Kirjoittaja Aihe: Tartoon opiskelemaan lääkäriksi  (Luettu 315214 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rejektismus maximus

• Perusvuotaja
Vs: Tartoon opiskelemaan lääkäriksi
« Vastaus #1140 : 17.11.18 - klo:13:32 »
Eipä niillä pisteillä ole mitään merkitystä.

Poissa emu

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #1141 : 25.11.18 - klo:12:11 »
Voisiko kukaan tänä vuonna tai viime vuonna päässeistä tai joku, jolla hyvät pisteet motivaatiokirjeestä lähettää minulle yksityisviestillä motivaatiokirjettään..? Yllätyksekseni sain motivaatiokirjeestäni vain 59 pistettä, vaikka käytin sen tekoon paljon vaivaa ja sydäntä ja tarkistutin vielä kielentarkastajallakin. Tästä syystä kokonaispisteeni jäivät aika huonoiksi, vaikka satista tuli 730 :(

Kyselin täällä aiemminkin yksärinä vinkkejä kirjeen kirjoittamiseen ja en suoraan sanottuna tiedä miten olisin voinut motivaationi paremmin kirjeessä enää ilmaista. Taustalta löytyy ensihoitaja amk koulutus ja työkokemusta alalta niin eipä sillä tuntunut tuossa kirjeessä olevan merkitystä vaikka perustelin esittämäni asiat melko hyvin mielestäni.

Vähän sellainen fiilis jäi, että ratkaisevaa koko kirjeessä oli kun kemiaa ja fysiikkaa en lukiossa (josta jo yli 6 vuotta aikaa) opiskellut. Itsenäisesti sitä olen kyllä opiskellut satin ohella. Tuntuu vaan, että se kemian ja fysiikan puuttuminen meriiteistä (lähinnä ettei siitä ole mitään mustaa valkoisella) painoi enemmän kuin mitkään muut meriittini kuten muun muassa potilastyökokemus.

Tuntuu muutenkin vähän hassulta miten he Tartossa arvioivat motivaatiota. Ei tässä nyt kumminkaan ihan tuulesta tempaistulla ajatuksella pyritä suoraan kuudeksi vuodeksi lääkikseen heti edellisen amk-koulun jälkeen ilman jonkinsortin motivaatiota asian takana. Harmittaa vaan jos sisäänpääsy vaatii sitten itseltä sitä väh 770 sat pisteitä jos kirjeeseen ei kauhean radikaaleja muutoksia oikeen voi valehtelematta tehdä.

Ei aikaisempi tutkinto tai työkokemus terveydenhuoltoalalta välttämättä takaa hyviä pisteitä motivaatiokirjeestä. Kannattaa kirjeessä tuoda omaa persoonaa esiin ja muutenkin tehdä kirjeestä enemmän persoonallinen kuin geneerinen, tännekin hakee kuitenkin nykyään niin paljon että pakko jollain tavalla erottua joukosta. Kansainvälisestä kokemuksesta ainakin saa plussaa, ja itse taisin pisteitä sen lisäksi osittain hyvin pitkällisestä harrastustoiminnasta, joka osoittaa pitkäjänteisyyttä. Sillä ei myöskään oo kovin paljoa merkitystä millon viimeksi on opiskellut kemiaa tai fysiikkaa koska niiden kurssit on joka tapauksessa ekana vuonna, ja täällä on huomattava osa ihmisiä jotka on opiskellu niistä viimeks lukiossa vaan peruskurssit, ja silti päässeet sisään.

Poissa HennaK

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #1142 : 14.01.19 - klo:12:40 »
Hei!
Hain viime vuonna Tartoon, mutta en saanut paikka. Motivaatiokirjeestä sain vain 56 pistettä kolmen viikon kirjoittamisen jälkeen.Olisiko kellään vinkkejä motivaatio kirjeen kirjoittamiselle. En tiiä miten parantaisin viime vuotista kirjettä. Minulle saisi mielellään lähettää omaa motivaatiokirjettä, vaikka joku joka on saanut jo paikan Tartosta.

Poissa dicaprio

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #1143 : 14.01.19 - klo:19:03 »
Hei!
Hain viime vuonna Tartoon, mutta en saanut paikka. Motivaatiokirjeestä sain vain 56 pistettä kolmen viikon kirjoittamisen jälkeen.Olisiko kellään vinkkejä motivaatio kirjeen kirjoittamiselle. En tiiä miten parantaisin viime vuotista kirjettä. Minulle saisi mielellään lähettää omaa motivaatiokirjettä, vaikka joku joka on saanut jo paikan Tartosta.

Montako noita biologian, kemian ja fysiikan kursseja kävit aikanaan lukiossa? Tuntuu tätä foorumia lukiessa että noilla kurssimäärillä ja numeroilla on ollut hyvin suuri vaikutus motivaatiokirjeiden arvosteluissa. Itsekkin olisin toisaalta hyvin kiitollinen, jos joku tarttolainen tuleva opiskelutoveri voisi lähettää oman aikaisemman motivaatiokirjeensä  :D

Poissa HennaK

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #1144 : 15.01.19 - klo:10:43 »
Kävin kaikki kurssit ja olen ne maininnut myös motivaatiokirjeessä. En tiiä mitä ne siinä oikein vaativat, että saisi korkeita pisteitä.

