Kirjoittaja Aihe: Kemian paras oppikirja  (Luettu 26257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peg

• Tehovuotaja
  • *
Kemian paras oppikirja
« : 16.01.11 - klo:22:20 »
Mikä on mielestänne paras kemian oppikirja opettelemaan tai kertaamaan lukion kemiaa.
Itse käymässäni aikuislukiossa on käytetty Kemisti -sarjaa, jossa teoria on aika hyvin esitetty, mutta esimerkit laskuista on täysin puutteellista.

Tuon nyt jo vähän vanhentunut Katalyytti -sarjan Orgaaninen ja epäorgaaninen kemia on kyllä omasta mielestäni aika hyvä.

- Pekka

Poissa yupp

• Ylivuotaja
  • Sukupuoli: Mies
  • LK (Oulu)
Vs: Kemian paras oppikirja
« Vastaus #1 : 16.01.11 - klo:23:30 »
Kertaamiseen voin suositella Otavan Abi Kemia -kirjoja. Ihan mukavasti tehtäviä ja kaikista on myös ratkaisut annettu.
"Naisen luonne, se on niin kuin tuuliviiri – suunta vaihtuu ja balalaika soi."

arkki

• Vieras
« Vastaus #2 : 17.01.11 - klo:10:07 »
Kemisti on teksteiltään hyvä mutta laskuissa kusee - Kemistin lisäksi suosittelen ehdottomasti jotain muuta sarjaa. Reaktio olisi siihen hyvä täydennys. Itse luin viime vuonna Reaktio-sarjan, nyt Kemistin.

Poissa Peg

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #3 : 17.01.11 - klo:10:59 »
Kemisti on teksteiltään hyvä mutta laskuissa kusee - Kemistin lisäksi suosittelen ehdottomasti jotain muuta sarjaa. Reaktio olisi siihen hyvä täydennys. Itse luin viime vuonna Reaktio-sarjan, nyt Kemistin.

Loistavaa. Reaktio -sarjaa olen itsekin ajatellut hankkivani.

Poissa lassi l

• Perusvuotaja
« Vastaus #4 : 17.01.11 - klo:22:07 »
Luin valmistautuessani kemian ylppäreihin Moolia ja Reaktiota. Suosittelen vahvasti ensimmäistä kattavan vastausosion takia, ja koska se mielestäni pystyi esittämään asiat selkeämmin.

Ja kertaukseen ehdottomasti ABI Kemia vastauskirjoineen. Tosin vertauskohtaa muista kertauskirjoista ei ole, kun en ole tutustunut, mutta pidin lukemastani todella paljon. Loistava tehtävävalikoima, eikä vastauskirja ei jätä mitään arvailun varaan.
« Viimeksi muokattu: 17.01.11 - klo:22:11 kirjoittanut lassi lääkäri »
Hi every  body!

Poissa Jssu

• Alkuvuotaja
  • Sukupuoli: Nainen
« Vastaus #5 : 24.01.11 - klo:15:43 »
Omistan Mooli-sarjan ja olen kokenut sen selkeäksi. :smile:

Poissa nipsu

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #6 : 24.01.11 - klo:16:40 »
Mooli -sarja on hyvä valinta, joskin pääsykokeen kannalta tärkeää HH-yhtälöä (Henderson–Hasselbalch) ei tuoda ollenkaan esille (en tiedä kuuluuko tämä edes lukion opetussuunnitelmaan), muista kirjoista itselläni ei ole ollenkaan kokemusta.
Laskut on mielestäni selkeästi esitettyinä ja virheitä ei tunnu esiintyvän tekstissä.

Poissa Tangentti

• Älyvuotaja
  • **
« Vastaus #7 : 25.01.11 - klo:09:01 »
Minäkin tykkään Otavan Abi Kemia -kertauskirjasta - lukiokemian kaivaminen muistista yli vuosikymmenen takaa on onnistunut sen avulla ihan mukavasti. Myös Reaktio-sarja vaikuttaa kohtalaisen selkeältä, ja mukana on myös HH-yhtälö. Toisaalta en ole ehtinyt tutustua vielä lainkaan esim. Mooliin, joten parasta kirjasarjaa on vähän hankala tältä pohjalta määritellä.

Poissa Peg

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #8 : 30.01.11 - klo:14:16 »
Olisi tarkoitus tosiaan nyt viimeistään ostaa tuo Reaktio -sarjan 5 -kirja ja mahdollisesti mooli -sarjan kirjoja.
Kuinkas paljon tuossa Reaktio -sarjassa tai mooli -sarjassa on kirjan takana selkeitä vastauksia mahdollisine välivaiheineen?
Kemisti -sarja on mielestäni todella huono jos itseopiskelua ajattelee. Siinä useimpiin tehtäviin ei ole minkäänlaista ratkaisua kirjan takana.
Tiedän, että on tärkeää ettei katso sitä vastausta sieltä kirjan takaa, siinä ei opi. Mutta mistä sitä tietää onko laskenut tai ratkaissut jonkin tehtävän oikein jos siitä ei ole minkäänlaista malliratkaisua tai oikeaa ratkaisua?
Mielestäni kirjojen takana voisi olla tehtäviin täydelliset ratkaisut, kunhan itselle lupaa ettei katso sieltä ennen kuin on itse ainakin täysillä yrittänyt!
Mutta siinähän ei ole mitään järkeä jos yrittää ja yrittää , mutta missään vaiheessa ei tiedä lopulta mikä on mennyt oikein ja mikä väärin. Tällainen vain pakottaa olemaan lähiopetuksessa mukana aina.

