Kirjoittaja Aihe: Tartoon opiskelemaan lääkäriksi  (Luettu 317861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ts

• Tehovuotaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • DI + L
Vs: Tartoon opiskelemaan lääkäriksi
« Vastaus #30 : 17.09.08 - klo:16:58 »
Tänä vuonna ton SAT subject-testin alin pistemäärä oli kuulemma yli 700 (maksimi 800). Pääsin varasijalle, mutten lääkikseen Suomessa enkä Virossa.
Mulle kertoivat sieltä, että tänä vuonna alin pistemäärä oli ollut 680 ja viime vuonna 670.

Itsekin olen pohtinut etelään opiskelemaan menoa. Soittelin sinne ja kyselin miten hakuprosessissa menetellään ja sain seuraavat vastaukset: vironkieliselle linjalle otetaan pelkästään YO-todistusten arvosanojen perusteella ja lontoonkieliselle linjalle SAT-testin tulosten perusteella. Vironkieliselle linjalle otetaan myös maksullisen linjan opiskelijoita (nk. "riigieelarveväline") mutta ainakin SAIS:n (www.sais.ee, Viron yliopistojen sähköinen hakujärjestelmä) mukaan sinne oli tänä vuonna hyväksytty vain 5.

Itselleni paras vaihtoehto olisi mennä vironkieliselle linjalle mutta omat YO-paperit eivät ovia avaa, eikä arvosanojen korottaminen ole järkevää - helpommalla pänttää Galenoksen kunnolla. Tarvinee vielä kuitenkin kysellä tuossa vuoden lopulla perusteet, jollia nuo 5 maksullisen linjan opiskelijaa valitaan.

Tuo SAT-testin pistemäärä antaa kyllä olettaa, että hakijamäärä on kasvanut hyvinkin paljon viime vuosien aikana.

kvuollek

• Vieras
« Vastaus #31 : 18.09.08 - klo:18:15 »
Olikohan tämä ketju enne..?

Mulle nimittäin tänään tuli puhelu, että joku on perunut opiskelijapaikkansa ja mä saan sen jos haluan. (SAT pisteitä oli mulla 680, kemia, fysiikka 9 ja biologia 10. kirjoituksista E reaalista, kielet M, pitkä matikka M. tällä siis varasijalle). Ai että haluanko lääkikseen? HALUANKO?! Oota mä mietin vähän aikaa, sanoin, ja kerroin et soitan sit. Aikaa annettiin huomiseen asti.

Menin sit kouluun. Mulla on nykyisellään ihan kiva elämä, ihan ok työpaikka jolla rahoittaa opintoja ja ihan kiva poikaystävä. Aloitin opinnot mmtdk'ssa tänä syksynä. Sit aloin miettimään sitä luentoa, jolla oli käyty läpi ruuansulatus ja sen osat. Ja silloin mietin et mitä niistä sanottiin Galenoksessa, ja mietin et miksi en lukenut enempää pääsykokeisiin, miksi pitää olla niin tohvelieläin ettei tee sitä mitä oikeasti haluaa, vaan alkaa lukemaan koulussa josta tod näk päätyisi ihan kivaan ammattiin. Olisi ihan kiva elämä. Ihan kiva työpaikka. Muttei koskaan sitä mistä on unelmoinut. Kaikki ne hetket kun pienenä luki jotain lääkärikirjaa ja ihali koulussa elimistön puskurijärjestelmiä ja luonnon kykyä muokata dna'n tieto tällaiseksi kädeksi kuin minulla ja sinullakin, ihan jostain ruoasta pilkkomalla ja sit uudelleen kokoamalla. Se johtaisi siihen, että päätyisin johonkin Valiolle töihin. Tavallaan vastustan systeemiä, että pitäisi lukea kuukausia pääsykokeeseen, joten en ole lukenut pääsykokeeseen koskaan kuukausia (enkä sit päässytkään lääketieteelliseen, ylläripylläri). Nuoria lahjakkaita opiskelijoita menee oikeastaan hukkaan, kun vaan pänttäävät pääsykokeisiin vain pettyääkseen... Päätin lukiossa haluavani lääkäriksi, mutta jostain syystä tämä systeemi lannisti minua, kuvittelin ettei minusta olisi siihen.