Poissa HennaK

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #1145 : 17.01.19 - klo:10:38 »
Sanoisin kyllä niin. Ainakin kerroin harrastuksista, työkokemuksesta, opinnoista, persoonasta ja jne. Vastasin kaikkiin kysymyksiin myös.

Poissa emu

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #1146 : 09.02.19 - klo:20:15 »
Sanoisin kyllä niin. Ainakin kerroin harrastuksista, työkokemuksesta, opinnoista, persoonasta ja jne. Vastasin kaikkiin kysymyksiin myös.

Entä oikeinkirjoitus? Siitäkin voi tulla yllättävän huonot pisteet, mikäli teksti on kieliopillisesti huonoa.

Poissa mishkasium

• Satunnaisvuotaja
  • Lääk. yo. -19
« Vastaus #1147 : 28.02.19 - klo:18:23 »
Huh, varmistelin vielä sähköpostitse Tarton suunnalta että ovat vastaanottaneet SAT-tulokseni CollegeBoardilta. Onkos ketään toukokuun kokeeseen menijöitä? Itellä viime marraskuulta SAT-tulos 770, niin en yritä lähteä enää korottamaan vaan tuolla mennään. Nyt koitan panostaa kirjeeseen mahdollisimman paljon kun se meni pahasti penkin alle viime haussa.

Poissa HennaK

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #1148 : 01.03.19 - klo:16:09 »
Eikö viime vuonna päässyt sisään 720 SAT pisteillä? Itsellä pisteitä on 730 enkä aio mennä Toukokuun kokeeseen, sillä pitäisi panostaa nyt Suomen lääkikseen.
« Viimeksi muokattu: 01.03.19 - klo:16:14 kirjoittanut HennaK »

Poissa Miguel

• Alkuvuotaja
« Vastaus #1149 : 02.03.19 - klo:13:37 »
Mä sain ekalla yrityksellä 710p SAT kokeesta marraskuussa. Aikomus oli korottaa ja kävin tekee sitten joulukuun kokeen, josta sain vain 690p. Nyt mietin pitäiskö käydä vielä se toukokuun koe tekemässä. Toisaalta vois panostaa siihen motivaatiokirjeeseen. Munkin on aikomus panostaa suomen lääkikseen ja enkä oikein Viroon halua mennä, mut vois olla vara vaihto-ehtona. Toisaalta, jos Suomeen ei pääse tänä vuonna niin vois hakee taas ens vuonna ja sittemmin myös panostaa Viroon enemmän. Mä kans luulen että 720 pisteillä on voinut päästä viroon. Mun yks kaveri oli 8. varasijalla 720 pisteillä ja sillä tais motivaatiokirje olla 60 pistettä. Eli luulis, että täysi ei todellakaan tarvita.

Poissa mishkasium

• Satunnaisvuotaja
  • Lääk. yo. -19
« Vastaus #1150 : 02.03.19 - klo:16:01 »
Itse hain viime vuonna 730 pisteellä, mutta koska motivaatiokirjeestä irtosi vain 59 pistettä (730 SAT-pisteellä saa 72 raakapistettä ja koska 70% kokonaispisteistä muodostuu SAT:sta ja 30% kirjeestä niin 72 x 0,7 + 59 x 0,3) niin kokonaispisteeni jäivät vain 68,1 pisteeseen ja jäin varasijalle 23.. Alin sisäänpäässyt pääsi 75,45 pisteellä. En tiedä sitten kuinka moni perui että tultiinko tuosta rajasta kuinka paljon alaspäin, mutta sanoisin, että ellei vedä SAT:sta vähintään 740-750 pistettä, niin silloin saa kyllä sitten vetää melko hyvät pisteet motivaatiokirjeestä. Itselle tuo 59 pistettä motivaatiokirjeestä oli sen verran iso shokki, etten hirveästi uskalla sen varaan laskea. Panostin kuitenkin kirjeeseen paljon (laitoin tästä aiemmin tänne postauksen).
« Viimeksi muokattu: 02.03.19 - klo:16:20 kirjoittanut mishkasium »

Poissa HennaK

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #1151 : 02.03.19 - klo:17:49 »
What?! Onpas nyt ihmeellistä! Mä laiton viestin syksyllä Tarttoon ja sieltä vastattiin, että alin hyväksytyllä oli 720 pistettäja 57.5 pistettä motivaatiokirjeestä. Kokonaispisteistä ei sanottu mitään. Ja jos vaikka osa hakijoista olis perunnut niin mishkasium
olisit päässyt sisään. Mistä sait tuon 75,45 pistettä? Ja miten mishkasium on 23. varasijalla ja miguelin kaveri 8. varasijalla, jos hänellä oli alemmat pisteet? Jokin ei kyllä nyt pidä paikkaansa. Olisiko joku ystävällinen ja kysyisi Tartosta, mitkä olivat alimmat hyväksytytpisteet kokeesta ja kirjeestä? Itse olen jo kysynnyt heiltä, joten en viitsi laittaa viestiä uudestaan. Olisipa kumma, jos yliopisto valehtelee.