Poissa emn

• Hypervuotaja
« Vastaus #9 : 30.01.11 - klo:15:44 »
Olisi tarkoitus tosiaan nyt viimeistään ostaa tuo Reaktio -sarjan 5 -kirja ja mahdollisesti mooli -sarjan kirjoja.
Kuinkas paljon tuossa Reaktio -sarjassa tai mooli -sarjassa on kirjan takana selkeitä vastauksia mahdollisine välivaiheineen?
Kemisti -sarja on mielestäni todella huono jos itseopiskelua ajattelee. Siinä useimpiin tehtäviin ei ole minkäänlaista ratkaisua kirjan takana.
Tiedän, että on tärkeää ettei katso sitä vastausta sieltä kirjan takaa, siinä ei opi. Mutta mistä sitä tietää onko laskenut tai ratkaissut jonkin tehtävän oikein jos siitä ei ole minkäänlaista malliratkaisua tai oikeaa ratkaisua?
Mielestäni kirjojen takana voisi olla tehtäviin täydelliset ratkaisut, kunhan itselle lupaa ettei katso sieltä ennen kuin on itse ainakin täysillä yrittänyt!
Mutta siinähän ei ole mitään järkeä jos yrittää ja yrittää , mutta missään vaiheessa ei tiedä lopulta mikä on mennyt oikein ja mikä väärin. Tällainen vain pakottaa olemaan lähiopetuksessa mukana aina.

Osta kirjoihin opefileet.

Minulla on Mooli ja Physica; avaa kaiken
"The more I practice, the luckier I get."
 -Jerry Barber

Poissa yupp

• Ylivuotaja
  • LK (Oulu)
« Vastaus #10 : 30.01.11 - klo:22:48 »

Reaktio -sarjan kirjassa ei yhtään. Moolista ei tietoa..
"Naisen luonne, se on niin kuin tuuliviiri – suunta vaihtuu ja balalaika soi."

Poissa Dina

• Tehovuotaja
  • *
  • Lääk. yo 2013 (Kuopio)
« Vastaus #11 : 30.01.11 - klo:23:13 »
Pekka,

opiskelin itse aikoinani Mooli-sarjan kirjoilla. Oli mielestäni kohtuullinen: helpohkoa perusasiaa, mukana minusta turhahko cd-rom, jossa asiasisältöön liittyviä labratehtäviä. Nyt käytössä Kide, jossa on vähän laskuja, paljon esimerkkejä ja on itseopiskelun ja vastauksien kannalta ihan surkea. Joku voi pitää kirjan tyylistä avata asioita käytännön esimerkkien kautta, minä en siitä pidä. Tykkään lukea teorian ensin, olipa se miten abstraktia tahansa, ja sen jälkeen syventää tietoa esimerkein. Ostin Kide-sarjan rinnalle käytetyn ja minulle ihan uppo-oudon tuttavuuden: Neon-sarjan, joka lopulta osoittautui todella hyväksi! Asiat on selitetty riittävän palikasti aluksi, mutta mukaan mahtuu sopivassa määrin myös syventävää tietoa ja vaikeita esimerkkejä. Tehtäviä on paljon ja niihin kaikkiin on vastaukset kirjan takana, osaan jopa laskuvinkkiä. Pyöristystarkkuudessa on tosin hieman toivomisen varaa. Voin ottaa mukaan vkoloppuna, jos haluat vilkaista.

Poissa emn

• Hypervuotaja
« Vastaus #12 : 31.01.11 - klo:08:47 »

Reaktio -sarjan kirjassa ei yhtään. Moolista ei tietoa..

Moolissa ja Physicassa vain vastaukset.
"The more I practice, the luckier I get."
 -Jerry Barber

Poissa Peg

• Tehovuotaja
  • *
« Vastaus #13 : 31.01.11 - klo:09:46 »
Pekka,

opiskelin itse aikoinani Mooli-sarjan kirjoilla. Oli mielestäni kohtuullinen: helpohkoa perusasiaa, mukana minusta turhahko cd-rom, jossa asiasisältöön liittyviä labratehtäviä. Nyt käytössä Kide, jossa on vähän laskuja, paljon esimerkkejä ja on itseopiskelun ja vastauksien kannalta ihan surkea. Joku voi pitää kirjan tyylistä avata asioita käytännön esimerkkien kautta, minä en siitä pidä. Tykkään lukea teorian ensin, olipa se miten abstraktia tahansa, ja sen jälkeen syventää tietoa esimerkein. Ostin Kide-sarjan rinnalle käytetyn ja minulle ihan uppo-oudon tuttavuuden: Neon-sarjan, joka lopulta osoittautui todella hyväksi! Asiat on selitetty riittävän palikasti aluksi, mutta mukaan mahtuu sopivassa määrin myös syventävää tietoa ja vaikeita esimerkkejä. Tehtäviä on paljon ja niihin kaikkiin on vastaukset kirjan takana, osaan jopa laskuvinkkiä. Pyöristystarkkuudessa on tosin hieman toivomisen varaa. Voin ottaa mukaan vkoloppuna, jos haluat vilkaista.

Loistava homma, täytyy ehottomasti ottaa tarkasteluun tuo Neon -sarja!

Poissa Toinenyritys

• Perusvuotaja
« Vastaus #14 : 10.01.16 - klo:12:53 »
Onkos kellään käytössä reaktio-kirjasarjan digikirjoja?
Ainekin SanomaPro mainosti digikirjojen ratkaisu osuutta paremmaksi??

Seuraa meitä