Lähden kesken koulupäivän pois, lähetän Tartoon hyväksymissähköpostin, soitan vanhemmilleni ja menen pankkiin. Lähetän miljoona tekstiviestiä ympäriinsä. Pelkäsin että kaikki inhoaisit minua tämän jälkeen, mutta kaikki olivatkin tosi onnellisia mun puolesta ja isäkin sanoi puhelimessa, että tätähän minä olen oikeastaan aina tainnutkin haluta.

Musta tulee isona lääkäri.

Poissa lemontree

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
  • l
« Vastaus #32 : 18.09.08 - klo:19:09 »
^ Todella paljon onnea!  :smile: Tekstistäskin tuntee, että olet todellakin menossa oteuttamaan unelmaasi. Kiva välillä kuulla jotain näin myönteistäkin.  :)

kvuollek

• Vieras
« Vastaus #33 : 18.09.08 - klo:20:06 »
Mä tärisen vieläkin. Oudointa tässä on ehkä se, ettei mun tarvitse enää ikinä mennä pääsykokeisiin. Eikä tarvitse sit isona jossitella tai miettiä uudelleen kouluttamista. Mä aloitan maanantaina sen, mistä olen kymmenen vuotta unelmoinut, mutta jotenkin tuuduttautunut harmaaseen sumuun ettei musta siihen sit kuitenkaan olisi.

Poissa rimapa_

• Älyvuotaja
  • **
  • Sukupuoli: Nainen
  • Luonnontiet. yo
« Vastaus #34 : 19.09.08 - klo:18:22 »
Onnea paljon! Kannustavia nämä onnistumiset  :)

Mulla oli lukiossa jossain vaiheessa sama olo, että ei musta ole lääkäriksi.

Nooh, jostain stä itseluottamusta sitten lopulta sai kun päätti alkaa tekeen töitä unelmien eteen.
"Kaikkihan me t

kvuollek

• Vieras
« Vastaus #35 : 20.09.08 - klo:18:52 »
On muuten uskomatonta kuinka kaikki jotenkin on vaan selvinnyt. Mulla oli lomamatka varattuna, jonka sain myytyä eteenpäin samaan hintaan kuin sen ostinkin. Maksan vuokraa vain tämän kuun loppuun, eli vain kymmenen päivää "tyhjästä". Töistä ilmoitettiin että jouluna, hiihtolomalla ja kesällä ja koska vaan on hommia tarjolla jos kiinnostaa. Ja samalla onniteltiin. =) Kaikki on niin hämmentävän onnittelevia eikä kukaan ole sanonut että "ai susta vai? enpä uskois!".

Ainoa ongelma tällä hetkellä näyttää olevan noi KELAn lomakkeet. Miksi niitä pitää täyttää noin kovin monta?!

-lisäys-

Kun joku voivotteli että kun niiden todistusten kääntäminen maksaa niin paljon, eikä niitä saa takaisinkaan, niin voinen kertoa että sellainen itsekäännetty paperi, johon hakee koulustansa leiman ja allekirjoituksen, kelpaa. Netistä löytyy jostain ne kääntöohjeet, ei tartte hatusta keksiä oppiaineiden nimiä ja silleen. Mun rehtori laittoi oikeaksi todistus -leimatkin niihin papereihin. =) Eli maksaa vain vaivan.
« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo:18:56 kirjoittanut kvuollek »

Poissa Azure

• Tehovuotaja
  • *
  • 1. haku 2010
« Vastaus #36 : 16.10.08 - klo:22:02 »
Kuulostaa jotenkin extremeltä lähteä Viroon, eikö helpompaa olisi lähteä vaikka Kuopioon jos kerta aikoo tehdä töitä Suomessa kuitenkin? :) Nojuu eihän tuo toisalta huono vaihtoehto ole, taidan vaan olla niin ennakkoluuloinen idän suuntaan (ei kannata ottaa näitä höpinöitä tosissaan)  :icon_winkle:

Poissa hitan

• Älyvuotaja
  • **
  • Hammasl
« Vastaus #37 : 16.10.08 - klo:22:35 »
Kuulostaa jotenkin extremeltä lähteä Viroon, eikö helpompaa olisi lähteä vaikka Kuopioon jos kerta aikoo tehdä töitä Suomessa kuitenkin? :) Nojuu eihän tuo toisalta huono vaihtoehto ole, taidan vaan olla niin ennakkoluuloinen idän suuntaan (ei kannata ottaa näitä höpinöitä tosissaan)  :icon_winkle:

