Mä hain ja pääsin tänä vuonna Tartoon. Tosin pääsin myös Ouluun, joten otin mieluummin vastaan paikan omassa maassa. Sinne vaadittiin kopioit ylioppilas- ja lukion päästötodistuksista, sekä niiden viralliset käännökset englanniksi, englannin kielen tasokoe, englannin kielinen hakemus, jossa kerrot itsestäsi ja motivaatiostasi sekä todistukset jo mahdollisesti suorittamistasi opinnoista. Mulla oli yo-todistuksessa yksi L, kaksi E.tä ja kaksi M. Se riitti ilmeisesti ihan hyvin. Vaatimuksena oli että bilsasta ja kemmasta on päästötodistuksessa vähintään 7 ja tietty kurssimäärä, en nyt muista mikään. Itse tein TOEFL kielikokeen, mutta on niitä muitakin. Se ei ollut turhan vaikea. Sain tosi hyvät pisteet, vaikken ole mikään kielinero, ylppäreissä A-englannista kirjoitin M.n. Mut yllätti se kuinka paljon hakuprosessiin sai uppoamaan rahaa (kääntäjän palkkio + kielikoe). Vähän harmittaa kun periaatteessa meni hukkaan koko raha, mutta toisaalta se oli mulle henkisesti tärkeä tekijä pääsykokeisiin valmentautumisessa kun koki että on joku takaportti. Kannattaa ihmeessä yrittää, tuskin sinne niin vaikea päästä on kun Suomen lääkiksiin. Toisaalta kaikki ei sinnekään pääse. Muistaakseni sisään otettiin jotai 17 ja saman verran oli varasijoilla. Varasijoilta on varmasti helpompi päästä kun Suomen puolella, peruuttajia löytyy ilmeisesti aika paljon (kuten minäkin). Toisaalta mullakin kaksi tuttua jotka myös haki, eivät päässeet.