvat kaikki paitti kuuden L suorat kokeeseen joka tapauksessa...
Tämäkin tietysti nyt aika mutuilemalla kehitetty näkemys, mutta toisaalta kevät 2020 opetti sen että etenkin tämmöisinä aikoina on hankala ennustaa tarkasti yhtään mitään, etenkin kun yhtälöön liittyy suuri joukko ihmisiä... Kyllä tässä itsekin pitää keväällä joka tapauksessa lukea myös valintakoetta silmällä pitäen, vaikka kuinka menisi nuo kevään ylppärit hyvin, ainakin jos haluaa nukkua yönsä jotenkin rauhassa. Ei paljoa naurata sitten jos todistusvalinnan tulosten tullessa käy ilmi että vaikka sai omat tavotekorotuksensa niin siellä taas rima nousikin niin että on pari viikkoa aikaa lukea valintakokeeseen, ellei aatellut taas yhtä välivuotta pitää
Tässä vaiheessa kuitenkin rauhallista ja toivottavasti koronatonta joulua itse kullekin! Keväälle paljon tsemiä ja lukuintoa