Poissa mishkasium

• Satunnaisvuotaja
  • Lääk. yo. -19
« Vastaus #1152 : 02.03.19 - klo:18:43 »
What?! Onpas nyt ihmeellistä! Mä laiton viestin syksyllä Tarttoon ja sieltä vastattiin, että alin hyväksytyllä oli 720 pistettäja 57.5 pistettä motivaatiokirjeestä. Kokonaispisteistä ei sanottu mitään. Ja jos vaikka osa hakijoista olis perunnut niin mishkasium
olisit päässyt sisään. Mistä sait tuon 75,45 pistettä? Ja miten mishkasium on 23. varasijalla ja miguelin kaveri 8. varasijalla, jos hänellä oli alemmat pisteet? Jokin ei kyllä nyt pidä paikkaansa. Olisiko joku ystävällinen ja kysyisi Tartosta, mitkä olivat alimmat hyväksytytpisteet kokeesta ja kirjeestä? Itse olen jo kysynnyt heiltä, joten en viitsi laittaa viestiä uudestaan. Olisipa kumma, jos yliopisto valehtelee.
Nyt kyllä kuulostaa melko oudolta jos SAT-pisteet ovat olleet 720 ja motivaatiokirjeestä 57.5 ja on päässyt sisään. Noista tulee yhteensä 64.85 pistettä yliopiston oman laskukaavan mukaan:

https://www.ut.ee/en/calculating-final-admissions-score-medicine

Minulle sanottiin sähköpostissa tulosten julkaisupäivänä, että alin hyväksytty pisteraja 75.45. Ja pisteet myös julkaistiin sais.ee -sivustolle, josta löysin oman sijani kun tiesin omat pisteeni ja olin sijalla 47. (eli jos 24 valittiin, niin olin käytännössä varasijalla 23.). Hakijalla, joka oli sijalla 24. oli siis tuo 75.45 pistettä.

Ainakin tuon sais.ee:n tilastojen mukaan parina edellisenä vuonna alin pisteraja on pyörinyt 74-75 pisteen rajoilla. Tämä toki laskee jos porukka jättää paikkansa vastaanottamatta, mutta tuo 64.85 pistettä eli SAT 720 + motivaatiokirje 57,5 kuulostaa väärältä.

Sain tämän tiedon siis Katrin Küünalilta, jolta alunperinkin sain Dreamapplysta viestin tulosten julkaisupäivänä etten tullut valituksi.

EDIT: Tuolla Tarton sivuillakin lukee näin: Applicants can get a score of 100 points maximum. The minimum threshold (minimum positive score) is 66 points (combined from SAT score and motivation letter), joten tuolla 64.85 pisteellä ei pitäisi olla edes mahdollista päästä sisään.
« Viimeksi muokattu: 02.03.19 - klo:18:50 kirjoittanut mishkasium »

Poissa Eledessar

• Perusvuotaja
« Vastaus #1153 : 04.03.19 - klo:07:50 »
Heippa,
Tartosta täältä terveisiä. En usko, että juuri kukaan on päässyt sisään 720 pisteellä. Suurimmalla osalla SAT-pisteet ovat haitarissa 740-780. Sitten lisäksi aina joku 800 pistettäkin saanut. Useimpina vuosina 730 on alin otettu, ja sitten motivaatiokirjeen tulos ratkaisee heistä sisäänpääsijät. Eli kuten mishkasium tuossa totesi, niin tietääkseni aina pitää olla selvästi yli 70 pistettä, jos sisäänpääsystä haaveilee.
Eniten tässä epäilisin nyt Miguelin kaverin pisteitä, sillä ne eivät kuulosta kovin realistisilta. Jos omat SAT-pisteet olisivat vain 720, niin joko yrittäisin vielä pisteitä korottaa tai sitten saada täydet pojot motivaatiokirjeestä.

Poissa HennaK

• Satunnaisvuotaja
« Vastaus #1154 : 04.03.19 - klo:08:08 »
Okei. Eli olen väärässä. Minulla on kuitenkin tuollainen mainitsema viesti juuri Katrin Küünalilta. Voisin vaikka lähettää sen jos haluatte. Pystyyköhan sen liittä tähän jotenkin? Voipa olla että minulle on ilmoitettu vahingossa väärät arvosanat. Mistä te muuten kaikki ootte yleensä päässeet sais systeemiin? Mulle on vain ilmoitettu omat pisteet viestillä kun niitä kysyin mutta sais systeemistä ei ole kerrottu mitään.

Seuraa meitä