Kirjoittaja Aihe: Varasuunnitelmasta  (Luettu 112999 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
Vs: Varasuunnitelmasta
« Vastaus #330 : 24.11.15 - klo:01:02 »
Mä muuten juuri luin jostain, että kemisteistä on pula! Tieto yllätti mut, sillä luulin, että luonnontieteilijöille on huonosti työmahdollisuuksia. Itse olen "välivuotena" lukenut yliopistolla molekyylibiotieteitä ja täytyy sanoa, että huikean mielenkiintoista sekin. Jos tuo Suomen bioala alkaisi joskus kunnolla vetämään, niin varmasti olisi mielenkiintoisia ja merkityksellisiä työmahdollisuuksia sielläkin. (Tämä siis vinkkinä, jos insinööri/luonnontiedealat kiinnostavat.)

Ihan mielenkiintoista kyllä, koska kemisteistä on pitkään ollut paljon ylitarjontaa, niin on vaikea kuvitella, että mihin ne kaikki työttömät kemistit ovat nyt sitten yhtäkkiä hävinneet. En kyllä silti ehkä silti suosittelisi kemiaa, ja biologiaa en missään nimessä voi suositella, töitä ei sillä alalla ole tällä hetkellä missään päin maailmaa, ja työttömiä tohtoreita on joka paikka täynnä.

Poissa hypatia

• Älyvuotaja
  • **
  • FM, lääket. yo
« Vastaus #331 : 24.11.15 - klo:15:06 »
Varavaihtoehtoni:

1. Hakea lukemaan psykologiaa. Yhtä tyhjän kanssa, yhtä vaikea päästä kuin lääkikseen, eikä kahteen pääsykokeeseen kannata lukea samaan aikaan. Eli ei ainakaan tänä vuonna.

2. Ajautua tämänhetkisen oman alani töihin. Yhtä tyhjän kanssa, todennäköisemmin onnistun lääkiksen pääsykokeessa kuin saan oman alan töitä. Tarvitsisin melkein lisäkoulutusta, mutta en haluaisi enää tässä iässä kouluttautua mihinkään, mikä ei todella kiinnosta/työllistä.

Lähes viikottain mietin muitakin vaihtoehtoja, mutta mitään mielenkiintoista ei ole tullut vastaan tässä vuosien aikana.  :-\ Aika vaikea on keksiä tässä maailmassa mitään varmoja vaihtoehtoja.
Vuoteni murmelina.

Poissa Puistokemisti

• Älyvuotaja
  • **
  • LK
« Vastaus #332 : 24.11.15 - klo:20:54 »
Ite suosittelisin farmasiaa: hyvä työllisyys, lyhyt koulutus, helpohko sisäänpääsy. Nyt kun vielä ei pääsykoekaan mene päällekkäin lääkiksen kokeen kanssa. Varmasti mielenkiintoinen ala jos on lääketieteestäkin kiinnostunut.

Tosin työ saattaa olla yksitoikkoista, ehkä liiankin helppoa koulutukseen nähden. Oon kuullut aika monelta farmaseutilta että työ on kamalan tylsää.

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #333 : 24.11.15 - klo:21:01 »
Itse aloin jo miettimään, että tulisikohan musta fyysikko, jos en pääse lääkikseen. Voisin opiskella sairaalafyysikoksi tai fysiikan opeksi  ;D Tämä fysiikan opiskelu on niin mukavaa... :evil:

Puistokemistin ehdottama farmasia voi olla oikeesti ihan hyväkin ala  :)

Poissa Jary

• Hypervuotaja
  • Luovuttaja
« Vastaus #334 : 24.11.15 - klo:23:59 »
Ite suosittelisin farmasiaa: hyvä työllisyys, lyhyt koulutus, helpohko sisäänpääsy. Nyt kun vielä ei pääsykoekaan mene päällekkäin lääkiksen kokeen kanssa. Varmasti mielenkiintoinen ala jos on lääketieteestäkin kiinnostunut.

Tosin työ saattaa olla yksitoikkoista, ehkä liiankin helppoa koulutukseen nähden. Oon kuullut aika monelta farmaseutilta että työ on kamalan tylsää.

Paitsi että farmaseuttejakin alkaa olla ihan tarpeeksi. Tuttava valmistui juuri farmaseutiksi ja hänellä oli jopa vaikeuksia löytää harjoittelupaikkaa. Nyt työskentelee kaupan kassalla, koska ei ole onnistunut löytämään oman alan töitä. Ja se palkka... Melkeinpä huonompi kuin sairaanhoitajalla. Ja kaupan kassan työstähän tuo farmaseutin työkin suurimmaksi osaksi menee.