"vaikka Kuopioon", kun sinne on ihan yhtä vaikea päästä sisään kuin muihinkin lääkiksiin  ::) Ja ulkomailla opiskelussa on sekin hyvä puoli, ettei tarvitse erikseen lähteä pitämään välivuosia ulkomaille ;D

Poissa Azure

• Tehovuotaja
  • *
  • 1. haku 2010
« Vastaus #38 : 16.10.08 - klo:22:45 »

"vaikka Kuopioon", kun sinne on ihan yhtä vaikea päästä sisään kuin muihinkin lääkiksiin  ::) Ja ulkomailla opiskelussa on sekin hyvä puoli, ettei tarvitse erikseen lähteä pitämään välivuosia ulkomaille ;D

Nojuu onhan se niin tietty, mutta eikai Tartokaan kovin helppo paikka ole kun jossain sanottiin että puolet keskeyttää? Tietty jos pääsee sisään ja pitää maasta niin kannattaa mennä. Täsmälleen samoihin töihin kait sieltäkin pääsee ainakin periaatteessa (en tiedä miten käytännössä erikoistumiset ym. menee?).

ku

• Vieras
« Vastaus #39 : 11.02.09 - klo:17:12 »
Osaisiko kukaan kertoa Tarton yliopiston pääsykokeesta, siis tästä SAT Biology -kokeesta yhtään tarkemmin?miten laajaa osaamista oikein vaaditaan jne?
Sivuilta ei oikein selvinnyt kuin pääpiirteittäin..kiitos vastauksista :smile:

Poissa arosusi

• Älyvuotaja
  • **
  • LL (Helsinki)
« Vastaus #40 : 11.02.09 - klo:20:39 »
Jos Tartto kiinnostaa vakavissaan, voi olla kiinnostavaa lukea myös Lääkärilehden juttu "Kuudes tiedekunta?" (Suomen Lääkärilehti 1 - 2/2009, s. 14 - 16). Kirjastosta varmasti löytyy.

Poissa ts

• Tehovuotaja
  • *
  • DI + L
« Vastaus #41 : 11.02.09 - klo:22:00 »
Oioi! Tuo artikkeli täytyy kyllä katsastaa. Tietenkin, joku ystävällinenhän voisi tuon skannata nettiinkin niin ei tarvitsisi tuota Lääkärilehteä lähteä metsästelemään... :)

Poissa Boltteri

• Tehovuotaja
  • *
  • LK
« Vastaus #42 : 12.02.09 - klo:07:20 »
Oioi! Tuo artikkeli täytyy kyllä katsastaa. Tietenkin, joku ystävällinenhän voisi tuon skannata nettiinkin niin ei tarvitsisi tuota Lääkärilehteä lähteä metsästelemään... :)

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=6734/news_db=web_lehti2006/type=1
« Viimeksi muokattu: 12.02.09 - klo:07:22 kirjoittanut Boltteri »

Poissa ts

• Tehovuotaja
  • *
  • DI + L
« Vastaus #43 : 12.02.09 - klo:17:22 »

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=6734/news_db=web_lehti2006/type=1
Kiitoksia! Olin kuitenkin sen verran hätäinen, että kävin jo lukemassa tuon paikallisen kirjaston lehtienlukusalissa. :)

Poissa sleepflower

• Tehovuotaja
  • *
  • Hakija (El
« Vastaus #44 : 06.06.09 - klo:06:04 »
Mulle jäi vähän epäselväksi tuolta Tarton sivuilta eläinlääkistä koskien, että pitääkö kirjoituksista olla kirjoitettuna kemia ennenkuin voi hakea vai riittääkö, että kemiaa on lukenut lukiossa usemapia kursseja? Sivuille siis lukee näin: "Applicants are required to have matriculation grades in biology, chemistry and mathematics. Please note that preference shall be given to applicants who have passed long courses and taken a separate examination." Kun mä oon kirjottanu ylioppilaaksi silloin, kun oli vielä yleisreaali enkä vastannu yhteenkään kemian kysymykseen...

Seuraa meitä