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #335 : 25.11.15 - klo:19:22 »

Paitsi että farmaseuttejakin alkaa olla ihan tarpeeksi. Tuttava valmistui juuri farmaseutiksi ja hänellä oli jopa vaikeuksia löytää harjoittelupaikkaa. Nyt työskentelee kaupan kassalla, koska ei ole onnistunut löytämään oman alan töitä. Ja se palkka... Melkeinpä huonompi kuin sairaanhoitajalla. Ja kaupan kassan työstähän tuo farmaseutin työkin suurimmaksi osaksi menee.
Varmaan joka alalla menee huonosti nyt. Kannattaa miettiä sitä omaa varavaihtoehtoa realistisesti eli mikä todella kiinnostaa.

Itse olen asiaa pohdiskellut monesta eri näkökulmasta, mutta varavaihtoehto on oikeastaan aina se varavaihtoehto. Tosissaan ajateltuna, mietin aiemmin varavaihtoehdoksi puheterapian opiskelua, kun siinä on jotain yhteneväisyyttä lääkiksen anatomia ym. opintoihin. Lisäksi sen puolen töitä on ainakin meilläpäin tarjolla. Psykologia kävi myös minulla mielessä, mutta sinne on varmaan myös vaikea päästä :) Biologiakin on käynyt mielessä, kun eläimet kiinnostaa ja opettajan ura olisi oikeasti yksi tie siinä. Hyvinvointitekniikkakin on yksi puoli. Ympäristöalan opinnot kyllä ovat myös itsellä mielenkiinnon kohde, mutta en usko että tässä tilanteessa sekään ala työllistää hyvin. Valitettavasti on vaikea löytää tosissaan hyvää varavaihtoehtoa. Tsemppiä :)

Poissa Jary

• Hypervuotaja
  • Luovuttaja
« Vastaus #336 : 25.11.15 - klo:20:09 »

Varmaan joka alalla menee huonosti nyt. Kannattaa miettiä sitä omaa varavaihtoehtoa realistisesti eli mikä todella kiinnostaa.

Itse olen asiaa pohdiskellut monesta eri näkökulmasta, mutta varavaihtoehto on oikeastaan aina se varavaihtoehto. Tosissaan ajateltuna, mietin aiemmin varavaihtoehdoksi puheterapian opiskelua, kun siinä on jotain yhteneväisyyttä lääkiksen anatomia ym. opintoihin. Lisäksi sen puolen töitä on ainakin meilläpäin tarjolla. Psykologia kävi myös minulla mielessä, mutta sinne on varmaan myös vaikea päästä :) Biologiakin on käynyt mielessä, kun eläimet kiinnostaa ja opettajan ura olisi oikeasti yksi tie siinä. Hyvinvointitekniikkakin on yksi puoli. Ympäristöalan opinnot kyllä ovat myös itsellä mielenkiinnon kohde, mutta en usko että tässä tilanteessa sekään ala työllistää hyvin. Valitettavasti on vaikea löytää tosissaan hyvää varavaihtoehtoa. Tsemppiä :)

Eikö puheterapeutin tule opiskella logopediaa? Sinne taisi olla vieläkin korkeammat pisterajat kuin psykologiaan ja ainoat erot valintakokeessa olivat se, että sinne "joutui" lukemaan vähemmän artikkeleita ja se, ettei kaikkia matematiikan (tilastotieteen) tehtäviä tarvinnut tehdä. Valintakoe on siis psykologiaan ja logopediaan sama, mutta logopediaan hakeville on vähemmän tehtäviä. Pistäisin silti logopedian vaikeudeltaan psykologian tasolle. Ja se tilastotiedekin menee lukiossa opetettavan yli, joten ihan pelkillä lukiotason taidoilla ei sinne voi hakea.

Sakura on ymmärtääkseni biologian tohtori(?), joten uskon häntä jos hän sanoo että biologialla ei ainakaan ole töitä :D Ja vaikka niitä töitä joskus ilmaantuisikin, niin hakijoita olisi aivan liikaa.

Ympäristöala voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, sillä väkisinkin meidän on ruvettava miettimään tätä jatkuvaa ympäristön kuormittamista ja sitä, miten vähentää päästöjä.

Mitenköhän paljon hyvinvointitekniikka (yliopisto) eroaa hyvinvointiteknologiasta (AMK)? Itse olen miettinyt hyvinvointiteknologiaa, mutta sekin taitaa nykyään olla tieto- ja viestintätekniikan alaisuudessa toimiva erikoistumisala. Ja jos tuohon koulutusohjelmaan hakee, niin melkeinpä kannattaa saman tien opiskella suoraan tietotekniikan insinööriksi ja sitten jälkikäteen erikoistua hyvinvointiteknologiaan (esim. harjoittelun tai muun vastaavan kautta). Näin saa paremman pohjan uralla etenemistä varten, eikä ole sidottu vain hyvinvointiteknologiaan.

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #337 : 25.11.15 - klo:20:22 »
Sakura on ymmärtääkseni biologian tohtori(?), joten uskon häntä jos hän sanoo että biologialla ei ainakaan ole töitä :D Ja vaikka niitä töitä joskus ilmaantuisikin, niin hakijoita olisi aivan liikaa.

Tämmöinenkin titteli multa löytyy juu ;D ja paikkansa pitää, että bilsan opettajien pestit on myös aika tupaten täynnä biologeja, monet opettavat vaikka ovat epäpäteviä, innokkaimmat ovat sitten jatkaneet opiskelujaan niin että ovat opettajiksi pätevöityneet. Tukossa on siis sekin reitti.

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #338 : 27.11.15 - klo:16:44 »

Eikö puheterapeutin tule opiskella logopediaa? Sinne taisi olla vieläkin korkeammat pisterajat kuin psykologiaan ja ainoat erot valintakokeessa olivat se, että sinne "joutui" lukemaan vähemmän artikkeleita ja se, ettei kaikkia matematiikan (tilastotieteen) tehtäviä tarvinnut tehdä. Valintakoe on siis psykologiaan ja logopediaan sama, mutta logopediaan hakeville on vähemmän tehtäviä. Pistäisin silti logopedian vaikeudeltaan psykologian tasolle. Ja se tilastotiedekin menee lukiossa opetettavan yli, joten ihan pelkillä lukiotason taidoilla ei sinne voi hakea.

Ympäristöala voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, sillä väkisinkin meidän on ruvettava miettimään tätä jatkuvaa ympäristön kuormittamista ja sitä, miten vähentää päästöjä.

Mitenköhän paljon hyvinvointitekniikka (yliopisto) eroaa hyvinvointiteknologiasta (AMK)? Itse olen miettinyt hyvinvointiteknologiaa, mutta sekin taitaa nykyään olla tieto- ja viestintätekniikan alaisuudessa toimiva erikoistumisala. Ja jos tuohon koulutusohjelmaan hakee, niin melkeinpä kannattaa saman tien opiskella suoraan tietotekniikan insinööriksi ja sitten jälkikäteen erikoistua hyvinvointiteknologiaan (esim. harjoittelun tai muun vastaavan kautta). Näin saa paremman pohjan uralla etenemistä varten, eikä ole sidottu vain hyvinvointiteknologiaan.

Joo, mutta sama homma on DI puolellakin eli osalla aloista ei saa edes helpolla diplomityö -paikkaa. Biologeilla ei ole koskaan tainnut olla mitään hyvää työllisyystilannetta (itsellä myös tuttuja sillä puolen), mutta tarkoitushan on löytää juuri itseä kiinnostava ala. Itsellä on myös opettajan pätevyys ja työkokemus, joten siksi voisin itse miettiä lisäoppiainetta :)

Itse olen  tietojärjestelmien tohtori eli voin sanoa, että ei IT-alalla hyvin mene :)  Töitä löytää, jos omaa kunnon kokemuksen oikeantyyppisistä töistä. Pitää vaan löytää se oma tie, johon uskoo. Itselläkin on vielä vakityöpaikka, mutta nämä yt-kierrokset vie voimia ja innostus laskee.

Oulussa on myös hyvinvointitekniikkaa, joten sitä voi verrata hyvinvointiteknologian opintoihin ja katsoa miten ne eroaa. Pääsykoe vaan taitaa olla samaan aikaan kuin lääkiksessä. DI-puolella voi Oulussa opiskella tietotekniikan DI:ksi ja erikoistua lääketieteelliseen tietotekniikkaankin. Ympäristöpuolelle on myös monia reittejä esim. ympäristötekniikka DI ja kaivannaisalalla esim. geotieteet (tätä opiskelin itsekin tässä ohella opintovapaalla).

Logopedian vaatimukset ovat erilaiset eri yliopistoissa eli ei ainakaan Oulussa ole sama kuin etelässä on. Joka tapauksessa yliopistoon pääsyn eteen on yleensä aina tehtävä työtä, jos meinaa päästä sisään. Toki on paperivalintojakin ja sitten mennään suoraan. Monesti se varasuunnitelma voi vaatia paljon aikaa eli ei ne paikat niihinkään helpolla tule :) On toki helpompia alojakin.

Mutta nämähän on varasuunnitelmia, se oikea on se lääkis :)
« Viimeksi muokattu: 28.11.15 - klo:14:30 kirjoittanut tohtorinna »

Poissa Jary

• Hypervuotaja
  • Luovuttaja
« Vastaus #339 : 27.11.15 - klo:19:47 »
Hihi, mulla ei ole asiaa DI:ksi, sillä en saisi matematiikan kokeesta yhtäkään pistettä ;D

Poissa Affect

• Perusvuotaja
  • Lääk. yo 2016 Kuopio
« Vastaus #340 : 27.11.15 - klo:23:20 »

Vielä kun pari vuotta sitten itse opiskelin farmasiaa oli töitä helppo saada melkein mistä tahansa jopa proviisorina. Taloustilanne on muuttanut kaiken, mutta tämä on uskoakseni väliaikaista. Tulevaisuudessa kliinisen farmasian pitäisi lisääntyä sairaaloissa ja joskus sen taloustilanteenkin on parannuttava (kai). Tämä on ihan mukana ammatti, mutta ei ainakaan lääkikseen hakuintoa vähennä, siinä ehkä suurempi syy miksei tämä ole hyvä varasuunnitelma. Farmaseuttien palkka ei toki ole päätähuimaava, vaikka se koulutuksen kestoon nähden on ihan ok. On lisättävä tähän vielä, että suurimman osan aikaa kassalla työskentelevät henkilöt ovat teknisiä työntekijöitä, ei farmasisteja. Sori offtopic.  ;D

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #341 : 28.11.15 - klo:14:29 »
Hihi, mulla ei ole asiaa DI:ksi, sillä en saisi matematiikan kokeesta yhtäkään pistettä ;D

Onhan sitä toki AMK:n puolellakin niitä insinööriopintoja, onkohan sinne matematiikka pakollinen kokeessa? Taitaa olla myös paperivalintoja, jos aiempi tutkinto on sieltä, en tiedä. Reittejä on monia ja osaan pääsee ilman matikkaa :) YO:honkin on maisterivalintoja, jos on sopiva alempi tutkinto olemassa esim. kandidaatti tai AMK:tutkinto, riippuu alasta.

Hyvinvointitekniikkaan yo on ainakin kemia ja fysiikka pääsykokeessa, mutta sinne on samana päivänä valintakoe ollut kuin lääkiksessä ainakin aiemmin :) Mistäköhän johtuu?  :wink:

Joka tapauksessa varasuunnitelmia on monenlaisia, AMK:ssakin on  hyviä. Ja kuten sanoin lukemalla pääsee sisään monille aloille yliopistoihinkin :)

Tsemppiä nyt kuitenkin siihen ekaan vaihtoehtoon lukemiseen, oli se lääkis, hammas tai eläinlääkis :) Ja toivon mukaan varasuunnitelmia ei edes tarvita :)

Poissa sakura

• Hypervuotaja
  • KI VT15
« Vastaus #342 : 28.11.15 - klo:14:52 »
Onhan sitä toki AMK:n puolellakin niitä insinööriopintoja, onkohan sinne matematiikka pakollinen kokeessa? Taitaa olla myös paperivalintoja, jos aiempi tutkinto on sieltä, en tiedä. Reittejä on monia ja osaan pääsee ilman matikkaa :) YO:honkin on maisterivalintoja, jos on sopiva alempi tutkinto olemassa esim. kandidaatti tai AMK:tutkinto, riippuu alasta.

Mutta jos töitä ei ole tällä hetkellä dippainsseillekään, niin tuskin niitä amisinsseillekään löytyy? Jos jo on vaihtamassa alaa, niin mielestäni ihan vihonviimeinen tilanne on se, että opiskelee uuden alan, jolle ei sitten TAASKAAN ole töitä, ja joutuu vain uudestaan samaan tilanteeseen kuin mistä lähti.

Poissa tohtorinna

• Älyvuotaja
  • **
  • Oulu/Kuopio 2017?
« Vastaus #343 : 28.11.15 - klo:20:12 »

Mutta jos töitä ei ole tällä hetkellä dippainsseillekään, niin tuskin niitä amisinsseillekään löytyy? Jos jo on vaihtamassa alaa, niin mielestäni ihan vihonviimeinen tilanne on se, että opiskelee uuden alan, jolle ei sitten TAASKAAN ole töitä, ja joutuu vain uudestaan samaan tilanteeseen kuin mistä lähti.

Tällä hetkellä tuskin on kovin monia aloja, joilla on varmasti työ tarjolla jokaiselle valmistuneelle.  :) Nyt puhuttiin ihan varasuunnitelmista ja siitä mikä kiinnostaa ketäkin, ei varmoista työpaikoista. :wink:
Toki kannattaa miettiä millä alalla voisi olla työtä, ettei taas jää tyhjän päälle. Siitä olen kyllä Sakuran kanssa samaa mieltä.
« Viimeksi muokattu: 28.11.15 - klo:20:17 kirjoittanut tohtorinna »

Seuraa meitä